Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

snelheid reactie uitgever

Er wordt regelmatig in posts gezegd, dat je altijd heel lang moet wachten op antwoord van een uitgever (ik heb het over echte uitgevers en geen drukkerijen). Is dit echter zo? Wat zijn jullie ervaringen met uitgevers die met jullie in zee gingen? Hebben die ook 8 weken gewacht met zeggen dat ze jullie boek wilden uitgeven? Ik heb 1 keer een positieve reactie gekregen. Die man belde binnen een paar dagen. Andere uitgever had hald positief mailtje, kwam binnen 2 weken. Alle afwijzingen duurden lang.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, tien maanden lijkt me ook wel erg lang... :confused: Of ze moeten bedolven zijn onder een hele berg manuscripten, maar dan nog. Het kan erg verschillen, begrijp ik uit de reacties. Ik heb nog geen ervaring hiermee, het is nuttig dit eens te lezen.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[off topic]
Eén hoofdstuk met een samenvatting is vaak genoeg. Zien ze er iets in, dan vragen ze wel om het hele manuscript op te sturen. In het eerste hoofdstuk zien ze de stijl van schrijven. In de samenvatting of het spannend/leuk is.
Tja, je zet het er neer alsof dit advies de waarheid is, maar ik wil hier toch enige nuance in aanbrengen. Op de site van de uitgever kijken, of de uitgever bellen, is echt beter dan dit standaard te doen, want sommige uitgevers willen juist wél het hele manuscript zien. [/off topic]
En een kleine maand geleden had ik een kinderboekenmanuscriptje opgestuurd naar een grote uitgever. Na anderhalve week kreeg ik een ontvangstbevestiging, waarin stond dat ze achterliepen met manuscripten en dat het wel acht weken zou kunnen duren, voordat ik iets zou horen. Nou, voor een grote uitgever vind ik dat niet verschrikkelijk lang en ik vind het erg netjes dat ze het zo laten weten.
Deze uitgever was Kluitman en het heeft tien of elf weken geduurd. Het was een kort verhaaltje, namelijk mijn Flandersmanuscript. Ik heb weer feedback gekregen. En dinsdag heb ik een nieuw, groot, manuscript gestuurd en de volgende dag had ik al ontvangstbevestiging. Nou was ik dan ook al met de uitgever aan het mailen over de afwijzing, die toevallig net de ochtend na het sturen van het volgende ms kwam. :P

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat vind ik wel wat lang, anouk. Heb je ondertussen enig contact gehad met deze uitgeverij? Zo nee, dan zou je even aan de bel kunnen trekken.
Dat is inderdaad heel lang, MJ. Ik heb ze al twee keer gebeld, na een maand of zes en een maand geleden weer. Ze lopen achter met het lezen ervan. Dus gewoon nog niets duidelijk. Inmiddels ligt het nu nog bij twee andere uitgevers en vier andere hebben aangegeven het interessant te vinden, maar het past niet in hun fonds. Dat kan ik begrijpen. Als ik van alle uitgevers een nee krijg, ga ik eerst verder met het volgende boek dat het onderwerp van het eerste boek behandelt en wie weet wordt het dan anders.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een paar weken geleden viel mijn manuscript op de deurmat. Ik moest iets langer dan een jaar wachten. Het verschilt dus echt wel per uitgever.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een paar weken geleden viel mijn manuscript op de deurmat. Ik moest iets langer dan een jaar wachten. Het verschilt dus echt wel per uitgever.
Wat was de uitslag, Rosali? Vast een afwijzing, anders had je het er wel bij gezet. Jammer. :( Kun je zeggen om welke uitgever het ging?
Afgelopen vrijdag heb ik gebeld met de uitgever waar we het manuscript van onze winterbundel nu naartoe hebben gestuurd. We hebben het geluk dat we een 'ingang' hebben via iemand van het forum hier, die vanwege haar beroep als vormgeefster al met deze uitgever te maken heeft. Zij had al een balletje opgegooid. De uitgever vond het een leuk initiatief en zei ons binnen drie weken te laten weten of ze de bundel iets vindt. Dit had er ook mee te maken dat de bureauredacteur toevallig net deze week met vakantie is. Ik vind dat snel, ik hoop dat we inderdaad dan al uitslag krijgen.
Deze uitgever mailde pas weer na ruim twee maanden met excuus en dat ze ons niet vergeten was en dat we deze week uitslag krijgen... Spannend dus! Ze mailde maandag en we hebben nog niets weer gehoord, dus dan zal het wel vrijdag worden. Verder hadden we de Winterbundel naar Kok gestuurd. Na zestien dagen kregen we al een mail dat de bundel niet bij hun fonds paste en dat we het eens konden proberen bij een allround uitgever. Erg jammer van de afwijzing, maar wel een snelle reactie!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[OT]
wat is het verschil tussen een allround uitgever en Kok?
Volgens mij heeft Kok alleen leesboeken voor volwassenen en een allround uitgever ook bijvoorbeeld verhalenbundels, kookboeken en cadeauboeken en dergelijke. [/OT]

