Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Namen

Hoe bepaal je de namen van de personages in je boek? Hoeveel zegt een naam over het personage?
Is een universitair geschoolde vrouw met de naam Shaneequa (ik kon even geen ergere sjonnie-en-anita-naam verzinnen) geloofwaardig? Is een neger met de naam Bram geloofwaardig? Een boer die Tyrone heet en een leraar Duits die Frans Engels heet?
(Even er vanuit gaand dat het verhaal zich in Nederland afspeelt)

Hoe belangrijk zijn de namen van je karakters voor de beeldvorming van je lezers? Denk je daar bewust over na of komen de namen in je op alsof iemand ze je ingeeft? En waarom denk je bij de naam Johnny eerder aan een voetballer dan aan een violist?

Euf drie

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je verwijst naar de Kameleon niet. Ik zou wel onmiddellijk de link leggen naar die reeks, en in de rest van je boek op zoek gaan naar andere verwijzingen. Maar ja, ik heb Nederlands gestudeerd, dus dat is wellicht beroepsdeformatie.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan denk ik dat ik Sietse's naam toch maar verander. Met die naam lijkt hij trouwens sowieso toch al teveel op een personage uit een ander verhaal.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Om weer even terug te komen op jouw zaak zou ik, Eufdrie,als je tenminste schrijft over dingen waarbij meerdere familie's betrokken zijn of dingen die met politiek of zoiets te maken hebben, de achternaam gebruiken. Ten eerste omdat de Romeinen maar een handjevol voornamen hebben, en dat zorgt natuulijk voor verwarring. En ook zijn de meesten bekend onder de achternaam. Je kunt wel gaan schrijven over Gaius en zijn achternaam niet vermelden, maar het is wel zo prettig als men weet dat het gaat over Gaius Julius Caesar. Het verschil tussen misschien wel de belangrijkse Romein en een standaardpatricierszoon.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien ook leuk ter inspiratie: ik kijk wel eens voor namen op Hyves, via de zoekfunctie. Je kunt aangeven of je mannen of vrouwen wilt zoeken (of allebei) en in welke leeftijdscategorie. Ik vind het een leuke manier om globaal te kijken wat voor namen bij welke leeftijden passen!