Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Literatuur?

Ik ben nieuw hier maar zie voornamelijk dat de mensen bio's, thrillers, SF, detectives, scenario's etc schrijven.
Ik wil vooral 'literatuur' schrijven. Natuurlijk een lastig begrip, en veel pretentie.
Wie beschouwt zijn schrijfsels ook als 'literatuur' - eerder dan tekst, een verhaal, een whodonit, etc - en waarom? Of waarom juist niet? Te pretentieus, te vaag, etc.
Of moet de vraag zijn: schrijven is schrijven, en literatuur is kunst?
Ben benieuwd!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Over literatuur kun je toch dit zeggen, en ik haal even de tekst van eh zelf aan, die op een andere plaats in het forum schreef:

Het is zover, je boek is af. Al je vrienden en kennissen loven het als het beste wat ze ooit gelezen hebben (overigens lezen ze nooit niks).
Maar!!
Alle 100 uitgevers van het land sturen het je terug: past niet in hun fonds.
Heb je dan een slecht boek geschreven? Of lijden die uitgevers gewoon aan hersenverweking?

Als iemand als eh zijn eigen definite van literatuuur hanteert, doch bij geen enkele literaire uitgever een voet binnen de deur krijgt - en reken gerust dat ze iets van zijn tekst hebben gelezen -, dan mag hij zich afvragen of zijn persoonlijke definitie van literatuur wel overeenstemt met de realiteit (van ervaren professionals - het zijn echt geen domme jongens en meisjes die op de redactie van uitgeverijen werken, daar hoef je niet over in te zitten).

Natuurlijk kun je Koning Liter zijn in je eigen Rijk Atuur en als je dat lekker vindt, moet je dat vooral doen, maar de vraag wat literatuur is, hoef je dan verder aan niemand meer te stellen. En waarom zou je uberhaupt nog een tekst ter beoordeling opsturen? Jij hebt de norm voor jezelf vastgesteld, los van de rest van de (waarschijnlijk niet-literaire) wereld.

Gefeliciteerd! Niemand behalve jij vindt dat je literatuur gewrocht hebt, maar desondanks: Applaus!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb ergens in mijn schrijfcursus een hoofdstukje over literatuur staan. Een boek dat een literatuurprijs wint is meestal niet het boek dat het meest gelezen is maar wat de jury het best geschreven vindt. Ik heb ook gemerkt dat de meeste boeken die zo'n prijs kregen helemaal niet bekend zijn, of wat meestal bij kinderboeken het geval is, dat het boek de kinderen helemaal niet aanspreekt.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik schreef:

Quote:
Eh 'verrijkt' ons 'minderwaardige' forum met zinnen zonder hoofdletters, grammaticale missers, beledigingen en loze opmerkingen.

Kim schreef vervolgens:

Quote:
Loze opmerkingen ben ik nog niet tegengekomen trouwens.

Eh poneert behoorlijk pittige stellingen, en dat is prima. Maar als iemand vervolgens weerwoord geeft, of vraagt om een stellingname te verduidelijken, dan is-ie meestal niet thuis of verzandt hij in beledigingen. Dat bedoel ik met 'loze opmerkingen'. Als dat veelvuldig voorkomt wordt het hinderlijk. Hij schrijft bijvoorbeeld dat een bepaald boek of een bepaalde schrijver VRE SE LIJK is, maar als hij daarbij niet verklaart waarom, is het loos (en bovendien beledigend).

Harde stellingen innemen kan iedereen, het is de kunst om je stellingen te beargumenteren en zo min mogelijk aan interpretatie over te laten, wil je duidelijk en serieus overkomen. Dat begint met scherp taalgebruik. En ja, dat begint dus ook met correct gebruik van de Nederlandse taal.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste MarrieJeanne,

Experts zoals uitgevers zijn vaak het enige wat we hebben dat dichtbij een goed oordeel komt, toch geldt dat hun mening formeel als drogreden geldt.

groet,
Odile

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Odile,
Dat snap ik niet.

Net als een aannemer zou moeten kunnen beoordelen of een huis goed gebouwd is, zou een uitgever moeten kunnen beoordelen of een tekst (hetzij gedicht, kinderverhaal of anders) goed is.
Daar zijn argumenten voor.
Ik zie goede argumenten niet als drogreden.

Wel kan ik snappen dat mensen die denken dat ze literatuur schrijven - maar dat in werkelijkheid niet kunnen - de argumenten van een uitgever als drogreden betitelen. Liever dat dan toegeven dat ze nu eenmaal niet de vereiste kwaliteit in huis hebben.
Met matige kwaliteiten kun je overigens ook nog heel veel - zelfs de kost verdienen - maar helaas ... het is geen literatuur.

