Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opleiding, belangrijk of niet ?

Van vele auteurs heb ik gelezen dat ze Universiteit hebben gestudeerd of een Journalistieke opleiding hebben gevolgd. Is dat erg belangrijk, als je jouw verhaal naar een uitgeverij stuurt of niet. Of kiezen ze het beste verhaal boven dat van vele anderen ?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil ook schrijver worden, maar ja, dat is niet makkelijk, omdat ik toch goed ben in schrijven ben ik maar bij een huis-aan-huiskrant gaan werken waar ik nu dagelijks artikelen schrijf en dat is wel goed voor je schrijfvaardigheid.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wilde ook een opleiding in die richting gaan doen, maar het niveau was te hoog. Ik zelf zit op kader niveau... Nu ga ik een koks opleiding doen. Waar ze zeggen dat je ook creatief moet kunnen denken.
Creatief denken, combineren, zeer stress bestendig zijn, je helemaal te pletter werken, confrontaties met de bediening/gasten en deadlines halen. Hier kun je veel voordeel uit halen als je later schrijver bent. Nog te zwijgen over de dingen die je rond om en in een keuken meemaakt. (de keuken, hart van het huis en organisatie :wink: ) Schrijf alles wat je meemaakt op, er zullen leuke en minder leuke maar "sterke" verhalen uitkomen. Succes!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe een hbo-opleiding maar de eisen die ze daar aan je schrijfvaardigheid stellen zijn niet bepaald hoog te noemen. Misschien ligt dat anders bij de universiteit. Al denk ik, net als veel van jullie, dat het vooral neerkomt op talent, doorzettingsvermogen, een creatieve geest boordevol inspiratie en een dosis geluk.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je eerste mailtje was wel heel summier hoor. Het verhaal telt, maar daar schrijf je ook niks over. Verder heb je met die lange mail wel gelijk, hoewel ik wel het idee krijg "als het je in Nederland niet bevalt, rot je maar weer op" ;)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja maar RP, zo doe je dat toch ook niet? Ik vind het onbeleefd om op zo'n eisende manier een verhaal geplaatst te willen zien. Ik vind bovendien dat de beantwoorder behoorlijk veel geduld had en nette reacties terugstuurde. Als ik jou had moeten beantwoorden op zo'n mail, zou ik het bij een laten: je cv, anders doe je niet mee!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het ook een wat grove manier om een plaatsing te eisen. Zij willen toch weten met wat voor iemand ze te maken hebben.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is toch stom dat ze een CV willen van een schrijver? Wat doet dat er nu toe? Alleen eerdere publicaties lijkt me handig en dat hoort niet bij een biografie. Maar de manier waarop... 't is wel duidelijk dat die Australiers allemaal van misdadigers afstammen, huh? :D

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op zo'n vraag gaat niemand serieus in. Niet eens "Ik ben Rudolf Paul, zo en zo oud en ik heb eerder gestaan in blad X en Y". Dat je 't daarna "onzin" en "gelul" noemt, vind ik niet van veel respect getuigen. Je krijgt pas iets voor elkaar als je anderen waardeert, mijns inziens.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap hem niet RP, ik lees dit met stijgende verbazing. Waarom ben je zo boos? Wat is beleefd burgertrutterig aan het meesturen van een bio of cv? Je stuurt toch ook je tekst op, wat is dat dan, rebels? Ik zie niet wat er zo vreselijk aan het meesturen van een bio of cv, als dat mensen overhaalt om je werk te lezen. Ik snap wel dat je erg graag ergens tegenaan wil trappen, maar het lijkt me veel productiever om dat in je werk te doen dan in het aanbieden ervan. Mag ik ook weer even terug naar het topic, of voor je schrijfwerk een opleiding belangrijk is zal samenhangen met wat je wilt gaan schrijven, maar dat je voornamelijk taalgevoel nodig hebt lijkt me duidelijk. Voor al het overige is een opleiding wel belangrijk, niet alleen omdat je er wat leert, maar ook omdat het in latere jaren goed is voor je zelfvertrouwen. Als je jong bent, nog recht heb op een studiebeurs en nog geen gezin met kinderen hebt is het veel makkelijker om een goede basis voor je carriere te leggen dan later. Later kan het ook, maar dan is het een stuk ingewikkelder.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De baas van writenow. Passionatepuntnl. Vroeger op school kreeg ik bulkboeken, volgens mij waren die ook van hen. Verantwoorde literatuur op krantenpapier.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De baas van writenow. Passionatepuntnl. Vroeger op school kreeg ik bulkboeken, volgens mij waren die ook van hen. Verantwoorde literatuur op krantenpapier.
