Hoe overleven schrijvers illegale downloads?
Binnenkort komt Bol.com met een e-boekreader en met (recente Nederlandstalige) e-boeken om daarop te zetten. Daar ben ik als schrijver en als lezer blij mee. Eindelijk is Nederland aan de beurt.
Keerzijde: er circuleren op internet al vele illegale en gratis recente Engelstalige boeken. Waarschijnlijk gaat dat ook met de Nederlandse boeken gebeuren, met behoorlijk negatieve gevolgen voor de inkomens van schrijvers.
Je kunt het vergelijken met de muziekindustrie. Sommigen zeggen dat muzikanten hun cd's/mp3's als (gratis?) reclame zien, en hun inkomsten uit concerten halen. Maar de meeste schrijvers krijgen niet Ahoy of De Kuip vol.
Hoe moeten schrijvers aan hun geld komen als hun boekenverkoop inzakt?
Ik stel voor om in deze draad geen discussie voeren in hoeverre het e-boek prettig leest, daadwerkelijk marktaandeel verovert of een toekomst heeft. Open daar gerust een andere draad over. Het gaat mij vooral om de inkomenskant van de schrijvers.
Ideeën zijn welkom! :-)
Interessante discussie! Wat
Sander Kooistra schreef:Dat
In De Balie is er op 10 juni
Bedankt voor de tip.
schrijverke schreef:MichaM
Naar aanleiding van de
Als uitgevers slim zijn, gaan
Als uitgevers slim zijn, gaan ze zich beperken tot dure boeken, die mensen te allen tijde op de plank zullen willen hebben. Boeken waarbij zorg is besteed aan bladspiegel, papierkwaliteit, gebonden zijn en met een harde kaft.
Boeken die mensen vaker dan éénmalig lezen.
Datgene waarmee nu de markt wordt overspoeld, daar zie ik de toekomst heilloos van in. Paperbacks met slecht papier en een bladspiegel van Likmevesje.
Neem nou datgene wat nu op mijn bureau ligt, dat schitterende boek van Pauline Cornelisse. Een schoolvoorbeeld van hoe een meesterwerk - want dat is het! - met de franse slag in elkaar is geflanst.
Daar zullen mensen geen geld meer aan uitgeven, denk ik.
(Mijn man en ik zijn beiden bibliofiel. Misschien mag ik mezelf vanuit die visie dus niet 'als norm aller dingen' nemen?)
Ik verwacht dat met name de schoolboekenbranche de eerste klap zal krijgen omdat ook het gewicht van datgene wat die kinderen dagelijks heen en weer zeulen al veel langer ter discussie staat, en laten we wel wezen, die mensen hebben ook jarenlang een graaicultuur kunnen handhaven. Er verandert één zin, en hopla, nieuwe druk en wéér worden er zoveel duizenden nieuwe exemplaren verplicht verkocht!
Wij, als auteurs kunnen niet veel meer dan afwachten.
Ik denk dat magazins het nog het langst zullen volhouden. Maar dat is gissen.
Als het digitaal wordt aangeboden, moeten we alle hoop laten varen want wat door mij, door Dries en door vele anderen al is gesteld: als het digitaal is, is het gratis!
Maar.. ik vind een gesigneerd
Maar.. ik vind een gesigneerd exemplaar zo leuk, hoe moet dat met een e-book? :(
Lollig, ja, ik zat ook al met
Lollig, ja, ik zat ook al met de vraag waar ik nou het exlibris ga plakken? :nod: