Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijven met rekening voor uitgever.

Ik werk net met de nieuwe windows 2007, waar je je pagina's al meteen in A5 kan zetten. Zou je dat meteen al doen, of wilt de uitgever speciaal mijn A4 pagina's in A5 zetten. En is eigen opmaak gratis of te betalen bij uitgevers. Ik heb er geen ervaring mee dus wil het snel weten, Help!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ligt eraan wat voor uitgever je hebt. Bij een POD moet je alles zelf doen, bij een regulier willen ze je manuscript met zo weinig mogelijk opmaak, omdat dat in huis volgens een bepaald stramien gebeurt en hoe meer opmaak jij erin propt, hoe meer werk het voor hun is om eruit te slopen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kijk voor je iets gaat sturen ook even bij de uitgever op de website, daar staat vaak exact hoe ze het hebben willen.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het nogal eens aan de hand gehad - niet als auteur maar wel als DTP-er/copywriter, dat ik zowel voor de tekst als voor de lay-out moest zorgen. Na veel keren mijn neus stoten, weet ik: De opmaak doe je pas op het aller- allerlaatst, wanneer je voor 200% zeker weet dat er géén fouten meer in zitten. Eén klein lettertje toevoegen (of weghalen) aan het begin van een document kan namelijk de hele rest van het document lelijk ontwrichten. Wat ik ook weet is dat selecteer alles, gevolgd door kopieer en daarna plakken een fluitje is van een cent is. Gewoon beginnen te werken in het formaat wat jou het best bevalt, als je zelf voor de tekstopmaak moet zorgen, maak je dan pas een nieuw document aan met de goede instellingen (en marges!) en daar plak je dan in een oogwenk je tekst in.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder