Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

grootste boekenbeurs in Frankfurt

Hallo, allemaal. Vanaf gisteren is de grootste boekenbeurs ter wereld in Frankfurt weer van start gegaan. Tot en met zondag komt de halve uitgeef wereld daar bij elkaar om te kopen en te verkopen. Is iemand hier (of bij de kinderboekenbeurs in Bologna) wel eens geweest. Ben erg nieuwsgierig naar ervaringen en/of verhalen. Het schijnt een grote opsteker voor je toekomst als schrijver te kunnen zijn. Groetjes, http://www.buchmesse.de/en/ p.s. Dries, ik weet niet of ik hem in het juiste topic gezet heb. Als blijkt van niet, dan weet je vast waar hij wel thuis hoort.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, nee, wij komen allemaal tegelijk, dus jij hoeft maar een keer mee uit eten en wij laten weinig voor je over :D Maar hoe gaat dat eigenlijk als je naar zo'n beurs gaat? Word je dan ook gefeteerd door je uitgever? Mag je dan ook mee aanschuiven als die met een potentiele koper gaat tafelen?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, dan is het goed. Lijkt me erg gezellig! Yep, zo gaat dat. Clavis weet wel wie er geinteresseerd is in de voetbalserie en laat mij weten op welk tijdstip ze een afspraak hebben met die uitgever. Dan zorg ik dat ik toevallig op de stand ben en dan stellen ze me voor. In sommige landen stellen ze dat erg op prijs. Dan maken we een praatje. De een vroeg waar ik de inspiratie vandaan haal. De ander begon over de promotie. De commerciele man van Clavis kan heel goed inschatten waar hij mij wel in moet zetten en waar niet. Hij heeft me er ook een aantal keren niet bij geroepen, omdat het gesprek niet lekker liep. Prima toch? Het was erg leuk om mee te maken en vooral om te zien hoeveel energie Clavis erin steekt om de boeken te verkopen aan het buitenland. Soms duurt het wel een paar jaar voordat een uitgever toehapt. Ze hebben een razendpopulaire dolfijnenserie lopen. Die is al her en der in het buitenland uitgegeven. Maar nu verkochten ze het aan een uitgever waar ze al vijf jaar mee praten. Dus geduld is een schone zaak.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit eten??? Gezellig, bij deze meld ik :D me aan... Ja, ik ben ook benieuwd naar hoe dat nu eigenlijk allemaal in zijn werk gaat? *Ha,ha, je was me al voor met je reactie*

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Rapid, nog een vraagje (als je het tenminste nog niet zat bent) Ik maak uit je reactie's op dat je heel tevreden bent over Clavis. Is het nooit een nadeel geweest, dat deze uitgeverij in België zit? Als ik me niet vergis ben jij NL-der. p.s. Zou het idd heel leuk vinden om te weten hoe het afloopt (spannend hoor!).

