Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 132 - Mijn lege plek wist je niet te bezetten

'Ik kan het nog niet betalen, maar geef me de sleutels. Ik wil gewoon de sleutels, hoor je me? Je geld krijg je echt wel, je kent me. En je weet dat ik eerlijk ben. Het is de derde keer dat je als makelaar optreedt, toch? Je bent altijd betaald. Nee, ik zeg niet door ons. Er is geen ons, er was geen ons, ons heeft nooit bestaan. Wij vind ik trouwens het meest intieme woord dat bestaat. Of ik in scheiding lig? Wat is dat voor een abject taalgebruik? Hij sloeg me tegen de grond, ja, dan lag ik. Maar nu lig ik niet meer, ik sta. En hoe. En wil de sleutels van dit huis.' Ik betrad het huis. Het huis was volkomen leeg. Van een feeëriek en maagdelijk wit. Het huis was ook van glas; de illusies spatten er vanaf. Ik liep door het huis en bleef rondlopen hoewel het niet groot was. Op geen enkele muur zat een bloedveeg, ook geen enkel goor woord zat in een hoekje verstopt. De kasten waren leeg; er was geen kleding. In de kasten in de keuken stonden geen blikken. Ik strekte me uit in de badkamer, op naakte tegels. De fles wijn die ik meenam, maakte rode spatten.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, HP gaat twee alinea's redelijk tekeer tegen de makelaar, de rol vd makelaar ontgaat me; mijns inziens is er geen conflict tussen die twee. Het lege huis zet je goed neer, al zou ik illusies niet laten spatten, maar dat is smaak :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp, ik denk dat het conflict met de makelaar bij de hp ligt. Hij kwam al, qua huizen, twee keer tussenbeide toen hp nog in relatie was. Althans, zo zette ik het neer. Of het overkomt, bij jou, als lezer, is inderdaad een tweede. Met spattende illusies heb ik een bedoeling. En dan gaat het weer over, komt het bij de lezer over. Schrijven is en blijft een wondere wereld. Hartelijk dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Wij"....vind ik het meest intieme woord dat er bestaat, schrijf je. Dat staat zo scherp daar, na het woord "ons" te hebben benadrukt. Abject, een Mili woord, dat jij weet te gebruiken waar het moet staan. Die rode spatten, en daar knal je het verhaal mee uit. Het treft mij. De eerste alinea's zijn voor mij juist een sterk stukje 'Show don't tell'. Daardoor lees de dwingende wil van de HP. Klasse!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, inderdaad, door een verramponeerde relatie waarin al werd verhuisd, moet de hp haar eigen huis zien te vinden. Wendt ze zich tot de haar bekende makelaar. Ze is dwingend omdat ze niet anders kan. Ik denk dat de wederpartij haar van haar deel onthoudt. Ik denk zoveel. ;) Ken je het blad: 'Onze Taal?' Daarin wordt gevraagd aan bekende/niet bekende mensen wat hun woord is. Wij vind ik een onbeschrijflijk woord. Dankjewel voor je reactie.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, je bent heel sterk in het creeren van sfeer, waar ik als lezer ingetrokken word. Overgang tussen tweede en derde alinea vind ik vrij groot. Ik zou misschien de eerste twee alinea's tussen aanhalingstekens zetten.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, wat een kostbaar compliment van jouw hand. Dank je. Ik kan me vinden in de grote overgang, voelde die ook wel al zo maar deed het toch. Iets met experimenteren of eigengereid zijn. De aanhalingstekens zet ik.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dwingend van karakter, opstandig en de wil tot overleven. De klappen voorbij. Sterk dat je dat in een sleutel-scene weet over te brengen. Kan je me uitleggen, Mili, waarom je vanaf derde alinea in o.v.t. gaat? Die aanhalingen zouden moeten. In dit geval echter, vind ik hun afwezigheid niet storend. Het kunnen ook gedachten zijn die terugspoelen naar een eerder gesprek. In plaats van - dan lag ik - misschien toen lag ik?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, de zin " In de kasten in de keuken stonden geen blikken" blijft maar in mijn hoofd spoken. Bedoel je daarmee dat ze alleen uit blik aten? Of alles in blikken bewaarden? Of ... haar leven ingeblikt voelde ;) Of misschien zoek ik naar iets wat je niet bedoelt? terwijl bij jou eigenlijk achter iedere zin een betekenis schuilt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@'leeghoofd', de perfecte analyse, je eerste zin. De ovt in de derde alinea? Ik kan het je niet uitleggen, het gebeurt in mijn hoofd en in mijn hart en mijn vingers gehoorzamen. De aanhalingstekens? Het kan beide. Toen ik het schreef, voelde ik het ook als een flard gesprek. Nu word je echt griezelig. :) Toen is krachtiger dan dan. :thumbsup: @Meta, hartverwarmend, je 'gezoek'. Nee, ze aten niet uit blik. Er was ook niets om in blikken te bewaren. Ze reed wel rond in constant nieuw aangekocht blik. Het is interpreteerbaar zoals jij, als lezer, wilt. Hartelijk dank voor jullie reacties.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, opstand en het zat zijn om naar andermans pijpen te dansen, zo komt de eerste alinea op me over. Kan het voor me zien. In de laatste alinea schets je, zoals ik het zie, een intens beeld over de opluchting en de haar ten deel vallende vrijheid. Was fijn om te lezen, Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, pijpenstelen? Goot het bij je toen je een reactie plaatste? Alsnog vind ik hier pijpenstelen literair verantwoord, alleen kreeg ik er een ander beeld bij. :D Ja, de vrijheid, de opluchting wilde ik neerzetten hoewel zulk soort illusies zomaar uiteen kunnen spatten. @Mw Marie, miraculeus nog wel. 8) Hartelijk dank voor jullie reacties.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, ahum... Ik bedoelde naar andermans pijpen dansen. Helaas gebeurt er met automatische aanvulling soms iets raars... Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, dan heb je in ieder geval bij het lezen gevoeld en daar gaat het mij om. Te kunnen laten voelen. Flessen rode wijn beloven altijd een zekere euforie. :D Dank voor je reactie. @Connie, onze apparatuur moet het toch niet gaan willen overnemen ...