Ik ben ervan overtuigd dat geen enkele literaire uitgever een goede tekst zonder meer terzijde schuift.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

marriejeanne wrote:

Ik ben ervan overtuigd dat geen enkele literaire uitgever een goede tekst zonder meer terzijde schuift.

Maar toch hoor je vaak genoeg verhalen van grote schrijvers die echte literatuur schrijven, mooie literatuur, en die toch in eerste instantie zijn afgewezen door een aantal uitgevers.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, Kim. Toch zijn ze uiteindelijk wél uitgegeven.

Er zijn ook veel schrijvers die wel worden uitgegeven en bij leven niet worden gewaardeerd (ik denk aan Sándor Marai en, dichter bij huis, die Friese dichter, kom hoe heet hij nu: die door de pest is overleden. Er zijn scholen naar hem genoemd. Help me es?)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Helaas weet ik weinig van Friese dichters, ben opgegroeid met Franse literatuur.
MarieJeanne,

Volgens de formele logica geldt de mening van een expert als een drogreden. Immers, een mening is geen logisch dwingend argument.

Dit vind ik zelf even bizar als jij, maar het klopt toch, als je er nog iets verder over nadenkt.

Als je nu zegt veelal, of meestal heeft een uitgever het bij het juiste eind, dan is het nog een stelling, en niet een argument.

Overigens: Wat is literatuur, het is wat uitgevers vinden dat literatuur is. Wat vinden uitgevers dan literatuur?

Odile

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gysbert Japiks was de naam, ik weet het weer.

@ Odile, ik weet niet of je de vraag in het algemeen stelt, maar ik ben bv geen uitgever. Deze vraag zul je aan een uitgever moeten stellen.

Wat mij betreft: de literatuur is voor de lezer wat de pit is voor de appel: vruchtdragend, levenbarend, smakelijk naar zijn soort.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgens mij draait het bij uitgevers om vooral één punt: kunnen we dit boek in de markt wegzetten?

Doelgroepen worden omschreven.
Wie leest er het meest? Mannen of vrouwen?
Oké, vrouwen dus.
Indelen per leeftijdscategorie, opleiding, enzovoort.

Ik ben ervan overtuigd dat goede/kwalitatieve literaire teksten niet zullen worden uitgegeven als het niets gaat opleveren. Je zult als schrijver dan naar uitgeverijen moeten die nog allerlei hoogstaande idealen hebben.

Wat ik zo tussen neus en lippen hoor gaat het vooral om het wegzetten van het grootst aantal boeken.
Liever een mainstreamboek dat 900.000x over de toonbank gaat dan een prachtige literaire tekst waarvan de verwachting hooguit 1100 exemplaren is. (Waarbij ik overigens aanteken dat ik zo'n uitgever niets kwalijk neem.)

En "Marriejeanne" je maakt mij gelukkig met de volgende zin: "Liever dat dan toegeven dat ze nu eenmaal niet de vereiste kwaliteit in huis hebben."

Buiten het feit dat ik het absoluut eens ben met deze zin (ik heb al eens eerder geschreven over het gebrek aan realiteitszin bij veel mensen), toont het ook aan dat we nog ergens een zelfde mening over kunnen hebben. Dat had ik niet verwacht.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MarrieJeanne,

Als we het eens zijn met dat de uitgever bepaalt wat literatuur is, vind ik het wel best.

Maar het blijft gebaseerd op een keuze van mensen.

Uitgevers hebben een opleiding genoten en ervaring. Je mag verwachten dat ze wel een schifting kunnen maken.

Het doet mij denken aan het voorval waarin een vriendin van mijn dochter gepassioneerd verdedigde dat een manager niets hoeft te doen. Hij zit de hele dag in zijn kantoor, terwijl het personeel al het werk doet.
Dat dit zo overkomt kan ik mij voorstellen, echter dat een organisatie regelwerk heeft, dat er iemand moet zorgen dat er genoeg mensen werken, dat salarissen betaald worden en dat allerlei verschillende problemen worden opgelost door zo'n manager is blijkbaar onbekend.
Ik heb dit aan het meisje uitgelegd en zij begrijpt nu dat er verschillende soorten werk zijn, en dat iemand die schijnbaar niets doet aan het werk kan zijn (bijvoorbeeld de badmeester let op dat kinderen niet verdrinken).

Als ik nu terugkeer naar het uitgeven, de schrijver doet het schrijven van het boek... en wat doet de uitgever?

Odile

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nu is mijn dag ook weer goed, Griseo, nu ik je gelukkig heb gemaakt met een zin. Dat is toch het geluk pur sang van de schrijver! :D

Ik denk dat het bij een uitgeverij zó zit: een keigoede tekst waarvan ze niet zeker weten of hij zal verkopen wordt gecompenseerd met een bestseller uit het fonds.
Schrijver D. Cubitus naast J.K. Rowling; dat kan voor een keer wel uit. Dan hebben beiden het voordeel van de twijfel: zowel de uitgever als D.

