Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe overleven schrijvers illegale downloads?

Binnenkort komt Bol.com met een e-boekreader en met (recente Nederlandstalige) e-boeken om daarop te zetten. Daar ben ik als schrijver en als lezer blij mee. Eindelijk is Nederland aan de beurt. Keerzijde: er circuleren op internet al vele illegale en gratis recente Engelstalige boeken. Waarschijnlijk gaat dat ook met de Nederlandse boeken gebeuren, met behoorlijk negatieve gevolgen voor de inkomens van schrijvers. Je kunt het vergelijken met de muziekindustrie. Sommigen zeggen dat muzikanten hun cd's/mp3's als (gratis?) reclame zien, en hun inkomsten uit concerten halen. Maar de meeste schrijvers krijgen niet Ahoy of De Kuip vol. Hoe moeten schrijvers aan hun geld komen als hun boekenverkoop inzakt? Ik stel voor om in deze draad geen discussie voeren in hoeverre het e-boek prettig leest, daadwerkelijk marktaandeel verovert of een toekomst heeft. Open daar gerust een andere draad over. Het gaat mij vooral om de inkomenskant van de schrijvers. Ideeën zijn welkom! :-)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zonder een discussie over marktaandeel kun je hier niks zinnigs over zeggen. Want als e-bookreaders (voorlopig) weinig doen, hoef je als auteur niet echt bang te zijn. Het zal hooguit over de bestsellers gaan, die wil iedereen wel lezen, en dat voelt de auteur toch niet. Als je van je boeken leeft is het misschien kut, maar ik zou er echt niet wakker van liggen, net zoals ik er niet wakker van lig dat ik geen royalties krijg als mijn boek wordt uitgeleend. Ik word liever gelezen dan rijk.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat ik al ergens iets over e-books gezegd heb. O, dat was in een van mijn Hyves blogs. Wat zegt je uitgever ervan, Ton? Zij geven de e-books toch uit?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lig er ook niet wakker van, maar dat kan komen omdat ik er te weinig van weet. Ik denk dat het alleen een probleem is voor schrijvers van bestsellers die veel verdienen aan de verkoop van boeken. Andere schrijvers verdienen denk ik (even veel) aan neven activiteiten die voortkomen uit het boek. Voorlezen hier en daar, festivals, panel discussies etc. Als je bijvoorbeeld luistert naar de hip hop artiesten zijn degene die het hardst schreeuwen over het illegale downloaden degene die ook het succesvolst zijn en dus meer hebben te verliezen. Ook denk ik dat boeken en muziek een groot verschil is. Want deze angst komt uit de muziekwereld. De meeste mensen willen toch een 'hard copy'. Ik heb hier geen statische gegevens over, gewoon door rondvragen te weten gekomen. Terwijl als je muziek download of in de winkel koopt blijft het luisteren hetzelfde. Maar een boek downloaden en in de winkel kopen is een groot verschil in het daadwerkelijk lezen. Wie gaat er nou lekker op zijn zij met een laptop in bed liggen? Ik zou het voorals nog eerst een compliment vinden als ik illegaal gedownload word.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een e-reader is geen laptop, Cyd. 't Is een handig, klein apparaatje, waarop je tekst van tig boeken kunt hebben staan.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een e-reader is geen laptop, Cyd. 't Is een handig, klein apparaatje, waarop je tekst van tig boeken kunt hebben staan.