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een sterke vrouw die na gelegen te hebben weer vast op eigen benen komt te staat en een ruimte voor zich opeist, zonder veeg en goor. De rode spatten komen onvermijdelijk terug, maar nu van opluchting en vreugde. Voor hoelang? Hp kan haar noodlot niet ontlopen, zo zal blijken. Typisch, goed miliaans verhaal. ‘Ik’, zei de narcist, ‘is het meest intieme woord dat bestaat.’

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, lol, zonder veeg en goor. Treffend je narcistische opmerking. En laat ik nu in mijn debuutboek over een narcist schrijven. :D Waardeer je reactie en kus je door. :{}

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Het ´mooie´ aan dit verhaal vind ik dat ik het zowel letterlijk als figuurlijk kan opvatten. Het glazen huis. Het verbaast me dat het huis van glas is. Ik zou eerder een soort bunker verwachten, maar het heeft ook wel weer iets breekbaars. ´Dan lag ik,´ vertelt mij iets anders dan ´Toen lag ik,´ en ik prefereer `dan`. Heb je nog illusies wanneer je `in scheiding ligt´ Of waren het oude illusies? Er valt weer het een en ander te raden en 'abject' vind ik prachtig en 'uitstrekken op de naakte tegels in de badkamervloer' een juweeltje.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, merci. Misschien zijn er in hp's nieuwe huis veel spiegels, Tussen 'dan' en 'toen' ligt inderdaad nuance. Fijn dat je dit aanvoelt, zoals ik. De illusies zijn, voor mij, dat je meedraagt dat wat je meedraagt. Het uitstrekken was weldadig Dank voor je geïnteresseerde reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Milli Wat een bijzondere makelaar om je zomaar sleutels van een huis te geven, terwijl je niet kan betalen. Maar ja, met jouw overtuigingskracht zal elke makelaar slappe knieën krijgen. Gefeliciteerd met je huis en met het leuke stukje. :o

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, hoe verrassend. Wens je alle (schrijf)plezier in je nieuwe hoedanigheid.
Dank je, mili. Voor mij kwam de vraag schrijfcoacht te worden ook als een verrassing. Het is een uitdaging. Je zet (weer) een heel sterk verhaal neer. Een mooie constructie om de hp in de eerste twee alinea's te laten spreken tegen de makelaar. Dat biedt mogelijkheden de emoties goed te verwoorden. Je hebt het ten volle uitgebuit in de veelzeggende zin: "Wij is trouwens het meest intieme woord dat bestaat." Geen overbodig woord; de gemoedstoestand van de hp wordt volkomen duidelijk. Knap! De beschrijving van het huis (ik had daar ook o.t.t. verwacht in plaats van o.v.t) is beeldend. De negatieve formuleringen: ”op geen enkele manier zat een bloedveeg. ... geen enkel goor woord zat in een hoekje verstopt" geven pijnlijk weer uit welke situatie de hp komt. De fles wijn die rode spatten maakt op de naakte tegels: mag ik dit lezen als een positieve tegenhanger van de illusies die eraf spatten? Vreugdespatten? Of ben ik nu teveel uit op een happy end! Met veel plezier gelezen. Groet, Nel Goudriaan

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jules, je hebt er jouw bijzondere positieve Jules-draai aan gegeven. ;) Dank je. @Nel, ik lees dat je eenieder uitbundig van overdachte reacties hebt voorzien. Je hebt er veel tijd ingestoken; een zeer waardig begin van je schrijfcoachschap. Mijn complimenten. En natuurlijk waren het vreugdespatten!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zoiets als Dos. De illusie vd maagdelijkheid zal aan diggelen worden geslagen. Illusies spatten, de rode wijn maakt spatten. Haar leven zal volgens mij nooit vlekkeloos verlopen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, ik lees dat je eenieder uitbundig van overdachte reacties hebt voorzien. Je hebt er veel tijd ingestoken; een zeer waardig begin van je schrijfcoachschap. Mijn complimenten. En natuurlijk waren het vreugdespatten!
Dank je wel, Mili! Ik vind het schrijfcoachschsp een uitdaging. Ik stop er in het begin even veel tijd en energie in om een goede vorm te vinden. Gelukkig waren het vreugdespatten!