Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Proza gevraagd voor nieuw tijdschrift

Beste schrijvers, Een aantal mensen, waaronder ikzelf, zijn bezig met de subsidieaanvraag voor een nieuw literair tijdschrift. We beschouwen de kans dat het lukt als zéér aanwezig; ik heb zelf de publicatie van een kinderboek en een hele lijst aan verhalen op m'n naam staan, en m'n redacteuren zijn in het bezit van een soortgelijke cv. Tevens beschikken we over een heel netwerk van ontwerpers, illustratoren etc. We gaan nu het eerste exemplaar maken. Daarmee willen we de subsidie gaan binnenhalen. Het is dus hoog tijd om wat baanbrekende proza in de bus te krijgen! Om jullie een idee te geven van de ziel die het tijdschrift moet gaan krijgen: 1920 is een nieuw magazine voor de woordenfanaat. U denkt: Nog al één? Wij zeggen dan: “Jazeker!” Hoofdredacteur Henk van Straten legt uit: “1920 is een bakermat voor nieuwe schrijvers, maar tegelijkertijd een modderpoel voor gevestigde. Het is een arena. Een hoerenkast. Een potje zout waar iemand het dopje van los heeft gedraaid. Verwacht naast korte verhalen en columns ook de nodige snedige interviews en opiniestukken. 1920 legt het vuur aan de schenen van auteurs, uitgevers en ander literair gespuis. Verwacht scherpe randjes en vieze hoekjes. Verwacht wat je niet zou verwachten. Verwacht 1920.” Goede voorbeelden van het soort blad dat het moet gaan worden zijn Passionate (NL: www.passionate.nl) en The Believer (USA: www.believermag.com) Kopij In aanmerking voor publicatie komen: • Korte verhalen tot aan ongeveer 1000 woorden. Zowel fictie als non-fictie! • Columns mag je insturen, maar we geven je niet veel kans; Apestrofe heeft daar in principe al een paar vaste mensen voor. Als u ons echter weet te overweldigen met een stukje snikhete proza, dan maken we wellicht nog wat ruimte. • Autonome fotografie Uiteraard mag het werk niet eerder gepubliceerd zijn. U kunt uw kopij in tweevoud en alléén per post sturen naar: 1920 Zonneroosstraat 40 5644 ET, Eindhoven Nederland Uw werk moet aan deze voorwaarden voldoen: • Lettertype Times New Roman • Tekengrootte 12 • Tekst uitgevuld • Regelafstand 1,5. • Voeg enige info over uzelf toe en vergeet ook uw emailadres niet te vermelden! Een reactie krijgt u digitaal. Bij acceptatie van uw werk vragen we u alsnog om een versie via email. U hoeft dus geen extra porto mee te sturen! We proberen iedereen zo snel mogelijk iets te laten weten, maar heeft u alsjeblieft geduld. We zijn streng doch rechtvaardig. Over weigering van uw werk kan niet worden gecorrespondeerd. Hartelijk dank voor de aandacht! Contact: h_straten@hotmail.com

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Charles Bukowsi heeft een onlogische denktrant. Als ik het vinden kan, wil ik wel een stukje van mijn hand hier op de site publiceren.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die vraag is te moeilijk voor mij, Arturo. :) In elk geval veel succes gewenst met het project. Houd ons op de hoogte. Ik vind het een leuk initiatief.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1587 TijdSchrift lijkt me voor een Nederlands periodiek veel toepasselijker dan het veel te algemene, afgezaagde, altmodische 'Magazine' met het geboortejaar van een Engelstalige schrijver.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mee eens Rosen (na even googlen: November 1587 17-11: Geboortedag Joost van den Vondel. Nederlands dichter en toneelschrijver).

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vanwaar eigenlijk 1920 en Bukowski? Ik lees wel dat jullie schrijven: "een bakermat voor nieuwe schrijvers", maar hoezo? Ook lees ik dat op Bukowski's graf staat: "Don't try".

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ceridwen, ja die sfeer is fantastisch, maar ik doelde op de naam.. Die deed mij niet warmlopen of denken aan een nieuw, verfrissend initiatief..(Wat dit toch wel is ;) .. )

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
1920 Magazine Als je de titel vergelijkt met de door jullie als verwante bladen aangemerkte Passionate (waarbij ik aan de Spaanse revolutionaire La Passionata denk en allerlei anders vurigs) en The Believer (waarbij ik meteen een song van The Monkeys in mijn hoofd krijg Now I'm a believer en die jongens zo raar zie swingen... erg leuk!), dan lijkt dit toch een ietsiepietsie minder geslaagde titel. Al weet ik ook wel van the Roaring Twenties. Maar die associatie komt niet meteen op. Kunnen jullie er niet nog eens over nadenken? ;) Dat neemt niet weg dat ik jullie lots of succes toewens. (En dat mijn eerste verhaal klaar ligt om jullie toegestuurd te worden. :nod:)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de suggesties (en wederom de kritiek, Rosen). Maar liever krijg ik gewoon goed werk in de bus ;) Goed. Ik denk dat alles zo wel duidelijk is. Als ik nieuws heb dan horen jullie het meteen. Gegroet, Henk van Straten.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp dat je de suggesties naast je neerlegt? En hoe wordt de typografie? Ook iets à la 1920-er jaren? Ik ben erg benieuwd hoe jullie de bakermat naar de huidige tijd gaan uitrollen. (Wat is eigenlijk een bakermat?)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"(Wat is eigenlijk een bakermat?)" Past in het rijtje: deurmat automat cocosmat halmat gangmat grasmat badmat en schaakmat

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, de bakermat kun je dus niet uitrollen, want het is geen mat. En nu begrijp ik ook waar 'heetgebakerd' vandaan komt. 'Koudgebakerd' is dan weer niet iets. :? Nu het tijdschrift nog. Hoe staat het ermee, mannen?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een gezwets over de naam van het blad zeg. Natuurlijk mag je er kritiek op hebben, maar kom niet zelf met suggesties als je weet dat de naam definitief is. Gelukkig lijkt Arturo de suggesties naast zich neer te leggen. Ongeacht of je het eens bent met de titel 1920, het behelst een bepaalde visie. Een visie die je waarschijnlijk kunt herleiden als je de teksten in het magazine leest (toch Arturo?). En ja, als je het werk van Bukowski niet kent (of niet begrijpt), dan moet je het magazine misschien ook niet lezen en al helemaal geen kopij inzenden. Trouwens, is een titel als 'Tweede Ronde' dan wél prikkelend? En hoeveel mensen weten waar tijdschrift 'Bunker Hill' zijn naam van ontleent. Maar jongens en meisjes, laten we eerlijk zijn: het blijft een literair tijdschrift. En dat genre is een absolute niche-markt. Arturo Bandini (hopelijk begrijpen mensen die serieus met literatuur bezig zijn, waar deze naam vandaan komt...) begrijpt dat ongetwijfeld en zal toch niet verwachten dat de lancering van zijn tijdschrift breed uitgemeten zal worden. Of dat hij er rijk mee zal worden. Hoe origineel het ook is. Zoals bij alle literaire tijdschriften zal ook 1920 vooral gelezen worden door mensen die zelf op de een of andere manier met schrijven bezig zijn. Voor die mensen is 1920 wellicht verfrissend. Kortom, maak je inderdaad meer druk om het opsturen van een goed verhaal dan om de titel van het tijdschrift. Sorry, maar dat moest ik even kwijt na het lezen van al die merkwaardige reacties.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goh, Rick. "En hoeveel mensen weten waar tijdschrift 'Bunker Hill' zijn naam van ontleent." Dan zwetsen we gewoon nog even verder. Weet jij wel waar de fout in deze zin van jou staat? Over het insturen van goede kopij gesproken. Daarbij: 'Maar jongens en meisjes, laten we eerlijk zijn: het blijft een literair tijdschrift.' Wij zijn geen jongens en meisjes (enkelen daargelaten, misschien) en hoezo: het blijft een literair tijdschrift? Het moet het eerst nog WORDEN en daarna kunnen we kijken of het wat IS en pas dan gaan we het eventueel over BLIJVEN hebben. Desalniettemin wens ik de mannen van 1920 veel plezier, maar zo'n korte-door-de-bochtreactie van jou zal daar niet veel aan bijdragen, vrees ik. Dus nogmaals: hoe staat het ermee? Met het tijdschrift?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik ben ook erg benieuwd. maar ik heb er niet zo'n warm en fijn gevoel over, sorry. Ik vind de reacties van tijdschriftkant nou niet zo lekker, het smaakt mij niet zo goed. Mag dat ook, mijne heren? Ik heb totaal geen trek om een stukje proza als gezouten mening te geven.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Reacties van tijdschriftkant? Ik ben op geen enkele manier met het tijdschrift verbonden. Dan zou ik mijn reactie wel wat subtieler hebben geschreven. Ik las gewoon het topic en daarna de reactie en gaf vervolgens mijn eigen reactie. Op persoonlijke titel, op een directe manier. Zo zit het. Ik ben ook niet uit op een polemiek. Mijn boodschap is gewoon: heb vrede met de titel.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Een visie die je waarschijnlijk kunt herleiden als je de teksten in het magazine leest (toch Arturo?). Vooral dat "(toch Arturo?)" vind ik zeer overtuigend. Verder zou ik ook maling hebben aan wat potentiële schrijvers en lezers van de naam van een "magazine" vinden. De onbenullen.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mensen, mensen, mensen, Wat een hoop gepiep om niets. Ten eerste: Het is wat het is. Niet jouw ding? Slecht gevoel erbij? Prima. If you wanna make an omelet, you gotta break some eggs. Ik ga voor een bepaald gevoel. Dat daar sommige mensen zich niet in kunnen vinden lijkt me heel gezond. Ik ga dus ook niet in op een aantal van de individuele, persoonlijke meningen en suggesties die hier neergeschreven worden. Lijkt me niet nodig. Over de titel: 1920 is nog niet definitief. Voornamelijk omdat een getal als titel verwarring kan opleveren. Over het blad zelf: We willen uiterlijk eind mei een drukklaar PDF-bestand hebben. "We" is overigens niet "heren". Ik doe het voornamelijk samen met Miriam van Ommeren, een dame. We beperken ons ook lang niet alleen tot literatuur. Verwacht ook interviews, spotprenten en reportages. Let op, ook die kun je dus als kopij naar ons sturen. Evenals fotografie. Is het mooi, bijt het, raakt het, brandt het, knalt het, schuurt het, dan maken wij er ruimte voor. Zodra ik meer nieuws voor jullie heb, dan komt het hier zeker te staan. Groeten, Arturo.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ja, ik raakte zeker in de war met al die getallen in de voorgaande berichten. Ik stop het verhaal dit weekend in 2-voud in de brievenbus. Ja, ja, de decembermaand is weer voorbij, en er staan weer brievenbussen in de wijk!

