Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

update - Geef kinderboeken vanwege de brand!

Zo, ik ververs de inhoud van deze openingspost even. In november deed ik hier een oproep voor het geven van kinderboeken. Ik richtte mij op de kinderboekenschrijvers, maar men reageerde door te vragen of mensen niet gewoon in hun kasten konden kijken of ze nog wat hadden liggen. Dat kon! Omdat men hier zo enthousiast reageerde, plaatste ik ook een oproep op mijn Hyves en Whoopsiedaisy. Uiteindelijk heb ik een kleine 170 boeken ontvangen! Zie de foto. http://img140.imageshack.us/img140/8651/mijnboekenvoordebrand.jpg En dat zijn ze lang niet allemaal. Iemand die mijn blog las, plaatste ook een oproep op Marktplaats. Deze oproep leverde nog veel meer boeken op dan ik al had ontvangen! Het werden er te veel om zelf in de computer te zetten, maar dit gaat op school (ook onder andere met mijn hulp) nog wel gebeuren. Toevallig wou de directrice een bibliotheek starten, dus met deze boeken is er een mooi begin. Op de foto de dozen met de gegeven boeken op een rij. http://img820.imageshack.us/img820/1268/boekenvoorbrand.jpg Daarnaast opperde Thérèse dat er misschien iets geregeld kon worden met schrijvers die naar de school zouden komen en dat is, na veel overleg, gelukt! Dat wil zeggen, de afspraak staat, op 18 april komen de volgende tien kinderboekenschrijvers naar "De Vlint" toe: Kate Schlingemann Marlies Verhelst Inge de Bie Fabien van Kempen Thérèse Major Mariken Jongman Gonneke Huizing Annejoke Smids Harm de Jonge Corien Oranje Zij staan dan voor minimaal één, maximaal drie groepen en vertellen over hun boeken. Ook hebben de meeste van deze schrijvers nog weer boeken gegeven, die de school nu heeft, zodat de groepen zich kunnen voorbereiden op het bezoek. Ondertussen ga ik ook media benaderen. Het duurt nog wel even voordat de "happening" is, dus ik ben gister begonnen met contact op te nemen met mensen met wie ik al een connectie heb. Afgelopen herfst ben ik door iemand van het Dagblad van het Noorden en door iemand van De Gezinsbode en de Noorderkrant geïnterviewd in verband met mijn bundel trouwcolumns. Louis Stiller van Schrijven Magazine heb ik weleens contact mee gehad vanwege dit forum en ik heb hem eens ontmoet op een meeting. Deze drie mensen heb ik gister gemaild over mijn initiatieven en of die een artikel waard zijn. Met Louis Stiller heb ik zojuist afgesproken dat ik er een Resumé over ga schrijven voor het juninummer van Schrijven Magazine. Ik mag hierin alle schrijvers bij naam noemen, erg leuk dus! Iedereen die boeken heeft gestuurd: heel erg bedankt! Iedereen die geen boeken heeft gestuurd: het kan nog steeds! ;)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
K heb het erbij gezet, Marria en Thérèse. Thérèse, ik ging er wel vanuit dat jij mee wilde doen, het was per slot van rekening jouw idee, maar had je niet meer zien terugkomen in dit topic, dus vandaar het vraagteken.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beginpost weer aangepast. Tjibbe Veldkamp heeft maar liefst 120 boeken gegeven!!
Whow! Zijn het allemaal boeken van hem?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beginpost weer aangepast. Tjibbe Veldkamp heeft maar liefst 120 boeken gegeven!!
Whow! Zijn het allemaal boeken van hem?
Er zijn 15 boeken waarvan hij (één van) de schrijver(s) is, alle andere boeken zijn "gewoon" boeken die hij nog had liggen. Dat zijn er nogal wat!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo! Dat zijn er inderdaad veel Trenke. VAndaag komt er een doos van mij jouw kant op.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartstikke mooi, Asdale! :thumbsup: TNT staakt niet meer, dus er zijn weer boeken binnen gekomen. Zie de beginpost.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal het nog maar eens zeggen ;). Wat een leuk intiatief, Trenke! Wanneer mijn Leeskriebel uitkomt, stuur ik er eentje jouw kant uit. En zal dan ook kijken wat ik verder nog heb liggen. Wel jammer dat je voor zoiets geen verlaagd posttarief kan aanvragen ;).

