Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

auteursdomein

Hallo, Ik weet niet of ik dit mag posten en of het juist staat en of het al langs geweest is. In ieder geval gaat het om een petitie: Boeken die niet in het Centraal Boekhuis liggen zijn wel leverbaar maar worden aangegeven als niet leverbaar. Dit is zeer nadelig voor POD boeken en kleine uitgevers die geen geld hebben om in het CB te liggen. Teken de petitie en lees duidelijkere info hierover op: http://www.auteursdomein.nl/Dossier_ISBN.htm

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja: Schrijf & publiceer een boek - J.L. Jones. Vers van de pers. :) Dat lijkt me het leukste voor jou, Mandela. Dan heb je meteen een goed antwoord op de opening van je topic. Ik zal het ook doen bij mijn boekwinkel. Goeie test.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ik ga er zo vandoor, richting de andere kant van t land. Vanavond horen jullie wat ik heb gevonden in de computer!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat lief. Bedankt voor de moeite. Het zou inderdaad leuk zijn als een ondernemer hier op in zou springen iemand van het kaliber Jeff Bezos. Dat zou interessant zijn om te kijken wat er dan gebeurde.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ehm, ik moet jullie helaas teleurstellen.. In de winkel van mn ouders kan ik niet bij CB kijken.. Zij bestellen alles via Scholtens. CB is te duur om alles via daar te doen, dus ik kon verder niet kijken. Bij scholtens zijn de 3 ISBN's die ik heb opgezocht niet te vinden, maarja.. Ik wist niet dat ze niet in CB konden :( sorry!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
..

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mandela Ik begrijp niet waar je de informatie vandaan haalt dat iemand tot iets 'verplicht' wordt. En ja, auteursdomein maakt zich druk om niets. Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat die doet, maar ik voor mijn deel vind deze petitie belachelijk. Net zoals een demonstratie op straat omdat je alleen bij de HEMA een HEMA-rookworst kunt krijgen. Maar ja, het is gewoon kudde-gedrag. Iemand begint iets te roepen en iedereen schreeuwt mee, zonder zich in het onderwerp te verdiepen. @iedereen Het ISBN is ervoor om gevonden te worden (lees mijn posting bovenaan). Maar niet alleen dat. Als je zelf een boek uitgeeft en je hebt geen ISBN, dan ben je 19% BTW verschuldigd ipv de 6%, die voor boeken gelden.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer, Noekie bedankt voor de moeite hoor. Scholtens kan het dus alvast niet vinden... Bedankt voor de toelichting Mario. Wat je schrijft is zeker iets om over na te denken. Ik vind wel Hema en Hema rookworst niet helemaal een goed voorbeeld want het ISBN is niet van het CB, in my humble opinion. Ze huizen toevallig samen maar dat is alles voorzover ik me heb geinformeerd. Maar laten we afwachten wat de uitkomst van de petitie is, de uitslag zal niet lang op zich laten wachten. Quote van de auteursdomeinwebmaster uit het petitieregister: "De stand: C. Vink was de 300ste tekenaar van het register! Bij opgave van adresgegevens zal hem of haar de ISBN dragende, gegarandeerd onzichtbare, eerste uitgave van Auteursdomein feestelijk worden toegestuurd, gesigneerd door het voltallige stichtingsbestuur en de auteur."

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik betwijfel of dat waar is wat je zegt, dat het isbn maakt dat een boek onder de 6% btw valt. Daar zijn andere criteria voor. 6% geldt als het een boek is. En met isbn is het automatisch 'een boek'. Maar zonder isbn is het niet automatisch 'geen boek'. Daar heeft een rechter volgens de kranten pas weer een leuke uitspraak over gedaan, maar ik weet helaas niet zo snel hoe ik hem ergens vandaan moet vissen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari werd dus 9 februari. Zaterdag sta ik in de boekwinkel, iemand nog meer titels die gecheckt moeten worden? Ik ga checken: Schrijf & publiceer een boek - J.L. Jones Wrakhouten tafeltje - Kaat Rozaal

