Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wat schrijven jullie? en waarom?

Een boek is leeg. Een verhaal is maar en verhaal als er geen idee, geen boodschap achter steekt. Maar hoe zien jullie dit? Het moeilijkste aan het boek dat ik tracht te schrijven, is de boodschap die ik erin wil leggen. Het verhaal op zich is pure sci-fi (aliens die de aarde hebben aangevallen...) maar wat er onder dat verhaal zit is gebaseerd op dingen waar echte verhalen rond bestaan. Bijvoorbeeld dat de overheid meer weet over een of andere basis op de maan en dat soort dingen. Eens je je erin begint te verdiepen begin je jezelf toch vragen te stellen bij sommige dingen... Nu, buiten dit om zou ik ook nog de lezers willen vertellen hoe slecht het gaat met het milieu, ik zou hun bewust willen maken dat ze niet zomaar moeten slikken wat ze van de media horen en hun verstand zelf zullen moeten aanspreken. Geen makkelijke opdracht... maar het nastreven waard? Ik probeer dit te bereiken door aan te tonen dat de natuur zich vrij snel zou kunnen herstellen nu wij niet meer de dominante soort zijn op deze aardbol. Ik probeer een nadruk te leggen op de pracht van de natuur en hoe het zou moeten zijn. Waarom? heel simpel... zoals we bezig zijn kunnen we gewoon niet volhouden. Opeens is het op, opeens gaat het niet meer, en dan zullen er sommige nog ogen open trekken. is dit 'vreemd'? schrijven jullie gewoon je boek, of zit er meer achter?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf voor kinderen, omdat kinderen mijn passie zijn. Vooral kinderen waar 'iets' mee is, daar heb ik een enorme zwak voor. Omdat ik ooit zelf zo'n kind was, omdat later mijn opleiding in die richting lag, omdat ik als geen ander kan voelen hoe het is als je kinderleven niet over rozen gaat. Ik schrijf heel graag, en als ik met schrijven ook nog wat kan bereiken, lijkt me dat geweldig.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ligt eraan. Arthur schrijf ik, naast voor mezelf omdat ik wilde weten hoe hij in elkaar zat, om de acceptatie van homoseksualiteit te bevorderen, zowel voor de "buitenwereld" als voor homo's zelf die zich alleen voelen in hun gevoelswereld. Mijn fantasy schrijf ik gewoon voor de lol zonder enige maatschappelijke bedoeling (hoewel het thema wel wat maatschappelijks heeft).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De lezer iets vertellen is sowieso not done, vind ik. Je moet het laten zien en ze dan zelf een conclusie laten trekken.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg vandaag een mailtje van iemand ;) die in mijn boek Pont du Gard een duidelijke link zag naar het illegalenvraagstuk. Ikzelf had niet zozeer die intentie toen ik met dat boek begon, maar gaandeweg het verhaal begon ik een (politiek?) standpunt in te nemen waar ik zelfs een beetje van stond te kijken. Met boek 2 is iets dergelijks aan de hand, maar dat is wel met voorbedachten rade. Ik houd ervan om mensen aan het denken te zetten, maar niet op een directe wijze. Laat ze hun conclusies zelf maar trekken. Een gedachtegang in werking zetten is het hoogste dat ik nastreef. Ik ga geen meningen opdringen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kitana, ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Maar het overtuigen van mensen daar geloof ik niet in. Als aarde het zat is hoeft ze alleen maar haar schouder op te halen en we zijn allemaal weg. Zoals al zo vaak is gebeurt en zeer zeker weer zal gebeuren. Wel zijn deze onderwerpen reden geweest voor mij om uit Nederland te vertrekken. Mijn korte verhalen laten de lezer lezen. Althans diegene die het wil zien. Dat het wel degelijk mogenlijk is om in harmonie met de natuur te leven zonder door te slaan naar zelf je schoenen maken en alleen maar vezeltjes eten.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat vind ik mooi gezegd, Ellis, alhoewel ik het er niet mee eens ben. Dat bewijst dat een schrijver je kan interesseren voor dingen waar je zelf anders over denkt. Toch lees je zo'n auteur. Omdat hij het op zijn wijze brengt. Overigens denk ik dat geen schrijver waardenvrij is. Ook al snijd je geen zware thema's aan: érgens moet een boek over gaan. En daarin weerklinkt toch een visie, een opvatting. Mijn thema is eigenlijk 'Thuis'. Waarom? Omdat het belangrijk is, ergens thuis te zijn, maar dat is nog niet zo makkelijk, tegenwoordig.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal mee eens Marriejeanne. Maar werkelijk gedrags veranderingen teweegbrengen is effe lastiger. Zeker het lezen van de mening en visie van een ander kan bijdrage aan bewustworden van. Ook om na honderden boeken je eigen mening te kunnen vormen. Een boek is en en blijft de mening van een ander. Mensen die echt zoeken veranderen toch wel en de rest neemt het voor kennisgeving aan. Een lastig onderwerk waar we uren over door kunnen gaan haha.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedoelde specifiek dit stukje: 'Als aarde het zat is hoeft ze alleen maar haar schouder op te halen en we zijn allemaal weg. Zoals al zo vaak is gebeurt en zeer zeker weer zal gebeuren.' Dat vind ik heel mooi gezegd maar ik vraag me af of het waar is. Wat gedragsveranderingen betreft, ben ik het, denk ik, wel met je eens. Een mens is zoals hij is en hij zal eigenlijk alleen maar nieuwe dingen kunnen integreren die bij hém passen. Daarvoor heeft hij zelfkennis nodig en een zo groot mogelijk aanbod zodat hij kan kiezen. Dus een visie neerleggen in je boek vind ik niet verfoeilijk.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf voor kinderen. Omdat 1. ik zelf nooit kind ben geweest (autistische stoornis) en door het schrijven daarover beetje kan merken hoe het geweest zou moeten zijn, en 2., ook een belangrijke, omdat mijn stijl voor kinderen is. Ik probeer niet echt een boodschap over te brengen, ik probeer alleen een mooi verhaal te schrijven.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne zegt: Dus een visie neerleggen in je boek vind ik niet verfoeilijk. Nee, dat is het zeker niet. Graag zelfs, wat zouden al die leesgrage mensen anders moeten lezen?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bevestiging. Van eigen (voor)oordelen? Zoiets? Ik geloof dat we dat ook graag lezen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf ook voor kinderen. Om ze iets mee te geven. En nu om alle kinderen die het nodig hebben een steuntje in de rug te geven als ze een ouder, juf, meester, wie dan ook met kanker kennen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hehe toch leuk om te weten dat er in de meeste boeken een verborgen boodschap zit. Ik lees meestal fantasy en daar is het blijkbaar minder de trend om er een boodschap in te steken, of ik lees er overheen... Het gaat mij er niet zozeer om mijn visie op te dringen, maar eerder om een soort bewustwording. Het valt me op dat de meesten wel weten dat er iets loos is met het milieu, maar het valt me ook op dat het ze of niet kan schelen of ze beseffen niet hoe erg het is... Mijn doel is uiteindelijk om mensen zelf te laten nadenken, maar het probleem is dat ik (waarschijnlijk onbewust) mijn mening soms te dik in de verf zet. Nu goed dit werk ik er wel uit als het verhaal eenmaal af is...

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik schrijf voor kinderen, dat doe ik al sinds mijn zevende en nu ik 21 ben is dat nog steeds mijn doelgroep, schrijven voor jongeren en kinderen is er een beetje ingesleten en mijn verhalen vind ik ook veel geschikter voor jongeren/kinderen.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat blijft een eeuwige discussie, of er nu wel of niet een of andere duidelijke of verborgen boodschap in een verhaal of roman behoort te zitten. Mijn eerste ingeving is nee! Als je eerste doel is een boodschap over te brengen kun je beter politicus, pastoor, imam of predikant worden. Natuurlijk ligt het nooit zo eenvoudig. Ik kan me voorstellen dat iemands gedrevenheid om een belangrijke boodschap over te brengen soms tot een erg goed boek kan leiden. Ik denk dat zo iets misschien nog het beste werkt als het min of meer onbewust gebeurt. Is het echt van het begin af aan de opzet, dan gaat het niet meer om het verhaal zelf. Dan wordt dat verhaal enkel de verpakking van de boodschap.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik leg geen boodschap in de roman die ik schrijf. Niet bewust althans, maar ik pak natuurlijk wel thema's aan die in mijn beleving van de wereld een rol spelen. Als een schrijver wel een boodschap wil overbrengen vind ik dat prima en ik lees het ook graag, maar het moet niet ten koste gaan van het verhaal. Ik lees primair om me in een andere wereld te begeven, en als daarin een mening doorklinkt over beladen onderwerpen vind ik dat prima, maar niet alleen dat.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kitana schreef: hehe toch leuk om te weten dat er in de meeste boeken een verborgen boodschap zit. Ik lees meestal fantasy en daar is het blijkbaar minder de trend om er een boodschap in te steken, of ik lees er overheen... Ik zie juist in Fantasy meer verborgen boodschap dan in gewone boeken. Kijk maar naar de boeken van Terry Goodkind. Ik kan die voor mezelf helemaal vertalen naar wat er nu speelt in de wereld. Machtstrijd, verschillende volkeren die er verschillend op reageren. Subgroepen die een schijnbaar onmogelijke strijd aangaan met de gevestigde orde. De strijd achter de schermen enz. Zelfs zo helder dat zijn boeken netjes kloppen met de tijd waarin ze uitkomen. Om die reden ben ik de Engels versie gaan lezen omdat jaren terug voor ze zo populair waren de vertaling een jaar op zich liet wachten.