Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Interviews e.d.

Dries: als dit onderwerp niet goed geplaatst is, wil je hem dan naar de juiste plaats zetten. Vraagje: Hoe gaan jullie om met interviews? Wat vertellen jullie wel en wat vertellen jullie niet? Weigeren jullie ook interviews? Hoe ga je om met een live interview b.v. op de radio. Hoe bereid je je daar van te voren op voor? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen en tips!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Handig topic, ik hier kan ik ook zeker dingen uit gebruiken voor de presentatie die ik over twee weken moet geven. Wat denken jullie, zijn er bij een solopresentatie nog zaken die zodanig verschillen met een interview dat ik er extra aandacht aan moet geven? En natuurlijk ga ik oefenen en de tijd bijhouden, maar voor de voorbereiding: weet iemand hoeveel a-4tjes tien minuten kletsen grofweg is?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
misschien kan ik het vergelijken met cursussen die ik geef, Ing: ter voorbereiding neem ik ze vaak op op een bandje (zoals ik overigens ook vaak mijn eigen werk op een tape 'voordraag'). Ik luister terug, hoor de haperingen en de 'weaknesses' en weet hoelang het ongeveer in beslag neemt.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Da's een goede Sabarinde. Ik schrik me altijd te pletter als ik mezelf terughoor, vooral in het begin praat ik véél te vlug, misschien kan ik dat op deze manier voorkomen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[ ... ] Ik schrik me altijd te pletter als ik mezelf terughoor, vooral in het begin praat ik véél te vlug, misschien kan ik dat op deze manier voorkomen.
Ik geloof dat iedereen het verschrikkelijk vindt om zichzelf terug te horen of te zien op tape of video. Ik heb tenminste nog nooit anders gehoord. Dus daar moet je je niets van aantrekken, Ing. Je ziet er goed uit, je hebt een goede intonatie en uitspraak én je hebt iets te vertellen dat de mensen graag willen horen. Hoeveel A-4'tjes je nodig hebt voor tien minuten spreektijd hangt toch ook af van de snelheid van spreken, de korte stiltes die je inlast om het gesprokene op je pubiek te laten inwerken, de tijd die het vergt om een vraag te laten beantwoorden uit het publiek of anderszins te reageren, of de tijd die het publiek nodig heeft om te lachen als je een leuke opmerking hebt gemaakt. Een goede voorbereiding is zéker nodig (weet wat je vertellen gaat), maar tien minuten zijn zó voorbij, en dan denk je misschien achteraf: Ik had er nog véél meer in kunnen stoppen / uit kunnen halen. Maar jij met je onderwijsachtergrond hoeft daar toch niet voor te vrezen. Dus verheug je op je presentatie! :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ing, Spannend!!! Die tip van Sabarinda lijkt mij idd erg nuttig! Je kunt ook je hele gezin en evt. wat vrienden/familie bij elkaar zetten en een 'generale' ;) houden. Succes :thumbsup: !!! Ben het verder helemaal met MJ eens. Dat ga jij natuurlijk gewoon :nod: even doen!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel! En vrezen... tja... Een klas met kinderen is toch wel iets anders voor mijn gevoel, die reageren directer, volwassenen luisteren vaak zo braaf waardoor ik altijd het gevoel krijg dat ik onzin aan het uitkramen ben. Maar ik heb al aardig wat op papier gekladderd vandaag, als die basis er eenmaal is, word ik hopelijk vanzelf minder zenuwachtig.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ing: aan wie ga je een presentatie geven? Ik heb het even gemist door de drukte denk ik (sorry!) Ik ga zelf aanstaande maandag een presentatie geven op het maaswaalcollege hier in Wijchen aan 3e en 4e jaars leerlingen. heel gaaf!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vooral goed blijven ademhalen Ing. Zorg voor een glaasje water (tegen de droge mond maar ook om iets te doen te hebben als je merkt dat je te snel gaat of de draad even kwijt bent). Zorg voor een bekend gezicht in de groep waar je naar mag kijken. En als je dat vertrouwde gezicht niet ziet, bedenk dan dat als je tussen twee mensen door kijkt, ze allebei denken dat je hen aankijkt. Ach Ing, het komt wel goed. Kan je voluit trots op zijn. Je hebt een heel erg leuk boek geschreven (denkt ook even aan de kinderboerderij ;) ) En lees de post van MarrieJeanne nog maar eens!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ing, ik denk dat drie tot vijf minuten voor een A4-tje gemiddeld is, maar aqls je het voor jezelf oefent, weet je het zeker. Waar moet je de presentatie voor geven? Mij helpt het om aan het 'worst-case-scenario' te denken en dat te relativeren. Dus je bedenkt dat er vlak voor het spreken een vlek over je kleding gaat, je stottert tijdens het spreken en niemand vindt het leuk. En dan? Tja, die vlek was je er wel uit, een volgende keer oefen je wat langer zodat je niet stottert (oefenen helpt ook, dan is de kans natuurlijk kleiner dat je stottert) en niet iedereen kan je leuk vinden. Je dag zal er de volgende dag niet veel anders uitzien. Als je zo denkt, tenminste, dat heb ik, ben je minder gespannen en gaat het dus beter.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op 28 november komt de voorjaarsbrochure uit en dan 'moet' ik een presentatie geven aan de vertegenwoordigers van THB. Doel is om hen zo enthousiast te maken dat zij straks met nog meer flair Broodje Koosburger gaan aanprijzen in boekhandels etc. Bedankt voor jullie tips, ik zet ze binnekort allemaal op een rijtjeen doe er mijn voordeel mee. En op het moment dat het zo ver is, gaat het meestal als vanzelf, maar van tevoren ben ik altijd erg nerveus voor dit soort dingen.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O ja Ing, sorry ik weet het weer ja. Klopt, nu je het zegt dat heb je een tijdje geleden ergens geschreven. Alvast veel succes! Komt goed!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rietje, ik wou vandaag je boek inkijken, maar in geen enkele boekhandel, ook de Bruna, heb ik hem gevonden. In drie plaatsen op de Noord-Veluwe ben ik wezen zoeken.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trouwens, ik vond wel boeken van andere schrijvers van SO in die winkels: Pia de Jong, Thérèse Major, Judith Visser en mezelf :D

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou dat helpen? :D
Ik denk het wel, maar ik geloof ook dat ik erg jaloers zou worden, dus toch maar niet. Jij bent tof genoeg van jezelf, gaat helemaal goedkomen, ook zonder Rudy ;)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
eigen: tja, debutante he! Niet alle winkels durven het aan om hem meteen in te kopen. Volgende keer moet je ernaar vragen hihi, hoe meer vraag... dan nemen ze hem wel meteen op in de collectie. Bestellen kan overigens altijd bij elke boekwinkel. Groetjes, Rianne

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Puf, ja dat snap ik ook wel dat je jouw boek bij de boekwinkel kan bestellen en bij bol.com enzo. Maar het ging er mij alleen om even te kijken hoe dat boek eruit ziet. Ik ben totaal geen liefhebber van het chicklit genre (helaas), dus ik ga als stoere vent bij de winkelier ook niet vragen naar 'Liever niet verliefd'. Maar stiekem het boek achter in de winkel doorbladeren, durf ik dan wel weer...

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
haha tja... eigen.. dan moet je even wachten tot ik hopelijk wat meer naamsbekendheid heb.. dan heb ik kans dat veel boekhandels het inkopen (zoals nu bij Judith)