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb 'Een Wrakhouten tafeltje' wel kunnen vinden als ik zoek in het ISBN bestand, wat wij altijd proberen in de boekhandel als we een boek niet kunnen vinden. We willen de klant tenslotte koning maken. Dat ziet er dan zo uit; http://home.student.utwente.nl/h.p.haagsman/open/CB%20scherm.JPG Schrijf & Publiceer een boek van J.L Jones kan ik niet vinden. Heeft dat wel een ISBN nummer? Ik heb ook nog verschillende boeken van boekenbent en kirjaboek geprobeerd, die kon ik ook vinden. Als de boeken niet op voorraad zijn bij CB, bestellen we ze direct bij de uitgever, per telefoon, fax of email. Dan is het verder van de uitgever afhankelijk hoe snel ze kunnen leveren.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk, Mario, en dat wrakhouten tafeltje heeft wel een ISBN. Ligt niet bij CB. Ik betwijfel of dat waar is wat je zegt, dat het isbn maakt dat een boek onder de 6% btw valt. Daar zijn andere criteria voor. 6% geldt als het een boek is. En met isbn is het automatisch 'een boek'. Maar zonder isbn is het niet automatisch 'geen boek'. Daar heeft een rechter volgens de kranten pas weer een leuke uitspraak over gedaan, maar ik weet helaas niet zo snel hoe ik hem ergens vandaan moet vissen.
Dat is de info die in het Handboek voor schrijvers staat.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De screenshot van CBOnline die Hjalmar hier toont laat ook duidelijk zien dat de informatie die CB verstrekt netjes luidt: Niet in CB assortiment. Informeer bij uitgever Dus niet gewoon: Niet leverbaar.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeft die petitie dan wel zin? Waar ondertekenen de mensen dan voor / of tegen?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat die petitie vooral gaat om de internetwinkels. Bol.com wil een garantie kunnen leveren dat een boek binnen een bepaalde tijd bij jouw thuis ligt, en dat kan het beste als het boek gewoon bij CB bestelbaar is. Volgens mij heeft de petitie dan ook weinig zin, want Bol.com heeft het recht om een eigen selectie te maken in wat ze aanbieden. Het is gewoon een boekenwinkel. En CB maakt je boek gewoon vindbaar, mits je een kleine vergoeding betaald voor de administratie van je ISBN nummer. Lijkt me niet heel onredelijk. POD staat gewoon nog in de kinderschoenen. Over een paar jaar heeft Bol.com en CB ook gewoon een POD drukkerij, en kun je al die titels daar net zo makkelijk bestellen. Kwestie van geduld.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja hoor, 'Schrijf & publiceer een boek' heeft een ISBN: 978-90-8570-230-6. Vreemd dat deze (nog) niet te vinden is. Om in de termen van auteursdomein te spreken: de auteur lijdt nu dus schade. Het is niet vindbaar. De klachten zijn al van februari 2007, het kan natuurlijk zo zijn dat het CB ondertussen een en ander in het systeem heeft aangepast. Lees het gehele ISBN-dossier met bijlagen op de site dan wordt er meer duidelijk. Het gaat ook om andere verschijningsvormen zoals e-boeken. In de steekproef van 30 maart 2007 komt men 'niet leverbaar' tegen. http://www.auteursdomein.nl/Dossier_ISBN/Steekpro… En zoals P. v.d. Ven van Auteursdomein schrijft" Wellicht staan deze gegevens niet letterlijk zo in het ISBN bestand vermeld. Het is echter wel de conclusie die de boekhandel trekt als hij op deze titel zoekt." Althans in het geval van de interessante "Briefwisseling Auteursdomein-Centraal Boekhuis, waarin opgenomen verslag van navraag van de titel bij boekhandel Scheltema, Amsterdam". Erg interessant die mailwisseling met het CB en telefoongesprek met Bol.com(!). Daarin kom je ook weer 'niet leverbaar' tegen. De petitie heeft wel zin hoor zoals ook mensen als Saskia Noort en Karin Spaink vinden. Je tekent voor het voorstel: - "een volledig zelfstandige, niet-commerciële ISBN-bank, kosteloos open in Publiek Domein" Je tekent tegen: - "de onzichtbaarheid van ISBN-dragende titels die niet via het CB worden verspreid" - "de beslotenheid van het ISBN-bank en de foutieve/onjuiste vermelding van (herdrukte) titels en onjuiste/verouderde bestelgegevens in de CB-Online" - "economisch machtsmisbruik door het CB" Er zijn dus 2 databanken lees ik op de site. "CB-online is een van het ISBN-bestand afgeleide bestelbestand voor de boekhandel". De uitspraak laat helaas nog op zich wachten. Spannend!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze mail ontving ik net: Persbericht Auteursdomein verliest zaak om open ISBN-bank De Nationale Mededingingsautoriteit (NMA) heeft de vraag of het Bureau ISBN een algemene publieke dienst is of privé-eigendom van het Centraal Boekhuis BV, beantwoord in het voordeel van het Centraal Boekhuis. Voor tweederde van het jaarlijkse aantal nieuwe registraties wordt hiermee officieel bevestigd dat een ISBN wegggegooid geld is. Stichting Auteursdomein verwondert zich over de uitspraak en vreest dat dit het einde betekent van een centrale vindplaats voor in Nederland verschijnende boeken. Lees verder: Werkt de link niet, plak deze URL dan in uw adresbalk: http://www.auteursdomein.nl/Dossier_ISBN/Reactie_… NB: Als ondertekenaar van het petitieregister 'Open ISBN' ontvangt u dit bericht automatisch. U kunt zich uitschrijven met een mail naar info@auteursdomein.nl Met vriendelijke groet, Stichting Auteursdomein Pauline van de Ven