Dat weet ik. Maar de reader kan op je Ipod of Iphone en daardoor op je laptop. Naar mijn mening leest dat apparaatje toch minder dan een boek. Omdat het vrij duur is denk ik ook dat mensen het samen gaan kopen en zo de files kopieren en dan komt het toch weer op een laptop of computer terecht.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed idee om het er met mijn uitgeverij over te hebben, marriejeanne. Ik zit bij Nieuw Amsterdam, tot volle tevredenheid. Ze zijn vooruitstrevend met nieuwe media, en ik vermoed dat ze graag met beveiligde e-boeken komen en die goed in de markt zetten. Maar of ze me kunnen helpen met mogelijke inkomstenderving door piraterij?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Inderdaad. Cyd, zoek maar eens op e-ink en e-paper. Die ebooks hebben geen scherm in de traditionele zin van het woord. Het leest vele malen rustiger. Het zal voor sommige mensen nooit een alternatief worden, maar wellicht voor een steeds grotere groep wel. D vraag was ook niet of ebooks dit keer wel door gaan breken (het is niet de eerste e-book hype), maar wat de impact is van illegale downloads van boeken. Ik denk dat net als bij muziek een groot deel van de mensen het de auteur gunt. Als je al besloten hebt een e-book te gaan lezen is er nog minder dan bij muziek verschil in de legale en de illegale versie. Ik heb geen flauw benul hoe makkelijk het is e-bookformaten te 'kraken' (er zijn er nogal wat), maar bij alle digitale producten moeten uitgevers zorgen voor een toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld een makkelijke overzichtelijke winkel die je vanaf je reader kunt benaderen en die je tips geeft op basis van de boeken die je al hebt. Wellicht nog andere extra's die ik zo snel niet kan verzinnen.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Omdat het vrij duur is denk ik ook dat mensen het samen gaan kopen en zo de files kopieren en dan komt het toch weer op een laptop of computer terecht.
Een e-book dat je koopt (Kindle, Epub, beveiligde pdf) kun je niet zomaar kopiëren hoor. Net als muziek van iTunes, om die vergelijking te trekken. Tekstbestanden lezen op draagbare apparaten kan al 30 jaar en dat noem ik geen ebooks. De werkelijke verkoop is voor de apparaten die daar specifiek voor gebouwd zijn.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overigens kosten digitale boeken bij amazon voor de kindle $9.99 Dat vind ik echt veel te duur voor iets dat je niet fysiek in je handen kunt houden. Dat soort dingen werkt piracy ook in de hand.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad is er een verschil tussen muziek en boeken, denk ik. Voor beleidsstukken en/of andere papierbundels van zakenmensen c.s. is zo'n e-reader/e-book heel handig. Maar ik hoor weinig enthousiaste reacties van mensen die literatuur (of lectuur), oftewel 'ons soort' boeken, op zo'n apparaatje wil gaan lezen. Kijk naar mij. Ik ben zestien nu, maar denk er niet aan om zo'n e-reader te kopen en boeken te gaan lezen. Ik wil iets tastbaars (de geur, de kaften, etc). Misschien spreekt het apparaat wel mensen aan die anders nooit een boek zouden lezen, op dat punt kan het alleen maar positief zijn.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed idee om het er met mijn uitgeverij over te hebben, marriejeanne. Ik zit bij Nieuw Amsterdam, tot volle tevredenheid. Ze zijn vooruitstrevend met nieuwe media, en ik vermoed dat ze graag met beveiligde e-boeken komen en die goed in de markt zetten. Maar of ze me kunnen helpen met mogelijke inkomstenderving door piraterij?
