Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat is een uitgeverij?

Sorry, misschien krijg ik wel boze reacties, dat is dan pech hebben. Ik wil hier alleen maar even zeggen dat ik een beetje moe word van mensen die het steeds hebben over het feit dat de uitgeverij hun boek wil uitgeven en het dan blijkt te gaan om een POD-uitgeverij. Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis mee en ik gun het iedereen, maar er is toch wel degelijk een verschil. Ik bedoel ook niet dat die mensen dan niets bij boekpromotie mogen zetten. Dat juist wel. Maar niet doen alsof het een reguliere uitgever betreft. Ik weet, er is al veel over gesproken en POD heeft waarschijnlijk de toekomst. Waar wat zegt kwaliteit nu nog? En wie maakt tegenwoordig uit wat kwaliteit is? Ik hoop dat iemand mij kan overtuigen dat ik het verkeerd zie, dus reageer maar.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is een extra POD-trollenwaarschuwing uitgegaan, bij de "De Troll".

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het uitgeverstraject duurt me eerlijk gezegd te lang. Geduld is nooit mijn sterkste kant geweest, maar nu ik ouder wordt ga ik niet maanden wachten en productieve tijd verspillen. Als het verhaal niet levensvatbaar is, wees dan eerlijk en laat het project een natuurlijke dood sterven en begin met iets anders. Er zijn heel wat auteurs c.q. schrijvers die zich heel goed kunnen bedruipen. het hele leven is gebaseerd op wie kent wie - the boys network (of the girls). Vandaar ook het topic "Omslagen." Je eerste verkoopcontact met de lezer. Ik zie heel goed wat Calbona bedoelt. ook is er voor uitgeven een stuk voorfinanciering vereist. De drukker moet betaald worfden, de omslagontwerper, de editor die proefleest en evt ook nog corrigeert, kortom voordat er een drukklaar ms op tafel ligt is er al het nodige geld uitgegeven. Uitgevers krijgen 100derden manuscripten per week, tot gek wordens toe. Ik denk dat je pas serieus aan de slag kunt gaan als je volgende doet: *) produceer een smetteloos ms, zonder taal- en grammaticale fouten. *) print het op goed papier en hanteer de geldende normen voor gemakkelijk lezen. *) kom met een sluitend verhaal zonder alsen en maaren. Boven alles, houdt er rekening mee wat mensen willen lezen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ThePhantom, wat jij hier vertelt mag ondertussen wel duidelijk zijn. Dat staat op elke site van elke reguliere uitgever onder "Hoe stuur ik een manuscript in".

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik me ook afvraag is waarom een boekproducent zich per se uitgever wil noemen. Ik neem aan dat ze weten dat het publiek het verschil niet echt weet en ze doen ook niet veel moeite om het publiek te laten weten waar dat verschil zit. Door zichzelf uitgever te noemen, spelen ze dus willens en wetens in op een gebrek aan kennis en proberen ze de ijdelheid van de aspirant schrijver te strelen en zo geld binnen te halen. Ook als ze zeggen dat ze het voor de schrijver doen en niet voor zichzelf..

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deels is dit ook zo natuurlijk. Maar vergeet niet al die grote ego's die kost wat kost een boek op de markt willen brengen. Het is altijd nog vraag en aanbod. De gemidelde Nederlander krijgt veel meer vrije tijd. Handig met de computer zijn tegenwoordig velen. Waarom dan niet het ego wat oppoetsen met een boek. Ik heb het nu even niet over de goede hardwerkende schrijver met een prima marketingplan. Die red het toch wel.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is vaak ondoorzichtig. Er worden ook vaak dingen beloofd die niet echt zo zijn. Sommige POD-uitgevers zeggen gratis te zijn, maar klopt dit wel?
Voor alle duidelijkheid, bij Calbona betalen de schrijvers toch ook zelf voor de uitgave van hun boek?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"PODverdorie, PODverdorie, Podverdorie noggerisaantoe zeg, PODverdorie..." (Toon Hermans)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is vaak ondoorzichtig. Er worden ook vaak dingen beloofd die niet echt zo zijn. Sommige POD-uitgevers zeggen gratis te zijn, maar klopt dit wel?