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoop dat het lukt zo'n blad op poten te zetten. Ik blader regelmatig rond in literaire tijdschriften, maar Passionate is het einige dat ik zelf echt leuk vind om te lezen en dat er goed uitziet. Ik vraag me ook weleens af wie die andere bladen in godsnaam lezen. Ik ben geinteresseerd in literatuur en ik vind het al een worstelpartij. Maximaal 1000 woorden: ook heel goed. Succes, ik stuur binnenkort iets op!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Saskia, ik ben het volmondig met je eens. Een hoop literaire tijdschriften zijn er alleen voor de makers en degenen die er graag in gepubliceerd zouden willen worden. Ons blad gaat hopelijk een grotere doelgroep aanspreken. Kijk uit naar je inzending.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach Arturo, waarom nu weer verhalen van 1000 woorden. Dat zijn maar twee paginaatjes. Mag het niet langer, dat je het desnoods in stukken knipt en misschien meer nieuwschierige lezers trekt die het vervolg willen weten? Mijn korste verhalen zijn altijd minstens zes tot zeven pagina's lang.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik nog steeds niet begrijp, is dat het per post opgestuurd moet worden en het niet gemaild kan worden.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Pehamo, Je kan het ook als uitdaging zien, om juist iets te schrijven dan je in 1000 woorden kan samenvatten. In plaats van uitvoerig te schrijven.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ 1000:
Wij hebben graag dat jullie de pintknop bedienen. En daarbij is op deze wijze ook de drempel wat hoger om daadwerkelijk iets op te sturen. Zo hopen wij alleen werk te ontvangen van gemotiveerde, hongerige schrijvers. We hebben geen zin in een email inbox vol impulsieve hersenspinsels. Zo gek is het toch niet? Hollands Maandblad en De Gids doen het niet anders. Helaas. De voorwaarde blijft.
1000 woorden is natuurlijk een richtijn. Als je een verhaal hebt van 1500 woorden en dat is echt stinkend goed, dan stuur je die gewoon lekker op. We zijn nog druk bezig met het blad en de vorm waarin het zal verschijnen. Wellicht verandert er nog het een en ander aan de voorwaarden. Tot die tijd, echter...