Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een supernatural young adult roman in het Nederlands uitgeven...

Hoi iedereen, het is de eerste keer dat ik iets op het forum post, al ben ik al een tijdje lid hier. Ik lees altijd met veel belangstelling hoe aspirant-schrijvers te werk gaan bij hun pogingen een manuscript aan de man te brengen. Nu heb ik zelf al een tijdje een manuscript af, en ik heb het ook al aan 4 uitgevers gestuurd, waarvan er 3 het verhaal afwezen en er 1 terugkwam met tips hoe ik het kon inkorten en verbeteren en dat ze tzt interesse hadden om een ingekorte versie van het verhaal te zien. Ik heb het rigoreus aangepast, en heb de nieuwe versie opgestuurd, maar tot nu toe heb ik nog niets gehoord. Moet wel zeggen dat ik het super vond dat ze de moeite namen me van commentaar te voorzien; dat doen de meesten niet! Nu is mijn vraag eigenlijk het volgende: mocht de uitgeverij waarmee ik nu in contact ben toch niets zien in het verhaal, waar kan ik dan mijn verbeterde versie het beste naartoe sturen? Het is namelijk een boek in het YA supernatural genre. In Engeland en Amerika is dat ontzettende big business, maar in NL heb ik nog geen één auteur gevonden die ook in een dergelijke stijl schrijft. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat uitgeverijen met NL auteurs geen echte supernatural young adult in hun fonds hebben (en dus weet ik niet of het de moeite loont ze aan te schrijven) en dat uitgeverijen die WEL supernatural YA boeken hebben, alleen maar vertalingen van Engelse boeken (zoals Twilight e.d.) bieden (en dus weet ik ook weer niet of het de moeilte loont die uitgevers aan te schrijven, want ze geven niet zo veel puur NL auteurs uit). Heeft er iemand een gouden tip voor me? :)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Spirit: Het verhaal is al een aantal maal door mensen gelezen. Dit waren echter steeds mensen die ik ken en dan krijg je, zelfs als je om een compleet eerlijke mening vraagt, toch vaak het effect gelijk aan ouders die iedere tekening van hun kleine mooi vinden. Omdat ik het verhaal nu zelf toch echt wel af vond heb ik er voor gekozen het op te sturen naar uitgeverijen waarbij ik de boel niet hoef uit te printen (#eindemaandbugdetaireproblemen). Het is nu ook meer een try-out voor mezelf, want ik kan hem wel steeds op mijn computertje laten staan, maar tenzij The Ghost in the Machine hem zelfstandig probeert te gaan uitgeven (sci-fi!!!) zal er dan nog niet veel mee gebeuren... VOD of eigen beheer wil ik (nog) niet aan. Ik zie dat echt als een laatste halte waarbij je eigenlijk toegeeft dat het niet voor het echie gelukt is. 'Vanity publishing' las ik gisteren ook ergens. Al zijn er ook genoeg redenen om het uiteindelijk misschien wel te doen wil ik daar toch echt nog even mee wachten. Wat de supernatural en sci-fi in het YA-genre discussie betreft sluit ik me overigens geheel bij Judy aan.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je heldere uitleg, Judy! Heel fijn dat je de moeite hebt genomen om het zo uitgebreid te bespreken met voorbeelden, ik zie het verschil eindelijk. Thierry, slim dat je voor uitgeverijen hebt gekozen die manu's via de mail accepteren, dat scheelt inderdaad een hoop papier en postzegels. Dat is inderdaad het gevaar met feedback vragen aan bekenden. Ik heb ook niet zoveel met POD of eigen beheer, dat is inderdaad een laatste optie, en ik zou me afvragen of ik wel een boek gepubliceerd wil hebben dat niet goed genoeg is om regulier te worden uitgegeven. Nogmaals succes. :)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Young Adults schrijvers! Neem eens een kijkje op young-adults.nl om inspiratie op te doen! Onwijs veel boekrecensies en er is zelfs momenteel een Dark Romance schrijfwedstrijd. Ik ben zelf ook met mijn eerste young adult boek bezig, erg leuk en spannend! Ik hoop het voor de zomer af te hebben en daarna ook het hele project uitgevers ingaan :) Ik heb wel het gevoel dat sinds de eerste post er nu een betere markt voor is. Ook met het nieuwe succes van The Hunger Games, wat ik zelf een erg goed boek vond! Succes allemaal!

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wendy, ik ken de site en ik ben benieuwd wanneer en waar je de Dark Romance bundel kunt kopen! Ik heb al 1 van de verhalen gelezen (Engelenveer, via Smashwords) en ben benieuwd naar de rest.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wendy, ik ken de site en ik ben benieuwd wanneer en waar je de Dark Romance bundel kunt kopen! Ik heb al 1 van de verhalen gelezen (Engelenveer, via Smashwords) en ben benieuwd naar de rest.
De bundel komt eind november - begin december uit en is dan o.a. te koop via www.young-adults.nl - hier kun je nu al de omslagen zien en wat info over de diverse verhalen die in elke bundel staan (waaronder ook eentje van mij. :) ): http://www.young-adults.nl/lezenschrijven/column/…

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De omslagen zien er heel goed uit! Ben ook erg benieuwd naar de bundels. Ik hel zelf geen tijd gehad om mee te doen aan de wedstrijd, misschien de volgende keer! Syrian, welk verhaal heb jij geschreven? :)

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leuk dat die bundels bijna uitkomen! Zoooo gaaf dat Nederland eindelijk wakker lijkt te worden: paranormal romance is COOL! Mijn boek komt er sept 2013 aan, ook erg spannend :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leuk om deze reacties te lezen van sommige die bij mij een young adult / kort young ddult verhaal hebben uitgegeven!! Maar in ieder geval, er is nu een young adult uitgeverij! Deze is onderdeel van www.young-adults.nl en je kunt de uitgeverij vinden onder www.mijnyoungadult.nl. Het is enerzijds een self publishing platform en anderszijds een uitgeverij die onder het eigen logo/merknaam boeken uitgeeft. De procedure is als volgt: Je kunt zelf je boek uitgeven, omslag ontwerpen en uitgeven en promoten. Wil je liever dat je boek op een "professionele" wijze (corrigereer en redactie werk door redacteurs) wordt uitgegeven met daarbij een goede promotie campagne, dan kun je je manuscript insturen ter beoordeling. (Hier zijn wel kosten aan verbonden, omdat wij ook een uitgebreid leesrapport schrijven voor je manuscript). In het najaar verschijnen al een aantal verhalen, en ook begin 2014... je merkt het al. Steeds meer beginnende auteurs vinden hun weg naar onze uitgeverij. Veel succes met schrijven! En willen jullie bij een leuke uitgeverij zitten... dan weet je ons te vinden :) Groetjes, Natasja Storm - CEO en uitgever young-adults.nl & mijnyoung-adult.nl