Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Steeds weer twijfelen en twijfelen

Nu hoop ik allereerst dat dit bericht is geplaatst op de juiste plaats op dit forum. Als dit niet het geval is, mijn excuus hier dan voor. Ik zit met een probleem. Ik ben jongen van 15 jaar en vind het leuk verhalen te schrijven. Toch twijfel ik aan mijn verhalen. Zo vaak, dat ik nog geen één verhaal heb kunnen afsluiten. Ik begin, schrijf enkele bladzijde, en begin dan te twijfelen. Is dit wel goed? Kan dat niet beter? Ik begin mijn eigen werk zelfs zo te bekritiseren dat ik er geen zin meer in heb om het te schrijven. Nu ben ik onlangs weer begonnen met het schrijven van een verhaal. Nu wil ik wat meer zekerheid, en wil ik vragen hoe jullie over het volgende denken. Het verhaal gaat over: - Jongen (Bobby) die een slechte jeugd heeft gehad, waarin beidde ouders om het leven komen (hij is dan 7 jaar). Hij word voor de rest van zijn jeugd opgevoed door zijn opa en oma. - Bobby, heeft een saaie baan, en ziet het niet meer zitten om deze baan te blijven houden en wilt meer spanning in zijn baan. Hij wilt weg uit zijn geboorte plaats Covington en wilt naar Hawaii (of Los Angeles) en wilt een privé detective worden. Vanaf dat punt wil ik eigenlijk beginnen met een verhaal over Bobby Smith, privé detective die in Hawaii (of Los Angeles, ben er nog niet uit) werkt. Hij heeft een klein kantoortje, wat naast zijn apartement zit in een flat, en krijgt meteen een grote klus. Hij moet de vermiste vrouw van een echtgenoot opsporen, nadat deze spoorloos is verdwenen. Hij komt erachter dat de vrouw dood is, en moet nu de moord op gaan lossen. Hier zit dan nog vanalles omheen, hij ontmoet vrienden ect. Zijn persoonlijk leven gaat zegmaar ook gewoon door. Stuk van het verhaal: Nogsteeds denkt Bobby vaak terug aan zijn jeugd. Hoe zijn moeder zijn vader om het leven bracht, en hoe zij de gevangenis inging als moordenaar. Echter was Bobby, 13 jaar later, zich meer bewust van wat er zich allemaal afspeelde. Het was duidelijk dat zijn moeder een zware alchol verslaving had. De dood van zijn vader greep hem heel erg. Hij was welliswaar veel op zijn werk, maar hij had een goede band met hem. Nogsteeds bezocht hij het graf van zijn vader iedere week om terug te denken aan de mooie tijden, voor dit droevige gedeelte van zijn leven. Net zoals hij dat nu doet. Hij loopt naar van de graf weg. Als hij aan het einde van het pad komt, loopt hij naar een kraan toe. Hij vult een gieter die ernaast staat vol met water, en loopt dan terug naar het graf. Daar geeft hij de bloemen op de graven water. De bloemen die een kleurrijk beeld geven, van de mooie herrinderingen van Bobby. Moge hij de slechte vergeten. Als was dit zeker geen makkelijke klus. Sinds dat hij zijn ouders kwijt was geraakt, werd hij opgevoed door zijn opa en oma van zijn vaders kant. Hij woont hier echter niet meer, maar woont in een apartement. Deze kan hij maar net betalen met zijn kleine inkomen. Bobby werkt als pakketbezorger. Hij brengt in een witte volkswagen caddy nogsteeds zijn pakketten rond. Zijn apartement ziet erg slordig uit. Het weergeeft een beeld van hoe Bobby leeft. Het enige wat hij nog doet is naar zijn werk gaan, en op bezoek gaan bij zijn opa en oma. Zal er ooit verandering in zijn leven komen, vraagt hij zichzelf af. Hij hoopt dat het zeer binnenkort wel het geval zou zijn. Bobby heeft een plan om een privé detective te worden. Nu is dat nogal wat, want je weet bij zo’n baan, nooit hoe je inkomen zal zijn. Zal het dalen, zal het stijgen. Echt veel kan het toch zeker niet zijn, als je het basseerd op feiten. Eén ding weet Bobby wel. Hij wilt privé detective worden. Nu kan hij natuurlijk geen Magnum, P.I. worden, met een flitsende Ferrari en een gratis gasthuis op een groot landgoed in Hawaii. Was het maar zo dacht Bobby. Het worden van een privé detective vroeg veel meer. *Let niet op spelfouten, daar heb ik nog niet naar gekeken. Zal dit verhaalswaardig zijn?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet degene die je echt advies kan geven, maar wel mijn mening. Wat me opvalt is dat het hele fragment vanuit Bobby wordt verteld, en toch heel veel Bobby er nog invoegt . Het is ook een beetje een opsomming:Hij doet dit, hij doet dat, heel veel hij. Je zult hier vast veel nuttige tips krijgen. Veel succes met je verhaal. En doorzetten, het idee van je verhaal is leuk, wordt vast een goed verhaal.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Jeffrey, wat jij hebt is een klassiek voorbeeld van faalangst. Je wil meteen een goeie schrijver worden. Dat weet ik omdat ik mezelf zo'n beetje erin herken. Ik geef je een tip, jongen, neem wat gas terug (geduld hebben dus), vertraag je tempo en concentreer je eerst wat op je schrijven. Pas wanneer je verhaal af is zou ik herlezen. Laat het desnoods een tijdje liggen. Veel schrijvers werken zo. Wat je verhaal betreft, lijkt het me wat alledaags. Het eerste waar ik aan dacht was idd Magnum PI. Maar wat wat jouw verhaal anders kan maken is dat hij misschien net wel het omgekeerde is van wat Magnum PI symboliseerde. Straatarm, een roestige wagen waarvan hij enkel kan hopen dat hij iedere keer start. Dat geeft al wat spanning aan je verhaal. Hij is lelijk (maar daardoor onopvallend) en niemand heeft een hoge dunk van hem als PI. Weet dat een basketspeler pas goed wordt wanner hij veel...basket speelt. Enkele punten waar je op kan trainen: - spelling, er bestaan boeken, websites waar spelling behandeld wordt. Hetgeen je hebt geschreven hier bevat enkele fouten die je er zo kan uithalen. - Lees veel ! De beste manier om voorbeelden van goede pen te zien is door te lezen. Dit vak is het enige vak waarin de meester met zijn geheimen te koop loopt. - Kijk rond , wordt bewust van wat er rond je gebeurt, ga niet schichtig alles in het oog houden maar ontspan je en aanschouw de wereld door een alerte bril. Je leert er automatisch de gangbare sociale gedragingen en je kunt veel ervan verwerken in je schrijfsels. - Ik raad je een boek aan voor schrijvers : 'De schrijfwijzer' van Jan Renkema is zowat de bijbel voor iedereen die zich met taal bezighoudt. Een prima boek voor romanschrijvers is het boek met de toepasselijke titel : "Hoe schrijf ik een verdomd goede roman?" - Mijn nieuwste idee om mijn eigen schrijfstukjes te verbeteren is interresse krijgen in poëzie ! Indien je je verhalen sfeer wilt geven lees en oefen je dan in de dichtkunst. Elk verhaal is al geschreven geweest dus gaat het in de literatuur niet zozeer om het verhaal, zoals ook ik eerst dacht toen ik begon, maar om het verwoorden ervan. Ik hoop je vooruit geholpen te hebben en als ik je één iets wil doen onthouden van wat ik hier schreef is het : 'geduld'. Doe rustig aan want je bent jong. Je raakt er wel. Groeten Cheops

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg bedankt voor jullie tips. Iets waar ik zeker wat mee ga doen. Het was niet mijn bedoeling een soort van Magnum te creeëren, maar meer om te laten zien hoe zijn leven als privé detective begind. Ik laat hem heus niet rond rijden in een Ferrari in het begin. Daarom koos ik ook voor de oude volkswagen caddy, die toch wel iets laat blijken van armoede. Echt luxe gaat hij dus niet leven. Maar daarom twijfel ik ook om Bobby op reis te laten gaan naar Hawaii, want dan zou iedereen naar Magnum linken. Daarom is misschien Los Angeles beter. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Wat zouden jullie geloofwaardiger vinden? Ik zal eens gaan kijken naar naar het boek "Hoe schrijf ik een verdomd goede roman?". Die zal ik dan binnenkort in huis halen. Zelf verhalen lezen, doe ik ook wel. Ik zal ze nog eens doorkijken, om te kijken hoe de schrijvers in die boeken het verhaal schrijven. Lijkt me ook erg nuttig. Heel erg bedankt, ik heb voorlopig weer wat te doen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Op jouw leeftijd mag en kun je schrijven wat je wilt. Cheops heeft gelijk. Blijf maar schrijven en schrijven. Laat het lezen aan anderen, bv je leerkracht. Leg het weg en lees het zelf weer. Door veel te oefenen, ga je zien waar je heel goed in bent en waar je nog kunt leren. Je schrijft: "Ik begin mijn eigen werk zelfs zo te bekritiseren dat ik er geen zin meer in heb om het te schrijven." Laat dat geen excuus zijn. Het geldt voor iedere schrijver dat hij die momenten heeft. Waar het op aan komt, en dat is bij veel dingen zo, is: doorgaan. Dan kan het worden wat het worden moet. Vraagje: waar komt je idee vandaan om over een privédetective te schrijven?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoiets als 'the singing detective' (die serie bij de VPRO), ook een anti-held. Bedoel je het op die manier? Dat kan ook heel leuk zijn!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel knap dat je je als 15-jarige kan verplaatsen in een (jong?)volwassene. Lukt mij helemaal niet, mijn personages zijn altijd kinderlijk (maar ben nog maar 18).

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Aart, dat komt door je inzicht, als je ouder wordt verandert dit. Helemaal vanzelf. Maar bij de één duurt het wat langer dan bij de ander. Maar veranderen doet het!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daarom schrijf ik nou juist over kinderen. Dan voel ik me helemaal kind. Heerlijk, dat heb ik gemist toen ik zelf kind was :P

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij zal eerst een goede privédetective moeten zijn, wil hij wat respect krijgen. Dat zal hij in het begin vooral niet krijgen. Inderdaad het is een geroeste Volkswagen caddy, die bijna uit elkaar valt van elende. Het idee om over een privédetective te schrijven, komt van verschillende tv series als Murder she Wrote, en Magnum PI. Series die ik echt prachtig vind. Je eigen privédetective personage verzinnen leek, en is, gewoon ontzettend leuk om te doen. Ik heb trouwens over zo'n volkswagen caddy: http://www.auto-evasion.com/forumsf/files/caddy_1… Bedankt voor de tips, en bedankt voor de goede hulp. Ben eindelijk een site tegengekomen die ik al veel eerder had moeten ontdekken.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mja. Veel doen. En wel afmaken. Als je het daarna alsnog slecht is, soit, maar je leert het niet beter te doen als je stopt en geen fouten maakt waar je van kunt leren. Ik was ook vijftien of zo toen ik mijn eerste lange verhaal afmaakte (en dat ging grappig genoeg ook over een prive-detective, heheh) en hoewel ik dat nu never nooit niet zou laten lezen door iemand, was het wel een goede leerschool. Dus ja, veel lezen en veel schrijven, dat is een goed begin ;) Veel succes!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je nu een link legt naar Magnum en je doet je best het te verbloemen, tja, dan heeft het niet zo veel. Maar het lijkt me best leuk als Bobby -in de hoop op de ferrrari en het landgoed- Magnum op zijn eigen manier probeert na te doen. Waarbij dan natuurlijk van alles anders gaat. Niet persé mis, maar anders dan hij hoopt. En zeker, afmaken! Niet teveel piekeren terwijl je het verhaal nog neerzet. Als het klaar is kan je nog van alles bijsturen.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Precies, dat is ook wat ik probeer tedoen Ceridwen. Ben inmiddels al in Hawaii aangekomen, nouja Bobby dan.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het leuk om een schrijfcursus te doen, van het NTI of zo (nee, ik heb geen aandelen). Daar krijg je veel handige tips en een boel houvast. Ik denk dat het doen van zo'n cursus helpt meer zekerheid te krijgen over je eigen werk.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jeffrey, nog een paar tips: - probeer te lezen over 'show don't tell', want je vertelt veel in je verhaaltje hier, in plaats dat je het laat zien - als je het verhaal op Hawaii wilt laten afspelen, zorg dan dat je genoeg van Hawaii afweet. Hoe ziet het er precies uit, wat is de munteenheid, wat spreken de mensen, wat is de cutluur? Je zult er meer van af moeten weten dan een gemiddeld persoon - als je over een detective schrijft, moet je ook dingen weten van pistolen enzo. Er is een boek geschreven speciaal voor detectiveschrijvers, ik weet niet meer hoe het heet, maar zoek er eens naar. Wellicht dat je ook boeken met schrijftips van de bieb kunt lenen, veel schrijfboeken zijn niet goedkoop als je vijftien bent (ook niet als je ouder bent :-P)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Jeffrey, ik bevind me een beetje in hetzelfde schuitje. Ook ik twijfel enorm aan mijn schrijfwerk. Het enige is dat dit mij net stimuleert om verder te schrijven. Ik wil verbeteren en bijleren. Bijgevolg wordt alles nagelezen, aangepast, geschrapt, herschreven,nagelezen, aangepast... en zelfs dan ben ik niet altijd tevreden. Is er eigenlijk iemand die wel heel tevreden is met alles wat hij/zij heeft geschreven? Ik zou dat wel eens willen weten. En hoe weet je dan: dit vind ik echt goed van mezelf? want dat lukt bij mij niet echt. Quote Ken je die -ongelooflijk goede- tip al: Schrijf over wat je weet? of schrijf over wat niet bestaat. Als je fantasy schrijft, kun je schrijven wat je wil (meestal toch). Het is immers jouw uitgevonden wereld en jij bepaalt de regels.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de tips. Trouwens, voordat ik iets schrijf zorg ik altijd dat ik er wel wat van weet. Ik las onderandere over privédetectives, maar had al gauw door dat het werk van een normale detective helemaal niet intressant genoeg is. Ik bedoel.. je schrijf geen boek over een detective die onderzoekt of een vrouw of man vreemd gaat. Maar dan alsnog, wat je zegd over de cultuur, omgeving ect. dat is iets wat ik echt bekijk aan de hand van foto's en teksten voordat ik er iets over schrijf. Ik moet zeker eens dat boek vinden over hoe je detective boeken moet schrijven. Zal zeker van pas komen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Forever_nobody er staat een dt-fout in je stukje (bij Jeffrey trouwens ook), maar ik wijk af. Fantasy moet nog steeds gebonden zijn aan regels wil je het geloofwaardig doen overkomen.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fré, dat klopt. Maar eigenlijk vind ik de spelling in een forumbericht toch iets minder belangrijk, dan dat je bijvoorbeeld een boek of verhaal schrijft. Let dan ook niet echt op dt bij forumberichten.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind niet dat je alleen mag schrijven over wat je weet. Dan zouden veel boeken over schrijvers gaan, dat schiet ook niet op. Schrijven over wat je wil weten, dat is veel interessanter.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wonderer, iedereen mag natuurlijk schrijven waar hij/zij over wil schrijven. Wel maak je het jezelf makkelijker als je over iets schrijft waar je meer vanaf weet dan de gemiddelde mens. Mara schreef een boek over een moeder die kanker krijgt, en kon daarbij ervaringen uit haar leven gebruiken. Zo is het makkelijker om te schrijven over verslaving als je zelf verslaafd ben geweest, over kantoorbanen als je zelf op een kantoor werkt, over krokodillen als die altijd je grote hobby zijn geweest, over de Antillen als je daar gewoond hebt, enzovoort. Kortom, als je schrijft over je hobby's, werk, leefomgeving, doorgemaakte situaties enzovoort ken je je materie goed.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei Wonderer en ik maar denken dat jij daar in de verre States hartstikke spannend woonde!

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Quote Forever_nobody er staat een dt-fout in je stukje Dat is heel goed mogelijk. :) Ik ben niet al te best met dt en zeker niet wanneer ik daar niet specifiek op let. Ik zal eens kijken of ik hem vind en hem er dan uithalen.