Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De presentatie van je boek: Hoe, wat, waar, wanneer?

8 maart 2008 - 1:06
Je kunt ervoor kiezen of de uitgever stelde je misschien "voor het blok": De presentatie van je boek. Heb jij daar ervaring mee? Vertel dan hier hoe je het hebt gedaan. - Hoe heb je het gedaan? Heb je zelf gekozen voor de presentatie van je boek of bemoeiden anderen -zoals een uitgever of misschien zelfs familieleden- zich daarmee? - Wat heb je gedaan? Heb je zelf uitnodigingen verstuurd of deed de uitgever dat? Heb je een lange presentatie gehouden of was het al snel afgelopen? Ben je begonnen met het voorlezen van een stukje uit je boek of sloot je daarmee af. Heb je de aanwezigen nog iets meegegeven na afloop, zoals een boekenlegger of zoiets? - Waar heb je de presentatie gehouden? In een boekwinkel, een bibliotheek of misschien wel in een wijkcentrum. Waar heb jij je presentatie gehouden? - Wanneer was de presentatie? Direct na het verschijnen van het boek of misschien een paar weken later? Het is best mogelijk dat je hier helemaal geen ervaring mee hebt, maar wél leuke ideetjes... vertel, vertel!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2008 - 1:51
Ik hoop dat ik hier binnenkort goed antwoord op kan geven. Ik wil er een hip feest van maken met gespierde halfnaakte mannen die paaldansen of zo :D

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2008 - 1:54
Vertel zelf eens, Scorpio, hoe ga jij je presentatie doen?
Daar ben ik nog niet uit, vandaar dit topic... :D Ik denk dat het niet alleen voor mij, maar ook voor anderen erg leuk en/of nuttig is om ervaringen van "hen die het al hebben meegemaakt", te lezen. Het lijkt mij wel interessant om hier een beetje over te brainstormen. Hoe heb jij het aangepakt, Zjors?

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2008 - 2:15
Ik heb een keer een staatsseretaris het eerste boek gegeven. Leek me wel gepast. Zie: http://www.youtube.com/watch?v=wORtcDcDxKY Meestal staat er gewoon een doos met boeken op een onverwacht moment voor mijn deur, zonder dat de uitgever iets had laten weten en zuip ik me 's avonds klem met wat vrienden om dat boek te 'dopen' met Clairette de Die. (bubbeltjes). Het volgende boek dat van me uitkomt wordt gepresenteerd in de nieuwe kinderboekenwinkel hier in de stad. De ene eigenaresse van die winkel heeft een dochter die Tess heet, de andere heeft een zoon die Tim heet. Mijn boek heet Tess en Tim, heel toevallig. Dus we nodigen de klas van Tess en die van Tim uit en dan ga ik voorlezen en mijn buurman de illustrator gaat vertellen over zijn tekeningen en we drinken ranja en zijn allemaal blij. Joechei!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2008 - 7:41
Tja, dat zal zeer mager zijn. Er is geen presentatie, de gratis boeken laat ik naar een vriendin sturen om ze te verspreiden onder diegene die een wezelijke bijdrage aan het boek hebben geleverd. Die zullen het boek eerder kunnen voelen, ruiken en lezen dan ik. Ik wacht tot ik het te koop zie staan bij de online boekwinkels en trek dan een ferme fles open. Om de volgende dag de wereld te gaan stalken met mail. Maar dat is een ander topic. Ik denk dat als ik in Nederland zou wonen het niet veel anders zou doen.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2008 - 9:26
Ik ben er zelf ook niet van overtuigd dat dergelijke presentaties "moeten" om je boek te kunnen presenteren aan de buitenwereld. Maar als je erin slaagt om het op een aparte, aandachttrekkende manier te doen, dán is het wel de moeite waard. Dus ben ik benieuwd hoe anderen het gedaan hebben, zijn die erin geslaagd zijn om de nodige aandacht te trekken. Of dat het meer een feestje (kan ook heel plezierig zijn) werd voor vrienden en familie.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2008 - 12:01
Nou, ik heb voor Het Monster Van Mama dus de presentatie op de basisschool hier gehouden. De kinderen van de groepen 1-2 en 6 (vorig jaar, van mijn kinderen) waren erbij. Er werd hen uitgelegd hoe een boek werd gemaakt. Lief, die aandacht. Daarna was er de regionale pers bij. Interview e.d. Toen feestelijk afscheid, daarna naar de boekhandel om te signeren en alle bekenden te ontvangen. Dit boek werd door de wethouder in Wijchen van onderwijs aan mij overhandigd. De wethouder is een neef van mijn man, dus dat hebben we gelukkig makkelijk kunnen regelen. En voor Knobbelmonsters en Ander Gespuis is het de bedoeling dat we het helemaal in de boekhandel houden en dat Daphne Deckers mij dit boek als eerste gaat overhandigen. (Vind ik echt zo gaaf van haar, als alles doorgaat!) Alle belangstellenden en eventuele pers -ahum- zijn welkom! :D