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trenke, ik heb vandaag 'Slubber in het bos' en de debutantenbundel 'Heksen, trollen en glazen bollen' op de post gedaan. In de laatste staan nog meer sollers. Een vriendin is nog met haar uitgeverij aan het overleggen. Succes met de actie.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ninah, wanneer komt jouw Leeskriebel uit? Er zijn al heel veel boeken binnen en de school schijnt inmiddels zelf ook alweer boeken aan te schaffen, dus misschien hoeft het dan niet meer. Marja, fijn, ik zie de boeken tegemoet. Asdale, ik heb je boeken ontvangen en ze in de beginpost gezet. Van de OR heb ik te horen gekregen dat de school bij de aanschaf van boeken heel bewust gekozen heeft voor nieuwe en niet voor tweedehands. De meeste tweedehands boeken die ik heb binnen gekregen zien er echter knap uit, dus daar mogen ze wel blij mee zijn. :) Ik heb ook een aanbod gekregen van een tweedehands boekenwinkel in Tolbert, alwaar een tas boeken opgehaald mag worden. Super, toch? Het lijkt me niet dat de school die niet zal willen ...

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou ik vreemd vinden, als het goede, niet verouderde boeken zijn, maakt het niet uit of ze nieuw zijn of niet. Feit is wel dat veel tweedehandse boeken daadwerkelijk verouderd zijn en daardoor kinderen niet meer aanspreken.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie dat mijn boeken aangekomen zijn. Da's mooi. Hoeveel boeken heb je in totaal al binnen? Vind ik wel leuk, zo'n (tussen)stand. Ik hou het begintopic wel in de gaten. In de Aan tafel verhalenbundel, staat ook een verhaal van mij.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb 153 boeken binnen, Marria. En er worden er dus nog enkele door sollers gestuurd, ik ga zelf met mijn dochter overleggen welke boeken zij nog wil missen (boeken voor de kleuterklassen en peuterspeelzaal heb ik al lang gegeven) en als het goed is komt er nog een tas met boeken uit Tolbert mijn kant op. De moeite waard, dacht ik zo! Ik hoor niets meer van uitgevers. Jammer, want zo weet ik niet of ze wel iets sturen, maar niets laten horen, of dat ze gewoon niets sturen. Maar goed, vier die iets sturen, dat is natuurlijk al heel wat. :)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb overigens ook nog een stapeltje kinderboeken liggen die ik krijg om te recenseren. Dus die mag je ook hebben. Ik moet er twee per maand doen dus in januari zijn het er nog iets meer. En we hebben nog wel wat peuterboeken die wel eens weg kunnen. Ik wil toch niet alles bewaren.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De boeken van Marja zijn binnen! Marja, wat heb je een leuke inscripties gedaan! :thumbsup: Heb je geen eigen website?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, dat ze binnen zijn. En je wilde toch iets aardig geschreven hebben? Nee, nog geen website Trenke. (De beste websitebouwer had nog geen tijd.)

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Van de OR heb ik te horen gekregen dat de school bij de aanschaf van boeken heel bewust gekozen heeft voor nieuwe en niet voor tweedehands.
Wat bedoelt de OR precies: nieuwe boeken in de betekenis van pas gekocht, of: pas uitgekomen? Oude boeken kunnen nieuw zijn, bijvoorbeeld boeken van De Kameleon of Okodoki die nog steeds te koop zijn. Maar zij zijn niet modern. Andere boeken zijn oud, maar kunnen zeer waardevol zijn, zoals Reis door de Nacht, of de boeken van Guus Kuijer of Annie M.G. Schmidt. Anderzijds kunnen nieuwe boeken van een aard en kaliber zijn die je kinderen niet toewenst. Is er een norm? En zo ja, hoe ziet die eruit? Ik zit nu namelijk te prakkizeren of mijn boeken van zolder wel gewenst zijn, hoewel er literaire kanonnen bij zijn, zoals boeken van Tonke Dragt etc. Maar dat zijn geen nieuwe boeken, in meerdere opzichten. Toch van literair gewicht. Dus mijn vraag is: wat wil de OR precies?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is er een norm? En zo ja, hoe ziet die eruit? Ik zit nu namelijk te prakkizeren of mijn boeken van zolder wel gewenst zijn, hoewel er literaire kanonnen bij zijn, zoals boeken van Tonke Dragt etc. Maar dat zijn geen nieuwe boeken, in meerdere opzichten. Toch van literair gewicht. Dus mijn vraag is: wat wil de OR precies?
Ik had de indruk van degene die me mailde dat het vooral om tweedehands ging. Dat vind ik dus nogal stom, omdat een tweedehandsboek van iemand die zuinig is op zijn boeken er prima uit kan zien. Verder weet ik het niet. Ik weet wel dat het om de mening van slechts twee OR-leden gaat, die zich gebaseerd hebben op het feit dat de directie (kennelijk) besloten heeft voor de nieuwe school alleen nieuwe boeken in te kopen, en geen tweedehands. Als jij tweedehandsboeken hebt die er goed uitzien en die jij goed vindt, zou ik het heel raar vinden als de school zou zeggen: 'Nou nee, bedankt maar bedankt.'

