Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Proeflezen voor en door leden

Proeflezen: het doorploegen van andermans manuscript en er zoveel mogelijk fouten uithalen. Niet alleen tikfouten, maar ook plotgaten, stijlbreuken, karakterinconsistenties en noem alles maar op wat fout kan gaan tijdens het schrijven van een verhaal. Na een recente ervaring van mezelf en een paar opmerkingen van Zjors, kwam ik op het idee om een soort vriendendienst te starten. Dat we elkaars proeflezers kunnen zijn. Wat we op ZinnigerZinnen doen dus, maar dan voor lange manuscripten. Ik het jouwe, jij het mijne (onder voorbehoud natuurlijk). Is dat haalbaar hier, denken jullie? Met een paar goeie afspraken (deadlines, dingen waar speciaal op gelet moet worden etc) kunnen we elkaar wel uit de brand helpen denk ik. Je moet het natuurlijk wel kunnen. Het heeft weinig zin om een manuscript op d/t fouten door te lopen als je zelf die fouten ook regelmatig maakt. Maar verder heeft iedereen hier natuurlijk wel wat in te brengen. What say you? Suggesties meer dan welkom, het is maar een vaag plan tot nu toe ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yay, leden ;) Als jullie nog fouten tegenkomen, graag melden. Ik zal vast wel iets gemist hebben en helaas is hier geen spellingscorrector voor ;) Ook suggesties voor extra functies zijn welkom.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
kreeg ik ervoor toen ik het net mn gebruikersnaam en e-mail had ingetikt... (en ik heb overigens nog steeds geenmailtje gehad en t was al 1,5 uur geleden...)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
jahoor... nu krijg ik spontaan dat mailtje... gek universum edit: is het misschien een suggestie om de url ook in het welkomsmailtje te zetten?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
okidokie! Ik heb de site verder bekeken en het ziet er goed uit! Daar waar je je manuscript kan invoeren... is het dan ook handig om een fragmentje erbij te zetten? zodat je als beoordeeler ook de stijl kan zien van de schrijver?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk eens in je spamfolder, Jommeke. Luthien, dat kan eventueel bij samenvatting, maar als er behoefte aan is, wil ik het wel toevoegen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook tevreden over de proefleesclubsite van Schrijvenonline.org. Weet de redactie hiervan eigenlijk? mogen we dan zomaar onder hun vlag mee fietsen? Wat ik nog mis is een ledenlijst met emailadressen, waar we kunnen zien wie er meedoen en evt. zelf contact kunnen opnemen. Verder de genre indeling? Maar dat zal vooral gelden als er meer MS gepost zijn. Genres bijvoorbeeld? Fictie: Fantasy, Thrillers/misdaad, Human Interest, Romance, History Non-Fictie: Verder: hartstikke goed initiatief, Wonderer, ik hoop gauw te gaan posten.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je echt een ledenlijst nodig? Als een lid nog geen manuscript heeft ingevoerd, is het toch ook niet belangrijk of je hun adres hebt? Ik hou in de gaten dat er geen rare mensen zich aanmelden, dus je kunt er op rekenen dat de enige die je manuscript zien, van deze of zz-site is.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ziet er goed uit. Maar een fragment van het manuscript, lijkt mij ook fijner om dat er bij te hebben staan. Meer voor de proeflezer. Een genre en een samenvatting zeggen niet altijd iets over de schrijfstijl van een verhaal.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie nu deze topic pas en vind het in ieder geval een goed plan (zal zo ook eens de website gaan bekijken). Goede proeflezers vinden is lastig (en dan bedoel ik niet de mensen uit familie/vrienden kring) en het proeflezen van manuscripten vind ik ook leuk om te doen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Wonderer, hoeveel mensen hebben nu al ingelogd? Ik kijk regelmatig maar zie nog niet veel verandering, behalve liselotte en jouw test. Marjet. PS: Kan ik binnenkort gaan posten?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt posten hoor, het werkt. Moet alleen nog steeds dat fragment-stukje toevoegen. Er zijn nu 12 leden.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Wonderer, Ik lees dit ook nu pas (Ik vind de opzet van dit nieuwe club-forum steeds onhandiger worden, maar dat terzijde. :-( ). Ik ben nu klaar met het tekstuele gedeelte van mijn boek en kan beamen dat het prettig is om opbouwende kritieken te krijgen op je werk. Fantastisch initiatief. Ik wil er best aan meewerken, maar ga het de komende tijd erg druk krijgen: muziek opnemen, luisterboek opnemen, kaftontwerp maken, fonts bewerken... en dat allemaal voor het project Drakenmeester. Korte stukken zou ik wel kunnen beoordelen, doch dit vergt een goede concentratie. Groeten, Nick