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Kok was van oorsprong een christelijke uitgeverij die zich voornamelijk richtte op streekromans (en dit is eigenlijk nog zo, evenals Callenbach). Inmiddels hebben ze ook andere uitegeverijen onder hun beheer, zoals Zomer & Keuning. Als je een ms opstuurt kun je het beste erbij zetten voor welke uitgeverij het geschikt is.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed, ik ben nu 1,5 jaar verder en heb nog steeds geen reactie van de uitgever waar ik mijn ms in juli 2008 naartoe stuurde. Niet te geloven toch? Ze hebben het wel en ik heb na een maand of 4 en een maand of 8 maar eens gebeld. Het was nog niet bekeken, lag niet op de afgewezen stapel. Zouden ze het zo ontzettend druk hebben? Ik kan het me niet voorstellen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik neem toch aan dat je het inmiddels ook wel elders heen hebt gestuurd? Dit is echt niet charmant, nee.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja hoor, naar 4 andere uitgevereijen. Allemaal heel positief, maar ze durven het niet aan, denk ik. Ik vermoed dat de doelgroep te klein is. Ik ben ook allang een andere versie van het boek aan het schrijven zodat het interessant wordt voor een breder publiek en dus ook voor een uitgever. Maar dit was wel de uitgever die ik bovenaan mijn lijstje had en heb staan. Wie weet komt de reactie ooit nog....

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sjemig, dat is wel ongelooflijk lang. Misschien kun je ze bellen of een brief sturen dat je die andere versie aan het schrijven bent? Worden ze weer op je ms geattendeerd en geef je meteen aan dat er mogelijkheden liggen voor als ze die ook te beperkt qua doelgroep vinden.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ing, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik vermoed dat ik hun reactie afwacht en afhankelijk daarvan weer contact opneem over de andere versie. Als hun reactie sowieso niet erg enthousiast is of onpersoonlijk, ga ik het voorstel doen aan een van de andere uitgevers die een hele uitgebreide enthousiaste en persoonlijke reactie stuurde.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik zou maar met die enthousiaste uitgever in zee gaan. Er zijn ook uitgeverijen waarvan ik nooit iets weer gehoord heb.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
(...) Als hun reactie sowieso niet erg enthousiast is of onpersoonlijk, ga ik het voorstel doen aan een van de andere uitgevers die een hele uitgebreide enthousiaste en persoonlijke reactie stuurde.
Niet erg enthousiast is de reactie sowieso, na anderhalf jaar, lijkt me. Ik snap dat het lastig is, dit los te laten, vooral als deze uitgever bovenaan je lijstje staat, maar het is net als met de liefde, Anouk: als je niks van hem hoort, heeft ie geen interesse. Toch? Ik zou eens gaan praten met die ander, die een heel enthousiaste en persoonlijke reactie stuurde. Maar ja, als dit ook net als de liefde is: je moet 'em wel willen ...

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, dat is dus de vraag, of ik ´m wil. Deze uitgever zit me iets teveel in de esoterische hoek, zodat ik een beetje vrees dat bepaalde mensen het niet zullen lezen. Voor mij is dit echt niet de eerste keus, hoewel ik weet dat het een fijne uitgever kan zijn met wie het prettig samenwerken is. Ik ben er nog niet helemaal uit dus.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anoukplant: Als ik jou was zou ik je manu gewoon nog een keer naar hun opsturen. En dan niet vermelden dat je hem anderhalf jaar geleden ook al eens heb opgestuurd. En dan maar kijken of er een reactie komt. En als het zich dan weer langer dan twee a drie mnd op zich laat wachten. Ze een nette en korte brief sturen met daarin je hele verhaal, dat je zo lang hebt gewacht en het nog eens hebt opgestuurd etc. ;) Maar ja dat zou ik doen :ninja:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gewoon laten en je pijlen op een andere uitgever richten. Als het zo prettig samenwerken zou zijn, zouden ze je niet zo lang laten wachten.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=MichaM]Gewoon laten en je pijlen op een andere uitgever richten. Als het zo prettig samenwerken zou zijn, zouden ze je niet zo lang laten wachten.[/quote]

maar ja, misschien zijn ze het kwijtgeraakt. :? En ik ben eerlijk gezegd wel heel benieuwd of anoukplant, als ze het opnieuw opstuurd, nu wel een antwoord krrijgt binnen drie mnd :nod:

