Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#257 - Het meesterwerk

31 juli 2019 - 10:29
Niets werkt zo hypnotiserend als het geratel van een antieke schrijfmachine in de ruime hal van een verlaten hotel. Onbereikbaar ver van de bewoonde wereld, word ik door bijna niemand gestoord. De demonen die me hier komen opzoeken, jagen me geen angst aan. We drinken samen een glas en ze inspireren me tot grootse gedachten. Ze geven me gelijk als ik zeg dat ik de volgende Great American Novel in me heb. Tik-tik-tik, rikke-tik-tik, tik-tik-tik, tik-tik, rikke-tik-tik, rikke-tik-tik, rikke-tik-tik, tik, rikke-tik-tik, tik-tik-tik, tik, tab, tab, tab, ting, volgende lijn. Sommige dingen weet je gewoon en ik weet dat dit een bestseller wordt. Mijn uitgever zal het zich beklagen dat hij me geen nieuw contract aanbood. Iedereen die beweerde dat ik het niet meer kon, zal groen zien van jaloezie. Ik word de schrijver van de eeuw; mijn naam zal worden ingeschreven in de hal der groten; de nobelprijs wenkt. Ik ben nog nooit zo productief geweest. Schrijven is mijn drug geworden; ik kan niet meer zonder. Tik-tik-tik, rikke-tik-tik, tik-tik-tik, tik-tik, rikke-tik-tik, rikke-tik-tik, rikke-tik-tik, tik, rikke-tik-tik, tik-tik-tik, tik, tab, tab, tab, ting, volgende lijn. Alleen vrouw en kind staan nu nog tussen mij en mijn succes. ‘Doe dit, doe dat,’ zeggen ze; altijd hebben ze klusjes klaar voor mij. Alsof werken het enige is wat telt in het leven. ‘Ze begrijpen je niet,’ zeggen de demonen, en ik begin te geloven dat ze gelijk hebben. ‘We vinden er samen wel een oplossing voor,’ zeggen ze, en aan de manier waarop ze lachen, weet ik dat ik op hen kan vertrouwen. Tik-tik-tik, rikke-tik-tik, tik-tik-tik, tik-tik, rikke-tik-tik, rikke-tik-tik, rikke-tik-tik, tik, rikke-tik-tik, tik-tik-tik, tik, tab, tab, tab, ting, de pagina is vol. Ik blader tevreden door de steeds hoger wordende stapel. Dit wordt een meesterwerk: All work and no play makes Jack a dull boy. All work and no play makes Jack a dull boy. All work and no play makes Jack a dull  boy. All work and no play makes Jack adult boy.   All work and no play makes Jack a dull boy. All work and no play makes Jack a dull bot. All work and no play makes Jack a dull boy. All work and no play makes Jack a dull boy.

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 juli 2019 - 12:13
Ik ken deze film niet, maar de scène is mooi beschreven. Ik kan bijna geloven dat deze man langzaamaan gek wordt en begint te luisteren naar zijn demonen. "waarvan ik altijd al wist dat ik hem in me had." Dit stuk leest voor mij niet fijn. Zelf zou ik de titel van het boek achteraan de zin zetten om er naar toe op te bouwen en zodat je niet in de problemen komt met het laatste gedeelte van die zin. bijvoorbeeld: "Ze vormen de ideale inspiratiebron voor mijn boek; ik heb altijd al geweten dat ik het in me had. Mijn meesterwerk; de Great American Novel"

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
31 juli 2019 - 12:19
Ik ken deze film niet
Je kent "The Shining" van Stanley Kubrick niet? Ik voel me plots heel oud. Zie bij voorbeeld het moment dat Wendy ontdekt dat haar man de pedalen verloren heeft: https://www.youtube.com/watch?v=jeOevu4zC5o
"waarvan ik altijd al wist dat ik hem in me had." Dit stuk leest voor mij niet fijn. Zelf zou ik de titel van het boek achteraan de zin zetten om er naar toe op te bouwen en zodat je niet in de problemen komt met het laatste gedeelte van die zin. bijvoorbeeld: "Ze vormen de ideale inspiratiebron voor mijn boek; ik heb altijd al geweten dat ik het in me had. Mijn meesterwerk; de Great American Novel"
Ik ga de zin nog eens herbekijken, maar waarom denk je dat de "Great American Novel" de titel is van een boek? Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Great_American_Novel Er zijn redelijk wat films over schrijvers die ernaar streven de volgende "Great American Novel" te schrijven. Tot de bekendste voorbeelden van een Great American Novel behoren "The Great Gatsby", "The Catcher in the Rye", "On the Road",... "Great American Novel" is geen titel, het is een (gekend) begrip onder (Amerikaanse) auteurs.

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 juli 2019 - 12:45
Ik ken deze film niet
Je kent "The Shining" van Stanley Kubrick niet? Ik voel me plots heel oud. Zie bij voorbeeld het moment dat Wendy ontdekt dat haar man de pedalen verloren heeft: https://www.youtube.com/watch?v=jeOevu4zC5o
"waarvan ik altijd al wist dat ik hem in me had." Dit stuk leest voor mij niet fijn. Zelf zou ik de titel van het boek achteraan de zin zetten om er naar toe op te bouwen en zodat je niet in de problemen komt met het laatste gedeelte van die zin. bijvoorbeeld: "Ze vormen de ideale inspiratiebron voor mijn boek; ik heb altijd al geweten dat ik het in me had. Mijn meesterwerk; de Great American Novel"
Ik ga de zin nog eens herbekijken, maar waarom denk je dat de "Great American Novel" de titel is van een boek? Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Great_American_Novel Er zijn redelijk wat films over schrijvers die ernaar streven de volgende "Great American Novel" te schrijven. Tot de bekendste voorbeelden van een Great American Novel behoren "The Great Gatsby", "The Catcher in the Rye", "On the Road",... "Great American Novel" is geen titel, het is een (gekend) begrip onder (Amerikaanse) auteurs.
Ah, dat komt van de shining. ik heb veel gehoord over die film maar het nog nooit gekeken. ik dacht dat 'great american novel' de titel was omdat de zin op die manier opgebouwd was. je had namelijk geschreven iets in de richting van: great american novel, waarvan ik altijd al wist dat ik het in me had. voor iemand zoals ik (die dat begrip niet kent) lijkt het alsof dat de titel is. maar bedankt voor de uitleg, het is goed om dat begrip wel te kennen :) "Ze inspireren me en geven me gelijk als ik zeg dat ik de volgende Great American Novel in me heb." Nu is het naar mijn idee een veel beter lopende zin, en de toevoeging van het woord "volgende" maakt het duidelijk dat het niet om de titel gaat.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
31 juli 2019 - 13:32
Ah, dat komt van de shining. ik heb veel gehoord over die film maar het nog nooit gekeken.
De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen King, maar ik vind het een heel goede verfilming. Het werk van Stanley Kubrick zou verplichte leerstof moeten zijn in elke middelbare school.
Ik dacht dat 'great american novel' de titel was ... de toevoeging van het woord "volgende" maakt het duidelijk dat het niet om de titel gaat.
De "Next Great American Novel" is bijna een even gekend begrip als "Great American Novel" zelf. Google op die termen en je zal zien dat er heel veel over gespeculeerd wordt wie die zal schrijven en of die wel geschreven kan worden. Ik woon deeltijds in de US, dus sijpelen er vaak Amerikaanse begrippen door in mijn schrijven. Ik weet niet altijd wat er in Europa wel of niet gekend is over de US.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 juli 2019 - 14:50
Ik heb je weer graag gelezen, Bruno. Vreemd genoeg deed je verhaal me niet aan een film denken, maar wel aan dit: https://youtu.be/g2LJ1i7222c :D :thumbsup: :ninja: (Een verhaal die me aan muziek herinnert vind ik meer waard dan eentje die me aan een film doet denken.)

