Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mag je wel op Al Quaida mopperen?

2 januari 2008 - 10:20
Ik heb een steengoed verhaal in mijn hoofd over een stel zelfmoordenaars die zich hier in Nederland opblazen. Je begrijpt de samenhang met bloed, afgerukte ledematen en vooral, veel gemopper op dat stoute Al Quaida volkje, Maar hoever mag je gaan, zonder dat er straks om mijn huis een cordon beveiligers moet staan? (Dat rijmt alweer? Wat gebeurd er toch allemaal met mij?) Free Musketeers, maar ook Boekschout en andere uitgevers willen niets uitgeven wat kwetsend is voor een bevolkingsgroep. Maar hoe kwetsend ben je als je iemand in je armen houdt die een beetje dood gaat omdat een afgerukt been een paar metertjes verder ligt en er stukken vlijmscherp metaal temidden van warm sijpelend bloed, uit zijn hals steekt. Mag je dan wel zeggen, jullie stoute Al Quaida jongetjes, nu schrijven jullie 100 x; "je mag geen bommen laten afgaan temidden van andere mensen." Nou ja, natuurlijk wel een stuk kernachtiger, maar er zijn hier vast dames bij, ik ben netjes opgevoed en ik wil ook niet teveel van het verhaal verklappen. Kortom. Als een stel mensen zich opwinden over een zelfmoordaanslag en daarbij behoorlijk over de rooie zijn en dus geen doek voor hun mond nemen over Moslims en Al quaida, kan dat wel? Of is het veiliger, dat een Nederlandse studentje van de hogeschool een bomgordel voor zijn verjaardag heeft gekregen van mammie en die uit wou proberen? Wel een beetje schijtlazerig, maar niemand in Nederland durft tegenwoordig nog iets ten nadele van Moslims te zeggen. Je hebt zo een kogel in je kop.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 januari 2008 - 10:49
Waarom zou je zoiets willen schrijven? Heb je daar al goed over nagedacht. Als het een soort 'ramptoerisme' is en je alleen kickt op het bloed en de ledematen in je verhaal, of als je alleen wilt tarten dan zou ik het maar mooi laten. Als je een politiek pamflet wilt schrijven dan zou ik me eerst iets meer gaan inleven in de verschillenden groepen en personages in je verhaal. Hun achtergronden, hun beweegredenen, noem maar op. En hun potentiele wens tot wraak en hun mogelijkheden daartoe als je verhaal niet bevalt bij die groep. Misschien toch beter iets anders schrijven? Je kunt het ook zelf voorkomen dat je 'een kogel in je kop' krijgt.

2 januari 2008 - 11:28
Helemaal eens met Zjors. Helaas kunnen we in de huidige samenleving nu eenmaal niet te veel meer zeggen. Oke, er zitten geen lieverdjes tussen, maar om daar nu een een 'steengoed verhaal' over schrijven, gaat mij iets te ver...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 januari 2008 - 11:35
Ik begrijp je drijfveren ook niet helemaal. Het lijkt alsof je dat 'stoute al quaida volkje' uberhaubt niet serieus neemt, waarom zou je er dan een boek over schrijven? Ben je er zelf wel genoeg bij betrokken?

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 januari 2008 - 12:12
...een beetje dood gaat... Jij mag zeker over Al Quaida mopperen. Doe maar gewoon. Misschien wordt het extra leuk als je protagonist een beetje zwanger is.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 januari 2008 - 12:42
En waarom zou je niet over Al Quaida mogen schrijven? Je hoeft dit niet te doen met een beschuldigende vinger. Zorg dat je boek genoeg diepgang heeft. Beschrijf hoe een zelfmoordenaar tot zijn daad komt. Waarom doet iemand zoiets? Al Quaida is een verzamelnaam van verschillende groeperingen. Schrijven over de gevolgen van de daad met alle botten en bloed mag, vergeet daarbij de emoties niet. Probeer te schrijven vanuit beide zienswijzen en gebruik daar ook de achtergronden van. Hoe ver kun je gaan zonder zelf bedreigd te worden? Heel ver als je je feiten goed kent. Dus dat vergt onderzoek. Want weet dat alles niet zo zwart wit is als onze media ons doet geloven. Vrijheid van meningsuiting is mij heilig. Respect is dat ook. Schrijf je boek zoals je dat voor ogen hebt maar val niet in de val van vele van je voorgangers om met gemeenplaatsen te werken. Weet wat je schrijft en ken je geschiedenis. Ik zou zeggen, ga ervoor.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
2 januari 2008 - 12:53
In deze wereld mag je op iedereen mopperen. :D Alleen niet achteraf mauwen als ze er niet zo blij mee zijn en normen en waarden blijken te hebben die niet goed zijn voor jou gezondheid. :unibrow:

