Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

snelheid reactie uitgever

Er wordt regelmatig in posts gezegd, dat je altijd heel lang moet wachten op antwoord van een uitgever (ik heb het over echte uitgevers en geen drukkerijen). Is dit echter zo? Wat zijn jullie ervaringen met uitgevers die met jullie in zee gingen? Hebben die ook 8 weken gewacht met zeggen dat ze jullie boek wilden uitgeven? Ik heb 1 keer een positieve reactie gekregen. Die man belde binnen een paar dagen. Andere uitgever had hald positief mailtje, kwam binnen 2 weken. Alle afwijzingen duurden lang.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is er geen verwachte reactietijd gegeven? Meestal is dat zo'n drie maanden. Je kunt altijd een mailtje sturen met de vraag wanneer ze denken een reactie te kunnen geven. :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit blijft een eindeloze discussie. Vaak is het volstrekt onduidelijk over wat voor uitgeverij het gaat. Een POD-uitgeverij die werkelijk alles uitgeeft, zo lang je maar betaalt? Een uitgeverij als De Geus of Prometheus, die minimaal 99% van de binnengekomen slushpile afwijst, of iets daartussenin? Zeg het maar. De meeste schrijvers zijn niet realistisch en overschatten hun eigen schrijfsels schromelijk. Misschien doe ik dat zelf ook wel. Ik blijf hoe dan ook geloven dat als je echt iets goeds geschreven hebt, de juiste weg bewandelt en geduldig blijft, het uiteindelijk op zijn pootjes terechtkomt. Als ik alles geprobeerd heb en toch jaar na jaar enkel standaardafwijzingen krijg, dan ga ik niet met de beschuldigende vinger naar al die domme uitgevers wijzen, maar dan ga ik me afvragen of ik wel zo goed ben als ik denk dat ik ben. Wie weet besluit ik dan om toch maar postzegels te gaan verzamelen of zo. :D

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, dit topic is al tien jaar oud! Reden voor een feestje... En voor een aanvulling. Ik heb zelf al veel forumtopics afgestruind, op zoek naar informatie en een sprankje hoop over de manuscripten die ik zelf heb ingestuurd. Dus ik verwacht dat er vele anderen zijn die net zoals ik dit topic nog regelmatig lezen. En zo niet, val ik niemand lastig :) Ik heb zelf in 2014 een manuscript opgestuurd naar flink wat uitgeverijen. Ik kreeg een paar persoonlijke, aanmoedigende reacties, maar er kwam niets uit. In 2016 probeerde ik het nog eens: een paar pagina's en een idee. Een uitgeverij vroeg om meer, maar haakte later toch af. Begin dit jaar heb ik een nieuw verhaal geschreven en naar een paar uitgeverijen gestuurd. Na respectievelijk 5 en 5,5 maand kreeg ik van twee (grote reguliere) uitgeverijen bevestiging dat ze ermee bezig waren. Inmiddels ben ik uitgenodigd voor een gesprek bij één van deze twee - ruim een half jaar later. Het valt natuurlijk nog maar te bezien wat er van komt, daar gaat het niet om. Maar ik heb in ieder geval de bevestiging gehad dat de manuscripten op de slush pile worden gelezen EN dat de snelheid van reactie er helemaal niet toe doet. Dat geeft de burger moed, toch? Doorschrijven, allen. En succes!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Begin dit jaar heb ik een nieuw verhaal geschreven en naar een paar uitgeverijen gestuurd. Na respectievelijk 5 en 5,5 maand kreeg ik van twee (grote reguliere) uitgeverijen bevestiging dat ze ermee bezig waren. Inmiddels ben ik uitgenodigd voor een gesprek bij één van deze twee - ruim een half jaar later. Het valt natuurlijk nog maar te bezien wat er van komt, daar gaat het niet om. Maar ik heb in ieder geval de bevestiging gehad dat de manuscripten op de slush pile worden gelezen EN dat de snelheid van reactie er helemaal niet toe doet. Dat geeft de burger moed, toch? Doorschrijven, allen. En succes!
Wat gaaf dat je op gesprek mag komen! Gefeliciteerd! En ja, uitgeverijen doen wel degelijk wat met inzendingen. Uitgevers zijn ook zelf actief op zoek naar nieuw talent en houden daarvoor bijvoorbeeld schrijfwedstrijden in de gaten. Uiteindelijk valt of staat het bij de kwaliteit van je manuscript, er is verder geen verborgen agenda of ander geheim criterium ("ze geven alleen BNers uit"). Goede boeken vinden een uitgever, slechte worden afgewezen. Nogmaals gefeliciteerd! Hopelijk wordt het een bestseller :-)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit bericht geeft weer moed. Mijn ervaringen met reacties van reguliere uitgeverijen zijn verschillend.