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
31 juli 2019 - 15:38
Een verhaal die me aan muziek herinnert vind ik meer waard dan eentje die me aan een film doet denken.
Maar allé! Ik vind dit één van de leukste schrijfopdrachten in maanden. Ik zou zo een dozijn stukjes kunnen schrijven als invulling van deze opdracht. Waren ook grote kanshebbers:
  1. De slotscène van mijn all-time lievelingsfilm "Nuovo Cinema Paradiso": https://www.youtube.com/watch?v=2AOWWTilu6Q
  2. De slotscene met Tom Cruise en Nicole Kidman in "Eyes Wide Shut": https://www.youtube.com/watch?v=3pp4WDG37iU
  3. De creepy scène in de auto uit "Eight Grade": https://www.youtube.com/watch?v=AcSDeQhGGFM (op YouTube zegt het misschien niet veel, maar je kon een speld horen vallen in de zaal tijdens deze scène)
  4. De Inigo Montoya scène uit "The Princess Bride": https://www.youtube.com/watch?v=_ZuDBJHUT-k (Ik heb mijn oudste zoon Inigo genoemd)
  5. Ik heb als kind tranen met tuiten gehuild tijdens het lezen van deze scène. De film "The Neverending Story" had niet zo'n impact op mij als het boek, maar het blijft een emo-moment: https://www.youtube.com/watch?v=vE8mFDabqD0
  6. Er zal toch ook iemand "Basic Instinct" kiezen, niet? https://www.youtube.com/watch?v=rAzbU8hayfw
  7. Qua seksuele spanning kan niets tippen aan deze scène uit een andere lievelingsfilm van me: "Wild at Heart": https://www.youtube.com/watch?v=XPOJMEB-4WU
  8. Er zijn hier nogal wat mensen die van Fantasy houden, dan is "El laberinto del fauno" een echte aanrader: https://www.youtube.com/watch?v=ypBj0xDP-io
  9. Mijn vrouw en ik zijn een koppel geworden na het zien van "When Harry Met Sally". We hebben elkaar ongeveer op deze manier leren kennen: https://www.youtube.com/watch?v=E6CtAauWe1U (de orgasme scène is natuurlijk veel beroemder)
  10. Nog één van mijn favorieten: "True Romance". De Sicilians scène is grandioos: https://www.youtube.com/watch?v=Jsh4SvPdfl8 De muziek op de achtergrond is ook schitterend: https://www.youtube.com/watch?v=cPMmluelbrM
  11. Nog nooit een Thaise cowboyfilm gezien? Kijk dan zeker eens naar "Tears of the Black Tiger": https://www.youtube.com/watch?v=UticEapwEjc
  12. Ook leuk ter inspiratie voor een stukje. Het verhaal over het horloge in "Pulp Fiction": https://www.youtube.com/watch?v=kWp6hZ-5ndc
  13. Ontroerend kippenvelmomentje rond het kampvuur in "The Straight Story": https://www.youtube.com/watch?v=tuFgZ_X5sN8
  14. Om bij David Lynch te blijven: de Llorando scène uit "Mulholland Drive": https://www.youtube.com/watch?v=jvAijRKZdjA
  15. Dat doet me ook denken aan de Cucurrucucu scène uit "Hable con Ella": https://www.youtube.com/watch?v=AO-OkHNVF-Y
  16. O, en dan was ik bijna deze vergeten uit "Blade Runner" met een fantastische Rutger Hauer die ons helaas onlangs ontvallen is: https://www.youtube.com/watch?v=NoAzpa1x7jU (die wil ik op mijn begrafenis)
Kortom, ik had mogelijkheden te over voor deze opdracht...

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 juli 2019 - 16:27
Bruno, dank voor alle filmtips :thumbsup: . En als ik je stukje zo lees denk ik, help waar is de psychiater ( in het licht van Help mijn man is klusser, is een tv programma, dat ik ooit 1 maal gezien heb :D ) ad Nele: :D :D Het is weer een bijzondere week, fijne dag.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 juli 2019 - 17:04
@Bruno: ik kijk ook graag film, maar waarschijnlijk niet zo fanatiek als jij. Enkel 6,8,9,12 en 16 zijn mij bekend. Het allerleukste van schrijven vind ik dat je zelf personages en situaties kunt bedenken. Zelf scheppen is mijn drijfveer, denk ik. Daarom vind ik het minder leuk om over bestaande films of boeken te schrijven.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
31 juli 2019 - 17:16
@Bruno: ik kijk ook graag film, maar waarschijnlijk niet zo fanatiek als jij. Enkel 6,8,9,12 en 16 zijn mij bekend. Het allerleukste van schrijven vind ik dat je zelf personages en situaties kunt bedenken. Zelf scheppen is mijn drijfveer, denk ik. Daarom vind ik het minder leuk om over bestaande films of boeken te schrijven.
Je kunt natuurlijk ook zelf filmpersonages mee helpen ontwikkelen. Ik kreeg daar onlangs de kans toe. Ik was executive producer van de film "Electric Girl" die op 11 juli laatsleden in Duitsland in de zalen kwam (een co-productie met het Belgische productiehuis A Private View): https://www.youtube.com/watch?v=9O4cWwT1qhg Als je in HD kijkt, dan zie je mijn naam een seconde in beeld in de trailer :D https://lowagie.com/verhalen/electricgirl.png @Mw.Marie Ook in "Electric Girl" wordt de grens tussen werkelijkheid en waanzin onderzocht...