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee Esmeralda, dat is geen nadeel. Ja, ik ben zo Hollands als boerenkool. Ik heb wel een Belgische redacteur, maar die is zo verschrikkelijk goed dat dat alleen maar voordelen biedt. Belgen spreken vaak Nederlandser dan Nederlanders. Clavis had moeite om echt voet aan de grond te krijgen in Nederland. En toevallig was De Voetbalgoden serie een schot in de roos (of eigenlijk in het doel). Dat liep zo verschrikkelijk goed dat de vertegenwoordigers met die serie makkelijker een voet tussen de deur kregen bij de boekhandel. Nu heeft zelfs De Bijenkorf en V&D toegezegd dat ze de boeken in de winkel leggen. En in het kielzog van De Voetbalgoden kunnen ze ook andere Clavisboeken onder de aandacht brengen. Met de Hockeyserie gaat het exact hetzelfde. En het grappige is dat die serie weer makkelijker door de boekhandel wordt ingekocht omdat ik het geschreven heb en ze mij inmiddels kennen van de Voetbalgoden. Als ik het teruglees, klinkt het allemaal alsof ik het over iemand ander heb, hoor. Ik hoop ook dat dat zo blijft.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant om te lezen hoe het er aan toe gaat in Frankfurt. Is het qua opzet en intenties vergelijkbaar met Manuscripta?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Rapid:Ha,ha, grappig. Was die boerenkool :D al bijna vergeten. Voor mij zijn het altijd die Hollandse kroketten! Helemaal top! Heb eens gekeken en volgens mij zitten er idd redelijk wat Nederlanders bij deze uitgever. Ontzettend bedankt voor je feed back!!! Uiteraard heel veel succes met de voetbal en hockey-serie. Daar mag je best trots op zijn hoor, dat is jouw :thumbsup: verdienste, niet die van een ander! groetjes :) , @Inge: Is manuscripta niet meer op de Nederlandse markt gericht? Of zie ik dat verkeerd. Was van plan om dit jaar te gaan, maar kwam niet helemaal uit met school van de kids.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat Manuscripta bij de opening van het boekenseizoen is bedacht. Een publiekstrekker. Daar wordt volgens mij niet onder uitgevers onderhandeld. Op de Buchmesse wel, en die is dan weer minder bedoeld voor het publiek.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat Manuscripta bij de opening van het boekenseizoen is bedacht. Een publiekstrekker. Daar wordt volgens mij niet onder uitgevers onderhandeld. Op de Buchmesse wel, en die is dan weer minder bedoeld voor het publiek.
Maar de maandag is manuscripta toch alleen voor uitgeverijen en boekhandelaren? Ik dacht dat ze dan hun fonds onder de aandacht brachten en boeken aan winkels verkochten etc. En ik dacht ook dat de publieksdag van Manuscripta dit jaar pas voor de tweede keer georganiseerd werd, dat het daarvoor dus altijd besloten was. Maar nu ik dit typ bedenk ik me toch dat de opzet iets anders is, wat Esmeralda al schrijft klopt natuurlijk: geen vertalingen en buitenlandse contacten.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ ING Manuscripta komt voor uit Vers voor de Pers. dit is een beurs zoals Manuscripta waarin persafdelingen hun folders en aanbiedingen presenteren aan de pers. De media kan zo op een dag met alle uitgevers praten om te zien wat interessant is voor hun tijdschriften/radio/televisieshows. Hierbij werd ook de boekhandel uitgenodigd. Boeken verkocht worden er niet, ook niet virtueel. Want daarvoor zijn weer boekhandelsbeurzen - waar boekhandels hun verlanglijstje kunnen opstellen voor het nieuwe jaar bij de uitgevers. Manuscripta is afgelopen jaar uitgebreid met een publieksdag. Uitgevers zijn hier blij mee, maar wijzen ook op de tekortkomingen: er zijn geen boeken om te verkopen (is dat zo? ik ben nooit op de publieksdag geweest) omdat de boeken op dat moment nog enkel aangekondigd worden. Een beurs als Frankfurt is hetzelfde qua publieksdag. Al worden hier wel boeken verkocht. De vakbeurs die in de eerste week zit is bedoeld als plek waar uitgevers van over de hele wereld in een week elkaar kunnen spreken en manuscripten kunnen laten zien die nog niet als boek zijn verschenen - en waar dan op geboden kan worden. Ter plekke, of in de weken na afloop van de beurs. Volgend jaar ben ik er weer bij.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
DanX voor je heldere uitleg Lucatero. Euch.., zelfde brutale vraagje aan jou: Kunnen we je alvast strikken als SO :D correspondent??? groetjes,

