Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Zes schrijvers op de voorpagina

Vanmorgen bij het eerste kopje koffie keek ik naar de voorkant van Trouw. De boekenweek is begonnen. Zes schrijvers kijken me zelfvergenoegd aan. Hun uitgever heeft een advertentie geplaatst opdat wij hun boeken zullen kopen. Zes schrijvers. Zes mannen. Waar zijn de vrouwen? Het maakt me op slag licht treurig. Hoe kan dit toch, want het is niet de eerste keer dat het me opvalt. Zijn mannen beter? Verkopen hun boeken beter? Zijn het de uitgevers die het liefst pronken met die grijze koppen? Hebben mannen meer geldingsdrang? Minder last van bescheidenheid, van twijfel, van 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg'? Durven hun kop verder boven het maaiveld uit te steken? Hebben meer lef? Of zijn het hun uitgevers die mannen meer kansen geven dan vrouwen? Of zijn het de kopers, die subjectief inslaan? Zijn er eenvoudigweg meer schrijvers dan schrijfsters? Ik weet het niet, ik weet het niet. Gelukkig werd álles goedgemaakt door een werkelijk prachtige, stralende foto van 'onze' Pia op het boekenbal op pagina vijf. Die hadden ze op de voorkant moeten zetten, dat was pas goed geweest voor de verkoop. Van zowel haar boek als van de Trouw van vandaag.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
...en daar geen man te zien. Alleen vrouwen én een vogel... :rolleyes:

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trouwens, met mijn avatar ben ik toevallig ook in stijl van de Boekenweek 2009 :)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beautiful! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Niet echt een verschrikt vogeltje, zo te zien. Is dit nu een droom die uitkomt voor je?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En als er dan voor een foto met een vrouw wordt gekozen dan is het er een waar die vrouw een beetje 'gek' opstaat, bijvoorbeeld heel spontaan, beetje sexy etc. Een foto waar een vrouw serieus op staat zal niet snel gebruikt worden (En dat geldt niet alleen voor schrijvers trouwens!) Bij mannen is dat juist andersom (muv Geert Wilders, logisch want die kun je niet serieus portretteren) Op de vp van het Dagblad van het Noorden stond Ella Vogelaar (op het Boekenbal) En inderdaad, Ondine, gefeliciteerd met je mooie plekje bij Trouw en nog wel met zo'n leuke foto!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank dank. Ik lees het nu pas, de reacties. Ja, er werd gisteren ook eindeloos over geklaagd, dat het een mannenwereld is. En ik word ook wel wat stereotiep vrouwelijk neergezet, met een schattig rokje enzo;) Vrouwen moeten toch altijd wel het liefst sexy en glamorous zijn, mannen interessant. verandert dat ooit?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vrouwen moeten toch altijd wel het liefst sexy en glamorous zijn, mannen interessant. verandert dat ooit?
Dan had je in een broek of driedelig kostuum moeten gaan, of zo. Maar hadden ze dan weer die foto met dat loshangende fragiele bandje over je schouder kunnen maken? En waar ging het dan over: over literatuur, blote vrouwenschouders of over oververtegenwoordiging van mannen?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Leuk stukje en toffe foto! Op de voorpagina van de NRC Next stond niets over het boekenbal (in de hele krant niet overigens)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha! Goed zo Ondine. En die pff, suf bal ik ga niet onzin, is dat nu nog steeds hip? Waarom eigenlijk, waarom ´hoor´ je als schrijver het boekenbal eigenlijk niet leuk te vinden, weet iemand wanneer dat begonnen is?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
weet iemand wanneer dat begonnen is?
Waarschijnlijk toen een schrijver met een groot ego niet werd uitgenodigd.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet wat 'hoort' in zo'n geval, maar ik heb de indruk dat veel schrijvers niet van die extraverte dansende feestgangers zijn. Dan is een bal wel moeilijk om doorheen te komen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke foto, Odine, en top dat je erbij was. Mijn schoonzus vraagt ook ieder jaar of ik weer ben uitgenodigd. Helaas nog nooit een kaartje gezien. Ben ook het stereotype schrijver. Oersaai, zit het liefst achter mijn laptop en ga helemaal niet graag naar feestjes. Maar het boekenbal? Als er een kaartje in de bus zou zitten, waarom dan niet? als je niet gaat ziet niemand je. toch? Geniet lekker van die roem.