Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

auteursdomein

15 januari 2008 - 15:54
Hallo, Ik weet niet of ik dit mag posten en of het juist staat en of het al langs geweest is. In ieder geval gaat het om een petitie: Boeken die niet in het Centraal Boekhuis liggen zijn wel leverbaar maar worden aangegeven als niet leverbaar. Dit is zeer nadelig voor POD boeken en kleine uitgevers die geen geld hebben om in het CB te liggen. Teken de petitie en lees duidelijkere info hierover op: http://www.auteursdomein.nl/Dossier_ISBN.htm

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2008 - 16:17
Als een klant een boek wil bestellen via het ISBN nummer bij een boekhandel en het boek ligt niet in het CB dan zegt het CB dat het niet leverbaar is. De grap is: Het boek is juist wel leverbaar. Via de kleine uitgever, POD uitgever of de schrijver zelf. Het is alleen niet leverbaar via het CB. Maar wel leverbaar. Er is geen open ISBN systeem. Bol.com kom je ook niet binnen als je niet in het CB ligt. Alle info is op de link te vinden, velen hebben de petitie al getekend ook bekende schrijvers, die hier ook last van hebben).

Lid sinds

20 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
15 januari 2008 - 16:37
Als voorstander van de vrijheid en onafhankelijkheid van informatie kan ik het hier alleen maar mee eens zijn.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2008 - 16:39
Die zijn gewoon leverbaar door de uitgever, marriejeanne. Als je bijvoorbeeld het boek van Mandela of mij wilt bestellen en je weet het ISBN hoor je gewoon het telefoonnummer van Boekenbent te zien in plaats van de melding: 'is niet leverbaar'. Zo wil CB iedereen dwingen de boeken bij hen op te slaan (eventueel in samenwerking met andere kleine uitgevers) maar dat is voor veel uitgaven niet rendabel. Tekenen die hap dus. Allemaal!!!!!! :nod: :nod: :nod: Voor onze boeken en voor jullie toekomstige boeken. Als er een vrij toegankelijk systeem zou zijn, zouden boeken ook minder snel verramsjt worden. Nu gaan de boeken die teveel kosten om in CB te houden (lees: niet vaak genoeg besteld worden) naar de Ramsj. Dan zou een uitgever er gerust een paar honderd in zijn eigen magazijn kunnen houden. (Sommige uitgevers hebben ook eigen magazijnen). Dan zou er een melding komen: niet leverbaar via CB wel via uitgever zus en zo. En zouden ze dus nog gewoon mondjesmaat verkocht worden.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2008 - 16:51
Precies. Zij bepalen wat er komt te staan. 'Niet leverbaar', staat er dus als zij het niet hebben. Bovendien kan ik het als 'leek' niet inzien. Dat zou ook moeten, vind ik. Je betaalt tenslotte voor je ISBN, dan zou het ook te vinden moeten zijn voor al je klanten. Kan makkelijk via de computer worden geregeld.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2008 - 18:03
Het CB adviseert elke kleine uitgever zich aan te sluiten bij een cluster-uitgevrij. Dit is een samenwerkingsverband van meerdere kleine uitgevers die de kosten voor het CB delen. Dan betaal ipv € 200,- per maand maar rond de € 5,-

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2008 - 18:09
Maar Mario, da's toch geen advies meer? "Sluit je aan of verkoop een stuk minder". Komt niet erg aardig op me over, eerlijk gezegd. Wat Zjors al zegt, je hebt een ISBN, dan moet je gevonden kunnen worden, klaar. Ik ga tekenen!

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2008 - 18:13
Whoa, dat register is wel een mooie bron van e-mailadressen van (beroemde) schrijvers, zeg...

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2008 - 18:37
Getekend, en meteen ook maar even een linkje op mijn blog en site gezet. Ik vind dit belangrijk! (en volgende keer lees ik toch het lira-bulletin maar helemaal door)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2008 - 18:56
Bij het CB wordt automatisch de term 'niet leverbaar' bij een titel gezet zodra er een maand geen exemplaar van is verkocht. Dat is misleidend voor de internetconsument, die ten onrechte denkt dat het boek niet meer te krijgen is. Bovendien is het nadelig voor de verkoop, want de potentiële koper stopt met pogingen het boek aan te schaffen. Bovenstaande stond achter iemand zijn naam. Ongelooflijk!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2008 - 19:09
Volgens mij is dat niet helemaal waar. En is het niet meer dan logisch dat CB daar ook 'niet leverbaar' bij zet? Ze kunnen het boek toch niet leveren? . Ik wel werk eens in de twee weken in de boekhandel, en doe ook wel eens klantbestellingen. Het CB-bestand geeft volgens mij aan: "Niet leverbaar, informeer bij uitgever." Ook geven ze netjes uitgevers informatie bij ieder boek.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2008 - 19:24
Het ISBN bestand zou los van het CB gekoppeld moeten worden en het moet geen verplichting zijn je bij een clusteruitgeverij aan te sluiten of hun boek op verzoek service te nemen. Dit is in het buitenland heel anders. Een klant of boekhandel informeert vaak niet bij de uitgever. Die zien alleen maar ´niet leverbaar´.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2008 - 19:39
Je betaald toch immers ook al voor het ISBN zelf? En het CB zou zich rotschrikken als wij allemaal daar hun boeken zouden deponeren, dus ze moeten niet zeuren. Ik ga even tekenen.

15 januari 2008 - 19:58
Waarom springt een lepe ondernemer met enige pakhuisruimte hier niet op in en opent 'Het Nederlands Boekhuis', (in de volksmond Het NBH), 'Het ISBN Distirbutiecentrum', of anders zelfs 'Het Internationaal BoekVerzendhuis' (Het IBV). :?

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2008 - 20:26
(Omdat dit ook niet gratis kan. Het punt is dat je de keuze moet hebben, CB - makkelijk voor boekwinkels, zij zitten ook niet te wachten op verzendkosten van zes verschillende huizen - of niet CB en zelf versturen naar de klant of de boekwinkel. Maar dan wel graag vindbaar zijn, als het ISBN nummer gekocht en betaald is.)