Voor alle duidelijkheid, bij Calbona betalen de schrijvers toch ook zelf voor de uitgave van hun boek?
Heel duidelijk, en van mijn kant de allerlaatste reactie (stom eigenlijk). Ja, bij Calbona moet met ook betalen. Maar ik heb niet het idee dat ik daar geheimzinnig over doe!!! Of wel soms. Misschien heeft het zin om eerst even te denken voor je reageert.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry Wijnand. De sfeer wb poduitgevers is hier op dit moment niet zo goed. Je post net op het verkeerde moment. Het is niet persoonlijk. Ik wens je succes met je bedrijf.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien toch een beetje persoonlijk. Gezien de hoge warschijnlijkheid van Spam. Of kwam je voor de gezelligheid op het forum?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zitten jullie (oke sommige van jullie) toch 'een beetje dom' :retard: door te slaan. Wordt iedereen die boeken produceert nu ineens op de brandstapel gesmeten? Doe effe normaal. :angry: De site van Calbona is helder. Wil je (ondanks dat je boek bij een ander is afgewezen, of zelfs als je niet kunt typen maar wel de memoires van je overleden oma in een mooi bundeltje wilt) een boek laten maken dan doet hij dat voor je. Desnoods typt hij (of een van de medewerkers) het nog voor je uit ook. Voor 60 euro maakt hij 'de memoires van je oma' op en je koopt er minimaal 25 voor de prijs van 4,75 per stuk. Wat is daar mis mee? De site is helder, de kosten staan erbij. De hele familie is blij. De frustratie begon hier op het forum bij boeven als FM die zeggen: jouw boek is de moeite waard, ik geef het voor je uit en met een mooie marketing beloof ik je gouden bergen. Mensen dachten dat ze 'gewoon' uitgegeven werden, hoewel ze ook als ze een beetje kunnen lezen zelf konden zien waar ze mee in zee gingen. Maar goed, dat zit een beetje tegen misleiding aan. Op de manier waarop Calbona zijn site presenteert, vind ik er zelf niks mis mee. Als ik een loodgieter nodig heb kijk ik ook op de site en ben ik blij als ik daar kan lezen wat hij kost en wat hij daarvoor doet. Je kunt vervolgens je werk bij Calbona laten doen of niet. Als je ergens goedkoper dezelfde kwaliteit kunt krijgen (hij lijkt me niet duur overigens) ga je naar een ander. Dat de boeken die via hem zijn uitgegeven geen literaire hoogstandjes zijn zal vast zo zijn, maar dat wordt ook nergens gesuggereerd. Of zit jullie weerstand tegen het feit dat er iemand hier op de site komt die eigen financiele belangen heeft? Denk dan eens na waarom een medewerker van een reguliere uitgeverij hier omarmd wordt en iemand van een eigenbeheeruitgeverij zo min behandeld. Het zijn twee takken van sport in deze schrijfwereld waar ik graag alles van wil weten, dus Calbona kwebbel lekker mee en let niet op de zuurpruimen hier. :nod: Overigens heb ik geen aandelen of belangen bij zijn zaak, sterker nog ik had er nog nooit van gehoord. Nu dus wel maar alleen omdat ik nieuwsgierig ben gaan googlen en niet omdat hij zijn website prominent in beeld plaatst, sterker nog die vind ik nergens. Dus wat mij betreft wil ik ook graag van hem leren hoe die wereld in elkaar zit. Verzin eens wat intelligente vragen voor hem, zou ik zo zeggen. *zjors is klaar met haar preek, verder met de orde van de dag*

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Calbona, ik suggereer nergens dat er op uw site geheimzinnig wordt gedaan. Wilde alleen middels een vraag helderheid krijgen over het soort uitgeverij dat Calbona is. En DeEllis bevestigde dat met haar antwoord. Er zijn zoveel soorten uitgeverijen en bedrijven die boeken uitgeven dat ik, en meerdere schrijvers (dat blijkt wel uit deze discussie) soms door de bomen het bos niet meer zien. Verder bent u net als iedereen welkom om hier mee te praten over alles wat met schrijven te maken heeft.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Calbona, Houd vooral niet op met schrijven. Ik heb net je site bekeken en ik vind dat je inderdaad heel eerlijk en open bent over hetgeen jullie aanbieden. Jullie bieden mensen aan hun boek te laten drukken, net zoals men t-shirts kunt laten bedrukken. Daar geld voor vragen, is ook logisch. Het probleem is dat er POD uitgevers zijn die de suggestie wekken dat men hetzelfde kan bieden als een reguliere uitgeverij en dat is gewoon niet zo. Alleen al qua logistiek en promotie heeft een 'echte' uitgeverij veel meer te bieden. Daarnaast is het niet eerlijk om mensen te laten geloven dat er geen verschil is tussen een POD uitgave en een uitgave via een 'normale' uitgeverij. Men geeft schrijvers zo valse hoop.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben blij dat er nu tenminste iets positiefs uit komt. Ik wil mezelf nooit in de hoogte steken, maar als jullie allemaal zouden weten wat ik doorgaans allemaal doe zonder daar voor betaald te worden, zou iedereen stil worden. Niets bijzonders voor mij, maar als er dan een stel onnadenkende heethoofden allerlei ideeën naar voren brengen die niets met mijn verhaal te maken hebben... Ik begon met te zeggen waarom uitgevers vaak niet reageren. Van het een kwam het ander. Ik heb mijn zegje gezegd en ga weer door. Op dit moment ben ik bijna klaar met een fotoboek over een hulpproject in Bulgarije. 160 pagina's full colour en offset gedrukt. Met ISBN en ook te verkrijgen via de reguliere boekhandel. Het gaat over een Nederlands initiatief om een tehuis voor lichamelijk en geestelijk gehandicapte kinderen, die daar minder als varkens leefden en die dankzij de inzet van een, zelf gehandicapte, vrouw nu een menswaardig bestaan hebben. Verder ligt er een boekje in de winkels met de titel IXAT op de TAXI. Verhalen van een Rotterdamse taxichauffeur. Maar om alles hier te zeggen... kijk maar op mijn site... (die ik niet noem)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En meneer calbona, net een dag op het forum, maar maar doorgaan met het uitschelden van forumbezoekers... het zal allemaal wel aan mij liggen.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En meneer calbona, net een dag op het forum, maar maar doorgaan met het uitschelden van forumbezoekers... het zal allemaal wel aan mij liggen.
???????

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Calbona, ik denk dat Redhed er op doelt dat je met termen als gefrustreerd en onfatsoenlijk begon in een ander topic waar we gewoon een discussie hadden. En in dit topic over heethoofden en onnadenkendheid. Dat komt niet bepaald sfeerverhogend over, maar nogal defensief. En eerlijk gezegd vond ik het ook niet leuk dat er, wanneer ik een vraag stel, wordt gezegd dat ik moet nadenken voordat ik iets post. Zeker omdat je mij niet kent en anders wel beter zou weten. Maar goed, ik word een beetje moe van dit gesteggel. Het was waarschijnlijk een beetje ongelukkige binnenkomer. Op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zullen we maar denken. Wat mij betreft zand erover en laten we weer op een schone lei over schrijven gaan schrijven. :)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt gelijk Irene, Ik hoopte in de eerste instantie mensen een beetje duidelijkheid te verschaffen over hoe uitgevers denken en handelen. Zelf heb ik als schrijver dezelfde ervaringen gehad. Daarop besloot ik het voortaan zelf te doen en dat is me gelukt. Ik wil niet kwetsen, nog becommentariëren. Ik wil alleen helpen. Maar helaas begon het met verkeerde interpretaties waarop ik weer reageerde. Ik kan nu eenmaal slecht tegen het overhaaste en ongefundeerde oordelen dat mensen vaak op dit soort blogs doen. Lekker anoniem. Ik word ook nog steeds door sommige mensen 'meneer Calbona' genoemd, terwijl ik toch met open vizier en met eigen naam onderteken. Ik ga weer leker verder met mijn eigen wereldje en verlaat dit forum. Ik heb een mening gegeven, ongevraagd en heb geleerd... opnieuw. Net als iedere andere dag van mijn leven heb ik weer iets geleerd. De padvinderij is van een andere orde geworden sinds ik die 53 jaar geleden de drug toekeerde. Allemaal veel succes met het schrijven en met het vinden van goede uitgevers. :crybaby: :wink: :crybaby:

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor zover ik de site van Calbona heb kunnen doornemen wordt hier tenminste heel duidelijk gezegd waarvoor jij als auteur komt te staan als jijzelf echt aan het uitgeven van een boek denkt. Hij eigent zich niet de titel van uitgeverij toe. Noemt zich, terecht, evenmin POD. (Nogmaals, dit is een verkoopsslogan die technisch onbetaalbaar is om op afroep van bestelling uit te voeren.) Wel dat hij u aan vastgestelde prijzen met een minimumafname van 25 ex. boeken aflevert en kortingen geeft vanaf 80 ex. en meer. Bovendien zegt hij ook zelf dat het voor de auteur niet uitmaakt op welke wijze je boek in de beste kwaliteit gemaakt wordt. Voor de auteur telt het eindresultaat. De auteur, als uitgever, beslist hierin duidelijk. Meermaals heb ik hierop gedrukt. Dit komt mij eerlijk over bij deze producent die nooit rijk zal worden met o.a. deze prijzen voor de opmaak, maar ook nooit zijn broek zal scheuren. De gratis werkuren, zoals bij elke creatieveling, moet je er bij nemen. Geeft hij ook toe. De auteur staat zelf in voor het voorbereidend werk tot aan de druk. Uw telmachine bepaalt het uiteindelijk bedrag dat jij in je boek wil investeren. Ook voor de verkoop zijn de pijlen uitsluitend op jou gericht. Zoniet neemt hij aan aanvaardbare prijzen bepaalde taken van u over. Jij bent de klant. Hij de uitvoerder. Van mijn kant gezien is dit een erg juiste benadering voor mensen die voordelig in eigen beheer, via deze weg een boek laten drukken. Nu kun je nog enkel via offertes aan prijsvergelijking doen. Vage beloftes heb ik nog niet gevonden. Het enige wat ik zou willen zien is gewoon het eindresultaat. Even verduidelijken dat ik deze drukker niet ken en ik pas in deze rubriek voor het eerst van hem hoorde.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar laat jij drukken/printen Calbona? Is dat ook bij WPS?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Excuses aan Zjors (die over mijn prijzen gaat, en ik dus dik te vriend wil houden.) Redhed startte een discussie onder het hoofd: “SNELHEID REACTIE UITGEVER” Uit de hieruit ontsproten discussie viel veel leerzaams te ontdekken, tot nut van de forumleden. Het bleek wel een onderwerp met fijngevoeligheden. Nuances voor in de porseleinkast. Wie komt daar plotseling binnen op 13 februari om 19.23 uur? Geen olifant, maar Calbona. En die zegt: “Als we iedere schrijver moeten geloven zouden er alleen maar bestsellers over de toonbank gaan. Heel veel mensen laten hun oren hangen naar de vrienden en kennissen in hun omgeving die hun pennevruchten de hemel inprijzen. Helaas is de werkelijkheid vaak anders. Sinds bijna vijf jaar ben ik per ongeluk u i t g e v e r geworden (dat leg ik hier verder niet uit, maar wie het wil weten kan me schrijven!). Wat ik in die tijd allemaal aan mij voorbij heb zien komen... Onbeschrijfelijk. Toch willen mensen dan vaak een boek (wat ik me wel kan voorstellen, want het is toch je kindje) en dat maak ik dan, naar beste kunnen en zeker professioneel. Iedereen gelukkig. (…) Voor nadere informatie verwijs ik u naar mijn Calbona site.” In mijn naïviteit dacht ik hier te doen te hebben met reclame voor Calbona, maar dat blijkt fout, want hij is een aangenaam