Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijven met rekening voor uitgever.

Ik werk net met de nieuwe windows 2007, waar je je pagina's al meteen in A5 kan zetten. Zou je dat meteen al doen, of wilt de uitgever speciaal mijn A4 pagina's in A5 zetten. En is eigen opmaak gratis of te betalen bij uitgevers. Ik heb er geen ervaring mee dus wil het snel weten, Help!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ligt eraan wat voor uitgever je hebt. Bij een POD moet je alles zelf doen, bij een regulier willen ze je manuscript met zo weinig mogelijk opmaak, omdat dat in huis volgens een bepaald stramien gebeurt en hoe meer opmaak jij erin propt, hoe meer werk het voor hun is om eruit te slopen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kijk voor je iets gaat sturen ook even bij de uitgever op de website, daar staat vaak exact hoe ze het hebben willen.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het nogal eens aan de hand gehad - niet als auteur maar wel als DTP-er/copywriter, dat ik zowel voor de tekst als voor de lay-out moest zorgen. Na veel keren mijn neus stoten, weet ik: De opmaak doe je pas op het aller- allerlaatst, wanneer je voor 200% zeker weet dat er géén fouten meer in zitten. Eén klein lettertje toevoegen (of weghalen) aan het begin van een document kan namelijk de hele rest van het document lelijk ontwrichten. Wat ik ook weet is dat selecteer alles, gevolgd door kopieer en daarna plakken een fluitje is van een cent is. Gewoon beginnen te werken in het formaat wat jou het best bevalt, als je zelf voor de tekstopmaak moet zorgen, maak je dan pas een nieuw document aan met de goede instellingen (en marges!) en daar plak je dan in een oogwenk je tekst in.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Arie, ik zou eerst wat meer onderzoek doen. Het blijkt uit jouw bericht dat er nog heel veel onduidelijk is (overigens neem ik aan dat je Office 2007 bedoelt, Windows 2007 bestaat niet)

Als je in zee gaat met een POD (http://www.schrijvenonline.org/schrijfgids/Eigen%20beheer%20en%20publis…) of het helemaal in eigen beheer wilt uitgeven kun je zelf de opmaak doen. Bij POD's moet je daarbij wel duidelijk de instructies volgen. ZIj nemen in 9 van de 10 gevallen niet een kant en klaar opgemaakt Word-document over (omdat de meeste schrijvers niet de kunde hebben om dat goed te doen). De meeste POD's hebben een standaardstramien (of een paar) waarin ze je tekst laten lopen. Dat kost meestal niets [u]extra[/u]. Wel wordt er vaak wat gerekend voor omslagontwerp of als je het verkeerd aanlevert.

Bij reguliere uitgevers hoef je niks te betalen en mag je zelfs niks opmaken (zoals MichaM zegt). Zij hebben grafici in dienst en die kunnen een boek veel mooier opmaken dan jij kunt. Meestal heb je er zelfs niks over te vertellen, maar dat is ook niet erg. Jij bent de schrijver, zij regelen publicatie.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn ervaring is ( met kinderboeken althans) dat de meeste uitgevers een regelafstand 1,5 hanteren en lettergrootte 12 Times new roman op A4 formaat. Uitgevers zorgen voor de opmaak van het uiteindelijke boek. POD's werken altijd op A5 formaat.
Maar op de site van de uitgever kijken is het beste, dan weet je het zeker.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

o, die andere formaten, dat is nieuw voor mij. Ook prentenboekformaat bijvoorbeeld? Alhoewel dat ook niet standaard is, maar zeg ongeveer A4?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

A4 moet volgens mij wel mogelijk zijn. Je kan eens kijken op verschillende sites van de POD uitgevers. Daar staat het wel en anders kan je een mailtje sturen om het te vragen.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

We dwalen af van de vraagstelling: Die persoon wilde weten hoe hij meteen in het uiteindelijke zetformaat kan gaan schrijven.
Dat is iets wat ik hem afraad, en tussen de regels lees ik wel dat jullie dat ook vinden.

Mijn advies aan die man is:

Beginnen te werken in wat jezelf prettig vind.
Later kan je het desgewenst zo copy&pasten in een ander (word?) document dat aan de juiste instellingen voldoet.
Als de uitgever broodtekst wenst, en je hebt al met cursief gewerkt, copy je het via 'kladblok' naar een ander word-doc, dan is alle opmaak weg.

Met 'later' bedoel ik dus als het helemaal klaar is. herschreven, gecorrigeerd en wanneer er niet één leesteken meer verbeterd hoeft te worden.
Alles wat je NA die opmaak namelijk nog verandert, kan heel veel extra en onnodig werk opleveren!