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 juli 2019 - 22:29
help waar is de psychiater
Zorg maar dat hij me vindt voor ik met een bijl de badkamerdeur bewerk :D https://en.meming.world/images/en/4/4e/Here%27s_Johnny_2.jpg
:D :D :D

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 augustus 2019 - 9:56
Geweldig geschreven Bruno. :thumbsup: Ik ben het met je eens. Dit was een leuke opdracht. Er zijn zoveel titels om uit te kiezen. Je zou er een boek over kunnen schrijven: scenes als korte verhalen. Graag gelezen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 augustus 2019 - 11:35
Hoi Bruno, de film heb ik nog nooit gezien. Hij lijkt mij veel te eng en nu ik jouw stukje lees, denk ik dat ik gelijk heb. Brrrrrrrr... Ik denk zelfs dat je een paar herhalingen op het eind kan weglaten. De waanzin schijnt er al overduidelijk doorheen. Knap geschreven!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
3 augustus 2019 - 23:41
Hoi Bruno, Spannend verhaal! Je hebt de krankzinnigheid duidelijk omschreven :) Ik heb de film lang geleden gezien, ondanks dat hij van 1980 was, vond ik hem erg spannend. Deze schrijfopdracht mag voor mij ook vaker terugkomen. Ik heb je verhaal weer graag gelezen :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 augustus 2019 - 22:51
[quote: Bruno Lowagie]Ik vind dit één van de leukste schrijfopdrachten in maanden.[/quote] Ach, laat me niet zo blozen, Bruno ;) Ik vind het best jammer dat dit verhaal zover 'getik' en herhaling nodig heeft, waardoor we minder van de echte Bruno kunnen lezen. Maar zonder de herhaling van 'All work and no play... enz' komt de grote verrassing natuurlijk niet naar voren. Ik heb de film nooit gezien, maar ik kan me na je stuk heel goed voorstellen wat voor een man het is, hoe angstaanjagend hij is. Ik wil nu ook meteen het boek lezen en de film zien. Verder heb ik er weinig over te zeggen; je kunt gewoon erg goed schrijven. Bedankt voor je tekst!

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
7 augustus 2019 - 10:35
Ik sluit me bij de voorgaande reacties aan. Alleen 'haak ik' op het woord intoxicerend. Allereerst, omdat het voor mij geen alledaags woord is en de rest van je verhaal wel in alledaagse woorden is. (Maar misschien is dat mijn eigen context en is het voor jou wel alledaags.) Daarnaast vind ik vergiftigend hier niet zo passen, ik zou eerder voor hyonotiserend kiezen. Juist dat herhalende getik, geeft extra kracht aan hypnotiserend én aan de uiteindelijke totale waanzin die de hoofdpersoon drijft. Verder ben je natuurlijk in je opsomming van filmscenes The Blues Brothers vergeten. ;-) (De originele dan, niet dat slappe vervolg.)

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
7 augustus 2019 - 11:59
Ik sluit me bij de voorgaande reacties aan. Alleen 'haak ik' op het woord intoxicerend. Allereerst, omdat het voor mij geen alledaags woord is en de rest van je verhaal wel in alledaagse woorden is. (Maar misschien is dat mijn eigen context en is het voor jou wel alledaags.) Daarnaast vind ik vergiftigend hier niet zo passen, ik zou eerder voor hyonotiserend kiezen. Juist dat herhalende getik, geeft extra kracht aan hypnotiserend én aan de uiteindelijke totale waanzin die de hoofdpersoon drijft.
Hypnotiserend is inderdaad een beter woord. Ik was met intoxicerend begonnen omdat ik in mijn geest Jack Torrance zag zitten met een glas Scotch naast zich. De intoxicatie verwees naar de alcohol. Het verhaal ging echter een andere richting uit dan ik oorspronkelijk bedoelde, maar dat woord bleef staan. De originele Blues Brothers... Het is al heel lang geleden dat ik die zag. De Vlaamse Technische Kring (VTK) van de faculteit ingenieurswetenschappen in Gent begon elk academiejaar met een film. Ergens in 1988, 1989 of 1990 was dat The Blues Brothers. Meestal was zo'n voorstelling een luidruchtige bedoening, met studenten die meezongen en zo. Ik herinner met de ambiance van de film, maar over de film zelf weet ik niet veel meer.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
7 augustus 2019 - 12:01
[quote: Bruno Lowagie]Ik vind dit één van de leukste schrijfopdrachten in maanden.
Ach, laat me niet zo blozen, Bruno ;)[/quote] Ik ben voor de nieuwe opdracht wat bij het thema gebleven: een noodgeval.