Soms geven uitgeverijen een lezing over dit onderwerp. Laatst had Querido er een informatie-avond over. Helaas kon ik niet, hoewel ik vond dat ik ernaartoe had moeten gaan. Misschien, zo bedacht ik vanavond op de fiets, gaan de grote uitgeverijen met abonnementen werken, die niet kopieerbaar zijn. Net als een telefoonabonnement. Is de leestermijn voorbij, dan is de tekst weg. Ik denk dat Nieuw Amsterdam er wel iets op vindt. Zij zijn de mediauitgeverij bij uitstek, dacht ik.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
marriejeanne, de documenten van ebookwinkels zijn al beveiligd, of je nu een abonnementsmodel biedt of niet. Feit blijft dat alle beveiliging te kraken is. Tekst is nog lastiger te beveiligen dan andere informatie omdat het bijna geen ruimte inneemt en het een flexibele vorm moet hebben en dus uiteindelijk ook als losse letters moet worden weergegeven. Echter de kosten en de populariteit van het product staan ook in verhouding tot het belang van het kraken van de beveiliging. Iets wat weinig kost en minder populair is (vooral onder gevorderde computergebruikers) zal minder snel gekraakt worden. Na het kraken maakt het niet meer uit of er een tijdslimiet op zit. Dan kun je onbeperkt kopiëren. Dan is het dus te laat. Aangezien de meeste ebooks ook txt, pdf, doc en andere tekstformaten lezen is het voor een apparaat onmogelijk te detecteren of een tekst ooit een betaald boek is geweest.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
toevallig heb ik gisteren een contract getekend van mijn uitgeverij waarin ik akkoord ga met het beschikbaar stellen als ebook van mijn laatste boek. het lijkt me een logische keuze.... meegaan met de tijd en zo... maar aan de andere kant: ik heb naast mijn royalties geen ander inkomen, ik leef dus echt van mijn boeken, dus ik weet niet zo goed hoe gunstig dit wel/niet gaat zijn. Een oplossing zou kunnen zijn om het boek pas als e-book beschikbaar te stellen na bijv. een jaar of anderhalf. Zoals er ook na ongeveer 2 jaar de midprice editie uitkomt, komt ook na 2 jaar pas het ebook. Maar zo gaat het geloof ik niet.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie alleen blinde vlekken in dit onderwerp. Het lijkt me het beste als we onze verhalen voor onszelf houden en er als vanouds mee de boer opgaan: vertellen bij het haardvuur.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
. Het lijkt me het beste als we onze verhalen voor onszelf houden .
ik vind het juist fijn om de ervaringen van anderen hiermee te lezen. overigens had ik toen ik reageerde niet alle berichten gelezen die er onderstaan, maar reageerde ik op het oorspronkelijke bericht. Sorry als mijn bericht dus overbodig was, maar mijn opmerking over het wachten (van 1 a 2 jaar) met een uitgave als e-book vind ik nog steeds een goed idee en ik ben eigenlijk benieuwd naar de mening van anderen hierover. Ik denk namelijk dat je dan niet echt veel inkomsten misloopt, de mensen die het echt willen lezen kopen het als boek, en na een jaar of twee kan het vervolgens als ebook weer een heel nieuw/ander publiek bereiken.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee joh, ik bedoelde alleen maar: met al die kansen op jat- en kopieerwerk en inkomstenderving word je toch gedwongen om je zelfuitgesponnen verhaal alleen nog bij het haardvuur te vertellen, zodat niemand het afpakken kan - want een volgende keer vertel je weer een ander verhaal. 't Was eigenlijk meer een beetje een wanhopige verzuchting, maar welke smiley plak je daar nu naast.
mijn opmerking over het wachten (van 1 a 2 jaar) met een uitgave als e-book vind ik nog steeds een goed idee
Kost het veel, een e-book vervaardigen? Want een uitgever staat dan wel voor een dubbele investering.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb weinig toe te voegen, behalve dat ik een essentieel verschil wil noemen tussen een cd en een boek. Veel meer dan bij digitale geluidsdragers speelt bij boeken de fysieke verschijning een rol. Een boek heeft meer karakter dan een cd. Je kunt een boek ruiken, vasthouden, oppakken, en je hebt er niets anders voor nodig. De eigenschap dat het zich laat lezen activeer je door het boek te open. Mensen zullen het altijd aantrekkelijk vinden een boek te kopen waarmee ze zich lekker in een luie stoel kunnen terugtrekken. Ik denk zelf dat het zal meevallen met de opmars van het e-book; alleen de meest populaire titels zullen wel aftrek vinden. Bij veel cd's is het trouwens zo dat mensen de muziek direct na aanschaf digitaliseren, en de originele cd nauwelijks nog aanraken. En als ze dat wel doen, is het ironisch genoeg vaak om te lezen. Het boekje met de songteksten bijvoorbeeld. De ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen, maar ik ben zelf niet uitgesproken somber over de boekverkooop. De terugkeer van de LP in muziekwinkels vind ik trouwens hoopgevend, dat betekent dat mensen die het kunnen betalen altijd kwaliteit zullen verkiezen.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee joh, ik bedoelde alleen maar: met al die kansen op jat- en kopieerwerk en inkomstenderving word je toch gedwongen om je zelfuitgesponnen verhaal alleen nog bij het haardvuur te vertellen, zodat niemand het afpakken kan - want een volgende keer vertel je weer een ander verhaal. 't Was eigenlijk meer een beetje een wanhopige verzuchting, maar welke smiley plak je daar nu naast.