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2008 - 12:41
Waarom zou het niet doorgaan, Mara. Je schrijft dat ze een goede vriendin van je is. Dan zorgt ze er toch voor dat het doorgaat? :smirk:

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2008 - 12:55
Ja, natuurlijk. Maar ik wil eigenlijk liever nergens op vooruitlopen. Dat vind ik zo'n beetje de goden verzoeken.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2008 - 15:15
Mijn uitgever deed ook helemaal niets bij het verschijnen van mijn boek. Ook bij mij een doosje bij de buurvrouw. Ik heb zelf een feestje gegeven voor vrienden en familie maar ik kon daar niet eens het boek uitdelen, want ik had er maar een paar.. Bij het tweede boek heb ik zelfs geen feestje meer gegeven en bleef het bij de doos.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2008 - 21:20
Tja, als ik het zo lees is er eigenlijk niemand echt enthousiast bij het idee van een boekpresentatie, zoiets dacht ik eigenlijk al... Ik geloof dat ik het dan ook maar niet ga doen, het is eigenlijk een beetje weggegooide moeite en tijd.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2008 - 21:39
Er zijn soms ook megapresentaties hoor. Ik was gewoon niet belangrijk genoeg kennelijk! En de ene uitgever is daar leuker in dan de ander; het is natuurlijk het leukst als die wat voor je regelt en er meteen publiciteit aan verbinct. Waar zit je?

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2008 - 21:44
Het heeft alleen zin als je er erg veel publiek en pers bij kunt betrekken, zoals bij Kim haar eerste boek. Anders is het inderdaad veel moeite voor niets. En je presentatie moet passen bij je boek, moet ermee in een lijn liggen. Een van mijn volgende boeken wordt wel uitgebreid gepresenteerd. Het boek gaat over een gedichtenwedstrijd voor kinderen. Het boek wordt gepresenteerd in een kinderboekhandel en er wordt een gedichtenwedstrijd voor kinderen aan gekoppeld. Enkele kinderen kunnen dan het boek winnen. Dat zal wel weer publiek trekken, denk ik.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2008 - 22:10
Ik wil gewoon een feestje bouwen voor de mensen die me hebben gesteund en geholpen om Arthur te maken tot wat hij nu is. Maar het zal inderdaad ook wel geld kosten en ik weet niet wat de uitgeverij allemaal zal betalen en wat ze zelf in gedachten hebben...

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2008 - 22:38
En je presentatie moet passen bij je boek, moet ermee in een lijn liggen.
Ja, absoluut! Daarom vind ik het ook wat lastig om een leuke "binnenkomer" te bedenken. Ik heb geschreven over doelgericht positief denken. Je kunt daar geweldig veel aan hebben, maar... dat weet je pas ná het lezen van het boekje! Het zou dus het mooist zijn om -áls ik het ga doen- pas een boekpresentatie te organiseren als ik daadwerkelijk weet hoe de gemiddelde lezer op "de boodschap" reageert. Dan kun je het daarop afstemmen. Tot nu toe waren de proeflezers erg (overdreven?) enthousiast, ik vind het dus best moeilijk om de reactie van die gemiddelde lezer in te schatten.

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2008 - 22:47
Leuk topic! En ik ben er eigenlijk verbaasd over dat het zo sober wordt gedaan. Ik stel het me toch wel heel feestelijk voor. Ongeacht wat de uitgever van plan is, wil ik er voor mijzelf en iedereen die me heeft gesteund en aangemoedigd, iets speciaals van maken. En dan draait het niet om persbelangstelling oid maar debuteren doe je maar één keer, het is mijn droom die uitkomt: redenen genoeg, lijkt mij zo. Maar concreet weet ik nog weinig, duurt ook nog een jaar natuurlijk, dus tijd genoeg om erover na te denken.

9 maart 2008 - 16:34
Wat verwacht je van je boekpresentatie, Scorpio, m.a.w.: wat is je doel en je doelgroep? Dan kun je daar je beleid op bouwen (plaats, tijd). Soms is er maatschappelijk iets aan de hand wat met jouw onderwerp te maken heeft en het is natuurlijk slim om juist op dát moment: 'Koekoek!' te roepen met je boek.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 maart 2008 - 17:35
Soms is er maatschappelijk iets aan de hand wat met jouw onderwerp te maken heeft en het is natuurlijk slim om juist op dát moment: 'Koekoek!' te roepen met je boek.
Precies, dáár moet je proberen je vinger op te leggen. Ik heb weinig zin in een bijeenkomst voor 'n aantal vrienden en familieleden als boekpresentatie. Volgens mij kan ik het beste even afwachten wat de eerste reacties op mijn boekje zijn, om vervolgens naar aanleiding daarvan iets bijpasselijks te plannen.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2008 - 9:57
Misschien. Het is niet zo dat de datum waarop het boekje verschijnt nu al helemaal vaststaat, het wordt ongeveer(!) eind mei.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2008 - 13:29
Dat is een goede tip, Mara! En ook een goede tip om mensen iets tastbaars mee te geven zoals een exclusieve boekenlegger. Als het ooit zover komt, zou ik liefst een nachtelijke bijeenkomst in een boekenwinkel hebben, maar ik denk dat dat moeilijk wordt ;). Wel wil ik iets met honden doen, omdat in mijn boek een hond een belangrijke rol speelt. Het is een bastaard stabij (stabijna) en ik denk eraan stabijfora's te gaan spammen en misschien wel een look-a-like-wedstrijd uit te roepen (met prijzen als het boek of een door mij gemaakt kunstwerk ;) ). Sowieso lijkt een presentatie me wel belangrijk om media-aandacht te genereren met een soort van 'evenement' (en heel veel persberichten). Gelukkig heb ik nog zeker meer dan een jaar om een hopelijk ludieke stunt te bedenken ;). Voor mijn deur is het wijkcentrum, maar het liefst ga ik voor de bibliotheek (gelukkig is een aardige meneer daar al 'fan' van mijn hond) of de boekenwinkel (waar mijn hond ook een graag geaaide gast is). Nemen jullie zelf contact met boekhandels en bibliotheken op als jullie een presentatie houden? Of is dat iets wat evt. door uitgeverijen wordt geregeld?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2008 - 15:54
Ja, Mara, de vakantietijd zal ook iets zijn om rekening mee te houden.
Als het ooit zover komt, zou ik liefst een nachtelijke bijeenkomst in een boekenwinkel hebben, maar ik denk dat dat moeilijk wordt ;). Wel wil ik iets met honden doen, omdat in mijn boek een hond een belangrijke rol speelt. Het is een bastaard stabij (stabijna) en ik denk eraan stabijfora's te gaan spammen en misschien wel een look-a-like-wedstrijd uit te roepen (met prijzen als het boek of een door mij gemaakt kunstwerk ;) ).
Wat léuk, Ajstinad! Honden "erbij halen" zal inderdaad behoorlijk wat extra aandacht van pers en dergelijke trekken.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 maart 2008 - 19:51
Het is nog lang niet zover hoor, maar soms mag ik graag eens fantaseren over 'wat als...' ;). Want als het boek klaar is en het wordt uitgegeven, dan moet eigenlijk iedereen het weten èn lezen. Ik hoop dat in Friesland wat aandacht is omdat ik van de stabij een nieuw ras heb gemaakt (zie avator ;) ). En hopelijk kan ik een beetje in de schaduw staan van mijn 'bijzondere' hond, want die is, in tegenstelling tot mij, aandachtsgeil ;). Nou, ik moet eerst nog maar heel hard verder herschrijven, maar ik kijk er nu al naar uit ;).