Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Namen

Hoe bepaal je de namen van de personages in je boek? Hoeveel zegt een naam over het personage?
Is een universitair geschoolde vrouw met de naam Shaneequa (ik kon even geen ergere sjonnie-en-anita-naam verzinnen) geloofwaardig? Is een neger met de naam Bram geloofwaardig? Een boer die Tyrone heet en een leraar Duits die Frans Engels heet?
(Even er vanuit gaand dat het verhaal zich in Nederland afspeelt)

Hoe belangrijk zijn de namen van je karakters voor de beeldvorming van je lezers? Denk je daar bewust over na of komen de namen in je op alsof iemand ze je ingeeft? En waarom denk je bij de naam Johnny eerder aan een voetballer dan aan een violist?

Euf drie

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waarom die fascinatie om een slecht boek te willen schrijven? Een slecht boek schrijven is werkelijk waar het allermakkelijkste wat er is. Wat ik in een eerdere topic al schreef, een zeer slecht boek kan goed functioneren in een schrijfcursus. Een voorbeeld voor hoe het niet moet.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zygmunt..., hoewel ik nog steeds hartelijk moet lachen om jouw ideeen voor het boek dat jullie gaan schrijven bekruipt me toch ook het gevoel dat men bij het lezen ervan misschien zal denken: (even in het Engels gezegd, ik kan niet zo snel op de Nederlandse uitdrukking komen) "You're taking the piss."
Dat kan natuurlijk goed werken, een soort sarcastische humor (ik vind het oprecht grappig wat je beschrijft), maar jij had het tevens over een belabberde kwaliteit en eigenlijk zou ik dat zonde vinden van een verhaal dat zoveel potentie heeft. Ik herhaal daarom de vraag van Griseo: Waarom wil je zo graag een slecht boek schrijven? Waarom niet gewoon een goed boek? Want nogmaals, de zaken die jij beschrijft kunnen absoluut hilarisch worden verwerkt in een boek.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

www.kabalarians.com/index.cfm
deed het bij mij prima.

Ik krijg op mijn werk heel veel geboorte kaartjes. (doktersassistente in een "rijke" buurd/hillegersberg voor de mensen uit rotterdam)
De afgelopen maanden zijn hier geboren

Jilles verder veel voorkomend;sterre, fleur
emma
carlijn
floor
anabel
olivier
teun
niene
matthias
suze

Kan dus bij twijfel gewoon bij iemand in de computer kijken of daar nog een naam bij zit. Hoewel de namen die ik nu gebruik niet in de praktijk voorkomen.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wie kan mij helpen, mooie namen te vinden voor spartanen (Grieken)! Liefst niet namen die bekende personen al dragen, zoals Hercules!
Doeiii -xxx- Marieke

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jommeke wrote:

De Priscilla's en Elvissen zijn in de iets minder gegoede buurten niet van de lucht.

Niets mis mee. 8)

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ook rondom bekende plekjes als Jailhouse Rock, Heartbreak Hotel, Mexico en Viva Las Vegas :wink:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim wrote:

lelijkemeid wrote:
wat vinden jullie van het zelf verzinnen van namen?

Dat ligt er denk ik aan. In een fantasieverhaal past het. In een 'gewone' roman wordt het denk ik wat lastiger wanneer er allemaal namen in voorkomen waar nog nooit iemand van gehoord heeft. Maar als het geloofwaardig overkomt, waarom niet. Origineel is het in ieder geval wel.