15 januari 2008 - 20:33
Nee, gratis hoeft toch ook niet? Niets is gratis. Maar ondernemen = concurreren. (Dacht ik). En ik heb het niet over zes verschillende huizen, maar twee. Daarbij: hoe doen kledingwinkels dat? Zij bestellen óók niet bij één centraal punt? (Of andere producten). Waarom zou een boekhandel niet enkele meerdere leveranciers kunnen hanteren? Ik denk het wel, hoor.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 januari 2008 - 20:59
Kledingzaken hebben een fonds, om het daar maar eens mee te vergelijken, een bepaalde stijl. En ze bestellen bij de groothandel of halen op in het Fashion Center. Zij kopen in binnen die stijl en krijgen gunsten van de fabrikanten als ze langer klant blijven. Hoe dan ook, kleine ondernemers zijn hyperalert op verzendkosten. Bestellen bij meer dan een leverancier vinden ze niet prettig, dus de nieuwe verzender zou daar bikkelhard op moeten inspelen. Dan moet je een grote speler zijn, en willen grote spelers wel wat met boeken? Wat het CB vraagt voor hun diensten is op zich niet veel, dus daar kan je niet concurreren. En dat hoeft ook niet, als alle kleine uitgeverijen gewoon vindbaar zijn en rechtstreeks benaderd kunnen worden voor bestellingen. Door iedereen.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2008 - 1:05
Niemand wordt verplicht zich bij een clusteruitgever aan te sluiten. Je kunt ook ervoor kiezen in je eentje het volle bedrag te betalen als je klant van het CB wilt worden. Niemand die je tegenhoud. Elk boek met een ISBN is te vinden door de boekhandel, met dank aan het CB. Het CB geeft het aan als de boeken door het CB niet geleverd kunnen worden. Niet meer dan logisch lijkt mij. De boekhandelaar heeft ten alle tijden de mogelijkheid bij de uitgever direct te bestellen, maar er zijn handelaren die zich de moeite niet willen nemen. Bij mij druppelen wel eens bestellingen binnen door de boekhandel. Meestal telefonisch. Ik ken een boekhandelaar die alleen maar bij het CB bestelt ook al krijgt hij het adres van de uitgever op het scherm (door CB aangeleverd!). Ik denk niet dat het CB te verwijten valt dat sommige handelaren er geen moeite voor willen doen. Zoals gezegd ben je vindbaar als je een ISBN hebt. Wat wil je nog meer? Wat gaat door je hoofd als je aan een open systeem denkt? Zoiets als: 'Verrekt, ik weet de titel van het boek niet meer dat ik wilde hebben, maar gelukkig herinner ik me het ISBN nog wel' ? Zelf als dit het geval zou zijn, kan de boekhandel je nog steeds vinden, omdat het CB je gegevens heeft. Of de formulering op het scherm van boekhandelaar nu Niet leverbaar of Niet leverbaar door het CB, neem contact op met de uitgever is, maakt helemaal niets uit. De boekhandelaar weet wel wat ermee bedoeld wordt. Een aanrader is het trouwens de website van het CB eens aandachtig te bestuderen en het materiaal te downloaden wat ter beschikking wordt gesteld. Op die manier kan men zich over de werkwijze en het systeem in zijn geheel informeren. Het is wel zo handig de in's en out's te weten alvorens te schieten. Recentelijk hebben we in het topic 'Hoe komt mijn boek bij BOL in te etalage' over het CB gecommuniceerd.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2008 - 1:35
Ik help ook af en toe in de winkel van mijn ouders (kantoor-boekhandel) en moet dan ook wel eens wat boeken bestellen. Als een titel een tijd niet is gekocht staat er echt niet 'niet leverbaar', dat staat er alleen als ze hem niet hebben liggen. Verder, zoals Hjalmar zegt, staat er gewoon bij wie de uitgever is. En soms staan boeken er helemaal niet in, dan zegt mijn moeder ook dat ze dan even bij de uitgever moeten informeren.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2008 - 3:19
Maar da's toch stom? Dat je als klant zelf bij een uitgever moet gaan informeren? Waar is zo'n ISBN dan goed voor? Als er nou gewoon een centrale database is waar alles instaat en waar een boekhandel of een klant van bol.com meteen kan vinden waar een boek wel leverbaar is, is er toch niks aan de hand?

16 januari 2008 - 9:46
Ik begrijp uit de reactie van Mario Kluser dat een boek met ISBN altijd te vinden is. Ook zonder bol.com. Maar als je nu het idee van 'boek' even loslaat, en je neemt elk willekeurig ander product in gedachten dat je graag wilt hebben. Kom je er dan niet óók uit? Stel, je wilt een goed stoomstrijkijzer (dan zou ik de Hema aanraden), dan ga je shoppen tot je hem hebt. Dat moet je ook doen bij een boek. Stel, je wilt dat boek van 'Arthur', en je zegt tegen de boekverkoper: 'Het gaat over een homo, geloof ik, maar ik weet de titel niet precies, en ook niet meer wie het geschreven heeft. Ik geloof Mijnders of zo?' Dan gaat de boekhandelaar zoeken en helpt je verder. Tot je het boek hebt. Dat is service. Of niet.

16 januari 2008 - 9:48
Ik wil het wel eens proberen met het boek van Mandela. Of van Zjors, wat ze in eigen beheer heeft uitgebracht. Zien wat er gebeurt.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2008 - 10:05
Dus ik begrijp dat auteursdomein zich druk maakt om niks en ook al die lui die de petitie ondertekend hebben. De uitspraak volgt over een aantal maanden hou de site in de gaten. Niemand moet verplicht worden zich bij het CB aan te sluiten. Zeker niet als ze het geld er niet voor hebben. Niet iedere boekhandelaar is representatief voor het gros.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 januari 2008 - 10:50
Ik kan morgen wel even in de computer kijken of ik een boek kan vinden die in eigen beheer is uitgegeven? Als jullie een (of meer) titel(s) voor me hebben die ik mag uitproberen? Morgenmiddag ben ik in de winkel van mn ouders, dus dan kan ik even kijken hoe het erin staat etc!