Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Alleen als e-book publiceren

Het team van de website Vrouwenthrillers.nl start met een interessant project, zo melden ze mij in een e-mail. Ze willen e-books uitgeven van beginnende (nog niet gevestigde) schrijvers. Het gaat om manuscripten die (net) niet door de goedkeuring van uitgeverijen heen gekomen zijn en die Vrouwenthrillers.nl voor het publiek toegankelijk wil maken. De e-books komen dan voor 5 euro beschikbaar op hun website om zo het e-book te promoten en beginnende schrijvers te helpen hun lezers te vinden en hopelijk ook een uitgever. De manuscripten zullen wel streng beoordeeld worden, de site wil wel kwaliteit bieden, zeggen ze. Reden dat Vrouwenthrillers.nl dit wil gaan doen is dat ze e-books voor een laag tarief willen aanbieden en laten zien dat je ook zonder isbn-nummer, zonder uitgever en zonder instapkosten zelf een goed (e-)boek kan uitbrengen. Wat vinden jullie van dit initiatief? Zien jullie er iets in, je manuscript alleen als e-book publiceren op zo'n manier?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind 't niks, maar ik heb sowieso wat tegen e-booken, dus dat telt niet. Het is wel een leuk initiatief dat ze het hebben over manuscripten die (net) niet door uitgeverijen zijn binnengehaald :)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op zich prima initiatief, maar als je manuscript het nét niet haalt is het te herschrijven zodat het het net wél haalt. In dat geval kruip ik mooi weer achter de computer. Een e-book is leuk, maar net als bij pod is er een heel gebeuren achter het boek nodig om het publiek te bereiken. Een normale uitgever zal ook je manuscript als e-book willen aanbieden. Je boek op vrouwenthriller zal dan ook snel het stempel 'kneusje' krijgen. Wie zit daar nu op te wachten?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als een boek niet verkoopbaar is in een winkel, waar mensen het kunnen aanraken, waarom zou een boek dat dan plots wel zijn als digitaal bestandje? Ik bedoel: er is een reden dat een manuscript wordt afgewezen. Dit soort initiatieven, net zoals self-publishing, wekken de illusie dat het niet aan de kwaliteit van het manuscript ligt maar aan 'het systeem'. Ik denk dat juist e-books enorme behoefte hebben aan schifting door een echte uitgever. Als deze site het goed wil doen zullen ze minstens zo kritisch moeten zijn over de te publiceren boeken als een reguliere print uitgever. Doen ze dat niet, dan dragen ze alleen maar bij aan het beeld dat e-books alleen maar rommel zijn.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op zich prima initiatief, maar als je manuscript het nét niet haalt is het te herschrijven zodat het het net wél haalt. In dat geval kruip ik mooi weer achter de computer.
Helemaal mee eens! Als je het daar eenmaal als e-book hebt staan krijg je het natuurlijk nooit meer bij een uitgeverij binnen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, want de lezer wil natuurlijk boeken die niet goed genoeg zijn :') Treurige ontwikkeling. Kwantiteit vs kwaliteit, dan wint toch altijd kwantiteit weer...

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me eerlijk af hoe je een klein beetje objectief vast kunt kunt stellen dat een boek het bij een uitgever 'net niet' haalt. Dan ga je er dus van uit dat uitgevers nauwkeurig en beargumenteerd aangeven waarom ze een boek 'net niet' goed genoeg vinden. Als ik alle draden over dat onderwerp goed gevolgd heb, is zoiets eerder uitzondering dan regel en laten ze het meestal bij een standaardbrief met weinig of geen uitleg. Ik zou geen vijf euro uit willen geven voor iets waarvan ik niet eens zeker weet of het 'tweederangs' is. Daarbij heb ik ook helemaal niets met 'vrouwenthrillers'. Ik vind het een erg wazige benaming. Ik maak enkel onderscheid tussen goedgeschreven en slechtgeschreven thrillers. Het maakt mij verder absoluut niets uit of ze door een man of een vrouw geschreven zijn. Zijn vrouwenthrillers nu: 1. Thrillers die geschreven zijn voor vrouwen? 2. Thrillers die geschreven zijn door vrouwen? 3. Thrillers die geschreven zijn over vrouwen?

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vermoed dat het nr. 1 is, Hay. Ik vind dit ook een rare gang van zaken. Iets uitgeven voor een prikkie wat niet goed genoeg is voor het reguliere werk. Moet je daar als auteur blij van worden? Nou nee dus. Tenzij je graag iets uitgegeven wilt krijgen en het je niet uitmaakt welke kwaliteit het heeft. Dat vind ik eveneens raar.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tenzij je graag iets uitgegeven wilt krijgen en het je niet uitmaakt welke kwaliteit het heeft.
Maar dat gebeurt dus echt heel veel...

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zal ik zeggen. Voorop-lopers lopen het risico van een fiasco wanneer ze nieuwe paden bewandelbaar maken. Het sccs. ligt aan de animo die er voor zoiets is. Persoonlijk denk ik dat het met e-books niet zo'n vaart loopt, en dat dit pas als het e-book meer gerenommeerd is, lekker gaat lopen. Maar als je het anders toch niet uit kunt geven: Give it a try.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben ook wel benieuwd hoeveel de schrijvers hieraan overhouden. Ben een beetje bang voor "5% en je moet blij zijn dat het wordt uitgegeven" ...

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Iets uitgeven voor een prikkie wat niet goed genoeg is voor het reguliere werk. Moet je daar als auteur blij van worden? Nou nee dus. Tenzij je graag iets uitgegeven wilt krijgen en het je niet uitmaakt welke kwaliteit het heeft.
Anderzijds worden er heel veel boeken uitgegeven voor veel geld, boeken die niet goed genoeg zijn voor het reguliere werk - en dat is ook niet goed (alleen zijn het dan - nog - geen e-books).

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie heeft er nu echt baat bij zo'n actie? Het lijkt me alleen egostrelend voor degenen die zo graag iets 'echt' gepubliceerd willen hebben dat ze hiermee in zee gaan. Verder vraag ook ik me af hoe vrouwenthrillers kan beoordelen of een ms. net niet goed genoeg is voor een reguliere uitgever. Ik sta er niet om te springen. Bovendien vraag ik me af of de e-book markt hier al aan toe is. Er moet eerst nog gewerkt worden aan goede afspraken tussen auteurs/ uitgevers/ verkopers van e-books (e-boeken?) voordat je op deze manier de markt gaat overvoeren.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie heeft er nu echt baat bij zo'n actie? Verder vraag ook ik me af hoe vrouwenthrillers kan beoordelen of een ms. net niet goed genoeg is voor een reguliere uitgever.
Je mag alleen manuscripten insturen met minimaal vijf afwijzingsbrieven. :D

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn vrouwenthrillers nu: 1. Thrillers die geschreven zijn voor vrouwen? 2. Thrillers die geschreven zijn door vrouwen? 3. Thrillers die geschreven zijn over vrouwen?
Dat heb ik mij ook al dikwijls afgevraagd. En zijn er dan ook mannenthrillers? Ik kan me moeilijk voorstellen dat er lezers zijn die hierin geïnteresseerd zijn. Wie wil er nu een boek lezen waarvan de uitgeverij zelf openlijk zegt dat het "net niet goed genoeg" is? Domme marketing, lijkt mij.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat heb ik mij ook al dikwijls afgevraagd. En zijn er dan ook mannenthrillers?
Ja. Alle andere thrillers. De "norm" heeft meestal geen aparte naam. Daarom heb je ook geen heterokroegen en wel homokroegen. Het labeltje geeft aan dat je je verwachtingen over het product moet bijstellen omdat het niet de doorsnee thriller (/kroeg) is.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, toevallig kom ik hier terecht vlak nadat ik het E-boek "Mustapha' van AM de Jong heb zitten zoeken. Tevergeefs! Wat ik wel tegenkwam was een overdaad aan junk. Dingen die iedere uitgever af zou wijzen (of dat ook daadwerkelijk heeft gedaan). Dat houdt dus in dat als er eens een goed boek tussen verdwaalt, het tussen die boeken terechtkomt. Als het mij niet lukt om via een fondsuitgever (voor mijn MS) of via een regulier blad (voor mijn columns) uitgegeven te worden, dan houd ik het wel bij mijn blog. Alleen voor vrienden. E-boeken zijn prima vervanging voor schoolboeken en voor andere zaken met een beperkte houdbaarheidsdatum. Hier is bijvoorbeeld de gemeenteraad ertoe overgegaan om 'de stukken' niet meer op papier af te drukken en krijgt ieder raadslid een E-reader. Dat is een goed idee, vind ik. Want stel dat het mij lukt om 'Mustapha' te downloaden en ik vind het nog net zo leuk als 30 jaar geleden, zal ik toch het echte boek ook kopen. Ik wil het puur en alleen downloaden om mezelf te behoeden voor een miskoop.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf denk ik ook dat het plan van Vrouwenthrillers niet zo verstandig is. Wie wil nu verhalen lezen die eigenlijk niet goed genoeg zijn? Alleen je familie en vrienden misschien. Als een reguliere uitgever mijn manuscript niet goed genoeg vindt, dan ben ik blijkbaar ook niet goed genoeg voor publicatie en moet ik berusten in mijn lot, of flink gaan herschrijven en blijven oefenen totdat een uitgever wel met me in zee wil!

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit initiatief spreekt mij ook niet erg aan, maar ter verdediging van e-books: ze lezen net zo lekker als gewone boeken en het scheelt een hoop bagage als je op vakantie bent!

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of het de bedoeling is, maar ik wil graag reageren op deze discussie. Voor uitgevers is het natuurlijk onmogelijk om alle goede boeken die geschreven worden uit te geven op papier. Uitgevers moeten veel investeren om een boek uit te brengen op papier en focussen zich dan heel erg op de markt en op de boeken waarmee ze denken veel geld te kunnen verdienen. Wij krijgen bij VrouwenThrillers.nl regelmatig manuscripten opgestuurd die door uitgevers om heel uiteenlopende reden worden afgewezen door uitgevers (past niet in het fonds, stijl spreekt niet aan) maar ook manuscripten die nog nooit aan uitgevers aangeboden zijn. Veel van deze boeken zijn leuk, goed, of met een paar aanwijzingen heel goed te maken. Volgens ons is het een win-win-situatie: De schrijver bereikt de lezer, de lezer krijgt voor een paar euro een leuk ebook. Het gaat ons er trouwens niet om of een boek door een uitgever net niet goed genoeg is bevonden, iedereen die graag zijn of haar boek bij onze doelgroep wil brengen, is welkom. En wat de inkomsten betreft, deze zijn met aftrek van de kosten allemaal voor de schrijver zelf. VrouwenThrillers.nl heeft geen winstoogmerk. Groetjes Annette VrouwenThrillers.nl

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op het forum, Annette. Het feit dat je stelt dat de lezer voor 'een paar euro' een leuk eboek krijgt, geeft mij het gevoel dat je het ebook devalueert vergeleken met een gewone uitgave. Alsof het eigenlijk toch aan andere (lagere) kwaliteitseisen moet voldoen dan een papieren uitgave. Is dat zo?