Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een supernatural young adult roman in het Nederlands uitgeven...

Hoi iedereen, het is de eerste keer dat ik iets op het forum post, al ben ik al een tijdje lid hier. Ik lees altijd met veel belangstelling hoe aspirant-schrijvers te werk gaan bij hun pogingen een manuscript aan de man te brengen. Nu heb ik zelf al een tijdje een manuscript af, en ik heb het ook al aan 4 uitgevers gestuurd, waarvan er 3 het verhaal afwezen en er 1 terugkwam met tips hoe ik het kon inkorten en verbeteren en dat ze tzt interesse hadden om een ingekorte versie van het verhaal te zien. Ik heb het rigoreus aangepast, en heb de nieuwe versie opgestuurd, maar tot nu toe heb ik nog niets gehoord. Moet wel zeggen dat ik het super vond dat ze de moeite namen me van commentaar te voorzien; dat doen de meesten niet! Nu is mijn vraag eigenlijk het volgende: mocht de uitgeverij waarmee ik nu in contact ben toch niets zien in het verhaal, waar kan ik dan mijn verbeterde versie het beste naartoe sturen? Het is namelijk een boek in het YA supernatural genre. In Engeland en Amerika is dat ontzettende big business, maar in NL heb ik nog geen één auteur gevonden die ook in een dergelijke stijl schrijft. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat uitgeverijen met NL auteurs geen echte supernatural young adult in hun fonds hebben (en dus weet ik niet of het de moeite loont ze aan te schrijven) en dat uitgeverijen die WEL supernatural YA boeken hebben, alleen maar vertalingen van Engelse boeken (zoals Twilight e.d.) bieden (en dus weet ik ook weer niet of het de moeilte loont die uitgevers aan te schrijven, want ze geven niet zo veel puur NL auteurs uit). Heeft er iemand een gouden tip voor me? :)

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gisteren in de boekhandel zag ik toevallig dat Prometheus ook YA uitgeeft. Het leken me allemaal Amerikaanse / Engelse auteurs. Op de website van de uitgever kan ik er zo snel niets over vinden. De boeken zullen wel niet 'supernatural' zijn, hoewel fondsen natuurlijk veranderen (zeker bij commerciële kansen).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Young Adult komt steeds meer op. Alleen 'ken' ik inderdaad weinig Nederlandse auteurs die iets gewaagds als The Hunger Games schrijven of dat niveau evenaren. Als het ooit zover komt dat ik zo tevreden ben over mijn huidige verhaal/manuscript dat ik een poging wil wagen, ga ik gewoon een paar uitgeverijen die YA in hun fonds hebben mailen en vragen hoeveel kans ik als Nederlandstalige wannabe heb met mijn YA-manuscript (het is geen SF, geen fantasy en geen horror, maar een soort rare soep met een beetje van alle drie die genres). Dat is misschien ook een tip voor jullie, dan weet je meteen waar je aan toe bent. :) Het zou handig kunnen zijn om in dit topic (of in een afgeschermd topic) een lijstje te maken met uitgevers die ja/nee hebben gezegd, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen de naam wil noemen van de uitgeverij(en) die hij/zij heeft aangeschreven.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
The Hunger Games zijn inderdaad ontzettend goed en lekker gritty. Dat is misschien ook wel wat er mist bij Nederlandse YA schrijvers - ze zijn terughoudend om echt de donkere kant op te gaan?
En anders moeten we de handen maar ineen slaan en zelf een YA Ned Uitgeverij gaan oprichten ;-
Een eigen uitgeverij oprichten is vast een hels karwei, hahaha :D Maar wat vind je van een schrijverscollectief van YA-auteurs?
Het zou handig kunnen zijn om in dit topic (of in een afgeschermd topic) een lijstje te maken met uitgevers die ja/nee hebben gezegd, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen de naam wil noemen van de uitgeverij(en) die hij/zij heeft aangeschreven.
Vind ik een goed idee! Zelf heb ik geen probleem met het delen van die informatie. Waarom zouden beginnende schrijvers niet solidair kunnen zijn :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
The Hunger Games zijn inderdaad ontzettend goed en lekker gritty. Dat is misschien ook wel wat er mist bij Nederlandse YA schrijvers - ze zijn terughoudend om echt de donkere kant op te gaan?
