Bo

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn brief aan een uitgeverij. Wie wil mij opbouwende kritiek geven?

3 februari 2008 - 16:58
Ik ben, zoals de topictitel aan aangeeft, bezig een brief op te stellen. Een collegaschrijfster - die ik btw niet zo heel goed ken, maar we schrijven voor hetzelfde blad - heeft onlangs haar eerste boek uitgegeven. Ik heb haar gemaild met de vraag of ze mij advies kon geven wat betreft uitgeven. Ze mailde me de naam van een uitgeverij door en een paar namen aan wie ik iets zou kunnen laten lezen. Ze werkt zelf ook bij deze uitgeverij. Ik heb gekeken op de site van desbetreffende uitgeverij en heb zelf ook het idee dat ik bij ze op mijn plaats zou kunnen zijn. Nu alleen hen nog weten te overtuigen ;-) . Enfin, ik ben nu bezig met het schrijven van de brief, maar ben hier onzeker over. Opbouwende kritiek is zeer welkom. Geachte *** Via *** kreeg ik uw naam. Toen ik haar wat fragmenten uit mijn manuscript liet lezen, adviseerde ze mij om u of uw collega *** wat te laten lezen. Dat doe ik graag. Mijn manuscript heet ***. Het is autobiografisch. Het gaat over een meisje van dertien dat van huis wegloopt. Ze gaat naar Amsterdam en belandt aan de zelfkant van de maatschappij. In het begin voelt ze zich wat verloren, maar al snel vindt ze, mede dankzij overmatig drugsgebruik, haar draai in de daklozenscene. Ze slaapt overal en nergens en maakt de meest bizarre dingen mee. Ze kruipt herhaaldelijk door het oog van de naald. Ze wordt bijvoorbeeld door een verslaafde aan iemand verkocht die haar wil prostitueren. Ook deze keer weet ze net op tijd te ontsnappen. Het verhaal speelt zich ruim twintig jaar geleden af, toen de krakersbeweging in volle bloei was. Ik heb mijn verhaal op een humoristische, relativerende manier proberen te schrijven om het voor iedereen toegankelijk te maken. De reden dat ik het wil laten publiceren is dat ik heb ontdekt dat er maar weinig mensen zijn die op de hoogte zijn van wat een weggelopen kind kan meemaken. Zelfs in de hulpverlening werd er geshockeerd gereageerd op mijn ontboezemingen. Ik denk dat mijn werk een bijdrage zou kunnen leveren wat betreft begrip, en dat het meisjes die soortgelijks hebben meegemaakt zou kunnen helpen bij hun verwerkingsproces. Er is eerder werk van mij verschenen in het *** , de *** en de *** Ik heb enkele fragmenten uit ***(naam manuscript) bijgevoegd. Als u geïnteresseerd bent in het manuscript, verneem ik dat uiteraard graag. Met vriendelijke groet, *** ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Edit: dat het zou kunnen helpen als voorlichting en verwerking voor anderen kreeg ik te horen van artsen en therapeuten die enthousiast reageerden toen ik over mijn manuscript vertelde. Maar ik weet niet hoe ik dat in de brief vertel zonder arrogant over te komen. Daarbij is het manuscript óók bedoeld als leesboek, niet alleen als voorlichting.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 februari 2008 - 1:09
Laat je die uitgever wel even weten dat je manuscript pas komt als je het hebt aangepast naar aanleiding van de beoordelaar? Anders denken ze dat je niet meer enthousiast bent. En ja, als die beoordelaar het niks vindt kan het nog best een goed manuscript zijn. :nod: Het kan ook zijn dat je tips krijgt om iets te wijzigen aan de verhaallijn of zo. Het enige wat ik je zou adviseren is om het eens goed na te kijken op woorden en begrippen die een kind/puber nog niet beheerst. Die zag ik een paar in je fragmenten staan en die zijn wat onlogisch omdat je het vanuit een ik(=kind) schrijft. Maar daar valt een uitgver niet over, die filtert een redacteur er eventueel ook nog uit.

