Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#220 – Sterk als zeewater

Het was niet mogelijk. 'Die rots met dat gat, vlak voor de kust? Daar hebben we het gisterenavond nog over gehad.' Richard leek het desalniettemin een optie te vinden. Wist ik veel wat ze samen deden? Misschien had hij Dennis vroeger ook altijd al opgejut.
'Ja Claire, die. Misschien is Dennis er toch onderdoor gezwommen, hij is er gek genoeg voor. The Call of the Wild.'

Bij Dennis' herrezen jeugdcoach nam rouwverwerking blijkbaar de vorm aan van Kerouac en Che en al die andere oververheerlijkte mannenromantiek. Dat zijn pupil juist in mij zijn grote liefde had gevonden, was volgens Richard dan weer louter een risico voor zijn focus. Toch 'mocht' ik nu mee, vanwege mijn expertise. Aanvankelijk vierde ik de overwinning, maar de man kwam me werkelijk de neus uit. Volgens mij deed hij het erom.

De rechercheur onderbrak mijn gepieker, voor de zoveelste keer. 'Dus meneer Buitenkoop ging elke dag rond zonsopkomst hardlopen op het strand?' Ze keek cynisch, maar misschien lag dat aan mij; ik had geen klik met vrouwen. De zelden gebruikte achternaam van Dennis viel helemaal uit de toon, want hij was altijd het blije ei in onze relatie. Richard met zijn knauwende Texaans diende de vrouw uiteraard weer direct van repliek.

'Dennis was aan het trainen voor een triatlon. Sinds we hier zijn, fietste hij elke dag om half zes sharp naar de kust, deed een trailrun over het natte én droge zand, en ging daarna zwemmen, gewoon in zee. De wedstrijd is trouwens over een paar dagen, verderop in Dorset.'
'Zijn wedstrijdfiets hebben we inderdaad nabij de vermoedelijke plek des onheils aangetroffen.' Het mens keek alweer naar haar laptop. Ze was te dik, dat zag ik meteen. De pan waarin Dennis zijn befaamde banana pancakes had gebakken stond vuil op het gasstel, de geur die me aan eiwitten en koolhydraten deed denken hing nog in de kamer. Alsof hij alleen even was weggelopen. Verder drong niets meer tot me door.

De vragen tolden door mijn hoofd. Hij kende de stromingen toch? Hij was hier al zo vaak geweest, dankzij Richard. Dat hij een beetje misselijk zou worden, was acceptabel. Maar dood? Het besef benam me de adem. Ik strompelde naar buiten. Ik moest vluchten. De deur kraakte, Richard kwam zeker poolshoogte nemen. 'Mevrouw Billiton, u wordt in voorlopige hechtenis gesteld. We hebben begrepen dat meneer Buitenkoop een sterke walnootallergie heeft, en als zijn vaste diëtiste moet u daarvan op de hoogte zijn geweest. Er zijn sporen van walnoten aangetroffen in de koekenpan.'

Wat flikte Richard me nu? In paniek bedacht ik me dat verder alleen Dennis afwist van ons exposure food program. De zwaailichten en sirenes kwamen dichterbij. Het minst onwerkelijk vond ik de verwijtende, ontredderde blik in Richards oude ogen. Wat een ontiegelijke eikel. Was het eindelijk geland. Ik kon de wrange bijgedachte niet onderdrukken. Moest hij ook maar niet vreemdgaan met mijn vent, want dat was het, op de keper beschouwd.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap nog niet helemaal wie, wie is. Wat is de rol van Richard in dit verhaal..en wie is ik? ' Probeer de dialogen duidelijker te maken. Nieuwe zin op nieuwe regel.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha John, bedankt voor je reactie. Wie is wie. Richard is duidelijker. Ik is duidelijker. De dialogen zijn duidelijker. De nieuwe zin is op de nieuwe regel. Dat is ook duidelijker. 300 woorden, je bent er zo doorheen. Waarom is een roman schrijven dan zo moeilijk?

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik volg het ook niet helemaal. :( Mn de ik persoon is niet duidelijk - in welke relatie tot de anderen? Telt jullie PC het aantal woorden anders?