Over wie heb je het dan? Ik ken wat dat betreft alleen Bianca Mastenbroek, en dat is iemand die graag de donkere kant opzoekt.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf schrijf ik ook aan een duister verhaal die onder het genre Young Adult-Horror/Fantasy/Historisch-Supernatural valt. Ik zeg het niet graag, maar ik denk dat Nederlandse uitgeverijen het gewoon niet aandurven om dit soort genre's te publiceren in ons kikkerlandje. Mijn manuscript werd wel eens te gewaagd genoemd voor een fonds. Tja, smaken verschillen blijkbaar. Laten we hopen dat uitgeverijen het een keer gaan aanzien dat sommige Nederlanders gewoon smachten naar boeken die o.a. in Amerika en Duitsland veel te vinden zijn.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij zijn er zeker mogelijkheden. Je zou eens onderzoek moeten doen naar de afzetcijfers van vertaalde YA in Nederland. hunger Games, Twilight, Kelley Armstrong... Allemaal vertaald in het Nederlands. Het lijkt mij toch dat er een afzetmarkt is. 'Onze' tieners en adolescenten verschillen toch niet zo wezenlijk van Duitse en Amerikaanse leeftijdsgenoten. Gr.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik denk dat Nederlandse uitgeverijen het gewoon niet aandurven om dit soort genre's te publiceren in ons kikkerlandje.
Als de meeste uitgevers al niet veel op hebben met fantasy in het algemeen (incl horror) omdat de verkoopcijfers laag zijn, zou ik het ook te gewaagd vinden om binnen die kleine groep consumenten nog een deelgroep te vinden die op leeftijd beperkt is. Als je bij een gewone thriller of fantasy al van een succes spreekt bij 1000 verkochte exemplaren, verspreid over alle leeftijdsgroepen, moet je dan investeren in een boek met een doelgroep die ca. 50 kopers oplevert (en bovendien uiterst moeilijk te marketen is)?

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik denk dat Nederlandse uitgeverijen het gewoon niet aandurven om dit soort genre's te publiceren in ons kikkerlandje.
Als de meeste uitgevers al niet veel op hebben met fantasy in het algemeen (incl horror) omdat de verkoopcijfers laag zijn, zou ik het ook te gewaagd vinden om binnen die kleine groep consumenten nog een deelgroep te vinden die op leeftijd beperkt is. Als je bij een gewone thriller of fantasy al van een succes spreekt bij 1000 verkochte exemplaren, verspreid over alle leeftijdsgroepen, moet je dan investeren in een boek met een doelgroep die ca. 50 kopers oplevert (en bovendien uiterst moeilijk te marketen is)?
Maar is de doelgroep van YA niet groter dan YA? Volwassenen lezen deze boeken ook. En moeilijk te vermarkten? Ik weet het niet. Lijkt mij dat een redelijk homogene groep als adolescenten die gegroepeerd zijn op social media (facebook, google+, hyves) een interessante doelgroep is. Met name als een boek door de doelgroep zelf gehyped wordt/is. Het lijkt me dat hier kansen zijn. Natuurlijk zullen er redenen zijn waarom traditionele uitgevers zich hier niet aan willen branden. Maar,... Het zou doodzonde zijn als ergens in Nederland een Suzanne Collins of Stephanie Meyer zit en uitgevers missen die kans ;). Met name als je een vertaling kan afzetten in de USA of UK.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Stuit nu ineens weer op dit topic en denk ook dat de doelgroep van YA zeker groter is dan YA alleen (mijzelf incluis) :) De markt is nog maar net aan het opkomen, maar er komt m.i. wel meer ruimte. Mijn scifi/YA bevat behoorlijk heftige dingen. Ben benieuwd hoe uitgevers daar dan op zouden reageren (als het er ooit van komt...)

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
katniss en schlimazlnik: Ik snap jullie standpunten. Ik vind het alleen erg jammer dat ik alleen maar tot nu toe heel veel vertaalde YA boeken in de boekhandels zie liggen. Natuurlijk is het logisch dat uitgeverijen afgaan op succes van boeken uit het buitenland en die uiteindelijk gaan vertalen en uitgeven, ze weten gewoon dat zulke boeken dan verkopen. Maar ik gun Nederlandse schrijvers die YA verhalen schrijven gewoon een kans bij uitgeverijen. De concurentie van buitenlandse boeken is gewoon moordend, bijna niemand breekt haast door die barriere heen. Ja misschien BNN'rs, maar waar praten we dan over? Die hoeven maar ergens aan te kloppen bij een uitgeverij en binnen no time ligt hun boek in de boekhandels. (sorry maar moest even eruit.)

