Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bloggers?

Zijn er mensen hier die een blog bijhouden? Ik ben hier sinds kort weer mee begonnen, en vind het zelf ook zeer aangenaam om die van anderen te lezen. Links zijn dus welkom.

Voor wie het concept nog niet kent, neem eens een kijkje op blogger.com b.v. Dit is één van de vele gratis diensten die je een eigen blog aanbieden.

Hebben jullie verder nog tips over het hebben van een blog? Over de inhoud, of hoe je volk trekt? Over de lay-out misschien?

Ik hoor het graag,
Groet,

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hé Godje, ik las dat je je afvroeg waar tijd (en tussen de regels door las ik discipline) vandaan te halen een logboek bij te houden. Neem een vast punt op de dag dat je zeker weet dat je altijd achter je pc zit. Bijv einde van de dag voor dat je je bed in duikt. Als je dat als vaste gewoonte hanteert kun je die dag in je blog optekenen. Zo heb ik járen lang een logboek bijgehouden. Het was geen dagboek omdat ik weinig van wat me overkwam noteerde in verhaalvorm. Het waren aantekeningen. Meer logboek dus. Maar dit logboek heeft mij enorm geholpen mijn boek te schrijven. Veel feiten kon ik erin terugvinden en van de herinneringen eromheen verhalen maken. Dus heel nuttig zo'n blog...

Roos

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De andere kant van de medaille is dat het sommige mensen zoveel tijd kost dat hun eigen schrijven (verhalen/romans etc) in het gedrang komt.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Klopt, vanaf dat ik mijn boek ben gaan schrijven in 2004 heb ik mijn logboek niet meer bijgehouden.

Roos

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik wou net reageren, maar ik zie dat Kim mijn weblog al noemt, wat leuk! En eh noemt m'n boek, 'Het weblog van Annemiek', dat is inderdaad ook eerst een echt weblog geweest.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

tdb
mooi blog
en de volgende zin over jou die ik er op zag staan is ook leuk gevonden.

Ik ben een vreemde jongen met een grote verzameling hobby's, een bizar verleden en een vergezochte toekomst. En toch voel ik me normaal.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...]

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Trouwens, erg leuk dat je m'n forum aankondigt op je site, tdb, bedankt daarvoor! Als link kan je ook wel courier.co.nr opgeven, dat oogt een beetje mooier en dus aantrekkelijker. In ieder geval bedankt voor de steun :wink:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...]

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb over het bloggen een vraagje: wat is de aantrekkelijkste volgorde van logs voor een beeldschermlezer?

Mijn weblog bestaat uit korte stukjes van een verhaal die onderling verband hebben, met name steeds groepjes twee of drie chronologisch opeenvolgende logs. Als je daarvan de oudste niet hebt gelezen, dan mis je wat (hoewel ik het idee heb dat ze ook wel los te lezen zijn) informatie. Maar de gratis versie van deze weblogsite laat altijd het nieuwste log bovenaan zetten, voor de omgekeerde volgorde zou je moeten betalen.

Nu vraag ik me dus af: is het ontmoedigend voor een webloglezer (stel dat hij m’n log vaker zou bezoeken) als steeds hetzelfde (namelijk oudste) log bovenaan staat, en hij zelf naar beneden moet scrollen? Of is het juist ontmoedigend voor een webloglezer als het nieuwste log bovenaan staat en hij misschien wat informatie mist?
Of moet je ervan uitgaan dat wanneer het bovenste log (ongeacht hoe oud het is) de lezer bevalt, hij vanzelf wel (deels) helemaal naar onderen scrolt om zoveel logs op chronologische volgorde te lezen als waar hij zin in heeft? Of dat hij in het logmenu vanzelf op de nieuwste titel klikt?

Het gaat overigens over logs van maximaal 130 woorden, dus een vermoeiend gebeuren lijkt me het niet, dat oudere logs nog weer even nalezen.

Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie het zien!
Enne, of ik eventueel beter geld zal neerleggen voor de kies-je-eigen-logvolgorde-versie, of of jullie weblog-sites kennen waar je zonder geld neer te leggen een eigen volgorde mag bepalen?

Siroun

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...]

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Yep, ik blog vrij regelmatig. Er gaan wel eens een paar dagen voorbij zonder toevoeging, maar het gaat vrij goed. Nu ben ik wel een halve gare techneut, dus schrijf ik vooral daar over. Mijn blog is in het Engels, maar dat heeft te maken met een persoonlijke voorkeur.