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Kruidnagel, Ik herken hier iets: Er zit een verhaal in je hoofd en bij het schrijven/vertellen sla je cruciale stukken over omdat ze voor jou zo logisch zijn dat je ze niet benoemt. Voor mij als lezer is dit verhaal een hersenkraker. Soms zijn 300 woorden veel te weinig.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Stella, Ja, ik zie het ook bij nalezen. Ik moet er weer even inkomen. Borrelen, schrijven, verfijnen, schrappen, schrappen, verfijnen, schrappen en reduceren tot één plotlijn. Maar ook leuk om met herinneringen en vooruitblikken zoveel mogelijk tijd en ruimte te scheppen.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben bang dat ik de focus mis. Heeft de ik haar man, Dennis, willen straffen voor overspel met Richard en is dat een beetje uit de hand gelopen? Dat hij een beetje misselijk zou worden, was acceptabel. Maar dood? Maar dan snap ik deze zin niet: Wat flikte Richard me nu?

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gezien, SanVis! Over de zin: Richard heeft haar erin geluisd. Hij wist ook van het dieet, maar heeft de ik er de schuld van gegeven, want zij was het lief én nieuw én de professionele diëtiste.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als ik de titel lees, zou ik het boek niet kopen. Nu ik je verhaal gelezen heb, zou ik het boek wel lezen. Voordeel van een late reageerder zijn is dat de aanpassingen naar aanleiding van de feedback al gedaan zijn :)

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Het minst onwerkelijk vond ik de verwijtende, ontredderde blik in Richards oude ogen." Daar raak ook ik het toch echt een beetje kwijt. 'Minst onwerkelijk?' Poe hee. Met die triathlon en Dorset en de overgebleven partjes van een driehoeksverhouding; mooie body.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mogelijk is ik een onbetrouwbare verteller, die zelf verdwaalt in haar opzetje. Haar melodramatische interpretatie van Richards blik zegt veel over haarzelf. Dat gevoel is nog haar enige houvast. Zo kan ik het wel lezen, maar misschien ligt dat aan mij en betracht ik projectie. Thanks voor je compliment!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus als ik het goed begrijp. Zitten ze daar met zijn drieën. Mevrouw Billiton, Richard en de rechercheur. De rechercheur ondervraagd Billiton over de dood van Dennis, die aan het trainen was voor een wedstrijd. Ben benieuwd of HP Dennis expres heeft vergiftigd met walnoten of dat het een stommiteit was. .

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jep, en Richard antwoordt voor zijn beurt, en zet dus de zaken naar zijn hand. De rechercheur heeft dat niet zo door, want Richard is een brutale Texaan, dus zijn gedrag komt vrij natuurlijk over. De HP meent dat ze Dennis niet heeft vergiftigd, maar weet ook niet hoe hij dan is overleden. Ze voelt zich in elk geval mede schuldig.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kruidnagel, ik kom wat later lezen, mij was jouw tekst in een keer zonneklaar. Ik vind het goed in elkaar zitten en ook realistisch. Heel erg mooie titel, past ook bij de tekst. Toch als ik de titel lees denk ik geenszinds aan iets spannends, wel een zielig liefdesverhaal cq feel good story. Heel graag gelezen en fijne avond.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha mw. Marie, leuke reactie, thanks! Ik had ook kunnen zeggen: 'Sterk als de dood is de liefde,' maar letterlijk de Bijbel citeren is ook weer zo saai.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het begin introduceer je misschien iets te veel personages in één keer, terwijl er maar enkele personages in je uiteindelijke plot toe doen. Het feit dat de ik-verteller in de war is en zelf ook niet helemaal lijkt te weten hoe de vork in de steel zit, maakt het verhaal niet makkelijker om te lezen. Vooral wanneer het soms net lijkt alsof ze precies weet hoe alles zit. Deze tegenstrijdigheid zorgt voor verwarring bij de lezer, terwijl het bij dit verhaal misschien juist niet slecht zou zijn om als lezer precies te weten hoe alles uiteindelijk zit. Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Mike, dank je voor je compliment, scherpe blik en technische inzichten! Ik ga eens kijken of ik bij volgende verhalen wat meer met die variabelen kan spelen.