Maar ... er is ook niet één uitgever die van tevoren weet of een boek goed zal verkopen. In eerste instantie is het een gok op goed vertrouwen, gebaseerd op inzicht en het Fingerspitzengefuehl.

Volgende vraag:
Is een schrijver eigenlijk wel een schrijver als hij geen uitgever heeft???

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgende vragen in volgende topics. Anders wordt het een zootje (wat het soms toch al wordt).
:lol:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou zeggen, JeanMarrie,

dat eerst nog de vraag komt:

en dat wat de uitgever weet dat maakt dat hij / zij kan bepalen wat literair is of niet, is dit te vangen in een standaard lijstje?

Nu moet ik dus denken aan het probleem dat nu veel mensen meemaken ten aanzien van standaardisering. Ik neem als voorbeeld een docent aan een universiteit. Hij heeft eerst zijn VWO afgemaakt of een colloquium doctum gedaan, vervolgens 4 jaar gestudeerd en er nog een jaar extra aan vastgeplakt om meer vakken te kunnen volgen. Daarna is hij gepromoveerd terwijl hij nog steeds wel eens naar congressen gaat of lezingen, en inmiddels steeds meer zijn eigen weg gaat. Dan is hij docent en geeft les aan een Universiteit of Hogeschool. Daar wordt hem gevraagd om van zijn cursus de standaard inhoud op te schrijven. Stel dat hij probeert eraan te voldoen. Hij schrijft op welk boek hij behandelt en wat hij belangrijke doelstellingen vindt. Denk je dat een student met een kortere weg achter zich dezelfde conclusies trekt als de professor uit het boek of zal die beginnersfouten maken, verkeerde interpretaties, belangrijke invalshoeken missen. Nu, dat wordt dus door standardisten wel gemakshalve verwacht. Als een studie van 8 jaar niet nodig is, waarom studeren we dan nog? Is het niet juist zo dat het accumuleren van domeinkennis nodig wordt geacht om tot een juiste keuze te komen in beslissingen zoals welke leerstof belangrijk wordt geacht en veel anderen zoals deze die ik niet weet omdat ik niet gepromoveerd ben?

Nu terug naar de uitgever. Zou het zinnig zijn om te proberen in een postje hier te vangen wat literair is? Is het niet meer een onderwerp voor een encyclopedie? Of iets dat gevangen is in het hoofd van de uitgever?

Ik mag aannemen dat daar meer inzit dan een lijstje of twee.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat een uitgever de redacteuren zoekt die bij de door hen uit te geven werken past. Zoals elk bedrijf de juiste mensen op de juiste plaatsen zoekt.

Literatuur heeft te maken met geest en (schrijf)vaardigheid, inhoud en vorm.

De geest en vaardigheid van een schrijver vinden hun plaats waar uitgevers/redacteuren op (ongeveer) dezelfde frequentie werken. Dat is compatibiliteit. Wisselwerking. Creativiteit. Communicatie. En tot slot: productie.

Ik denk, Odile, dat een scholingsweg daar zeker aan vooraf gaat, net als bij de promovendus. Die zal toch ook eerst zijn vwo-niveau moeten bereiken, vervolgens zijn/haar drs.-titel (tegenwoordig master) halen, en kan pas dán promoveren.

Zo komt het ook slechts zelden voor dat onrijpe geesten op hoog niveau debuteren.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Interessante opvatting uit een boekje over schrijven:

