Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 98 Stukjes

Iedere middag zit hij er, vanaf drie uur. Bij goed weer buiten, bij minder goed weer binnen. Maar altijd met de krant (in het weekend verdeelt hij de zaterdageditie over twee dagen) en met een hond die aan zijn voeten ligt. Zo nu en dan kijkt hij eens op wie er plaatsneemt op het terras, of wie het passeert. Dat is als het goed weer is, uiteraard. Bij minder goed weer, kijkt hij wie er binnen komt of wie er gaat. De hond kijkt vaak mee. Onopvallend, dat wel. Hij trekt zijn wenkbrauwen nauwelijks merkbaar omhoog. Het enige dat zijn interesse verraadt, zijn de oren die voor een kort moment rechtop gaan staan. De man maakt af en toe wat aantekeningen in een klein zwart boekje. De hond niet natuurlijk. Die laat zo nu en dan, zonder waarneembare aanleiding, een zucht horen die altijd tevreden lijkt te klinken. Als de klokken van de dom laten horen dat het vijf uur is, staan ze op. De hond kwispelt, ingetogen, met zijn staart. De man geeft hem een paar liefkozende klopjes tegen zijn hals, groet daarna de dame achter de bar, en volgt zijn hond. Het is een Amerikaan, heeft ze me ooit verteld, die iedere dag stukjes over Nederland schrijft voor een Amerikaanse krant. Sindsdien kom ik hier vaker, vanaf drie uur, om te dagdromen over Amerika en hoe het zou zijn om daar in een kroeg te zitten, vanaf drie uur, met een hond en een klein zwart boekje.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, waarschijnlijk ongeveer hetzelfde, maar je kan erover dagdromen. Mooi ingetogen geschreven, zoals de hond kwispelt ('met zijn staart' is m.i. eventueel overbodig). Ik vind het tafereeltje in alle eenvoud prachtig ingezoomd. Wat zou hij zoal schrijven over Nederland?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, elysevdr. Ik zag dat nog woorden over had :) Die heb ik er dus toch nog maar aan toegevoegd. Het is grotendeels een observatie. Ik vraag me af of het benoemen van de staart daarbij overbodig is. Volgens mij is - zoals ik het schrijf - duidelijk dat alleen de staart beweegt. Het neemt alle mogelijke vragen bij de lezer weg. Maar evenzogoed iets om weer eens over te dubben :nod:

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit 'm.i. eventueel' blijkt ook mijn dubben. Ik ben geen hondenkenner en wie weet beheersen zij het kwispelen naar verlangen ook met heel het achterlijf. (Niet de hondenkenners maar de honden. Om iedere twijfel weg te nemen. Misschien kwispelen hondenkenners trouwens ook wel met het achterlijf. Een twijfelgeval.) Gelukkig dubt de Wolk minder. Laten we voortaan maar Druppen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, heerlijk verstild tableau. De laatste alinea, verlangend in zijn eenvoud. Slechts een hond en een boekje; ik wilde er ook zijn. Ik ben ook tegen de staart. Kwispelen is m.i. voldoende en waar kwispel je anders mee? [ ... klopjes tegen zijn hals ... ] Dieren hebben m.i. een nek. (binnenkomt) Heel graag gelezen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, Sommige verhalen kabbelen door je hoofd heen, en dan... in de laatste alinea wordt er nog even een draai aan gegeven, zodat hij vastgezet wordt in je hoofd. Dat heb je in jouw verhaal heel subtiel gedaan. En ik ben voor de staart. Dat houdt voor mij het tempo laag, en dat werkt hier goed.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angus, mooi stukje en als hondenliefhebster haal ik mijn hart op over hoe je de liefdevolle verhouding tussen de man en de hond met staart beschrijft. Graag gelezen, leuke plot. :p

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus Ik heb genoten van je verhaal. Af en toe verfijnde humor: " de hond niet natuurlijk" Het slot is verrassend en doet het verhaal uitstijgen boven een "man en hond" verhaal.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel fijn en interessant, de observatie van de klanten door man én hond, het zwarte boekje... Ik heb de indruk dat je veel komma's plaatst, of is het je bedoeling dat de zinnen er een beladen betekenis mee krijgen? Door hun lengte speelt het geheel zich al af aan een gezapig tempo, waar ik hier geen problemen mee heb. Observeren vraagt tijd en geduld. Eventueel (naar eigen goeddunken) de komma voor en na ingetogen weglaten dat de man wordt beschouwd als 'het' treft mij. Hij is een Amerikaan, heeft ze me ooit verteld...