Bo

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 februari 2008 - 1:28
Zjors, het zit in de planning om de uitgeverij morgen terug te mailen met uitleg. Ik moest eerst even tot mezelf komen toen ik zo snel een reactie kreeg :) . Hoewel het misschien een gewone standaardmail is, dat weet ik niet. Wat de manuscriptbeoordelaar betreft hoop ik dat hij opbouwende kritiek heeft. Daarvoor heb ik het hem gestuurd, want dan kan ik de tekst aanscherpen. Als hij zou zeggen: "Helemaal goed, kan er niets anders over zeggen", dan zou ik het zaakje niet vertrouwen. Drie keer niks vinden is het andere uiterste, dan valt er niets meer te redden. Maar je hebt gelijk: ook al zou hij het niks vinden, hoeft dat nog niet te zeggen dat het niks is. Ik wacht met spanning af. Als ik het goed heb begrepen krijg ik het komende week terug met zijn eindraport. Je hebt gelijk (alweer!) wat betreft de begrippen die niet in de belevingswereld van een puber passen. Het is voor mij even slikken om bepaalde termen te schrappen, want aan sommige ben ik gehecht geraakt. Maar als het het manuscript ten goede gaat komen, dan maar even slikken en schrappen.

6 februari 2008 - 9:27
Inderdaad! Dat gaat goed, Bo! Maar het verbaast me eigenlijk niet. Wat die begrippen betreft: gebruikte je die ook als dertienjarige? Zo niet, probeer dan terug te komen in de beleving van toen, dan komen de juiste woorden er vanzelf wel bij. Houd ons op de hoogte! Ik lees dit topic met spanning.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 februari 2008 - 9:34
Ik sluit me aan bij DeEllis en marriejeanne. Het gaat zeker goed. Ik vind het heel spannend voor je en hou ons op de hoogte!

Bo

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 februari 2008 - 17:44
Ik heb inmiddels mijn manuscript terug van de beoordelaar, met eindraport. Hij beschrijft zowel de sterke kanten als de aandachtspunten. Ik heb erover geschreven bij de boekpresentatie, ik wist niet precies in welk topic dit hoorde. Marriejeanne, als ik terugkruip in de huid van de puber die ik was, klopt de manier van ervaren wel. Ik was volgens de kinderbescherming ook een kind met de problemen van een volwassene, en dat maakte het allemaal nog ingewikkelder, zeiden ze. Alleen gebruikte ik als puber andere woorden dan in het manuscript. Hoewel ik nooit een puber was die veel fuck en shit in haar zinnen gebruikte :wink: , ook al leefde ik op straat. Volgens leeftijdsgenoten was ik een intellectueel type. Ik baalde daarvan, want op die leeftijd wilde ik liever stoer dan intellectueel overkomen. Het lag aan mijn opmerkingen, volgens hen.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
21 maart 2010 - 16:48
Ik haal dit topic even onder het stof vandaan... voornamelijk omdat ik bij het opstellen van mijn eigen begeleidende brief 95% hiervan gebruikt heb. Wel vraag ik me af: als je verwijst naar 'je eerste publicaties' doet het er dan toe of je echt een verhaal hebt gepubliceerd? Ik wil dit graag weten omdat er nog wel vaak artikelen van mij in dag en- maandbladen verschijnen maar mijn laatste verhaal ergens in 1985 gepubliceerd is. Hecht een beoordelaar veel waarde aan deze info?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 maart 2010 - 18:09
Ik denk dat gepubliceerde artikelen in dit verband waardevol zijn, mits een onafhankelijke redactie besluit tot plaatsing ervan. In dat geval kunnen de artikelen gezien worden als een teken van schrijfvaardigheid en dan kan het dus geen kwaad om een uitgever daarop te wijzen, zeker als de artikelen verband houden met hetzelfde thema als het verhaal. Niet te bescheiden zijn. Succes!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
21 maart 2010 - 19:27
Zo had ik het nog niet bekeken. Vreemd dat ik normaal gesproken geen enkele moeite heb om 'stevig uit mijn ... te kletsen' als het op een artikel aan komt. Nu ik een begeleidende brief moet schrijven zit ik te hakkelen als een klein kind. Maar het is me gelukt! Dank jullie wel! ;)