Ja, die Bulkboeken weet ik ook nog, maar die waren van ehm ... een echtpaar ... hoe heetten ze ook weer? (*) Nu ja, Rudolf Paul, om jezelf van dienst te zijn, had je je beter gewoon even kunnen introduceren. Daar stellen ze bij Passionate prijs op, en wie weet, was dan je verhaal gepubliceerd en was je beroemd geworden. Ik heb net dat afschuwelijke Honingtante zitten lezen en ik vond het goed geschreven, dus m.i. ben je niet slim voor jezelf bezig geweest. En dat Engels versta ik allemaal niet hoor, speak tot me in Dutsj. (*) Knippenberg. Maar zijn zij van Passionate?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb net dat afschuwelijke Honingtante zitten lezen en ik vond het goed geschreven, dus m.i. ben je niet slim voor jezelf bezig geweest. En dat Engels versta ik allemaal niet hoor, speak tot me in Dutsj. (*) Knippenberg. Maar zijn zij van Passionate?
Waar kan ik "dat afschuwelijke Honingtante" vinden?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet ik niet meer. Ik denk dat RP zelf wel een link heeft. Ik heb die ergens gevolgd en kwam bij dat verschrikkelijke verhaal aan. Misschien is het niet eens opzienbarend. Maar ik vond het bij vlagen goed gesschreven, en daar gaat het om. Of misschien ook niet. Daar twijfel ik eigenlijk ook over.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knippenberg- Ja, dat zou zomaar kunnen. Dan ben ik op het verkeerde been gezet door write now en bulk boek, die in mijn hoofd aan elkaar geplakt zijn.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé, Four Seasons, je hebt ineens je bericht zitten veranderen terwijl ik er een antwoord op zat te typen. De volgende keer zal ik het maar quoten, anders denken de mensen: wat raaskalt die marriejeanne nu een eind de lucht in, maar ik zit me gewoon voor niets in te spannen voor jou! Dat is niet leuk, hoor.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn mening is: opleiding of niet, je moet kunnen (aan)tonen wat je kan, wat vind je ervan Marriejeanne? Ik zal erom denken dat ik niet steeds mijn berichtje verander als het er eigenlijk al staat.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kortom: beleefd burgertrutterig gedoe. Ik krijg een steeds grotere afkeer van uitgevers en tijdschriftredacteuren. Hier nog zo'n voorbeeld: http://schrijf.trouw.nl/schrijfblogs/naam/buytene… Ik schrijf verhalen en wil graag dat die gelezen worden. Vroeger werd je alleen gelezen als je werd uitgegeven of als je werk in een tijdschrift verscheen, nu vind ik het eigenlijk al prima als anderen me ergens op het internet lezen. Ik stuur maar niks meer op naar uitgevers of tijdschriften.
Dat is een blog en niet serieus bedoeld. Uitgeverij "Hetty Serveert" bestaat niet. Verder blijf ik van mening dat een bio niet nodig zou moeten zijn om interesse te wekken voor een verhaal, maar pas achteraf gevraagd zou moeten worden, en dat je je verhaal met een korte synopsis had moeten versturen zodat je verhaal werd voorgesteld.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het ook zo gedaan, net als jij, MichaM. Met een synopsis en toen die goed werd bevonden werd de rest (mijn gegevens e.d. bekeken.)