Elke schrijver moet zijn plot al direct verklappen. Lees en herlees je het boek alsnog met plezier, dan is het meer dan een 'romannetje'.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij haal ik een oud topic uit de sloot. Voor mij was het antwoord na heel veel nadenken opeens bijzonder simpel: Als mijn doel was om literatuur te schrijven, dan zou ik twee kanten op kunnen gaan. De kant die zegt "literatuur is kunst" en de kant die zegt dat iets literatuur is als het aan al die eisen heeft voldaan die mensen het ooit hebben gegeven, ingewikkeld is, de personages diepgang hebben, het verhaal vele lagen kent etc. In beide gevallen zou ik me op een onzekere weg begeven. In het laatste geval kan ik niet schrijven om literatuur te schrijven, ik kan alleen mijn uiterste best doen en hopen dat zij die "het recht" hebben om iets als literatuur te bestempelen het ook zullen doen. Als ik voor de Kunst-kant zou gaan kom ik allereerst de vraag tegen "Wat is kunst?" ook hier is niet een exact antwoord op te geven. Voor mij komt het antwoord abstractie in de buurt, volgens wikipedia is kunst (kortweg) dat wat is gecreeerd om de mensen te prikkelen(zowel via de zintuigen als de geest). Hoe ieder ook geprikkeld wordt het blijft abstract. Ookal kijk je naar een duidelijk schilderij dat niet abstract is, ieder mens is uniek en heeft zijn eigen ervaringen en ideeen in het leven waardoor ook het eerste idee wat je krijgt naar aanleiding van het schilderij anders is dan bij een ander mens. Daardoor is de essentie weer abstract. Terug naar het schrijven. Ik gooi alle regels overhoop, ik wil literatuur maken, dus kunst. Ik kan beslissen of ik de traditionele weg volg(wat deze ook mag zijn), of een of andere stroming aan ga hangen maar ik zou zelfs maar gewoon zomaar wat kunnen schrijven alsof het in plaats van woorden kleuren waren, of figuren, of nonfiguratieve stukken in een schilderij. Het geheel zou zelfs geen geheel hoeven zijn, alles zou losstaand en nietszeggend kunnen zijn zolang het een ander maar prikkelt. Maar dan houd je dus niets meer over van dat wat de meeste mensen denken over literatuur. Jij hebt literatuur geschreven (kunst gemaakt) maar niemand wil het uitgeven. Maar waarom zou iemand eigenlijk alleen willen schrijven om literatuur te maken? Is het niet veel belangrijker om iets te schrijven waar je zelf heel blij mee bent en wellicht nog een publiek mee "vermaakt"? En maakt het in dat geval heel veel uit als het geen literatuur is? Van de verplichte literatuurboeken die ik heb moeten lezen kreeg ik juist meer en meer het idee dat ik geeneens literatuur wil schrijven, als dat literatuur is dan hoeft het voor mij niet. Ik ben dan misschien nog jong en zal veel dingen nog moeten leren begrijpen en seks in een verhaal vind ik heus niet erg, in het ergste geval kan ik zo'n scene altijd overslaan, maar waarom moet het in literatuur zo grof? Misselijkmakend kan ik nog begrijpen je wilt mensen shoqueren, maar 'neuken'? "Ik wilde haar neuken." Dat taalgebruik hoeft van mij niet.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Neviril, De vragen die jij je stelt, kun je makkelijk beantwoorden: 1) Wil je van het schrijven proberen te leven? Of wil je gewoon schrijven naast je werk? Het eerste zal betekenen dat je je uiterste best moet doen om een grote doelgroep te bereiken met je teksten. Om dat te doen zul je keuzes moeten maken over woordgebruik, stijl, enz., want het moet voor die doelgroep te behappen zijn. In het tweede geval ben je zo vrij als een vogel. 2) Schrijf je voor jezelf? Zo ja, zo vrij als een vogel. Wil je er ook nog eens anderen mee vermaken? Dan ben je alweer een stuk beperkter in je keuzes omdat eventuele lezers wel enigszins moeten begrijpen wat je wil. 3) Kunst is subjectief. Literatuur is dus ook subjectief. Het is onmogelijk om iedereen te plezieren. Doe dus je eigen ding.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Altijd goed, het ophalen van een oude topic. En nog steeds erg actueel. Hebben jullie de column gelezen van Arjan Peters in de Volkskrant afgelopen vrijdag? Hij reageert op de mening van Conny Palmen over het schrijven. Zij vindt dat het schrijven van een spannend boek geen kunst en dus ook geen literatuur kan zijn om dat kunst denken is (zeg ik nu maar even kort door de bocht). Ze vindt dat de jeugd tegenwoordig bedorven wordt door het lezen van lectuur. Arjan Peters is het daar hartgrondig mee oneens. Leuk om in dit kader er eens bij te pakken.http://www.volkskrant.nl/archief_betaald/article1… Ik weet niet of iedereen deze link trouwens kan openen, je schijnt er als niet-abonnee voor te moeten betalen.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Zij vindt dat het schrijven van een spannend boek geen kunst en dus ook geen literatuur kan zijn om dat kunst denken is (...)
Dan moet je eerst definiëren wat je onder spannend verstaat. En misschien vinden sommigen denken heel spannend. Ik wel. Spannende gedachten noteren en uitgeven in een boek lijkt mij daarom wel een kunst. Ik heb het idee dat Connie Palmen dit echter niet op deze manier bedoeld heeft. In de link lees ik (en verder dan onderstaand citaat kom ik niet, als niet-betalende lezer):
Een thrillerschrijver denkt dus niet, of alleen aan het gemakkelijke effect
Het gaat hier dus om een genre. Ikzelf denk dat een thrillerauteur wél denkt, maar over wat zijn/haar personen dóen. Dus denken ---> actie. Niet denken ---> redeneren, concluderen, evalueren, anticiperen, et cetera.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor de volledigheid: het gaat hier om Palmens bijdrage aan de reeks Over de roman, waarin eerder A.F.Th. van der Heijden een essay voor geschreven had.