Bij mij helpt het wel om ideeën en gedachten op te doen. Je kijkt toch anders naar de wereld om je heen. De posts vormen later weer de bouwstenen voor artikelen.

www.opensourcelearning.info/blog

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb ook een Engelse livejournal ['moonplanet'], waar ik gewoon dingen over m'n leven en interessante links enzo in plaats. En daarbij horen ook dingen over m'n verhalen :)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

G'dje,
Jij bent verantwoordelijk! Ik ben een blog begonnen in het engels en ik heb nu terugkerende bezoekers... van heel de wereld...
en ik heb dus mails gekregen van twee professoren maar liefst... en ik zag dat ik zelfs op de uni van Antwerpen word gelezen. En dat voor een klein aantal bezoekers...
nu voel ik een enorme druk om ze niet teleur te stellen en om vooral iedere dag met iets nieuws te komen...

hoezo succesangst?

en op verzoek van Cheops heb ik het geprobeerd in het Nederlands, maar dat gaat mij minder goed af... denk ik...

www.schmiodile.denkt.nl

Nou ja, ik probeer dus uit hoe je bezoekers trekt en zo, maar als ik maar een paar bezoekers trek die ook nog zo hoog geschoold zijn, dan denk ik dat je er niet veel voorbeeld aan nemen kunt. PFFF...

uhm... en de blog bij moerstaal zou wel wat fraaier kunnen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Naar aanleiding van wat ik op Godje's (en odile) hun blog las, vond ik het de moeite waard om ook eens een blog te beginnen. Al staat er vast niet veel soeps op en wil ik geen vergelijk maken met bovenvermelden, toch geef ik eens de link door...

http://boekenbakker.blogspot.com/

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ben ik er ook ingetrapt, zeeen van tijd gaat het mee kosten en wat levert het op: pijn, zenuwpijn. Maar zonder kan niet meer, anders kom je echt nooit boven drijven.

Deze week dus ook van start gegaan met een weblog, wellicht haal ik de finish:

Willem Jansen
Skrijver-Skeikundige

http://www.volkskrantblog.nl/blog/6193

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb mijn links in ieder geval weer geüpdatet. Weer heel wat aangename lectuur bijgekomen de laatste tijd. Mooi, mooi!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Godje, dank voor de reactie.

Ik heb een soort weblog, die gekoppeld is aan mijn site. Ook van de hoster van mijn site. Ik schrijf er niet dagelijks in. Moet dat?
Meestal gebruik ik hem voor nieuws v.w.b. de site, soms ook voor actuele dingen (zoals kerst) en zo nu en dan voor recensies en wat persoonlijke dingetjes (niet TE persoonlijk). Hoewel ik af en toe periodes heb om eens flink over iets anders te oh'en, probeer ik dat wel op mijn log te vermijden, omdat hij nu eenmaal bij de site hoort.
Lastig vind ik de codes bij een log, voor url, andere lettertypes, plaatjes. Als ik op mijn site werk krijg ik balkjes, bij de log moet ik zelf de codes invoeren.
Een goede kennis van mij heeft een echte log.
http://kashbah.punt.nl/
Een leuke ook; zij kan eruit knetteren wat ze wil. Dat lijkt me ook wel eens leuk.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lúthien wrote:
Ja sorry, spelling is niet mijn sterkste punt soms :oops:

Oh, met dat sowieso of was het zowiezo? heb ik ook altijd trubbels. Soms of was het zoms of zomz :D :D :D heb je van die woorden, die zo verkeerd ingebakken zitten (vaak omdat je ze zelf ooit verkeerd hebt gelezen) dat je het zelf consequent fout doet.
Gelukkig hebben we de spellingcontrole als het echt belangrijk wordt. :D :D (helaas geen deuklachje bij de smilies)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn weblog gebruik ik voorlopig alleen nog maar om mijn eerste verhaal-van-het-formaat-boek als vervolgverhaal te laten zien (http//rosalindevanmansum.wordpress.com). In dit tempo ben ik daar de komende drie maanden zoet mee.

Daarna wil ik het gaan gebruiken voor de schrijfsels die tot nu toe steeds in de mails aan een paar vrienden belanden. Maar hoe... daar moet ik nog even goed over nadenken, want eerlijk gezegd vind ik die impulsief geschreven dit-vind-ik-er-nou-van-weblogverhalen meestal (als lezer) niet echt leuk.

Tot het zover is, hoop ik dat veel mensen 'Hoe ik Mina vond' gaan lezen en ik hopelijk nog iets kan leren van de reacties daarop. Vooral reacties van mensen die zelf schrijven (jullie dus) zijn erg welkom! Ik heb op mijn weblog een foto gezet met mijn meest dierbare boeken - zo kun je snel zien wie mijn grote voorbeelden zijn (en dan weet je waarschijnlijk ook gauw of je min of meer dezelfde smaak hebt).

groeten,
Rosalinde

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor mijn nieuwe site wil ik een log in het Nederlands bij gaan houden.

Ik gebruikte eerst een gratis livejournal die ik ook in mijn site liet doorvallen.
Het layout is gemakkelijk aan te passen, maar er komt nu steeds meer reclame bij liverjournal, dus ik zoek een andere oplossing.

Elke keer in mijn html-bestandjes typen wil ik liever niet.

Nu zoek ik tips:
Hoe doen jullie dat, je weblog in je site stoppen?
Gebruiken jullie een specifieke weblogsite, of tools/programmaatje voor je weblog?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb gewoon een normale blog aangemaakt op een site... Nadeel is dat er daar ook reclame bij zit, maar heel veel reclame is het niet...

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik schrijf op www.simplycomplicated.nl

Maar moet zeggen, ik vind er de laatste tijd weinig tijd voor. Ik heb de prioriteiten op mijn manuscript gezet en kan daar dan op de één of andere manier ook alleen maar mee bezig zijn op schrijfgebied.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

nenko wrote:
Nu zoek ik tips:
Hoe doen jullie dat, je weblog in je site stoppen?
Gebruiken jullie een specifieke weblogsite, of tools/programmaatje voor je weblog?

Ik heb het zelf ook wel eens op die manier gedaan. Een website bijvoorbeeld gemaakt met Frontpage en gepubliceerd en dan een blogprogramma invoegen in die website, het viel me tegen dat het zó goed te doen was. Ik had het moeilijker ingeschat. Het is even zoeken op het internet naar de juiste html-code's, ik heb een frame ingevoegd. Waarin dus de weblog laadt binnen je eigen website. Ik heb daarbij de web-log zelf zo aangepast dat er alleen nog maar tekst op te vinden was, geen verdere vormgevingen behalve de achtergrondkleur en lettertype.

Het programma dat ik gebruik is Pivot. Maar ik zou wordpress aanraden om mee te beginnen, is een goed en overzichtelijk programma. (Al vind ik Pivot net iets beter..) Deze programma's moet je dus downloaden op het internet en daarna uploaden via je server. Daarna wat toegangscode's veranderen en je kunt inloggen. Het staat meestal vrij precies beschreven. Maar als je vragen hebt, dan wil ik je best eens helpen!

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Technische tips heb ik niet echt, wel ben ik ook aan het bloggen:

http://alexandra01.blogspot.com/

http://www.volkskrantblog.nl/blog/6540

Blogs met reclame lijken mij erg irritant! De Volkskrant heeft helaas ook reclames op de blogs, alhoewel nog niet extreem veel. Tja voor niets gaat de zon op denk ik dan maar...

Ik merk wel dat het veel tijd in beslag neeemt, maar het is ook erg leuk om te doen! En kan het zeer afwisselend zijn. Ook zijn het goede vaardigheidsoefeningen naast het schrijven van een roman.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tina, zoiets zocht ik.
Binnenkort maar eens met Pivot of Wordpress knutselen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Al langere tijd wil ik een website maken om mijn schrijfsels, illustraties, vormgeving en kunst op te plaatsen. Elke keer maar uitgesteld.

Paar dagen terug de stap genomen om een weblog te creeeren.

http://angelinaschrijft.web-log.nl

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hier maar even dan. Die gekke site van mij, die doet het weer...

Mijn schrijfwerk is aan de 'leeshoek' link geplakt, daar even naar beneden scrollen naar 'meer lezen'.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik hou twee blogjes bij. Eentje om het thuisfront op de hoogte te houden van wat ik uitspook hier in de VS, en eentje om mijn lezers te informeren hoe het met de vorderingen staat.

Heb een tijdje geprobeerd om ook boekrecensies en weet ik veel te schrijven, maar dat verslofte een beetje omdat ik wist dat niemand het las. Weet niet eens of het nog bestaat...