Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

De linker- en de rechterhersenhelft

Weet iemand nog hoe dat zat met de linker- en de rechterhersenhelft, en het taalgevoel of -vermogen? Er was iets dat kruislings werkte. En aan de ene kant zat dan het menselijk mathematisch vermogen en aan de andere kant de taalaanleg. En dan... nu ja, hoe zat dat?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Einstein heeft zijn hersenen na zijn dood (duh) ter beschikking gesteld aan de wetenschap, maar voor zover ik weet, hebben ze niet echt wereldschokkende dingen ontdekt. Ik vind het zeer interessante kost, hersenen en hun werking, en zal dan ook zelden een artikel/programma overslaan dat hierover handelt.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
JAAAAAAAA!!!!!! Het is me gelukt! Door heel sterk op haar standbeen te focussen kan ik haar de andere kant in laten draaien. Gaaf. Wat een raar ding is dat.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed zo Zjors. Voor mij is het nu wijntijd. Ik zal de test nog een keer doen.haha Wie weet zuip je een helft omver.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ha ha ha ze draaidddtttt nog steeds twee kanten op. Maar het duurt duidelijk langer voor ze de andere kant opdraaidddtt na een liter wijn. Geweldig mijn beide hersenkanten werken nog maar zijn wat trager.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Euf, dat is waar, Alfred heeft zijn hersenen vóór zijn dood, voor ná zijn dood ter beschikking gesteld. Maar dat is natuurlijk alleen de hardware. Hij had al de geest gegeven en de spirit was verdwenen. En dan houd je alleen maar grijze cellen over. Jammer.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees het topic pas net. Nog maar heel even op de beginvraag (want hersens intereseren me mateloos): Uiteraard zitten er in beide hersenhelften taalgebieden, maar het linker is wat meer ontwikkelt voor taal en het rechter voor wiskunde en logica. Bij manne groeit de rechterhersenhelft meer en daardoor zijn ze vaak wat beter dan vrouwen in wiskunde (uitzonderingen daargelaten). De linker hersenhelft stuurt de rechterkant van het lichaam aan en andersom. Verschillen in uiterlijk tussen linker en rechter lichaamshelft zeggen over het algemeen niks over het functioneren van de betreffende hersenhelft. Er is een belangrijke verbinding tussen de beide hersenhelften. De hersenhelften moeten kunnen samenwerken, omdat er nauwelijks taken zijn, waarbij je maar 1 vaardigheid gebruikt. Er moet informatie uit verschillende bronnen gebruikt worden. Verschillende opgaven worden dus lastiger als de hersenhelften niet meer met elkaar kunnen communiceren. Hersens zijn, zeker als ze jong zijn, flexibel. Een mens krijgt nooit meer nieuwe hersencellen. Wat dood is, is dood, maar de overgebleven hersencellen om een afgestorven hersengebied heen worden langer en nemen een deel van de taken over. De bekende plaatjse uit de psychologie die soms anders worden waargenomen dan ze zijn, komt of door de manier waarop onze ogen 'kijken' en deels door de interpretatie die onze ehrsenen er aan geven. Vanwaar eigenlijk de vraag?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, daar was ik eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar. Waarom wilde je dit weten, Marie-Jeanne?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn soms dingen die verzin je niet! Ik zag een man op de televisie die een behoorlijke hersenafwijking heeft. Hij mist het verbindingsstuk en de kleine hersenen zijn dubbel zo groot als normaal. Daardoor leest hij met twee ogen; ik bedoel, met zijn linker oog leest hij de linker bladzijde van een boek en met zijn rechter oog de rechterbladzijde. Maar...hij leest het liefst een telefoonboek. Al die adressen en nummers slaat hij op en kan hij daarna feilloos opdreunen uit zijn bijzondere hoofd. Daar tegenover staat dat hij verdwaalt in zijn eigen stad. Onzelieveheer heeft rare kostgangers.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb ik gezien. Ging over Savants: Syndroom dat voorkomt bij mensen met een verstandelijke handicap met als kenmerk het uitblinken in één vaardigheid; gaat soms ook samen met autisme, doofheid of blindheid.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij leest het liefst een telefoonboek? Dat is nog saaier dan het woordenboek :P maar iedereen zijn hobby. Ik hoorde ooit van een man die had een gigantisch goed geheugen, wist alles nog. Kon gigantische rijen cijfers onthouden na ze één keer te horen en daarna, zelfs na een paar weken, nog opnoemen in elke volgorde die ze vroegen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Vanwaar eigenlijk de vraag?" Ja, nu moet ik weer even diep nadenken over hoe ik een paar dagen geleden tot deze vraag kwam. Ik geloof dat ik naar een foto zat te kijken van iemand wiens linkergezichtshelft in vergelijking met de rechtergezichtshelft significant groter was uitgevallen. En er is zo'n trucje dat als je één gezichtshelft zou kopiëren en tegen dezelfde helft aanplakken, dus een kopie van de linkerhelft tegen de linkerhelft, en een kopie van de rechterhelft tegen de rechterhelft, dat je dan twee totaal verschillende gezichten te zien krijgt. En dat het dan helemaal niet meer op het originele gezicht lijkt. Dat vind ik zo bijzonder, want je kunt overal conclusies aan verbinden - hoewel dat niet direct juiste conclusies hoeven te zijn. En toen kwam ik op de gedachte: hoe zat dat ook weer met die twee hersenhelften? Want dan zou je moeten kunnen zien of iemand meer begaafd is in taal of in wiskunde. Als de ene helft de andere helft aanstuurt. Maar nu lees ik in de post van 10000 dat je dat niet kunt zien. Ja, dat zijn van die dingen waar ik gewoon over pieker of mijmer, omdat ik graag alles begrijpen wil. Maar dat lukt natuurlijk niet.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, ongelooflijk zeg. Ik had al eerder iets dergelijks gezien (een klein jongetje dat gebouwen waar hij met de bus langsgekomen was, gedetailleerd uit zijn hoofd tekende, maar wel altijd in spiegelbeeld), maar nog nooit op deze ongelooflijke schaal. Hier nog een leuk spelletje om uit te vinden dat je hersenhelften gescheiden van elkaar kunnen werken: Hoe slim is je rechtervoet? Dit is zo leuk dat het je hersenen in de war lijkt te sturen. Je zult het misschien wel 50 keer proberen om te kijken of je toch voor elkaar krijgt met je voet maar helaas niets schijnt te helpen!.... Hoe ga je te werk?? 1. Terwijl je aan je bureau zit licht je je rechtse voet op en maak hiermee ronde bewegingen met de klok mee (rechtsom).... 2. Nu, terwijl je dit doet, teken in de lucht het cijfer “6” met je rechter hand.... Je voet zal nu de andere kant gaan uitdraaien. Ik heb het je gezegd........ en je kunt er niets tegen doen! Maar: met je linkervoet en je rechterhand (of andersom) lukt het wel!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aart schrijft: Ik hoorde ooit van een man die had een gigantisch goed geheugen, wist alles nog. Kon gigantische rijen cijfers onthouden na ze één keer te horen en daarna, zelfs na een paar weken, nog opnoemen in elke volgorde die ze vroegen. Bedoel je Daniel Tammet? Hij heeft een boek geschreven over zijn gaven en zijn leven: Op een blauwe dag geboren. Het bijzondere aan deze savant is dat hij wat er in zijn brein gebeurt zo goed kan verwoorden, dat schijnt een unicum te zijn. Hij is dan ook een dankbaar onderzoeksobject voor de wetenschap. Ik zag laatst een ontroerend interview met hem en zijn boek staat op mijn nog te lezen lijstje. Dat met die voet en die zes lukt mij ook niet, maar is denk ik met aanleg of training wel te leren. Net als drummers leren voeten en handen onafhankelijk van elkaar te gebruiken.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Irene, ik weet echt niet wie dat is wie ik bedoel. Maar Daniel Tammet kan best ja. En die heeft ook Asperger... :D Dat met die voet en zes is nog lastig ook. Het lukt mij niet. Toch nog maar eens oefenen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat van dat You Tube filmpje (via Fré), zou zo'n man daar niet doodmoe van worden: al die informatie opgeslagen houden en dan die geweldige (in de zin van: grote, prachtige) tekening maken?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
*leest de topic ook eens* Ik zie het poppetje ook beide kanten op draaien! En dat voetentrucje lukt me niet meteen ;) Misschien als ik oefen wel ;)