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de site bekeken en vind hem er goed uitzien. Net design en heel overzichtelijk. Het is jammer dat ik het komende maanden wat drukker heb (nauwelijks tijd voor mijn eigen werk), maar zodra ik wat meer tijd heb zal ik zeker een beschikbaar manuscript wat mij aanspreekt proeflezen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nick, je kunt toch gewoon lidworden? Dan kun je zien wat mensen insturen, misschien zit er toch wel iets tussen dat je kunt proeflezen. Ik voel me zo alleen ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kom er net achter dat mijn server bij sommige providers op een blacklist staat in verband met spam. Mocht je dus geen mailtje krijgen, laat het dan even weten, dan stuur ik het met de hand. Intussen probeer ik uit te zoeken hoe ik dat kan oplossen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet de enige die van die server gebruikt maakt, en die blacklists maken geen onderscheid per gebruiker. Er zal waarschijnlijk iemand geweest zijn die veel mailtjes heeft verstuurd, of gehackt is (geweest). Ik heb een berichtje gestuurd naar de helpdesk.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil jouw kortverhalen of romans lezen (romans moeten afgeprint opgestuurd worden). Ik verbeter geen taalfouten; ik hoop daar ook niet al te vaak over te struikelen. Of jouw schrijfsel verhaaltechnisch te vreten is, is het enige wat ik wil uitzoeken. Eén voor waarde: je moet gepubliceerd hebben in minstens één tijdschrift of je moet een schrijverswedstrijd gewonnen hebben. Ook wil ik eerst de openingspagina lezen. Sorry, maar voor minder doe ik het niet. Ik ben het zat om rommel uit te printen en alles halverwege in de vuilnisbak te moeten kieperen. Uiteraard kan ik op jouw wederdienst rekenen (kan nog wel even duren). Pas nadat jij mijn verhalen gelezen hebt, gaan ze naar professionele commentatoren (tegen betaling). KoenVlaeminck@pandora.be Groet

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Zjors, Ik zit in het vagevuur. Al een jaar lang word ik gelouterd door recensenten van de bovenste boekenplank. Als ik deze heren mag geloven zijn mijn verhalen en romans helder en vlotleesbaar geschreven, en getuigen ze van een behoorlijke vindingrijkheid. Ze ontdekten echter een 'klein' schoonheidsfoutje: het literairegehalte was (is?) even hoog als het alcoholgehalte van alcoholvrij bier. Ik dacht mijn schrijfsels op te waarderen door er een flinke portie metaforen aan toe te voegen. Helaas, het brouwel kreeg weliswaar een mooi kleurtje, en ruiken deed het ook beter, maar dronken van leesplezier werd de literair minnende lezer er niet van. Maar wanneer is een werk dan literair, vroeg ik me af, en wanneer mag ik eraan denken om in de schaduw van 'echte' schrijvers te staan? De vele boeken over schrijven hebben het geheim blootgelegd. Als een verlichtte Paulus ben ik dag en nacht bezig geweest om alles zo goed mogelijk te herwerken. Toch aarzel ik om het aan de grote jongens aan te bieden. Ik wil mijn debuutroman (of verhalenbundel) over vijf jaar nog durven inkijken zonder te moeten denken dat ik het nu véél beter zou kunnen. Misschien blijf ik wel schaven en polijsten. Groet

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schaven en polijsten blijft bestaan totdat je werk naar de drukker is gegaan. (De verlichtte Paulus is zo verlicht dat hij wel een t kan missen ;) )

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Precies, effe te vlug. Hij verbreedde de weg. De buurt was blij met de verbrede weg. (klote dat je hier niets kunt aanpassen)