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou elysevdr, Ik dub liever dan dat ik drup, want dat laatste wordt een onwelriekende aangelegenheid :nod:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben sinds een aantal jaren meer van de katten, Blavatski. Maar als ik ooit met pensioen ga, of om andere redenen niet meer hoef te werken, komt er onmiddellijk weer een hond. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Nel. Dit was inderdaad niet zozeer een 'man en hond' verhaal. (Althans niet zo bedoeld)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De komma's zijn bedoeld als vertraging, marlie. Over de komma's voor en na 'ingetogen': da's dan weer dubben. Maar toch is het mijn keuze om ze te laten staan. Niet alleen vanwege de vertraging, maar het zegt ook iets over de band tussen de hond en de man en het patroon en vertrouwen van de hond. (Dat is de bedoeling althans.) Dank voor je reactie!

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Angus, Een prachtig stukje tekst. Wat me opvalt: de hond kijkt vaak mee. Onopvallend, dat wel. De hond niet natuurlijk. Die laat zo nu en dan... het lijkt me zo dat die hond als het ware slechts af en toe zich even roert. Maar meer niet. Nu kom je er steeds mee terug en doet die hond steeds iets. Dan lijkt het toch een druktemaker die overal op reageert of dat de 'baas' elke beweging van hem registreert. Dat is overbodig. Rustig laten liggen, die hond. En het stukje tussen de haakjes (..) dat zou ik niet doen. Ik zou het weglaten of gewoon uitschrijven op dezelfde wijze als in de rest van de tekst. Verder; top tekst.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Julia. De hond lijkt jou een druktemaker, of de 'baas' registreert elke beweging van hem. In een ander universum zou dat wellicht kunnen. Veel succes!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Onze hond zou anders gereageerd hebben. Maar de ene hond is de andere niet. Ik vind de staart ook overbodig. Waar moet zo'n beest anders mee kwispelen? Wel liefdevol geschreven.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben net terug uit Amerika, zag ik je daar nou zitten? Met die hond en het kleine boekje? Blijf dagdromen Angus, die kroeg vind je daar niet denk ik. Ze hebben dat gezellige niet zo. En als het warm is blaast binnen de airco je zo weer in je winterjas. Ik vind het een prettig stukje om te lezen, de details, de sfeer doet mij goed. Maar vooral omdat die man over de zaterdageditie van de krant twee dagen doet. Ben ik toch niet de enige.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie observatie, vooral ook omdat je aan het eind als vanzelfsprekend op het begin terugkomt. Als je meer woorden had kunnen gebruiken, zou je aan het eind misschien zelfs een stukje van de tweede zin hebben kunnen toevoegen: Bij goed weer buiten, bij minder goed weer binnen. Maar altijd met de krant

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Margot. De toevoeging vind ik wel wat hebben. 'Maar altijd met de krant' zou ik dan wel zwaar over twijfelen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hond kan kwispelen met z'n hele achterlijf of alleen met de staart. Twee totaal verschillende gemoedstoestanden geeft hij daarmee aan. Het benoemen van de staart heeft in deze tekst wel een functie, vind ik. Prachtige observatie, Angus. Een hele mooie sfeertekening. De reactie van schrijfcoach Julia begrijp ik even niet. Er gaat toch een enorme rust uit van de hond? Alleen de oren en ogen bewegen en bij het vertrek gaat de staart nauw merkbaar heen en weer. Zo'n zucht van een liggende hond geeft naar mijn idee een rustige tevredenheid weer van een al wat oudere hond. Ik vind dat die nauwelijks merkbare "acties" van de hond het verstrijken van de tijd mooi weergeven want verder gebeurt er eigenlijk niets. De Amerikaan schrijft. Ik heb hier van genoten in elk geval.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goed te volgen verhaal met veel sfeer. De rust van de HP met zijn hond komt duidelijk over. We hebben twee honden en ik kan mezelf uitstekend vinden in de bewegingen en kwispelen van de hond. Die details trokken me dan ook in het verhaal. :thumbsup: Mag ik eerlijk zijn? Niet altijd zijn jouw verhalen, voor mij toegankelijk, Lange zinnen waarin m.i. net iets teveel gebeurt houden mij als lezer op afstand. Juist daarom ben ik enthousiast over dit verhaal. Verschil van smaken en meningen zijn ( gelukkig! ) niet te vermijden. ;) Dus graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor je reactie, Willemina. Misschien kan het wisselen van de hond naar de baas onrustig werken.