Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

iPad

Vanavond lanceerde Apple de iPad - een multimediale 'gadget', waarmee Apple een contract heeft gesloten met een grote krant (de naam is me ontschoten), die zijn nieuws via de iPad gaat verspreiden. Mensen kunnen zich via iPad abonneren op de krant, schijnen dat ook graag te doen. Daarmee is het krantenabonnementensysteem terug. Ik neem aan dat Apple voor een goede beveiliging zorgdraagt / garant staat. De verwachting is dat uitgeverijen ook iets dergelijks zullen (willen / moeten) doen: contracten sluiten met een concern als Apple dat een licentie krijgt om tekst te verspreiden via zijn iPad, waarná via de uitgeverij een papieren versie zal verschijnen. Het lijkt heel logisch. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen. Zijn hier mensen met een visie hierover? Of met meer kennis?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je zou hem toch eerst eens in de winkel zelf moeten uitproberen. Vooral omdat het allemaal zo nieuw is. Hoe tikt hij, hoe leest hij etc. Nog even afwachten totdat ze de oceaan oversteken.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een sony e-reader, en daar kan ik ook de krant op lezen. Doe ik trouwens ook regelmatig. Dus dat is niet uniek aan de I-Pad, en verder zie ik ook weinig redenen om het ding te kopen. Ik ben heel erg gek op mijn e-reader, zeker vanwege het scherm. Die is namelijk zo gemaakt dat ik geen pijn aan mijn ogen krijg, hoe lang ik ook lees. Dat is dus als ik het zo zie met de I-pad niet zo, want dat scherm ververst zichzelf, zoals Dries al zei. Ik zie dus niet zoveel redenen om hem te kopen. Terwijl ik wel gek ben op Apple. Whaha, dat filmpje is echt lachen!!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En toch...
Misschien is dit wel het begin van het gevecht om de lees- en uitgeefmarkt.
Denk dan voor het gemak even terug aan de videorecorder (zo'n ding :D uit het jaar nul waar je filmpjes mee kon afspelen) Uiteindelijk kwam het VHS systeem als 'winnaar' uit de bus.

E-reader, I-pad of uiteindelijk toch een ander systeem? Mmmm... wie het weet mag het zeggen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vanochtend zegt Leon de Winter in de Volkskrant (nog geen link op internet gevonden) in Forum dat de i-Pad weleens de aanzet kan geven tot grote mogelijkheden voor schrijvers. Hij verwacht dat vooral internetgiganten als bol.com en amazon zullen profiteren van de mogelijkheden van e-boeken, zeker nu de i-Pad deze ontwikkeling zal opstuwen. En wat er dan voor schrijvers overblijft is maar de vraag. Hij vindt dat schrijvers net als vroeger, toen we 'als troubadours en verhalenvertellers' zelf ons publiek recht in de ogen keken, onze lezers weer zelf moeten opzoeken. En dus zelf e-books distribueren. Hij is daarvoor een website aan het opzetten en hij biedt alle schrijvers (groot en klein) de mogelijkheid aan om via zijn site zelf e-books te produceren. Maar dan moeten we wel ons eigen kanaal exclusief houden en dus niet ook nog e-books aanbieden via bol.com en amazon. Zoek de krant maar eens op: het is een interessant stuk!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoor ook bij de zondaars die bij dit ding gaan watertanden. Met kleur, plaatjes, en je kunt de bladzijden omslaan met je vingers, zoals een boek. Zwaar vind ik hem wel. Nog een groter bezwaar, en reden voor mij om hem niet te kopen, is dat de accu zo snel leeg is. En dat hij geen mooi rustig i-papier heeft. Dus ik wacht maar tot er een mooie reader in de handel is met kleurenscherm, rustig beeld, laag energieverbruik en laag gewicht. Ik hoef er niet speciaal op te kunnen internetten, of ermee te kunnen bellen of fotograferen. Daar heb ik andere apparaten voor.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is iPad ;) Verder vind ik het maar een nutteloos ding. Ik heb al genoeg van Apple, ook een laptop, en ik hoef niet een ding dat tussen een MacBook en een iPhone zit. En normaal ben ik wel fan van Apple, maar dit? Nee. Maar wellicht is het handig voor de mensen die het niet hebben. Een e-reader hoef ik ook niet of zo.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Droomz: :D Heb er nog eens goed over nagedacht. En eigenlijk zou zo'n ding toch wel verrekte handig zijn. Als we nu met de auto naar NL rijden, dan gaan er echt vele, vele kilo's aan Nederlandse boeken mee terug. Met zo'n digitaal systeem wordt dat natuurlijk veel eenvoudiger (kun je tenminste ook vliegend nog wat boeken inslaan). Hoop dan wel op een soort algemeen :rolleyes: systeem, waarmee je simpelweg elke digitale versie kan lezen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat systeem is er dus niet. En "gewone" e-readers zijn dan veel praktischer (aangezien de batterij van een iPad zo'n tien uur meegaat en die van echte e-readers weken).

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk speeltje, maar ik zie nog niet wat de toegevoegde waarde is. Ik kocht onlangs een ereader en ben daar zeer tevreden over. Waarom al die extra toepassingen? Straks hebben we een telefoon die alles kan, een laptop die het ook kan, en dit speeltje. Voor elke toepassing zul je toch je favoriete apparaat houden ben ik bang.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik koop juist geen e-reader omdat je er zo weinig mee kan. Iets meer functionaliteit zou ik wel erg prettig vinden, hoor.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er juist nu een gekocht omdat deze geen andere functies heeft. Ik las ergens dat die touchscreens ten koste gaan van de leesbaarheid. Er moet immers een extra beschermende laag op tegen al die zure vingertjes? Het was ook wel grappig. Bij de anwb winkel stonden er twee op display zodat iedereen eens kon kijken hoe het werkte. De sony met touchscreen deed het al niet meer. Ik vroeg aan de dame daar of er iets mee gebeurd was. 'Nee hoor,' zei ze. 'Ik snap het ook niet, het is al de tweede. Die andere goedkope (met knoppen) doet het wel goed.' Mijn keuze was bepaald.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat je ons weten hoe de jouwe bevalt, DeEllis? Wat voor een is het? Merk etc.? Hoewel Apple-fan ben ik aan het twijfelen over een i-Pad. Ik zou er ook buiten in de zon mee willen lezen en dat kan hij niet. En zit niet te wachten op een extra laptop. Ben teveel gehecht aan deze.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was net even aan het grasduinen in het archief van SOL en stuitte op een topic uit 2008 over de e-reader. Het zou nog wel niet zo'n vaart lopen, dachten we toen. Misschien alleen voor kranten etc. Zo zie je hoe snel ontwikkelingen gaan.