Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

uitgever

Vorige week vrijdag heb ik, na een portie flink zweten, mijn 'manuscript voorstel' verstuurd naar een uitgever. Tot mijn grote verbazing kreeg ik gister al bericht, dus binnen een week, dat 'blablabla' helaas mevrouw, wat jammer nou: het werd afgewezen. Op zich was de boodschap natuurlijk even slikken, maar eigenlijk zoals verwacht maar niet gehoopt. Wat ik het positieve ervan vind, is dat ik nu een stuk, of noem het liever een eisenpakketje klaar heb liggen, waar een manuscript aan moet voldoen. Dat zal wel voor iedere uitgever anders zijn, maar in de kern ongeveer hetzelfde. Dit eisenpakketje, kan ik natuurlijk goed gebruiken, om nu en in een volgend manuscript rekening te houden hoe en waaraan je uiteindelijke boek zou moeten voldoen. Hebben jullie ook zo'n mooi presentatieplan voor een manuscript?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is dat eisenpakketje dan? Is dat voor ons ook nuttig? Ik heb gewoon een synopsis gestuurd, korte inhoud plus onderliggend thema. Niks bijzonders.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op zich was de boodschap natuurlijk even slikken, maar eigenlijk zoals verwacht maar niet gehoopt. Wat ik het positieve ervan vind, is dat ik nu een stuk, of noem het liever een eisenpakketje klaar heb liggen, waar een manuscript aan moet voldoen.
Staat er in het eisenpakket dat er geen hiaten in je relaas mogen zitten? Waar heb je dat ding dan gehaald, hebben ze het meegegeven, wat staat er in, post het, etc.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jacqueline, waarom deel je het eisenpakket niet even met ons? Wij branden van nieuwsgierigheid. En welke uitgever was het?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedoel je over de regelafstand, hoe de tekst opgemaakt moet worden, de auteursrichtlijnen?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
nee, allemaal nee. het was een inhoudelijk eiosenpakket. Ik wil het best wel delen met jullie. Maar ik weet niet of dat nu zomaar publiekelijk kan. Zou ik het allemaal, in een keer, via een PB-tje sturen? Ik hoef het helemaal niet voor mezelf te houden, daarom zet ik het hier neer. Maar de naam van de uitgever wil ik niet vertellen, dat vind ik niet fair, dus dat doe ik niet. Hoe vinden jullie mijn plan?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan niks vinden hier om het in en afgeschermd deel te zetten, dus ik plaats het hier. het neemt nogal wat ruimte in beslag, 3 A 4tjes. Ik weet niet of Dries daar problemen mee heeft? Publicatievoorstel Hartelijk dank voor het benaderen van bij uw publicatieplan. Om een hoog kwaliteitsniveau te garanderen, stellen wij in dit publicatievoorstel een aantal zaken aan de orde die u en ons in staat stellen uw manuscript te beoordelen. Wanneer u de vragen beantwoord, wilt u dan bondig en specifiek zijn? Het beantwoorden van de vragen geven een goede basis voor: - het beoordelen van uw publicatieplan; - het schrijven van uw manuscript; - het schrijven van het voorwoord; - de promotie van uw boek. Inhoud Uw boek in het kort - Titel en ondertitel - Beschrijving van de inhoud - Hoofdlijnen - Voorbeeld hoofdstuk - Bijzondere onderdelen - Omvang - De auteur Reviewers - De markt - Het publiek - Concurrentie - Verkoop en marketing - Verkoop- en promotiekansen - Planning Uw boek in het kort Titel en ondertitel Een goede titel is kort, blijft hangen en dekt de lading van het boek. Beide dienen actief het boek te verkopen en niet alleen beschrijvend te zijn. Bij voorkeur is de titel stimulerend en de ondertitel informatief. 1 Beschrijving van de inhoud Beschrijf in twee á drie alinea’s uw boekvoorstel. Deze beschrijving dient duidelijk te maken waar het boek over gaat: - het onderwerp; - de inhoud; - het doel; - benadering van het onderwerp. Hoofdlijnen Geef de hoofdlijnen van het boek weer: - titels van hoofdstukken; - paragrafen; - een korte omschrijving van de inhoud van de hoofdstukken. Voorbeeld hoofdstuk Sluit een representatief voorbeeldhoofdstuk bij. Bijzondere onderdelen Zal het boek bijzondere onderdelen bevatten, zoals tabellen, afbeeldingen, figuren, checklists, kaders, formulieren, en maakt u gebruik van digitale media? Geef ook aan hoeveel tabellen, figuren et cetera u wilt plaatsen. Omvang Laat aan ons weten wat de omvang is van uw werk. Het aantal pagina’s bepaalt u door de volgende instellingen te gebruiken: - anderhalve regelafstand; - Times New Roman 12 pt.; - Marges 2 x 2 x 2 x 2 (cm). Het aantal woorden kunt u tellen door in Word de volgende stappen te volgen: Klik in de werkbalk op menu [Extra], en klik vervolgens op de optie [Woorden tellen]. De auteur Vertel iets over uzelf. - sluit een korte biografie bij; - sluit een lijst van eerdere publicaties bij; - hoe zou u uw expertise uitleggen aan potentiële lezers? - waarom kunnen zij uw boek vertrouwen? Reviewers Kent u prominente personen die u kunt benaderen om uw manuscript te lezen en beoordelen – en eventueel een quote kunnen schrijven op de achterflap? 2 De markt Waarom is het belangrijk dat uw boek nu op de markt wordt gebracht? Wie zitten er op te wachten en waarom? Behandelt u een onderwerp dat actueel in de belangstelling staat of biedt u juist een overzicht over een langer lopende kwestie? Het publiek Hoeveel mensen kopen uw boek en wie zijn dat? Wie zitten er in de primaire doelgroep en in mindere mate wie zitten er in de secundaire doelgroep? Welke periodieken lezen zij en welke congressen bezoeken zij? Concurrentie Met welke boeken gaat uw boek concurreren? Vult uw boek een gat in de markt? Wanneer er geen concurrentie is, schrijft u dan op welke boeken het meest in de buurt komen. Verkoop en marketing Geef aan wat de unieke eigenschappen van uw werk zullen zijn. Geef bijvoorbeeld aan wat de unieke: - gebruikte methode/didactische opzet is; - casestudies en praktijkvoorbeelden zijn; - inhoudelijke vernieuwing is ten opzichte van andere boeken; - aansluiting bij een studieprogramma is; - stijl, toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid is. Beschrijf daarnaast in één zin wat het belangrijkste verkoopargument is van uw boek. Bijvoorbeeld: Dit is het enige boek dat..! Of Dit is het eerste boek dat..! Flaptekst Wij stellen het zeer op prijs als u een voorstel schrijft voor een flaptekst. Deze zal in de meeste gevallen dienen als basis voor de uiteindelijke flaptekst en teksten voor promotiedoeleinden. Een flaptekst beslaat ongeveer 200 woorden en bevat achtereenvolgens de volgende onderdelen: - een beschrijving van het onderwerp; - een beschrijving van de methodiek of benadering van het onderwerp; - een beschrijving van de doelgroep; - een introductie van de auteurs. Verkoop- en promotiekansen Hoe kunt u ons helpen bekendheid te geven aan uw boek? Spreekt u voor groepen, schrijft u in periodieken en heeft u contacten met de media? Planning Wanneer verwacht u klaar te zijn met het manuscript? Wat is een belangrijke datum om het boek te publiceren (bijvoorbeeld vanwege aanvang studiejaar). Ik heb het ervaren a;s een toelatingsexamen toen ik er mee bezig was. Kijk maar of jullie er iets mee kunnen, het kan nooit kwaad, denk ik.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het niet mag van Dries, is het zaak om het zaakje zo snel mogelijk te copieren voordat het verdwijnt.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tof! (Of niet. Het bezorgt me wel een beetje een paniekaanval. Hoe kan ik mijn kindcreatie in al die commerciele hokjes duwen?) :(

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Afstand. Goed tip Micha. Haha. Waar maak ik me ook druk over? Ik zit hier nog druk te ploeteren aan de herschrijf van hoofdstuk 4 of zo! :rolleyes:

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is voor non-fictie begrijp ik, of zit ik er naast. Zou er ook zoiets voor fictie bestaan. Overigens een biografie bijvoegen is nieuw voor me.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik denk ook dat het eerder bedoeld is voor non-fictie of edu. Maar er zijn toch ook wel elementen die bruikbaar zijn voor een fictief verhaal.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, iedereen kan toch die dingen eruit pikken, die op zijn manuscript van torepassing kunnen zijn? Het is geen dwang, en zeker niet bedoeld om iemand, ach Runa :crybaby: , te ontmoedigen. Anders had ik het toch niet hier neergezet? :(

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, Jacqueline, inhoudseisen zijn het, waar je inderdaad veel aan hebt. Is iets om rekening mee te houden. Supertip! :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben dan nog niet zo ver om wat op te sturen naar een uitgever maar inderdaad kun je hier goed gebruik van maken.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MichaM, volgens mij was dat bij deze uitgever wel de bedoeling. Ik denk dat niet iedere uitgever dezelfde eisen hanteert, dus dan treedt jouw regel in werking: je hoeft niet op alle vragen antwoord te geven. Deze 'tip' van mij, is ook helemaal niet bedoeld om te zeggen: zó moet het! Maar meer om iedereen een paar dingen hieruit te laten oppikken, dingen die je in jouw ms eventueel kunt gebruiken. Algemene tip. Meer niet.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, Jacqueline, begrijp me niet verkeerd, het is een geweldige verzameling belangrijke vragen, handig om bij stil te staan als je echt serieus wilt publiceren. Moedeloos word ik omdat ik me nu weer ga afvragen of - en zo ja wat - mijn teksten nog toe kunnen voegen aan de Himalyaberg boeken die er al zijn. :(