Ik lees even een heel oud topic... maar het maakt me wel aan het schrikken wat Kim zei over namen waar nog nooit iemand van heeft gehoord! Ik verzin zelf ook de namen, volgens iemand lijken het wel Egyptische namen :P Maar ik verzin ze vooral omdat het verhaal zich 4000 jaar geleden afspeelt, en het schrift van die cultuur is (nog?) niet ontcijferd.
Dus is mijn vraag: vinden jullie de soort namen die ik bedenk irritant? En dan gaat het om namen als (voorbeelden)

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Irritant? :shock:
Ik vind ze werkelijk prachtig. Wat een fantasie, en ze zullen zeer zeker goed in jouw verhalen passen.
In het soort verhalen wat ik schrijf, denk ik dat het misschien iets minder goed tot zijn recht zal komen. Maar ik hou wel van aparte namen. Lana heb ik ook wel eens gebruikt, dus die vind ik zeer zeker niet irritant :wink:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

stancia wrote:

Irritant? :shock:
Ik vind ze werkelijk prachtig. Wat een fantasie, en ze zullen zeer zeker goed in jouw verhalen passen. In het soort verhalen wat ik schrijf, denk ik dat het misschien iets minder goed tot zijn recht zal komen.

Dank je :D

Stancia wrote:

Maar ik hou wel van aparte namen. (naam) heb ik ook wel eens gebruikt, dus die vind ik zeer zeker niet irritant :wink:

Dat heb ik wel vaker, dat per ongeluk namen al voorkomen :?

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hoi wat een hoop antwoorden allemaal al weer. Heb geen tijd ze allemaal te lezen. Dus op straffe van kieteldood als ik iets dubbel zeg, riskeer ik hier: ja ik vind de keuze van namen heel belangrijk. Ik heb in mijn boek namen gekozen die iets betekenen en die betekenis moet bij het karakter passen.

Bijv. Diana voor mijn moeder. Godin van de oorlog meen ik, die maagd wilde blijven. Nou toepassender kan het niet.

Art voor mijn vader. Is kort voor Arthur de koning, maar omdat hij nogal kunstzinnig was, was Art wel leuk.

En zo heb ik net zolang gezocht tot dat ik namen vond die wat inhielden.

En inderdaad die ook een tijdsbeeld neerzetten.

Dat vond ik wel heel grappig voor mijn kinderversie. Ik geef het hoofdkindpersoon een popie jopie naam van nu. FF googlen en je hebt er zo 10tallen. Maar de moeder ervan moet wel een moeder naam hebben vond mijn vent. Dus dan wordt het een generatie terug. Maar dan kom ik voor mijn gevoel ook al in de popie jopie namen uit en geen moeder namen. Truus en zo zijn in mijn ogen nog echte moeder namen. Maar ja ik ben dan ook al weer een paar generaties oud.

Waarmee ik maar wil zeggen dat je ook weer moet oppassen met heel populaire namen nemen omdat ze je boek zo tijdsgebonden maken.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
hoi wat een hoop antwoorden allemaal al weer.

Klopt dit topic was op 1 oktober 2005 gestart :D :wink: (nee dat is niet bedoeld om je belachelijk te maken ofzo)

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

whoeahahhaa, wat een bak. Welke gek haalt er dan ook ouwe koeien uit de sloot. scroll scroll scroll. AHA Aart natuurlijk weer. Wat zit je toch te doen man in die ouwe archieven...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kan ook best nuttig zijn hoor :wink: anders was ik nooit op het idee gekomen om dat over die zelfbedachte namen in mijn eigen verhaal te posten :P
En dit is al de tweede keer dat dit topic naar boven werd gehaald :P, ik zag ook berichten staan uit mei 2006. Goed dat is ook al bijna een jaar terug :roll: maar toch :D

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het blijft toch een boeiend onderwerp :P

Sowieso moeten namen bij het soort personen passen. In een verhaal van mij dat zich in deze tijd afspeelt heten een paar personen Viviane, Sabine, Erik, Sylvie, Tyra, Sander en Mathijs. Redelijk normale namen die je in deze tijd makkelijk kan tegenkomen, maar ook weer niet té 'normaal', want dan wordt het niet meer geloofwaardig. (Ik ken bijvoorbeeld niemand die Tyra heet, maar het stond in het namenboekje en ik kan me zo voorstellen dat in deze tijd iemand zo heet.)