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op Manuscripta mogen de uitgevers inderdaad geen boeken verkopen. Maar er treden erg veel schrijvers en dichters op. Van die personen worden de boeken wel verkocht in twee 'boekhandels' in de gebouwen. Maar die worden dan verkocht door die samenwerkende boekhandels. Ik zag er vorig jaar een hele stapel voetbalboeken liggen :D Van een ons bekende schrijver.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt me geweldig om me een dag lang te kunnen verstoppen tussen de boeken. Ik hou je in de gaten, Lucatero. Jij bent daar dan beroepshalve, begrijp ik een beetje?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond Manuscripta erg tegenvallen. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het heerlijk vind om contact te hebben met lezers en niet met media e.d. Volgende maand is de boekenbeurs in Antwerpen en dat is zo'n beetje de grootste consumenten boekenbeurs van ....Europa? Daar kun je wel boeken kopen en, nog leuker, worden ook veel boeken weggegeven. En er signeren heel wat bekende Nederlandse en Belgische schrijvers. Erg leuk om daar te zijn, omdat lezers daar heel doelgericht naartoe komen. Ach Zjors, je doet me teveel eer aan. Ik ben alles behalve bekend en dat wil ik ook helemaal niet. Mooi voorbeeld; vorige maand heb ik een workshop gegeven in België bij het 30 jarig bestaan van de boekhandel waar Clavis uit ontstaan is. Een flinke groep enthousiaste kinderen waarmee ik heel interactief bezig was. Het ging over boeken schrijven, De Voetbalboeken, uitgevers, De Hockeytweeling, illustratoren en hun aandeel in het proces om een boek te maken. Geweldig was het. Ik was zo'n anderhalf uur bezig en moest afsluiten en vroeg of iemand nog een vraag had. En wat denk je? Staat er zo'n klein Belgisch knulletje op en die zegt: 'En hoe heet u, meneer?' Dus ik zeg mijn naam en vervolgens gaat er een complete schok door de zaal. Niemand, (en dan bedoel ik ook niemand) had in de gaten dat ik de schrijver van de boeken was waar we zojuist over hadden gesproken. De workshop heeft vervolgens nog een uur geduurd, want toen hadden ze ineens nog heel wat te vragen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[ ... ] 1. Manuscripta is afgelopen jaar uitgebreid met een publieksdag. Uitgevers zijn hier blij mee, maar wijzen ook op de tekortkomingen: er zijn geen boeken om te verkopen (is dat zo? ik ben nooit op de publieksdag geweest) omdat de boeken op dat moment nog enkel aangekondigd worden. 2. [ ... ] Een beurs als Frankfurt [ ... ] is bedoeld als plek waar uitgevers van over de hele wereld in een week elkaar kunnen spreken en manuscripten kunnen laten zien die nog niet als boek zijn verschenen - en waar dan op geboden kan worden. Ter plekke, of in de weken na afloop van de beurs. [ ... ]
Toch nog een aanvulling: 1. Uitgevers waren in eerste instantie niet direct enthousiast. Maar omdat er zoveel publiek op Manuscripta afkomt, is het een mooie gelegenheid (geworden) om je als uitgever te profileren. Wat er vooral gebeurt, is klantenbinding aan de consument. Ook worden de boeken niet enkel aangekondigd. 'Oudere' boeken heb ik daar ook zien liggen en de nieuwe die nog gedrukt moesten worden, waren niet altijd te zien (op bv poster, kaart, o.i.d.). En inderdaad kon je in een speciale afdeling werk kopen, maar dat was vrij beperkt. 2. In Frankfurt wordt zeker wél gesproken over en geboden op manuscripten die als boek zijn verschenen. Het gaat dan natuurlijk vooral over vertalingen. Hele stapels boeken worden uitgewisseld aan de 'native lezers', die zowel de oorspronkelijke taal van het werk beheersen als de taal waarin het vertaald zou moeten worden. Op de Frankfurter Buchmesse worden, voor zover ik weet, hoofdzakelijk boeken verhandeld, en manuscripten terzijde.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Rapid: :D @Lucardo: Oke, deal! @Zjaan: Ja, hij zit in die boekenwereld @MJ: DanX voor de aanvulling

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, even hardop uitrekenen: Kleinste stand (min 4 m2; met opening naar de buren) € 192,00 per m2. Zeg even voor het gemak 800 euro. BTW erbij 1000 euro. Als 40 SO'ers 25 euro bijeen leggen, heb je dat al bij elkaar. :nod: Dan heb je dus een standje van 4 m2, dus 10 schrijvers per m2. Mmm, dat wordt wel een beetje proppen. :eek: Misschien moeten we dan maar gaan stapelen. Er staat niet bij hoe hoog de stand is :D edit: 600ste bericht alweer. :eek: :eek: Wat ben ik een kletskous (zeg het zelf maar even).