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik weet wel dat het om de mening van slechts twee OR-leden gaat, die zich gebaseerd hebben op het feit dat de directie (kennelijk) besloten heeft voor de nieuwe school alleen nieuwe boeken in te kopen, en geen tweedehands.
Nieuwe boeken kopen, dat begrijp ik. Maar we hadden het toch over schenken? Of wil men enkel nieuwe boeken geschonken krijgen?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thérèse, het enige wat ik weet is dat een OR-lid, na overleg met een ander OR-lid, mij onder andere dit heeft gemaild: "We moeten er voor waken dat we straks niet overstelpt worden met boeken. Zoals in mijn vorige mail al aangegeven schaft de school zelf ook het een en ander aan. De school heeft er daarnaast bewust voor gekozen om zoveel mogelijk nieuw aan te schaffen. Dus met tweedehands materiaal moeten we voorzichtig zijn." Ik heb hier weer op gereageerd, maar krijg geen reactie. Dit is een vrouw die het zelf ook heel druk heeft. Aangezien ze mij nu aan een ander OR-lid heeft gekoppeld (dat ook nog steeds geen contact met mij heeft opgenomen) verwacht ik geen reactie meer van haar. Het lijkt mij persoonlijk dat je niet gauw te veel boeken kunt hebben, want de school heeft ook een schoolbibliotheek. Daarnaast lijken mij goede tweedehandsboeken prima.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Thérèse, het enige wat ik weet is dat een OR-lid, na overleg met een ander OR-lid, mij onder andere dit heeft gemaild: "We moeten er voor waken dat we straks niet overstelpt worden met boeken. Zoals in mijn vorige mail al aangegeven schaft de school zelf ook het een en ander aan. De school heeft er daarnaast bewust voor gekozen om zoveel mogelijk nieuw aan te schaffen. Dus met tweedehands materiaal moeten we voorzichtig zijn." Ik heb hier weer op gereageerd, maar krijg geen reactie. Dit is een vrouw die het zelf ook heel druk heeft. Aangezien ze mij nu aan een ander OR-lid heeft gekoppeld (dat ook nog steeds geen contact met mij heeft opgenomen) verwacht ik geen reactie meer van haar. Het lijkt mij persoonlijk dat je niet gauw te veel boeken kunt hebben, want de school heeft ook een schoolbibliotheek. Daarnaast lijken mij goede tweedehandsboeken prima.
Al met al vind ik het niet al te sympathiek klinken! Een beetje meer dankbaarheid en enthousiasme over een spontane actie als dze,zou wel leuk zijn. Hoe staan ze tegenover de rest van de plannen?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Al met al vind ik het niet al te sympathiek klinken! Een beetje meer dankbaarheid en enthousiasme over een spontane actie als dze,zou wel leuk zijn. Hoe staan ze tegenover de rest van de plannen?
Ik vond het ook wat ondankbaar overkomen. De "happening" zijn ze wel reuze enthousiast over.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja! Er heeft weer een auteur toegezegd mee te doen, namelijk Annejoke Smids. Favake, Zjors en asdale, zouden jullie nog willen laten weten hoe jullie zitten qua beschikbaarheid? Ik heb op zeer korte termijn overleg met het OR-lid dat aan mij gekoppeld is. Als ik meer weet, post ik het hier natuurlijk.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Annejoke Smids! wat leuk Trenke. En ik snap verder best dat de or (ouderraad) goede boeken wil. Ze hoeven niet nieuw te zijn, maar van afgeschreven biebboeken word je echt niet vrolijk.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan nu nog vrijwel altijd in januari, maar houd even een slag om de arm. In januari is het namelijk te koud om kleine Zjors in de auto te laten zitten en ik weet niet of ik hem tegen die tijd al een dag alleen thuis kan laten. Hij is namelijk deze week zijn vriend Dunya verloren (en ik dus ook) en hij is behoorlijk 'van het padje' (en ik dus ook). Maar ik ben van plan om een hondenrugzak te kopen en dan kan hij vrijwel overal mee. Daar blijft hij dan namelijk in zitten.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sjee, 'tuurlijk, tussen mooie tweedehands boeken en afgedankte biebboeken zit een groot verschil. Hoewel ik ook een paar afgedankte biebboeken die mij waren gestuurd aan de peuterspeelzaal heb gegeven en die was er geloof ik wel blij mee. De andere boeken van die gever zagen er allemaal nog prima uit. Alle 120 boeken van Tjibbe Veldkamp zien er ook nog mooi uit. Het zou wel kunnen dat daar gedateerde boeken tussen zitten, daar heb ik eigenlijk niet zo op gelet, maar ik weet wel zeker dat er ook recentere boeken tussen zitten en zeker ook nieuwe. Zijn er eigenlijk nog mensen die wel boeken naar me gaan sturen maar dat nog niet hebben gedaan? Ik weet het in ieder geval van Luthien en Ceridwens Feetjes zijn ook nog niet binnen. :)