Verder schrijf ik voornamelijk fantasy. Een volk in mijn boek heeft de gewoonte om kinderen te noemen naar de eerste verstaanbare klank die ze uitbrengen. Personages daar heten bijvoorbeeld Ní, Ess, Awa, Woe en Nana.
De hoofdpersoon in dat verhaal (in ieder geval in het begin, misschien komen er later meer) is van een ander volk. Omdat dit de hoofdpersoon is en dat volk dus in het begin 'normaal' is en de rest 'vreemd' heb ik ervoor gekozen om die namen vrij normaal te laten klinken. Maar het mochten ook weer geen al te moderne namen zijn. Drie personen heten daar bijvoorbeeld Eve, Josso en Anneroosje. (Drie andere heten Kneus, Mus en Erwtensoep, maar daar zit weer een heel verhaal achter ;) )

Ik heb ook ooit een verhaal over centauren geschreven. Omdat die zich veel bezig hielden met astrologie, heten personages daar bijvoorbeeld Orion, Betelgeuze en Amaltea.

Het belangrijkste vind ik dat namen moeten passen bij de cultuur en dat je consequent blijft (al is dat vooral in fantasyverhalen van toepassing). Maar een naam hoeft niet per se bij een beroep of karakter te passen. De ouders wisten tenslotte ook niet hoe hun kind later zou worden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik gebruik meestal de naam die het eerste bij me opkomt. Later realiseer ik me dan dat ik iemand ken die zo heet en dat die persoon dat misschien niet zo leuk vindt, maar dan is het al te laat ;)

Mijn verhaal speelt zich op dit moment in de jaren zeventig en tachtig af, dus ik moet wel opletten dat ik niet al te moderne namen ga gebruiken ;)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

http://www.svb.nl/internet/nl/regelingen/kinderbijslag/kindernamen/index.jsp

Ik weet niet of bovenstaande link werkt, maar bij de sociale verzekeringsbank houden ze ieder jaar bij wat de populairste namen zijn geweest. Ze hebben 1 lijst uit 1940, daarna alleen meer recente op hun site staan, maar ik neem aan er ook wel aan de andere overzichten gekomen kan worden.
In Engeland wordt ook zoiets bijgehouden, kwam ik achter toen we op zoek waren naar babynamen. Niet voor nu hoor, baby is al geboren :)
Het zoeken van de juiste naam voor mijn personages, vind ik wel erg lijken op het bedenken van een naam voor een baby.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aart wrote:
Ik lees even een heel oud topic... maar het maakt me wel aan het schrikken wat Kim zei over namen waar nog nooit iemand van heeft gehoord! Ik verzin zelf ook de namen, volgens iemand lijken het wel Egyptische namen :P Maar ik verzin ze vooral omdat het verhaal zich 4000 jaar geleden afspeelt, en het schrift van die cultuur is (nog?) niet ontcijferd.

Hoi Aart, ik vind de namen die jij verzonnen hebt erg mooi en het past bij een verhaal dat zich zo lang geleden afspeelt.
Als je een boek schrijft dat zich bijv afspeelt in het Den Haag van 2007 dan zou het vreemd zijn, maar nu draagt het echt iets bij, werkelijk heel mooi. Ik ken trouwens iemand die Uta heet!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim wrote:
Hoi Aart, ik vind de namen die jij verzonnen hebt erg mooi en het past bij een verhaal dat zich zo lang geleden afspeelt.
Als je een boek schrijft dat zich bijv afspeelt in het Den Haag van 2007 dan zou het vreemd zijn, maar nu draagt het echt iets bij, werkelijk heel mooi. Ik ken trouwens iemand die Uta heet!

Dank je :D
En jij kent iemand die Uta heet??? :shock: dan wil zij (als het geen hij is) niet weten wat de Uta in mijn verhaal allemaal uitspookt :P

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even maar in dit topic. Vraagje voor de gelukkige Renkema bezitters onder ons of (als hij het er niet over heeft) anderen die weten hoe het hoort: Ik heb een personage met een dubbele voornaam met een streepje ertussen. Hoe is nu qua hoofdletters de correcte manier om dat te schrijven? Bijv. Anne-ingrid, Jan-willem of Anne-Ingrid, Jan-Willem? Ik heb het idee dat het de laatste versie moet zijn, maar iedere keer als ik zonder bewust na te denken de naam schrijf, komt hij eruit als de eerste versie. Dat voelt blijkbaar natuurlijker. Of hangt het ervan af hoe de ouders bij de burgerlijke stand de naam spellen, d.w.z. dat beide versies kunnen? Merci, Siroun

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het er bij dubbele namen vanaf hangt hoe de ouders het aangeven bij de burgerlijke stand. Je kunt er, denk ik, niet vanuit gaan dat alle ouders perfect op de hoogte zijn van het gebruik van streepjes en hoofdletters. Zo ken ik een Annette met slechts één -n en een Robert met een -d op het eind. Ik denk dat zo'n naam bij lezers wel vraagtekens oproept, dus of dat handig is? Zelf probeer ik mijn vrouwelijke hoofdpersonen namen uit popsongs te geven (Lola, Nadine). Soms verzin ik zelf namen (Mwamba voor een donkere vampierjager), maar soms komen ook hele 'gewone' namen voor als Bob, Victor, Gerard en Boris. Voor mysterieuze hoofdpersonen kies ik vaak wat ouderwetse namen, zoals Julius en Ruben. Ook vernoem ik sommige personages naar mijn huisdieren, waardoor ik vaak al snel een band met zo'n persoon krijg ;-). Dat zijn meestal wel stoere namen, waardoor mijn ratjes Boris, Tarkan en Borat vampierjagers zijn geworden ;-). Ik heb alleen mannetjesratten, maar als ik vrouwtjesratten zou hebben, zou ik ze namen uit popsongs geven (Peggy Sue, Roxanne, Sharona, Suzie Q enz.). Vandaar dat ik die namen nu aan mijn vrouwelijke hoofdpersonen geef ;-). Achternamen vind ik moeilijker, niet iedereen kan De Vries heten. Vaak put ik inspiratie uit de opschriften op busjes als ik met de hond bij de verkeerslichten sta te wachten ;-). Voor buitenlandse namen pak ik vaak de Bosatlas om te zien wat voor klanken er in die taal worden gebruikt. Internet is daarbij natuurlijk ook handig!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou doen wat natuurlijker voor je voelt. Dus Anne-ingrid en Jan-willem. Waarom zou het anders natuurlijker voelen?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Twee hoofdletters natuurlijk. Het zijn twee zelfstandige woorden die beiden een hoofdletter hebben en die verbind je met een streepje.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik google op Jan Willem van de Wetering, dan kom ik ook Janwillem van de Wetering tegen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan-willem en Jan-Willem (nog) niet. Waarom kunnen we onze berichten niet bewerken bij dit topic?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat dit net zo'n raar topic is als bij de wedstrijden waar het ook opviel. Bovenste rand helemaal weg. Net als de eerste pagina van dit topic.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook maar even in dit topic: de naam van een bestaand iemand bewust gebruiken. In hoeverre kan dat? Het zit zo: ooit zag ik een documentaire over een man en zijn ziekte, die enorm veel indruk gemaakt heeft op mij. Ik heb nu een (bijrol)personage wat in ongeveer dezelfde situatie zit. Het liefst zou ik dit personage dezelfde naam geven als die bestaande man. Uit respect voor die man, maar ook omdat de betekenis van die naam gewoon "klopt" en omdat hij klikt met die van de hoofdpersoon (zijn broer). Het is geen BN'er deze persoon, gewoon iemand over wie een documentaire gemaakt is. Zijn achternaam zal ik uiteraard niet gebruiken. Wat denken jullie?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kweenie of dat handig is. Dan kom je ook niet meer weg met het "personages zijn fictief, overeenkomsten met de werkelijkheid berusten op toeval".