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk zouden de sollers die een publiceerbaar YA-manuscript hebben liggen, dat tegelijkertijd naar dezelfde uitgever(s) moeten opsturen. Het zal op zijn minst wat aanacht genereren. Misschien worden dan de ogen geopend.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De concurentie van buitenlandse boeken is gewoon moordend, bijna niemand breekt haast door die barriere heen.
Dat geldt niet alleen voor YA.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar is de doelgroep van YA niet groter dan YA? Volwassenen lezen deze boeken ook.
Daar gaat het niet om als je je primaire doelgroep bepaalt. Volwassenen lezen het omdat het als boek voor pubers in de markt wordt gezet, maar als de pubers het niet oppakken dan zien volwassenen het ook niet. En de YA pakt het niet op als het op de Huishoudbeurs goed loopt en door omroep Max wordt gepromoot.
En moeilijk te vermarkten? Ik weet het niet. Lijkt mij dat een redelijk homogene groep als adolescenten die gegroepeerd zijn op social media (facebook, google+, hyves) een interessante doelgroep is. Met name als een boek door de doelgroep zelf gehyped wordt/is.
De iets oudere jeugd, de YA, is al jaren een van de moeilijkste doelgroepen om iets aan te verkopen (daarover heb ik regelmatig marketeers gehoord). Bijvoorbeeld omdat ze (hormonaal gedreven) stronteigenwijs zijn en niks meer pikken dat ze wordt opgedrongen, ze willen iets van en voor zichzelf (hun eigen sub-sub-subcultuur) hebben waarmee ze hun eigen identiteit in de wereld kunnen zetten. Je kunt als onderdeel van het esthablisment ook niet naar zo'n groep gaan en zeggen dat ze iets moeten hypen.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk zouden de sollers die een publiceerbaar YA-manuscript hebben liggen, dat tegelijkertijd naar dezelfde uitgever(s) moeten opsturen. Het zal op zijn minst wat aanacht genereren. Misschien worden dan de ogen geopend.
Ik vind dit een heel goed initiatief Evert! Misschien zou het zelfs iets zijn om 'ons' als (beginnend) YA-auteurs te verenigen? Is er al zo'n 'belangenvereniging'? Een subdivisie van SOL? Proeflezen, manuscripten idd tegelijk insturen, marktonderzoeken doen, doelgroep benaderen, markt in de gaten houden. Samen de barricades op :-). Idealiter zouden in zo'n vakvereniging ook een marketeer, mensen uit de doelgroep (jongeren), een redacteur van een uitgever etc. zitting moeten nemen. ALs 'raad van advies' oid. Een eigen website met Nederlandse YA-boeken, eigen twitter, eigen Facebook, eigen Google-+. Dan kunnen we de marketinginitiatieven ook bundelen. Misschien genereren we zo zelfs wel media-aandacht voor onze zaak... Ik zie de krantenkop al voor me: Nederlandse YA-auteurs verenigingen zich in 'vakvereniging' :-). Baat het niet, dan schaadt het niet... En heel misschien, vinden we dan zelfs een uitgeverij die zich bij 'ons' wil aansluiten. You can only hope toch? Gr.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar is de doelgroep van YA niet groter dan YA? Volwassenen lezen deze boeken ook.
Daar gaat het niet om als je je primaire doelgroep bepaalt. Volwassenen lezen het omdat het als boek voor pubers in de markt wordt gezet, maar als de pubers het niet oppakken dan zien volwassenen het ook niet. En de YA pakt het niet op als het op de Huishoudbeurs goed loopt en door omroep Max wordt gepromoot.
En moeilijk te vermarkten? Ik weet het niet. Lijkt mij dat een redelijk homogene groep als adolescenten die gegroepeerd zijn op social media (facebook, google+, hyves) een interessante doelgroep is. Met name als een boek door de doelgroep zelf gehyped wordt/is.
De iets oudere jeugd, de YA, is al jaren een van de moeilijkste doelgroepen om iets aan te verkopen (daarover heb ik regelmatig marketeers gehoord). Bijvoorbeeld omdat ze (hormonaal gedreven) stronteigenwijs zijn en niks meer pikken dat ze wordt opgedrongen, ze willen iets van en voor zichzelf (hun eigen sub-sub-subcultuur) hebben waarmee ze hun eigen identiteit in de wereld kunnen zetten. Je kunt als onderdeel van het esthablisment ook niet naar zo'n groep gaan en zeggen dat ze iets moeten hypen.