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dit staat er als je lees verder aanklikt of de link gebruikt: De Mededingingsautoriteit neemt aan dat de landelijke ISBN-bank privé-bezit is van het Centraal Boekhuis BV en bestemd om als ‘business-to-business’ instrument te verkopen aan geïnteresseerde marktpartijen, reden waarom het publiek de toegang moet worden ontzegd. Hoewel de boekhandel de enige plaats is waar de consument navraag over een titel in de ISBN-bank kan doen, stelt de NMA 'dat niet van de boekhandel kan worden verlangd dat zij aangeeft waar boeken te vinden zijn die zij zelf niet kan leveren'. De door Auteursdomein opgeworpen vraag of het terecht is dat het Bureau ISBN begin jaren zeventig zonder eigendomsoverdracht geruisloos is opgegaan in het Centraal Boekhuis BV en sindien op slot is gegaan voor het publiek, wordt door de NMA niet in onderzoek genomen. Ook spreekt de NMA zich niet uit over het gegeven dat het internationale ISBN protocol aan de deelnemende nationale bureaus voorschrijft dat ISBN registraties publiek toegakelijk horen te zijn. Ze vindt het economisch belang te gering voor nader onderzoek. Met deze uitspraak sanctioneert de NMA de uniek Nederlandse praktijk dat ISBN-dragende titels alleen zichtbaar zijn voor de consument als ze op voorraad worden gehouden bij het Centraal Boekhuis BV en verkocht via het boekhandelskanaal. In de praktijk zijn dat slechts ca. 7.000 van het jaarlijkse aantal van 20.000 nieuwe ISBN-registraties. Het deel dat niet wordt verspreid via de boekhandel is sterk groeiend. Naast proefschriften en onderzoeken gaat het om e-boeken, luisterboeken en titels die ‘on demand’ worden herdrukt - nieuwe verschijningsvormen van het boek die vaak rechtstreeks worden geleverd aan de consument. De NMA schrijft dat iedereen tegenwoordig een publicatie zichtbaar kan maken op het internet. Afgezien van de versnippering van het nationale titelbestand die hiermee wordt opgeroepen, gaat de NMA voorbij aan het feit dat door het blote bestaan van een ISBN-bank de lezer bij het zoeken naar een titel kanalen benadert die toegang hebben tot de ISBN-bank, te weten de boekhandels en webwinkels. Daar krijgt hij bij alles wat niet op voorraad bij Centraal Boekhuis ligt, te horen dat het ‘niet leverbaar’ is. Onjuiste informatie. Auteursdomein overweegt in beroep te gaan. Het petitieregister zal worden aangeboden aan Minister Plasterk. Inmiddels hebben ruim 300 auteurs, uitgevers, lezers en personen die opkomen voor het algemeen belang hun handtekening gezet. Het register blijft voorlopig open: http://www.auteursdomein.nl/Dossier_ISBN.htm Stichting Auteursdomein Pauline van de Ven (voorzitter) Keizersgracht 16 CP Amsterdam Tel. 020-6252688 info@auteursdomein.nl

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
02/05/2008 (persbericht) Centraal Boekhuis: 'ISBN-bank gaat open voor publiek' De ISBN-bank met titelinformatie over alle in Nederland verschijnende boeken wordt voor het eind van dit jaar voor het publiek toegankelijk gemaakt op een website. Dit zei algemeen directeur H. W. Cortenraad van het Centraal Boekhuis in Boekblad van 2 mei. De ISBN-bank bevat de basisinformatie over elk boek dat in Nederland is verschenen sinds eind jaren zeventig en waarvoor de uitgever of de auteur een ISBN-nummer heeft geregistreerd, zoals titel, auteur en uitgever. Ze bevat naar ruwe schatting ruim een half miljoen titels. Openstelling zal duizenden boeken vindbaar maken die niet leverbaar zijn via de boekhandel. Daarbij moet worden gedacht aan boeken die ouder zijn dan twee jaar, om e-boeken en om voorraadvrije boeken (Printing on Demand). Ook van een groot deel van het wetenschappelijk werk wordt de basisinformatie ontsloten. Openstelling van de nationale ISBN-bank wordt door verschillende partijen al jaren bepleit. Stichting Auteursdomein, die gevestigde auteurs ondersteunt bij het uitgeven van backlisttitels in de vorm van eboek en PoD, legde de kwestie in februari 2007 voor aan de Mededingingsautoriteit nadat was gebleken dat haar uitgaven onzichtbaar bleven in alle traditionele en online boekhandels. De NMA vond het economisch belang onvoldoende om het onderwerp in behandeling te nemen. Hernieuwd overleg met het Centraal Boekhuis leverde alleen een mondelinge intentieverklaring op, onder verwijzing naar een toezegging die het CB zou hebben gedaan aan een niet nader genoemde andere partij. De stichting heeft aangeboden die toezegging in de plaats te laten treden van een concrete afspraak met haar, maar kreeg geen inzage. Daarop is ze eerder deze maand in beroep gegaan bij de afdeling bestuursrecht van de rechtbank in Rotterdam. Ze hoopt snel duidelijkheid te krijgen over de vraag of de uitspraak van Cortenraad hard genoeg is om het beroep af te blazen. Bron: http://www.auteursdomein.nl/Persbericht_20062007…

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"...wordt voor het eind van dit jaar voor het publiek toegankelijk gemaakt op een website". Nogal rekbaar dus, het moment waarop het toegankelijk wordt gemaakt. Dat kan al binnenkort zijn, maar voor hetzelfde geld duurt het tot eind december.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persbericht 22 december 2008 Auteursdomein zeer verheugd over openstelling ISBN-bank Stichting Auteursdomein is erg gelukkig u te kunnen berichten dat de ISBN-bank vanmiddag is opengesteld door het Centraal Boekhuis. Dit is mede bereikt met uw steun aan het petitieregister. Heel hartelijk dank daarvoor! De stichting vindt het een groot goed dat scheppend werk zichtbaar en vindbaar is op een centrale plaats die voor iedereen toegankelijk is, onafhankelijk van de manier waarop het wordt gedistribueerd. Hoewel het jammer is dat de ISBN-bank zo lang op slot heeft gezeten dat de rol van centrale vindplaats inmiddels is overgenomen door Bol.com, is er goede hoop dat het publiek zal ontdekken dat de ISBN-bank inderdaad de enige volledige zoekplaats voor boeken is. Om dat te bevorderen heeft de stichting haar domeinnaam http://www.isbnbank.nl zojuist doorgeschakeld naar de voor sommigen misschien wat minder goed in het geheugen liggende URL waarop de ISBN-bank rechtstreeks kan worden geraadpleegd: https://www5.cbonline.nl/pls/apexcop/f?p=130:1010…. Auteursdomein beraadt zich nog of de beroepszaak bij de rechtbank in Rotterdam tegen de afwijzende uitspraak van de Mededingingsautoriteit wel of niet moet doorgaan. Daarbij staat niet de openstelling van de ISBN-bank centraal, maar de beslissingsgrond waarop de NMA de eis van Auteursdomein heeft afgewezen. Het gaat vooral om het verschijnsel dat uitsluitingen van pionierende bedrijven door de NMA niet in behandeling worden genomen omdat de ondervonden schade in absolute bedragen niet groot genoeg is. Stichting Auteursdomein Pauline van de Ven (vz)