forumlid, die mij alleen maar wil helpen. Ook moet ik mijn excuses aanbieden, omdat ik hem Calbona noem en niet bij zijn eigen naam, wat hij kwalijk vind. Een verzachtende omstandigheid is wel, dat iedereen hier bij zijn bijnaam genoemd wordt. Want die schijnen daarvoor te zijn. Het verband met de ‘Snelheid reactie uitgever’ werd niet door iedereen onderkend. Zjors, je hebt gelijk. Het is altijd fijn wanneer je een loodgieter treft op het moment dat je een loodgieter nodig hebt. Is men echter, met anderen, in een interessante discussie gewikkeld, en er komt plotseling een plompverloren loodgieter luid en duidelijk roepen, dat hij uiterst laaggeprijsd lood kan gieten, dan kan dat tot wrevelige reacties leiden. ( RedHed had het onderwerp 'Snelheid reactie uitgever' geïnitieerd, niet Sjee, zoals ik abusievelijk vermeldde. Dit is inmiddels veranderd.)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zal ik dan maar een afsluitende opmerking maken? Aangezien ik dit topic ben begonnen... Natuurlijk willen mensen geld verdienen. Je kunt het eens zijn over de manier waarop ze dat doen of niet. Reguliere uitgeverijen laten ook 'meesterwerken' schieten wanneer er te weinig aan te verdienen valt. POD-uitgevers stappen gewoon in het gat dat er ontstaat. Ik denk dat er weinig aan te doen is en in een aantal gevallen, zoals DeEllis al aangaf, kan het ook iets positiefs zijn. Er zijn namelijk ook mensen die ervaringen van zich af willen schrijven, geen aspiraties hebben, maar wel een mooi boek willen. Ook daar moeten mogelijkheden voor zijn. De keuze maak je als schrijver zelf: of je 'moddert door', of je kiest voor instand fame, voor wat dat laatste waard is. Maar wees wel eerlijk tegen jezelf en anderen (dat betekent niet dat je niet trots mag zijn want een boek schrijven, ongeacht de kwaliteit, is al een hele prestatie). En soms moet talent sudderen. Bij de een gaat dat sneller dan bij de ander, net zoals we niet allemaal op dezelfde leeftijd hebben leren lopen, praten, fietsen. Ik heb besloten me niet meer te ergeren aan wat anderen zeggen, maar die energie in mijn schrijven te stoppen. Hoop dat de rest dat ook doet. Kunnen we die uitgevers lekker overspoelen met onze meesterstukjes.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik nog een erg grappig citaat weergeven (heeft niets met de inhoud van de post te maken, maar toch... ik wist niet dat de vlag er zo bij hing, bij 'onze' padvinderij). Meneer Calbona schreef: "De padvinderij is van een andere orde geworden sinds ik die 53 jaar geleden de drug toekeerde." Vind ik grappig. :)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik Sjee toch ook nog vragen waar ze deze opmerking op baseert? "Reguliere uitgeverijen laten ook 'meesterwerken' schieten wanneer er te weinig aan te verdienen valt." Heb je daar inside informatie over? Ik verneem het graag!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ros, Wijnand is ook al van Wikipedia afgetrapt. Heb medelij ;) Wijnand van de Meeberg ne/weg/reclame. Mag ook nuweg wmb. EdBever 6 apr 2007 08:51 (CEST) * het is zeker ne, maar het gaf me wel enig genoegen. Peter boelens 7 apr 2007 10:28 (CEST) * Met interesse gelezen, doch inderdaad, helaas, NE. Mag weg. MartinD 18 apr 2007 14:27 (CEST) http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Te_verwijd… Enfin, hier meer info over wijnand en waarom hij boeken is gaan uitgeven. http://www.moetjekijken.nl/gasten/wijnandvandemee…

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ros: Ik geloof dat je Sjee en mij door elkaar haalt. Sjee starte dit topic, wat is een uitgever. Ik starte het topic. snelheid reactie uitgever. Dat kan wat worden met die wedstrijd als je de deelnemers niet eens uit elkaar kan houden! Wat betreft je post: :thumbsup: :thumbsup: