Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

links inspringen verplicht?

Je ziet het in veel boeken, dat er links ingesprongen wordt bij elke regel. ER zijn ook boeken waarbij dit niet gebeurd.
Is hier een vaste regel voor? :roll: Zoja, dan moet ik misschien m'n proefdruk nog aanpassen, aiaiai.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Links inspringen bij elke regel??? Er wordt ingesprongen bij elke alinea en bij een dialoog. Maar nooit na een witregel of aan het begin van een hoofdstuk.

Er is een week of twee geleden al een topic hierover gestart. Zoek die maar even op.

Maar niet elke uitgever geeft de voorkeur aan inspringen. Zelf doe ik het ook niet, want dan kan ik daar tenminste geen fouten mee maken.

Rosali

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb een lulu boek laten maken met links inspringen. Heeeel rommelige bladspiegel! Bij de volgende testdruk laat ik het weg, gewoon zoeken en vervangen werkt prima. Wel apart opslaan, voor het geval dat!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De schrijfwijzer zegt:

Inspringen bij een nieuwe alinea wordt steeds ongebruikelijker. Toch blijft deze mogelijkheid handig voor een tekst die nog niet definitief is. Immers, bij tekstrevisie kan de tekst er door verplaatsing van alinea's anders gaan uitzien. Bij inspringen blijft dan altijd duidelijk waar een nieuwe alinea begint.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oké, bedankt!
Gek dat schrijfwijzer zegt dat het ongebruikelijker wordt, want ik hoef hier maar een boek open te slaan en er wordt ingesprongen.
In wetenschappelijke teksten weet ik dat je mag kiezen tussen twee opties: gewoon een witte regel tussen de alinea's of links inspringen.
Ik vroeg me dus af of dit eigenlijk bij boeken hetzelfde is (of bijv. de keus van de uitgever).

Ik ga het andere topic erbij zoeken!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je kunt toch gewoon de stijl aanpassen en zeggen dat er moet worden ingesprongen bij de eerste regel? Of denk ik nou te makkelijk?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goeie vraag Anne, witregels of alinea's. Ik las laatst ergens dat wit regels alleen gebruikt worden bij een wijziging van plaats en/of tijd, en alinea's bij alinea's. Wat ik soms jammer vind, want als je zin doorloopt tot aan het einde is het niet altijd duidelijk dat er sprake van een nieuwe alinea is.

@ wonderer, daargelaten of het wel of niet mag, bij mijn boek werd het erg lelijk.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb nu een stapel kinderboeken voor me.
Eens kijken...
Uitgeverij Van Holkema & Warendorf: wel ingesprongen
Ploegsma: wel
De Fontein: niet
De Harmonie: wel
De Eekhoorn: niet
Van Holkema & Warendorf : niet (net bij een boek van Francine Oomen wel)

conclusie????

Rosali

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, dat zou ik kunnen vragen. Maar ik heb het eigenlijk liever recht aan de rechterkant. Dus mijn vraag is eigenlijk of dit geoorloofd is of een stijlfout.
Ik heb het andere topic bekeken maar er staat niet heel veel over geschreven.
Als het namelijk beiden mag, of inspringen of een witte regel, houd ik mijn manuscript liever zoals het nu is.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ceridwen wrote:
Goeie vraag Anne, witregels of alinea's. Ik las laatst ergens dat wit regels alleen gebruikt worden bij een wijziging van plaats en/of tijd, en alinea's bij alinea's. Wat ik soms jammer vind, want als je zin doorloopt tot aan het einde is het niet altijd duidelijk dat er sprake van een nieuwe alinea is.

@ wonderer, daargelaten of het wel of niet mag, bij mijn boek werd het erg lelijk.

Mijn man vroeg me toevallig gister of ik niet moest inspringen, toen hij de tekst op mijn beeldscherm zag. Ik kon hem niet antwoorden, maar het boek dat ik nu aan het lezen ben, heeft het in ieder geval niet.

Ik vind het zelf niet mooi. Bijna altijd heb je wel een stuk wit als je alinea eindigt, dat breekt m.i. de tekst wel genoeg. Witregels worden inderdaad alleen gebruikt om een grote verandering aan te geven (soms met sterretjes ertussen, als een nieuw hoofdstuk)/

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind inspringen er afschuwelijk uitzien, even heel eerlijk gezegd. Volgens mij leest het onbewust ook niet lekker (bij mij natuurlijk wel bewust, omdat ik er op let). Het is toch iets waar het oog een fractie van een seconde blijft hangen. Het verbaast me dat dit ook bij kinderboeken gedaan wordt, terwijl dat inderdaad een zeer onrustige bladspiegel geeft. Vooral bij dialogen, vreselijk.
En ook Fontein doet het hoor, helaas. In ieder geval bij 'Het verraad van Holland' van Siebe Huizinga. Als het ooit tot een gesprek met een uitgever komt hou ik mijn poot stijf: niks inspringen! :wink:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rosali wrote:
Ik heb nu een stapel kinderboeken voor me.
Eens kijken...
Uitgeverij Van Holkema & Warendorf: wel ingesprongen
Ploegsma: wel
De Fontein: niet
De Harmonie: wel
De Eekhoorn: niet
Van Holkema & Warendorf : niet (net bij een boek van Francine Oomen wel)

conclusie????

Rosali

Conclusie: lekker niet doen. Het is dus fifty/fifty. Bij eigen beheer bepaal je lekker zelf, dus lekker niet doen.
Als je op zou sturen naar de regu, zou ik het ook lekker niet doen. Dan zegt tzt de redacteur maar dat hij/zij het wél wil. Kun je het áltijd nog doen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Of het nou wel of niet hoort, persoonlijk vind ik het irritant om links in te springen. Ik vind niet dat het de opmaak van de tekst er mooier door wordt.

Ik denk dat het vooral een eigen smaak is en dat het in principe beide kan. vind je het belangrijk om links in te springen gewoon doen, vind je dit niks niet doen.

Wat uitgevers betreft. Zij zullen vooral op je verhaal letten en niet op de opmaak in eerste instantie denk ik. Pas als ze het willen uitgeven zullen ze je laten weten hoe hun willen dat de tekst opgemaakt is. Tegen die tijd kun je het altijd aanpassen als het nodig is.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik spring bij elke alinea links in, ook bij de eerste alinea van een stuk (staat zo irritant vind ik als dat niet gebeurd). 0,25 cm, elke nieuwe alinea weer.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat ik me even afvraag; springen jullie in met tab of met dat schuifbalkje van Word? Het eerste lijkt me vrij onpraktisch, het tweede kun je op elk moment in het hele bestand in één keer veranderen...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leesbeest wrote:
Wat ik me even afvraag; springen jullie in met tab of met dat schuifbalkje van Word? Het eerste lijkt me vrij onpraktisch, het tweede kun je op elk moment in het hele bestand in één keer veranderen...

Precies. Ik doe dat met dat schuifbalkje, hoef je niet bij elke alinea weer een tab in te drukken.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik spring zelf nooit in. Want soms twijfel ik of iets nu wel of geen nieuwe alinea is.
Helaas moet ik voor mijn cursus van de LOI wel inspringen.

Rosali

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb in de boekwinkel eens gekeken door willekeurig een paar boeken open te slaan, en hier springen ze dus altijd in. Ik heb hier maar heel weinig Nederlandse boeken liggen, dus het zegt nog niet zoveel, maar het viel me eigenlijk nu pas op dat er ingesprongen wordt.

Dus misschien is het niet zo erg ;)

Denk trouwens wel dat het bij kinderboeken iets irritanter wordt, omdat die toch minder woorden en meer wit op de bladzij hebben. Als je dan ook nog gaat inspringen... bij volwassenboeken staat er toch meestal meer tekst en dan breekt het inspringen die hele lap tekst.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leesbeest wrote:

Wat ik me even afvraag; springen jullie in met tab of met dat schuifbalkje van Word? Het eerste lijkt me vrij onpraktisch, het tweede kun je op elk moment in het hele bestand in één keer veranderen...

Precies. Ik doe dat met dat schuifbalkje, hoef je niet bij elke alinea weer een tab in te drukken.
Beetje oud topic, maar ik was benieuwd hoe dit moet. Ik zit maar te prutsen in word en heb geen idee hoe ik zo'n tab automatisch instel. Weet iemand dat?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
word voor mac Ik zie wel dat ik tabs kan instellen (onder format, paragr, tabs), maar begrijp niet hoe die tabs dan voor het hele doc gelden en blijven gelden en hoe je dat voor het gehele doc in een keer kan veranderen (ik gebruik nu de tab-functie).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen flauw idee... Je kunt een nieuwe style aanmaken voor je tekst met eerste regel inspringen, en daar alles in tikken? Zo doe ik het. Wel grappig trouwens, ik zit het topic terug te lezen, en ik ben het nu dus helemaal gewend en ik vind het tegenwoordig prettiger lezen dan niet inspringen. Interessant hoe je mening kan veranderen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga ik het zo maar doen. Thanks. Ja, ik ben ook helemaal gewend aan inspringen, maar te grote tabs, vind ik weer niet mooi.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn PDF bestand zie ik dat inspringen dus ook gebeuren. Ik vind het erg rommelig. Elk citaat springt in en elke zin die ik op een nieuwe regel had laten beginnen springt in waardoor het lijkt alsof ik steeds een nieuwe alinea begin, heel vervelend. Is zoiets gemakkelijk op te lossen? xas

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Huh, alleen in het PDF-bestand? Normaal gesproken hoort er niets in de layout te veranderen als je tekst omzet van Word naar PDF, dus hier is iets raars aan de hand.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is makkelijker niet in te springen en de beslissing aan de ontvanger (uitgever) te laten.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijna de fout gemaakt om een nieuw topic te openen zonder te zoeken :o Mijn vraag: Wat denken jullie dat duidelijker is en prettiger leest voor kinderen (8+)? In Broodje Koosburger en Dierenroof nam de uitgever mijn inspringingen (gek woord trouwens) links over, nu in de eerste drukproef van JESS springt er niks meer in. Op zich makkelijk omdat je dan fouten na witregels en illustraties voorkomt. :D Maar ik vraag me af of de bladspiegel dan niet te 'massief' is voor kinderen en ook of het onduidelijker kan zijn over welk personage een alinea gaat. Het verhaal is vanuit een alwetend perspectief geschreven. Wat vinden/lijkt jullie?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tjee, ik ben er zo aan gewend dat het automatisch gaat, het wordt een deel van hets chrijven, maar of dat ook voor het lezen geldt? Op zich is het natuurlijk niet echt nodig dat inspringen, als het verhaal maar goed is :lol:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, daar kun jij al over oordelen :D Maar ik vroeg het me dus ook af, of het aan mijn gewenning lag, of dat het inderdaad duidelijker/minder compact is.