Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Interviews e.d.

Dries: als dit onderwerp niet goed geplaatst is, wil je hem dan naar de juiste plaats zetten. Vraagje: Hoe gaan jullie om met interviews? Wat vertellen jullie wel en wat vertellen jullie niet? Weigeren jullie ook interviews? Hoe ga je om met een live interview b.v. op de radio. Hoe bereid je je daar van te voren op voor? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen en tips!

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend Rietje, leuk! Als de link komt ga ik ook even luisteren. Best wel echt hè??? ;-) Geniet er inderdaad maar lekker van. En alvast hartstikke veel succes en plezier woensdag op je presentatie!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die link komt hoor, alle uitzendingen staan op internet. Ik weet alleen niet of het een dag later of een week later online wordt gezet. Enne Eigen ja over die opmerking van Rouvoet inderdaad. Greetje: dankjewel!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ging eigenlijk allemaal relaxt en vanzelf hihi. Als je het hoort, dan hoor je dat ik dat echt ben. Ik praat snel.. o dat moet ik afleren, maar dat komt door mijn enthousiasme. Overigens zegt iedereen het wel altijd te kunnen volgen. Ik heb nog wat meer leuke promotiedingetjes op het programma staan. Heel gaaf! Maar nu eerst.... woensdag mijn boekpresentatie.

Lid sinds

18 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel veel plezier woensdag, Rietje!! Lees dit topic nu pas. Heb zelf al zooo vaak mijn neus gestoten met interviews. Twee weken geleden nog, toen stond er in de Metro dat ik zelfmoord wilde plegen (terwijl ik dat helemaal niet op die manier had gezegd). En de Viva had ook iets geschreven dat niet helemaal klopte. Maar zo gaan dat soort dingen. Het fijne aan een radio interview is dat mensen het in ieder geval niet verkeerd kunnen opvatten, en wanneer het een interview voor een blad is wel (want dan wordt ales uit zijn verband gerukt tot er alleen een gek sensatieverhaaltje overblijft). Fijn dat het goed is gegaan!! (y)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Kim, daarom spreek ik met alle journalisten altijd af dat ik vooraf het artikel wil lezen en tot nu toe gaat het super goed! Ze houden zich allemaal netjes aan hun woord. Heel fijn.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, idd, die tip van Zjors blijft bij mij ook het beste hangen. Maar over tips gesproken, nu jij dit zelf hebt meegemaakt, heb jij ook nog een tip voor anderen die misschien over een paar maanden voor hun eerste interview staan en dit topic lezen? Welke tips heb je uiteindelijk opgevolgt? Wat werkte en wat niet? Wat zou je anders doen als je het over mocht doen, of zou je het juist precies hetzelfde doen? Heb je jezelf van te voren te druk gemaakt of te goed voorbereid?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ceridwen: ik schaam me, maar ik heb geen tijd gehad om me voor te bereiden. Maar ik heb al een aantal interviews achter de rug, dus ik wist wel op welke vragen ik wat wilde vertellen. Tips voor anderen: niet zenuwachtig zijn, want dat is nergens voor nodig. Maar misschien opletten dat je niet te snel praat (dat deed ik wel hihi). Anders doen? Op dit moment niets, maar als ik het over een jaar terugluister misschien wel. Op dit moment vind ik dat het helemaal goed ging. O, ik geloof wel dat ik twee keer het woordje god zei. En toen dacht ik... misschien niet zo handig. Natuurlijk niet vloeken, maar gewoon tijdens het spreken. Op de vraag wie mijn voorbeelden zijn heb ik gezegd dat Henk Jan Smits in Idiols ook altijd zegt dat iemand zijn eigen stem moet behouden, dat geldt voor een schrijfster ook. En als ik dan toch een voorbeeld moet noemen, noem ik Mariette Middelbeek.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
[ ... ] ik heb geen tijd gehad om me voor te bereiden. Maar ik heb al een aantal interviews achter de rug, dus ik wist wel op welke vragen ik wat wilde vertellen. [ ... ]
Waarom vroeg je dan om adviezen en tips? :?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wist dat deze vraag ging komen. Laat ik het zo zeggen: ik had de intentie om me gedegen voor te bereiden, maar gezien de drukte ben ik er niet meer aan toegekomen. Maar het vragen van tips en adviezen zelf is natuurlijk ook voorbereiding. Hierdoor ben ik vast aan het denken gezet. Dus ik denk dat het nadenken over het interview in combinatie met jullie tips en de andere interiews die ik al gehad heb, me zeker hebben gemaakt.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké. (Ik kan wel zeggen: 'Ik wist dat dit antwoord ging komen', maar dat is ook een beetje flauw, natuurlijk). Welterusten!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach ja, op deze manier kon ik wel het interview met Rietje live horen. En een heel mooi woord gehoord in dat programma, niet van Rietje, maar van een man die zijn boekje via de telefoon mocht promoten, verschil moet er wezen... Het woord: zatopekken. Ik zatopek, hij zatopekt, wij zatopekken. Prachtig!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja dat heb ik ook gehoord. Dat woordenboek over sporten of zo he. Jammer geen mooie woorden van mij! (grapje) Enne Marriejeanne... ja klopt, je wist dat het antwoord ging komen hè hihi. Maar als ik hier iets vraag doe ik het niet voor niets en ga altijd met feedback, tips of kritiek aan de slag. Uiteraard heb ik alles gelezen en onbewust of bewust meegenomen tijdens het radiogesprek. Ik had me eigenlijk nog wat beter willen voorbereiden, maar dan was het misschien niet zo spontaan geworden. En tja soms lopen zaken anders dan gepland. Welterusten!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het een troost mocht zijn, Marriejeanne, vond ik jouw tips van enig denkwerk getuigen. Hoewel ik helemaal niet in de schijnwerpers wil staan, blijven die tips (én die van Zjors over het nalezen van het artikel) wel hangen. Heb je deze website tijdens het interview nog genoemd, Rietje? Snel praten lijkt me inderdaad niet handig op de radio. Dat kan de indruk wekken dat je zenuwachtig bent, terwijl je dat niet bent. Is alleen Mariette Middelbeek jouw favoriete schrijfster? Mag ik je dan een lijst met Nederlandse schrijvers aanbieden? :)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jommeke: Ze hadden het over voorbeelden, dus dan moet ik natuurlijk wel iemand in het chicklitgenre noemen. Bovendien is het ook een beetje strategie natuurlijk hihi. Ik vind Mariette gewoon heel goed én ze schrijft voor dezelfde uitgever als ik. Snel praten is niet omdat ik zenuwachtig ben, maar zo ben ik gewoon. Moet ik altijd opletten. Enne Marriejeanne: natuurlijk was ik blij met je tips, maar dat weet je vast wel he. p.s. ja ik heb het schrijversforum genoemd (niet schrijven online overigens, maar het schrijversforum. Zo noem ik het atlijd, maar misschien niet geheel terecht. Ik zal eens opletten om voortaan schrijven online te zeggen.)

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jommeke: Ze hadden het over voorbeelden, dus dan moet ik natuurlijk wel iemand in het chicklitgenre noemen. Bovendien is het ook een beetje strategie natuurlijk hihi. Ik vind Mariette gewoon heel goed én ze schrijft voor dezelfde uitgever als ik.
Strategie? Ik dacht dat je schrijven voor de lol deed. Mijn mening is dat je verder mag kijken dan de waaier chicklit. Nu leg je jezelf vast aan een bepaald genre. Misschien wil je later wel fantasy gaan proberen of thrillers.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, als ik in een interview mijn grote voorbeeld zou moeten noemen, zou het niet een auteur zijn in mijn genre (tot nu toe). Ik wil hem nog wel een keer noemen, hier, maar jullie weten het wel. (Ik weet wel dat de tips welkom zijn, rietje, anders zou je er niet om vragen, maar dat ene antwoord kwam een beetje vreemd bij me over. We zouden als oefening allemaal eens moeten luisteren naar het gesprek, en er ons voordeel mee doen).

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja Marriejeanne... soort van analyse. Wat deed Rianne goed en wat minder goed? Best handig hoor. Ik leer ook steeds van mijn eigen fouten. Jommeke: schrijven doe ik voor de lol ja, maar ik volg ook een studie hbo communicatie waar ik dingen leer en dat probeer ik dan te combineren. Mijn grote voorbeeld... het is zoals ik het zei.. ik heb geen grote voorbeelden. Ik waardeer iedereen die schrijft en het een is meer mijn ding dan het ander. Bovendien moet je niet iemand willen nadoen. Je moet je eigen schrijfstem bewaren. Maar ik merk dat ik aan het verdedigen ben en dat hoeft natuurlijk helemaal niet, want je bedoelt het vast niet verkeerd.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Rietje ik ga er maar van uit dat jij het ook niet verkeerd hebt bedoeld. :) Voilà, jouw antwoord dat je geen groot voorbeeld hebt omdat je niemand wil nadoen vind ik veel krachtiger dan lukraak een naam de ether in schallen die toevallig het eerste in je op komt. Ik ga vanavond luisteren en een analyse maken.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ja Marriejeanne... soort van analyse. Wat deed Rianne goed en wat minder goed?
Het ging er mij meer om, ter voorbereiding, te analyseren wat de interviewster doet - niet jouw antwoorden en of die goed of fout zijn, want iedereen kan zijn eigen antwoorden / reacties invullen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=7 Tweede uur aanklikken. vanaf minuut: 8.39 als je telefoonkwartier mee wil horen (was ik ook in) anders vanaf minuut: 36.25
Ik was al een kwartier aan het luisteren voor ik erachter kwam dat het niet de goeie aflevering was...

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei balen micha. Ik heb toch geen verkeerde link geplaatst? O ships, ik zie al wat er gebeurt. Die link die ik daarstraks plaatste daar stond vanmiddag nog mijn interview.. nu staat daar dinsdag! http://www.omroepgelderland.nl/programma.php?id=7… Nieuwe link. Het gaat om de uitzending van maandag 10 november en dan het tweede uur. Mijn excuses Micha, ik wist niet dat dit gebeuren ging.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het ook gehoord en vond het een leuk interview. En ik vond niet dat je opvallend snel praat ofzo; het komt hier lekker sprankelend de boxen uit ;). En ik heb geen moment gedacht: 'wat een vreemd mens, die Rianne' ;), het kwam heel natuurlijk over (en nu hopen dat dat aan de verkoopcijfers te merken is! ;) ).

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Ajstinad. Goed dat het goed overkwam. Wel hoor ik van meerdere dat ik een accent heb, ik hoor het alleen zelf niet. Dus dat is lastig.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hihi, dat hoor je vast niet van mensen uit je nabije omgeving ;). Wat dat betreft heeft iedereen volgens mij wel een accent (tenminste, dat hoop ik maar, want ik heb er ook last van ;) ).

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je was heel goed verstaanbaar :) leuk interview, Rianne! En succes woensdag :D