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
de grap is dat je met buitenlandse uitgevers vooraf afspraken moet maken - plannen zogezegd. En die hebben al zo´n druk programma dat ze eigenlijk geen tijd hebben om al die boeken te kunnen bekijken. Met buitenlandse uitgevers een afspraak maken is ook lastig, want ze gaan natuurlijk eerst die af, waar ze weten dat ze echt zaken mee kunnen doen. Om te gaan mailen en bellen naar al die uitgevers is bijna onbegonnen werk als kleine speler. Dat zou tegenwerken. Maar ik vind het idee van jou, Zjaan, wel erg interessant. Waarom zou het niet kunnen als je dat echt zou proberen... Maar dan moeten de titels wel goed zijn, goed geredigeerd, goed verzorgd, ze moeten een publiek aanspreken. En op een eerdere vraag: ja, ik ga daar dan beroepshalve heen. Op dit forum ben ik mede-aspirant-schrijver, maar daarbuiten werk ik veel voor/met/in uitgeverijen. Vooral op zoek naar buitenlands talent.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou wel wat zijn, he? Een stand met allemaal schrijvers-in-de-dop, die zich in het midden van het hol van de leeuw begeeft. Volgens mij is wel eens aangetoond dat waar gelijkgestemden samenklonteren op het internet (bijvoorbeeld hier op SO) ineens nieuwe ontwikkelingen kunnen ontstaan. Stel: je hebt een boek geschreven, een goed en netjes geredigeerd manuscript. Nu leuren velen langs uitgeverijen, en krijgen meestal nul op het rekest, maar misschien is het over een tijdje heel gewoon dat je het op een veiling aan de man brengt - een virtuele boekenbeurs dus. Met zijn allen naar Frankfurt zou mijns inziens best kunnen (en bovendien ook heel leuk zijn), maar op internet is dat allemaal een fluitje van een cent (relatief gezien dan). Het zal allemaal niet van vandaag op morgen gaan, maar de kentering is daar, kijk maar naar de ontwikkeling van POD. De boekenbusiness zal veranderen van een aanbodmarkt naar een vraagmarkt. Niet de uitgeverij bepaalt wat er wel of niet op de markt komt, maar de (aspirant)lezer bepaalt dat (door zijn aankopen). Dat zegt overigens helemaal niets over de kwaliteit van al dat geschrevene. Maar ik vrees het ergste: het verlagen van de drempel door uitgeverijen (wij drukken álles, met uitzondering van racistische of anderszins strafbare teksten) zal een stortvloed aan nieuw materiaal opleveren. Helaas is niet iedereen behept met voldoende zelfkennis (anders was Idols ook nooit een succes geworden). Dat wordt dus printen met die hap, want mijn moeder vond het fántástísch! Gelukkig zullen er altijd mensen met talent voor taal komen bovendrijven. Poe, ik word nog filosofisch.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik ben het met je eens. er zullen veel uitgaven bijkomen. maar wie heeft een budget om een boek te promoten? Een uitgeverij met een reputatie en een concern erachter. niemand zal een boek ontdekken dat niet gepromoot wordt. en dat ene boek dat dan wel doorbreekt, dat is een enkeling - een mevrouw met dieetboekjes. ik geloof niet in macht bij de onbekende schrijver. daarvoor mist hij redactie, promotionele middelen en geen kennissen in het boekenvak.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook dat is waar. Maar waar een schrijver nu zelf met zijn manuscripten de boer op gaat (en moet) om een uitgever (lees: investeerder) te vinden (want dat is het gewoon), denk ik, dat er zich op termijn op internet speciale websites zullen ontstaan waardoor schrijvers en uitgevers elkaar makkelijker kunnen vinden. Maar ook dan zullen financiële middelen en kruiwagens een rol blijven spelen. En het kaliber waar reguliere uitgevers geen geld in willen stoppen, komt terecht bij POD. Wel een interessant topic zo eigenlijk.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjaan, uitgevers hebben toch allerlei know-how die een 'gewone' schrijver niet heeft? En dat kan ook bijna niet, want uitgevers schrijven vaak weer geen boeken. Het zijn twee aparte grootheden: boeken schrijven, boeken verkopen. En dan is er nog de grote middenklus: het corrigeren, redigeren, opmaken, illustreren, vormgeven, drukken / printen. Een uitgever heeft dat alles onder handbereik tegen tarieven waar een gewone schrijver niet bij in de buurt komt. Alleen dat al maakt het erg moeilijk om je daartussen succesvol te begeven. Een boek efficiënt in de markt zetten (met alle kosten meegerekend) komt op zo'n 20.000 euro, heb ik me door een uitgeefster laten vertellen. Daarom clusteren veel kleine uitgevers. Bij dit vak komt heel wat kijken. Dat moet je je wel realiseren.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marriejeanne, Ik zeg toch ook niet dat ik het (voor mijzelf) een goede ontwikkeling vind? Ik zie juist heel goed dat uitgeven een vak is, met specifieke kennis en knowhow. Niet elke verandering is een verbetering, maar de ontwikkeling op het gebied van POD, toont mijns inziens juist aan dat 'anderen' daar kennelijk minder oog voor hebben c.q. het minder belangrijk vinden. Want als je boek klaar is, ga je niet leuren met je verhaal, maar je stapt gewoon naar een POD. U vraagt, wij draaien en laat die knowhow maar zitten. En laten we eerlijk zijn: voor veel mensen gaat het er helemaal niet om dat ze een boek 'in de markt' willen zetten, die willen gewoon hun naam en titel op de kaft van een echt boek zien staan. Meer niet.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
O, ja, natuurlijk, Zjaan. Maar ik dacht dat je met boeken van SOL-lers naar Frankfurt wilde en ze daar in de verkoop aanbieden. Dan heb ik je, denk ik, niet goed begrepen. (Misschien begrijp ik je nu ook nog niet helemaal).

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou het was Rudolf die dat idee opperde, waarna ik even aan het rekenen sloeg. Concrete plannen voor Frankfurt heb ik echt niet, en dat is maar goed ook, want laat ik nou eerst dat boek waarmee ik bezig ben maar eens afschrijven. Dan zien we daarna weer verder. Weltrusten Marriejeanne, lief dat je nog even reageerde.