nu begrijp ik je!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
. Het lijkt me het beste als we onze verhalen voor onszelf houden .
ik vind het juist fijn om de ervaringen van anderen hiermee te lezen. overigens had ik toen ik reageerde niet alle berichten gelezen die er onderstaan, maar reageerde ik op het oorspronkelijke bericht. Sorry als mijn bericht dus overbodig was, maar mijn opmerking over het wachten (van 1 a 2 jaar) met een uitgave als e-book vind ik nog steeds een goed idee en ik ben eigenlijk benieuwd naar de mening van anderen hierover. Ik denk namelijk dat je dan niet echt veel inkomsten misloopt, de mensen die het echt willen lezen kopen het als boek, en na een jaar of twee kan het vervolgens als ebook weer een heel nieuw/ander publiek bereiken.
Die vertraging zat ik ook al aan te denken ja. Lijkt me de beste manier, eerlijk gezegd.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Ton, Ik ben econoom, ik doe veel werk in de hoek van nieuwe technologie en Internet, en ik heb net mijn literaire ‘debuut’ gemaakt in 1000 woorden. Dus heb ik al vaak zitten nadenken over jouw vraag: wat gaat het E-book (en vergelijkbare innovaties) betekenen voor het inkomen van schrijvers? Ik denk dat het cruciaal wordt hoe schrijvers omgaan met de mogelijkheden. Doe je niks, dan kan je alleen maar verliezen. 1. Schrijvers verdienen geen pepernoot. Jelle Brandt Corstius begon daar recent een debat over op de opiniepagina van De Volkskrant: waarom krijgen schrijvers maar 10% van de verkoopwaarde van hun boeken? Goeie vraag. Ik heb eens uitgerekend dat de schrijver die na twee jaar schrijfarbeid een bestseller weet te scoren (in ons kleine taalgebied heb je al een bestseller bij 10.000 exemplaren) voor zijn noeste arbeid een uurloon ontvangt vergelijkbaar met dat van een 16-jarige vakkenvuller bij Albert Heijn (gemakshalve vergeet ik maar even dat die vakkenvuller ook nog een eindejaarsuitkering krijgt). We hebben weinig te verliezen. 2. Schrijvers handelen niet in bedrukt papier. You’re not in the printing business, zegt de onvolprezen Amerikaanse marketingman Seth Godin. Het papier, de boeken zijn de zaak van uitgeverijen en boekhandels. Onze zaak is het verhaal, in ICT-jargon de content. De uitgeverij biedt ons wel een keurmerk, ‘speciaal geselecteerd’, en ondersteuning bij de marketing. Maar wij hebben geen aandelen in de uitgeverij. 3. Jan Wijnen, een van de beste schrijvers van korte verhalen die we hebben, haalt lang niet de oplages die zijn boeken verdienen. “Ik ben geen jonge blonde dame,’ zegt deze gepensioneerde leraar, ’ik heb geen eigen TV-programma, ik kan het wel vergeten.’ Het huidige boekenvak wordt nog gedomineerd door de TV, wie geen zin heeft zijn gezicht te laten faceliften maakt geen kans. 4. Internet biedt heel veel mogelijkheden om lezers te vinden voor je werk, ongeacht je mediastatus. Maar dan moet je daar wel moeite voor doen. A.L.Snijders begon rond zijn 70ste(!) zijn Zeer Korte Verhalen per mail rond te sturen aan liefhebbers, en bouwde zo een markt op. Eerst het publiek vinden, dan kan je ook inkomsten gaan opbouwen (desnoods via GoogleAds). 5. Maar alles is toch gratis op Internet? Veel wel, ja. Toch zijn mensen best bereid om te betalen voor iets moois, iets nieuws, iets dat precies bij ze past. Geef iets weg zodat het publiek je leert kennen, en vraag vervolgens een bescheiden bedragje voor je nieuwste product, je mooiste verhalen, je beste gedichten. Dat kan in de vorm van een E-book (gewoon een PDFje met een code erbij, niks bijzonders). Je kan ook heel ouderwets een abonnement invoeren. 6. Ik denk kortom dat het E-book veel gaat betekenen voor de organisatie en de winstgevendheid van uitgevers en boekhandels, maar minder voor de inkomsten van schrijvers. Wanneer die schrijvers tenminste de durf en de energie hebben om hun eigen publiek te veroveren. Anders ga je met de handelaren in bedrukt papier ten onder.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een prachtig, leerzaam betoog, Sander, daarvoor van harte bedankt. Een paar antwoorden:
waarom krijgen schrijvers maar 10% van de verkoopwaarde van hun boeken? Goeie vraag.
Omdat 40% naar de boekhandel gaat, 12% naar het CB - dat is al meer dan de helft. En vele andere procenten moeten verdeeld worden over vormgever, drukker, illustrator, kantoor. Er zitten maar 100 procenten in 100%.
“Ik ben geen jonge blonde dame,’ zegt deze gepensioneerde leraar, ’ik heb geen eigen TV-programma, ik kan het wel vergeten.’
Dit is een veelgehoorde drogreden. Niemand hoeft blond te zijn, vrouw en 35, echt niet. Je kunt voor hetzelfde geld beweren: je moet juist man zijn, met een markante kop - of ook juist niet - en af en toe iets intellectueels zeggen, of iets doms over vrouwen. Wél op televisie, het liefst. Bij andere mannen, een Witteman, bijvoorbeeld, of een Knevel.
Internet biedt heel veel mogelijkheden om lezers te vinden voor je werk, ongeacht je mediastatus. Maar dan moet je daar wel moeite voor doen.
Dan kom je er toch weer op uit dat de auteur zichzelf 'in de markt moet zetten', terwijl van een auteur gevraagd mag worden dat hij een goed boek schrijft, want dat is wat hij te bieden heeft:
Onze zaak is het verhaal
Helemaal mee eens. In alle andere branches werkt het zo: de innovator van een product gaat niet zelf de boer op. Daar zijn commerciële binnen- en buitendiensten voor. Nu, jij bent econoom. Dan ben je flink in het voordeel wanneer je een boek schrijft. De meeste schrijvers zijn gewoon maar schrijvers; zij houden zich meer met letters bezig dan met cijfers.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als er nu 40% naar de boekhandel gaat is het misschien zo slecht nog niet. Een e-store heeft in principe minder kosten dan een 'fysieke' winkel, waardoor de winstmarge per verkocht boek voor de auteur misschien zal stijgen? Het zal ook makkelijker worden om zonder uitgeverij je boek uit te geven - veronderstel ik dan. En dat brengt me - als lezer - bij het volgende probleem. Wat gaat de invloed zijn van e-books op de kwaliteit van de literatuur? [Een POD-boek heeft ook niet altijd een goede redactie, maar daar ligt de prijsdrempel voor de koper even hoog als een regulier uitgegeven boek.] Maar dat heeft dan weer niks meer te maken met de inkomsten van een schrijver ;) Ik verbaas me er enigszins over dat niemand spreekt over het probleem van de boekenwurm: plaatsgebrek. Ik zou sneller een e-book kopen dan een digitale muziekdownload, eerlijk gezegd. Gewoon omdat boeken nu eenmaal meer plaats innemen dan een CD... Zo'n e-reader lijkt me ook wel handig om in bed te lezen, eerder dan in bed kruipen met een dikke hardcover waar je pagina's van moet omslaan ;)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Zo'n e-reader lijkt me ook wel handig om in bed te lezen, eerder dan in bed kruipen met een dikke hardcover waar je pagina's van moet omslaan ;)
Precies. Je moet er niet op gaan liggen, maar ombladeren door met je duim aan de rechterkant van het apparaat te drukken is makkelijker dan je andere arm (die onder je kussen ligt) tevoorschijn te halen en weer helemaal lekker te gaan liggen en weer verder te lezen (ik overdrijf nu heel erg hoor) :)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wou dat er een boekenversie op de "digital copy" bestond... Dat als je het boek koopt, je automatisch een digitale versie krijgt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
3. Jan Wijnen, een van de beste schrijvers van korte verhalen die we hebben, haalt lang niet de oplages die zijn boeken verdienen. “Ik ben geen jonge blonde dame,’ zegt deze gepensioneerde leraar, ’ik heb geen eigen TV-programma, ik kan het wel vergeten.’ Het huidige boekenvak wordt nog gedomineerd door de TV, wie geen zin heeft zijn gezicht te laten faceliften maakt geen kans. 4. Internet biedt heel veel mogelijkheden om lezers te vinden voor je werk, ongeacht je mediastatus. Maar dan moet je daar wel moeite voor doen. A.L.Snijders begon rond zijn 70ste(!) zijn Zeer Korte Verhalen per mail rond te sturen aan liefhebbers, en bouwde zo een markt op. Eerst het publiek vinden, dan kan je ook inkomsten gaan opbouwen (desnoods via GoogleAds).
Je hoeft geen jonge blonde dame te zijn; ik ben helemaal niet van plan om op die toer te gaan als ik zo ver ben. Maar je moet jezelf wél in de markt zetten. Branding en de hele rimram. Internet natuurlijk. Site, nieuwsbriefje, the works. Zorgen voor een platform. Natuurlijk kun je zeggen: ik ben een schrijver dus daar hoef ik me niet mee bezig te houden. Maar in dat geval moet je ook de consequenties van die houding aanvaarden. Romantisch hongeren op je zolderkamertje.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Berichtje in Emerce (een Nederlands blad over zakendoen op het Internet) op 14 mei 2009: Amazon introduceert voor de nieuwe breedbeeld-uitvoering van de Kindle een abonnementenservice. Iedere blogger kan zich opgeven voor de dienst, en zelf bepalen wat een klant per maand moet betalen om een abonnement te nemen op de weblog. De abonnee kan vervolgens de nieuwe bijdragen van de blogger lezen via de Kindle. Een paar bloggers werken al met dit systeem, en vragen 2 dollar per maand voor hun blog. Jammer alleen dat Amazon daarvan 70 % incasseert, de resterende 30% gaat naar de auteur…… SK: Toch is dit een verdienmodel waar schrijvers eens over moeten nadenken. Wat let schrijvers eigenlijk om zelf zo’n abonnementensysteem op te zetten?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
SK: Toch is dit een verdienmodel waar schrijvers eens over moeten nadenken. Wat let schrijvers eigenlijk om zelf zo’n abonnementensysteem op te zetten?
Schrijvers van boeken? Wat moet je daar nou voor abo op nemen? Dat je elke twee jaar automatisch het nieuwe boek krijgt? Kan hooguit handig zijn voor die pica dingen. En schrijvers moeten zich verenigen, als iedereen het op eigen houtje gaat doen, maken ze alleen maar verlies. Ik denk dat uitgevers maar eens moeten beginnen met dit fenomeen onderzoeken zodat ze straks niet de boot missen.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is iets te simpel, Micha. Schrijf jij nooit een kort verhaal? Hoeveel hoofdstukken telt je nieuwe boek? Kwestie van anders denken.