manuscript naar meer uitgeverijen tegelijk sturen?
Een vergelijkbare vraag is hier al vaker langsgekomen, maar ik kan het niet meer terugvinden. Daarom een nieuw topic, als ik eroverheen kijk en het is dubbelop : excuses.
Mijn manuscript voor een 12+ boek is (eindelijk) bijna klaar om opgestuurd te worden. Dan is de vraag: naar hoeveel en welke uitgeverijen. In de schrijfgids las ik dat het wordt gewaardeerd als je dat één voor één doet. Maar zoveel geduld heb ik niet :). Ik redeneer als volgt: als je werkeloos bent en supergraag weer aan de slag wil ga je ook niet een sollicitatiebrief sturen, wachten tot je op gesprek mag, wachten op een antwoord en dan pas een volgende brief sturen. Maar je stuurt ook geen sollicitatie naar elk bedrijf. Dus stuur ik mijn manuscript ook niet op naar dertig uitgevers tegelijk. Ik heb dus een bewuste keuze gemaakt voor een klein groepje waarvan ik denk dat ze bij mijn verhaal passen.
Maar nu mijn vraag. In dat groepje zitten drie verschillende uitgeverijen, die in hetzelfde pand zitten. Om het beestje maar bij de naam te noemen: Queriodo kinderboek, Leopold en Ploegsma. Zij hebben het wsl. wel in de gaten als op dezelfde dag drie enveloppen van dezelfde afzender binnenkomen. Dalen je kansen dan gelijk bij alledrie tot het nulpunt, of hebben de uitgeverijen er wel begrip voor dat je er meerdere tegelijk aanschrijft?
Je kunt er ook een dag tussen
Het 'not done' is een wens
En vergeet vooral niet naar
@Asdale, een hele goede
Ik heb mijn manuscript ook
@Mila, dat is het risico als
@Hallon: veel succes, ik hoop
Weet je, ik denk dat de
Maar Leopold en Querido geven
Ben 't eens met MichaM.
Johannes, sturen ze het niet
Ik zou het wel opsturen naar