Maar zoals ik al zei: Ik had dat zo gedaan. ik ben namelijk een heel nieuwsgierig mens :D

om welke uitgeverij gaat het hier eigenlijk anoukplant? of wil je dat liever niet vertellen?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou handig zijn als er een overzicht bestond van uitgevers en hun snelheid van reageren: ontvangstbevestiging / afwijsbrief / positieve reactie / reactie met herschrijfsuggestie / etc. Zoiets vind ik nergens.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou inderdaad handig kunnen zijn, maar het is best een klus om dat bij te houden en het kan bovendien in de loop der tijd per uitgeverij en misschien zelfs wel per ingezonden werk enorm verschillen. Het zou m.i. alleen kunnen werken als ieder voor zich via bijvoorbeeld multiple choice vragen op een website enkele standaardgegevens kan invullen (hoe lang duurde het voor je een eerste reactie kreeg, wel/geen ontvangstbevestiging, wel/geen afwijsbrief, wel/geen inhoudelijke suggesties), maar of Dries dat hier ergens een plekje kan/wil geven?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat verschilt inderdaad per ingezonden werk, denk ik. Paar jaar geleden, voordat mijn boek werd uitgegeven, heb ik manuscripten opgestuurd naar een vrij grote uitgeverij. Bij de inzending van het eerste manuscript duurde het nog net geen drie maanden voordat ik wat hoorde, bij het tweede manuscript ruim vier maanden en bij het derde ontving ik met zes weken al een afwijzing. Allemaal bij dezelfde uitgeverij. Denk dat het gewoon ligt aan hoeveel manuscripten ze op de stapel hebben liggen.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Denk dat het gewoon ligt aan hoeveel manuscripten ze op de stapel hebben liggen.
Dat klopt inderdaad Peregrine. Veel auteurs hebben er geen idee van hoe druk het er soms aan toe gaat in een uitgeverij. Alle manuscripten worden uiteindelijk wel gelezen, maar als redacteur moet je toch een duizendpoot zijn om al je 'gewone' taken af te krijgen. De prioriteit van ongevraagd ingezonden manuscripten ligt dan vanzelfsprekend minder hoog. De precieze werkwijze verschilt per uitgeverij, maar de meeste geven informatie op hun website over hoeveel tijd erover kan gaan eer ze je een antwoord sturen en of ze al dan niet een ontvangstbewijs verzenden. Duurt het echt lang voor je iets hoort dan kan je altijd contact opnemen.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik zie er wel wat in om het mee te nemen in één van onze enquêtes (die vaak leiden tot een artikel in Schrijven Magazine). Maar omdat de reactietijd per manuscript zo erg verschilt en ook omdat ik denk dat het lastig is om conclusies eraan te verbinden, is het volgens mij niet de moeite daar een speciaal enquêteformulier aan te wijden of een pagina op deze site.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn eerste manuscript dat ik net voor 2011 af had, op 9 januari verstuurd naar 'De Arbeiderspers' en ik kreeg het binnen 2 weken weer retour. Met een afwijzing overigens... Dat vond ik wel erg uitzonderlijk snel. Het was de eerste keer dat ik een manuscript naar een uitgever voor volw. lit. heb verzonden. De manuscripten voor kinderboeken die ik daarvoor in 2010 verzond liggen allemaal - op een na - nog steeds bij de uitgeverijen. Ik heb DA gebeld en gevraagd hoe het kon dat ik het zo snel terugkreeg. De vrouw aan de lijn kon mij vertellen dat ze hun strategie hebben veranderd n.a.v. te hoge wachttijden in het verleden. Tja. Wat mij wel opviel is, dat ik precies kon zien, dat alleen de eerste pagina's gelezen waren. Hmm, gelukkig dat ik niet lang heb hoeven wachten op deze leerschool (dat de eerste pagina's dus niet zo indrukwekkend zijn en ik daar nog eens kritisch naar zal moeten kijken!!!!)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Belangrijk is dat je twee dingen onderscheid in een MS. 1. Je stuurt het naar een uitgever dus je eerste paar bladzijden moeten hem direct heel heftig boeien. Je kunt (moet), dit eigenlijk los doen (zien) van je verhaal want de uitgever kijkt er volledig anders tegenaan dan een lezer. 2. Heb je zijn aandacht, dan begint pas jouw verhaal, die is dan weer voor de lezer interessant.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nieuw in het schrijverswereldje. Ik heb een jaar hard gewerkt aan mijn manuscript en toen opgestuurd naar een uitgevrij. De voorwaarden op de website van de uitgever waren: cv, inhoudsopgave en proefhoofdstuk toesturen. Zo gezegd zo gedaan. Na twee uur kreeg ik een mail terug van de eigenaar met het verzoek het gehele manuscript toe te sturen. Ik was super enthousiast!! Dat ben ik nog steeds, alleen zijn we bijna drie weken verder.. Ik heb nog niks gehoord. Is bovenstaande gebruikelijk? Help!