Ik ga ervan uit dat dit soort boeken niet op de huishoudbeurs komen. Maar je zou wel, als je een vakvereniging zou oprichten, een evenement voor jongeren kunnen organiseren. De primair doelgroep natuurlijk. In je vakvereniging zouden ook jonge lezers, de doelgroep zitting kunnen nemen. Als leesraad / raad van advies :-). Meelezers die zich in de doelgroep bevinden... En nee ik bedoel niet dat je als marketeer een hype moet opdringen bij jongeren. Ik bedoel dat hypes onder jongeren ontstaan. Ook op het gebied van boeken (Twilight).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, ik zie die ene SOLler met een publiceerbaar YA ms al in z'n eentje vergaderen...

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je allemaal tegelijk een boek naar een uitgever stuurt, wil dat nog niet zeggen dat zijn ogen geopend worden. Ik neem aan dat een beetje uitgever wel kan inschatten dat er vrij veel YA geschreven wordt. Zijn punt is, dat hij niet weet hoe hij het kwijt kan. Effectiever zou het zijn als lezers massaal aan de bel gingen hangen, waar blijft onze YA? Lezers zin geven om te lezen. Lastiger nog: moeilijke lezers zin geven om te lezen. Hoe zou je dat kunnen doen? Flyers verspreiden met daarop fragmenten? Verschillende flyers met verschillende fragmenten? Briefkaarten? Posters ophangen met lezen is cool?

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit een heel goed initiatief Evert! Misschien zou het zelfs iets zijn om 'ons' als (beginnend) YA-auteurs te verenigen? Is er al zo'n 'belangenvereniging'? Een subdivisie van SOL? Proeflezen, manuscripten idd tegelijk insturen, marktonderzoeken doen, doelgroep benaderen, markt in de gaten houden. Samen de barricades op :-). Idealiter zouden in zo'n vakvereniging ook een marketeer, mensen uit de doelgroep (jongeren), een redacteur van een uitgever etc. zitting moeten nemen. ALs 'raad van advies' oid. Een eigen website met Nederlandse YA-boeken, eigen twitter, eigen Facebook, eigen Google-+. Dan kunnen we de marketinginitiatieven ook bundelen. Misschien genereren we zo zelfs wel media-aandacht voor onze zaak... Ik zie de krantenkop al voor me: Nederlandse YA-auteurs verenigingen zich in 'vakvereniging' :-). Baat het niet, dan schaadt het niet... En heel misschien, vinden we dan zelfs een uitgeverij die zich bij 'ons' wil aansluiten. You can only hope toch?
Ja, met zo'n idee liep ik ook al een tijdje rond, maar ik kende niemand die ook zo met YA bezig was... :) Misschien dat het je niet gelijk bij een uitgever krijgt (dat betwijfel ik), maar het is wél erg leuk, bemoedigend en inspirerend. Ik doe mee!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dawrei, dit is het internet. Er is geen sprake van "meedoen" als er nog niets is. Iemand moet de eerste stappen nemen en als je het zelf niet doet, komt het helemaal niet van de grond. Dus wat let je? Werk genoeg zou ik zeggen.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dawrei, dit is het internet. Er is geen sprake van "meedoen" als er nog niets is. Iemand moet de eerste stappen nemen en als je het zelf niet doet, komt het helemaal niet van de grond. Dus wat let je? Werk genoeg zou ik zeggen.
Uhm...Als Katniss serieus is over een dergelijk initiatief, ben ik ban harte bereid om daarover mee te denken. Het was gewoon bedoeld als een enthousiaste handreiking.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He Dawrei, ik ben serieus! Absoluut! Laten we dit collectief van YA-auteurs van de grond krijgen. Met enthousiaste, creatieve mensen. Maar laten we eerst eens doelen formuleren. Wat willen we met het collectief bereiken? En laten we dan kijken wat we nodig hebben en wie er moet worden aangesloten. Ik zou zeggen... open inschrijving voor iedereen die mee wil doen!

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dawrei, dit is het internet. Er is geen sprake van "meedoen" als er nog niets is. Iemand moet de eerste stappen nemen en als je het zelf niet doet, komt het helemaal niet van de grond. Dus wat let je? Werk genoeg zou ik zeggen.
Tuurlijk is er sprake van meedoen. Je doet toch ook mee aan de discussie? Ik neem hierbij de eerste stap! :-)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk niet dat Schlim meedoet, want voor zover ik weet heeft hij niet zoveel met jonge mensen/YA.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wel wat anders te doen! Iedereen in allerlei branches wil op internet "samen iets doen" maar tot dusver is het enige dat ik van de grond zie komen de projecten waarin één persoon zijn ziel en zaligheid investeert. En als het op tijd en geld investeren aankomt, is iedereen net even bezig met wat anders dat meer prioriteit heeft. Ik denk dat je kunt beginnen met inventariseren welke schrijvers YA schrijven en dat goed genoeg om een kans op publicatie te maken bij een reguliere uitgever.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laten we eens inventariseren wie mee zou willen werken aan zo'n collectief/initiatief. Met een net wat andere insteek dan Schlim hierboven beschrijft. Hierbij een open uitnodiging.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even hardop denken: De eerste doelen die we ons zouden moeten stellen (denk ik) zijn de meer haalbare doelen, dus: - Mensen vinden die mee willen doen (kunnen er in een vroeg stadium best maar een handjevol zijn, da’s niet erg en zo hou je de boel misschien ook centraal als er nog dingen bedacht/georganiseerd moeten worden) - Een naam bedenken – oe, en een logo, altijd leuk ;) - Qua activiteiten denk ik dat je je in eerste instantie het beste kunt richten op het proeflezen van elkaars manuscripten (dus ook serieuze feedback voor mensen die nog middenin het schrijfproces van hun boek zitten), marktonderzoek/markt in de gaten houden. In een later stadium zou je dan eventueel manuscripten tegelijk in kunnen sturen, en kijken of dat enig effect sorteert. - Een eigen facebook/twitter/social media om ons als (beginnende) groep te profileren en mensen te bereiken die zich zouden willen aansluiten. Daarna kan ook een eigen website worden opgericht. Dat idee van jongeren erbij betrekken vind ik heel goed, want zij hebben waarschijnlijk een onmisbaar scherp oog als het aankomt op wat ‘werkt’ in een YA boek. Verder is het inderdaad goed om na te denken over kwaliteit. Wil je zoiets laagdrempelig, dan is dat wellicht niet zo’n issue, wil je iets meer, maar moet er een soort selectieproces plaatsvinden. Waar leg je de lat? Wie beslist dat? Etc. Spannend!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De doelen die je noemt zijn geen doelen, maar middelen om een doel te bereiken. Wat wil je bereiken met de groep, op de korte, middellange en lange termijn? En maak het SMART. Het doel kan niet zijn mensen te verzamelen. Waarom zouden ze dat moeten doen? Het doel kan niet een naam en een logo zijn: waar moet het voor staan? Hou er even rekening mee dat dit onderwerp specifiek over de supernatural YA roman gaat. Het lijkt mij dat als je iets wilt proberen met YA in het algemeen je beter elders een algemene draad kunt starten. Maar misschien kun je je eerst eens oriënteren op wat er al is: 2 minuten googlen en ik zie al een reeks met Nederlandse/Vlaamse uitgevers met een YA fonds. Ga eerst maar eens kijken of die wel YA manuscripten toegestuurd krijgen van Nederlandstalige schrijvers, en zo ja, waarom die blijkbaar niet uitgegeven zijn (ik zie alleen oorspronkelijk engelstalige boeken). Je kunt de uitgevers moeilijk beschuldigen van onwil als de schrijvers hen niets sturen.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi dat er enthousiasme is voor het idee van gelijktijdig insturen. Ik open een nieuwe draad voor dat onderwerp.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb ik toch even een simpele vraag! Hoe weet je of je een YA boek hebt geschreven? Ik ken de definitie, maar dat op zich zegt niet alles. Het is vooral ook de stijl, de toon van het verhaal. Mijn boeken vallen in grote lijnen binnen de definitie: jonge hp's, afzetten tegen ouders, groei naar zelfstandigheid. Daarbij is het fantasy. Maar kan ik het aanbieden als YA? Geen idee.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb min of meer dezelfde vraag. Ik ben bezig aan een (science fantasy) roman waarin de belangrijkste personages tieners zijn en waarin, naast (verweven met) de plot, hun groei en ontwikkeling erg belangrijk is. Het is m.a.w. een coming of age-verhaal. Ik heb het nooit specifiek met een jonge doelgroep in gedachten geschreven, maar ik denk dat het zeker wel iets zal zijn dat jongeren die net overstappen van jeugd- naar volwassenenliteratuur kan aanspreken. Ik heb al van proeflezers te horen gekregen dat zij de doelgroep als YA zagen en dat lijkt me marketingsgewijs geen slecht idee. Ik wil dus zeker met jullie meedenken (maar ik denk dat je zoiets beter in besloten kring per mail of op een eigen forum doet dan hier op SOL?), maar ben zelf niet helemaal zeker of ik wel YA schrijf.