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet in de stress schieten. Dit is het meest uitgebreide boekvoorstel dat je kan maken, en het is idd voor non fictie bedoeld. Als je deze punten naloopt en invult kan je goed zien op welke plek in de markt je boek staat. Gaat het over een fictie werk, Marria, zoals jij vaak schrijft, en je laat dit schema er op los, dan kan ik me voorstellen dat je dat gevoel krijgt, wat voeg ik nog toe, wat maakt mijn werk anders. Maar verhalen, verzonnen verhalen, die moeten er zijn. Altijd weer nieuwe, in alle variaties, met telkens kleine vleugjes van de huidige tijd (Afke´s tiental toen, of Monique´s drietal nu). De wereld draait op verhalen, zonder verhalen zijn we nergens. Verhalen zijn een belangijk onderdeel van wat wij zijn, mensen, met een ziel, een doodsbesef, unieke gedachten. Alleen al daarom zijn ze allemaal belangrijk. Lange lijst of geen lange lijst.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mij hebben ze inderdaad bepaalde marktsegmenten bekeken, die speciale doelgroep en doortimmerde strategieën in elkaar gezet. Echt een plan de campagne. En ik moet zeggen: het werkt wel.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal mee eens, niets op aan te vullen, het is exact hoe het is. Wat zouden we zijn zonder een boek waar we heerlijk kunnen induiken, onze fanatsie lustig erop los te kunnen laten gaan? Dat is toch smúllen, weet jij iets beters om van je stress af te komen? Ik niet. Marria, lekker doorgaan, laat je niet door zo'n stom schema in de war maken. Fantasie, daar gaat het om, dat is pas echt schrijven. Dit laatste non-fctieboek, was het laatste dat ik van mezelf 'moest' schrijven, een dwang of drang van binnen uit. Ik moet het nog maar zien of ik dat met fictie op papier krijg. Om me vervolgens 'totaly nothing' door dit bovenstaande schema te laten afhouden.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jacqueline, het is misschien een wat domme vraag... maar wat houdt een ' manuscript voorstel' precies in? Is dat een voorstel doen over een nog te schrijven manuscript, of zit ik mis? Ik schrijf wel graag maar weet nog bijna niets over het uitgeverswereldje. Ik vond het, tot nu toe, nooit nodig om daar alles al over te weten omdat ik nog geen manuscript af heb. Maar sinds ik op het forum zit is de interesse wel gewekt.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
jetjeveer, Ik weet het ook niet precies. Toen ik die uitgever telefonisch benaderde, stuurde ze per mail een heel document, waar naar verschillende links werd verwezen. Dat zou ik moeten beantwoorden en zo terugsturen. Dit was voor mij de eerste keer dat ik op die manier moest reageren op een ms. dat wel zo goed als klaar is. Een andere keer, moest ik het hele document opsturen zonder verder iets. Dus zo'n verschil kan er inzitten. Ik weet ook niet wat het gemiddelde, de doorsnee of het normale is. Wat ik wilde delen met jullie was deze manier van werken omdat ik er veel aanknopingspunten in zie zitten, zeker als je ergens over twijfelt. Ik zie er veel 'eisen op een zilveren schaaltje' in aangerijkt zitten. Dat is net als met een onderzoeksvraag bij een kennisinstituut. Je dient een te onderzoeken probleem in, dat wordt daar dan met literatuurlijsten uitgewerkt. je krijgt het terug met een plan, als: onder uitsluiting van: en dan volgt een lijst met onderwerpen, je wil het niet weten. Maar ook die, juist uitgesloten onderwerpen, bieden zoveel inzichten over hetzelfde onderwerp of de bewuste vraag, dat je al geen wetenschappelijk onderzoek meer nodig hebt, je kunt het dan zelf uitwerken. Dat vind ik ook van dit ms voorstel: je wil dit ms als boek uitgegeven zien, maar aan welke eisen moet dit onderwerp nu voldoen voor een uitgever voordat zij het goed genoeg vinden? Dat vraag je jezelf van tevoren af. Volgens mij weet je dat vaak niet. Dit eisenpakket vind ik dusdanig uitgebreid, dat als je een ms wil indienen, je hier al bij voorbaat de vragen kunt beantwoorden. Dan weet jezelf of je ms goed is en de toets der kritiek kan doorstaan. Volgens mij is het een houvast, als je de hoofdpunten wil zien.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke...zo. Het was dus een reactie op jou ms. Ik heb het gekopieerd om het later nog allemaal eens rustig door te lezen. Ziet er wel indrukwekkend/afschrikwekkend uit. :paranoid: Maar eh...
Om me vervolgens 'totaly nothing' door dit bovenstaande schema te laten afhouden.
Zo is het. :nod:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg bedankt voor het delen. Ook ik heb het opgeslagen, voor wie weet wanneer. Eerst mijn ms maar eens af zien te krijgen. Succes. Jeanine