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 januari 2008 - 13:12
Het komt op mij erg sensatiebelust over. Misschien moet je eerst eens wat lijken gaan bekijken en met slachtoffers van aanslagen gaan praten zodat je weet waar je het over hebt. De dood is rauw.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 januari 2008 - 13:48
Wat ik mij afvraag is waarom je nu alle moslims over één kam scheert. Ik ken veel moslimvrouwen en geloof mij, zij verschillen in bijna geen enkel opzicht van westerse vrouwen over allerlei balngrijke zaken. Hun kinderen worden net zoals bij ons opgevoed met normen van goed en kwaad. Verder, wat Zjors schreef, denk daar eerst eens over, spit het uit en zoek het uit. Ik geloof niet in 'de groep moslim', ik geloof in een rotte kern in een mand vol groene appels. De goeden worden aangestoken. Als je het zo bekijkt, kom je ook bij het onderwerp: de pesters en de gepesten: één rotte appel in de mand en anderen, zwakkeren die er achteraan lopen. Bezint eer gij begint, zou ik zo zeggen.

2 januari 2008 - 14:08
Misschien kan je een fantasienaam gebruiken. Dan laat je in het midden of het gaat om de IRA, de ETA, de RAF, de Tamil Tigers of Al Qaida.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 januari 2008 - 16:54
er zit een verhaal in me en dat moet eruit. Bedankt voor jullie verschillende reacties, heel interresant. Sensatie is het laatste waar ik me mee wil bezig houden, Ik wil gewoon een goed verhaal schrijven met een "Bad guy" en een held. Waarom een bad Guy als zelfmoordenaar van al Quaida? Omdat deze tegenwoordig het meest bekende grote kwaad voorstellen. Dit is waar iedereen bang voor zal zijn. Dat iemand met een bomgordel zich in jouw buurt laat ontploffen. Ik heb trouwens niks tegen Moslims. Ik had in mijn jeugd kennis aan een heel aardig Turks gezin en was er altijd welkom. Dan bedoel ik ook welkom en mocht altijd meeeten. Daarom beangst het mij juist zo dat Moslims, ondank hun gastvrijheid, daarbuiten de afgrijselijkste dingen kunnen doen, zoals zichzelf opblazen temidden van mannen, vrouwen en kinderen. Het verhaal in het héél kort. Iemand gaat winkelen, er volgt een vreselijke ontploffing en dan zit je temidden van doden en vreselijke gewonden. Wat zou jij dan doen? Hoe heldhaftig ben je temidden van dode moeders, huilende kinderen en zwaargewonden? Mijn hoofdfiguur, een verveelde gescheiden juppie, werpt zich op tot grote hoogte. Blijft de vraag. Als ik een stel zelfmoordenaars kies, en het wordt Al Quaida, Dan is het logisch dat niemand blij met ze is. Het dringt zich aan me op dat schelden over de wandaad wegvaagt voor de grote vraag, waarom. Ik zou de fc huppelepup zich op kunnen laten blazen Ros, maar ik denk niet dat dit geloofwaardig overkomt. Eigenlijk zijn ermaar weinig tot de absolute onmenselijke wreedheid in staat om zich midden van vrouwen en kinderen op te blazen. En wat kan de reden van fc hupeluepup zijn? Dat de Nederlandse natuur absoluut ondergeschikt is aan de Nederlandse ecenomie? Dat er op dit moment tien windmolenparken, zes nieuwe industriecomplexen en 3 nieuwe woonwijken erbij gebouwd worden? Laat staan de uitbreiding van wegen en spoorbanen door mooie oud-hollandse stukjes boerenlandschap die hiermee nooit meer als Wondere Wegen decor gebruikt kunnen worden. Ja, ik zou best wel eens flinke actie willen voeren tegen de vernieling van de Nederlandse Natuur. Maar mijzelf of anderen opblazen? Daar ben ik een te grote scheitlaars voor.

2 januari 2008 - 18:47
Je kunt je verhaal in een andere tijd laten plaatsvinden (tijdens de Kruistochten, bijvoorbeeld) met een groot visionair als hoofdpersoon die beschrijft wat jij graag zou willen beschrijven, terwijl om hem heen van alles gebeurt dat net zo erg is als zijn visioen. Dan omzeil je allerlei politieke kwesties, maar stel je jezelf in staat, datgene aan de kaak te stellen wat je aan de kaak wilt stellen. Want achter elke daad zit een gedachte en achter elke gedachte een droom, een visie. Dan leg je dát bloot, de reden van 'het kwaad'. Want alleen met bloed en bommen smijten, dat levert literair niet zo veel op.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 januari 2008 - 19:29
Als je het over groot kwaad hebt, zijn er natuurlijk veel meer thema's; chemische oorlog, honger, opwarming aarde opraken fossiele brandstoffen, vogelgriep etc. Overigens denk ik dat de meeste mensen banger zijn voor de 'kleinere' dingen die in hun eigen omgeving kunnen gebeuren ( een buurman die boos wordt, ontslagen worden, iemand verliezen etc.) dan voor een bomexplosie waarvan de kans dat het gebeurt in de westerse wereld relatief klein is. In elk geval komt het op mij ook clichematig over. Bomexplosie, een yup. Je verhaal kan zich zo te horen ook afspelen in een winkel die door een gaslek ontploft.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
2 januari 2008 - 19:54
Recept: Creëer als basis een bananenrepubliek, voeg er een vette dictator aan toe die de boel aardig onderdrukt. Nog een snufje opstandelingen en een simpele maar oprechte volksheld. Meng dit geheel in de computer. Roer dit door een literaire zeef en giet het door de printer. Voila, een roman met helden en echte slechterikken.

2 januari 2008 - 22:09
Frederick Forsyth schreef "Als vlinders in de nacht". (rakende aan de ETA) en "Murphy's Law". (rakende aan de IRA)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 januari 2008 - 0:24
Je kunt ook over Al Quaida schrijven als je bepaalde dingen suggereert. Niet met naam en toenaam noemen én een origineel thema uitdenken.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 januari 2008 - 0:40
zoals je het nu beschrijft gebruik je al quaida als middel om een heldenverhaal te vertellen, dat lijkt me weinig zin hebben en zo wordt het nooit geloofwaardig. Er zijn prachtige boeken geschreven over de waanzin van oorlog, en deze zijn allen met respect geschreven. Beschrijf wat er gebeurt zonder te oordelen, dat zal het meest beklijven. Maar voor deze held zou ik iets anders bedenken: de dijken breken door vanwege de smeltende ijskappen? Levert prachtige beschrijvingen op en een hoop werk voor je held! ;-) "Daarom beangst het mij juist zo dat Moslims, ondank hun gastvrijheid, daarbuiten de afgrijselijkste dingen kunnen doen, zoals zichzelf opblazen temidden van mannen, vrouwen en kinderen." Hierin maak je juist de fout dat je moslims over een kam scheert: de aardige buurvrouw is misschien tegelijkertijd een terrorist, dat is wel heel boud (en fout)

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 januari 2008 - 4:04
Ik kijk sinds jaar en dag het nieuws. Nog nooit heeft zich een Al Quaida medewerker ;-) opgeblazen, behalve dan met een vliegtuig in het WTC. Naar de docu 'Loose Change' te hebben gezien valt hier ook nog over te twisten. Palestijnse extremisten hebben de nare gewoonte zich in een pizza-tent of een ijssalon op te blazen. Doorgaans in Joodse nederzettingen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 januari 2008 - 14:02
Nou, er zijn weer een boel voor en tegens te noemen voor dit verhaal. Het is af en klaar om mee te doen aan een schrijfwedstrijd. Eens kijken wat de jury ervan vind. Onthoofden vond ik een beetje ver gaan Mario,

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 januari 2008 - 14:20
Uh? Onthoofden gaat te ver en een bomexplosie niet? Onthoofden is een 'schone', snelle dood. Bij een explosie vlieg je in stukken uit elkaar of heb je als je het overleeft, blijvende schade opgelopen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 januari 2008 - 14:48
succes zou ik zeggen zelf had ik nooit gekozen voor zo'n beladen onderwerp. het leven is al moeilijk genoeg zonder dat je ook nog problemen naar je toetrekt. Maar dat is natuurlijk mijn mening

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 januari 2008 - 17:58
Hoi Saralitse, je hebt helemaal gelijk. het laatste wat ik wil is problemen. zosls ik al schreef; er zit een verhaal in me en dat moet eruit. Nou, dat is gebeurd. Het is een prachtig goed leesbaar spannend verhaal geworden. Ideaal voor Bruce Willis in de hoofdrol, maar... het is niet geschikt voor deze schrijfwedstrijd. De drang om het verhaal op te schrijven was immens, de gebeurtenissen rolden zich tijdens het ontbijt, stofzuigen, opruimen, boodschappen doen enz, enz, voor mijn ogen af. Het hele verhaal in twee dagen neergepend, 24 kantjes. en nu het af is hoef het niet meer. Snappen jullie dat nou? Ik begrijp er zelf eigenlijk niet zoveel van. dit verhaal moest en zou eruit. Het zou tot inmense hoogte stijgen bij de wedstrijd en niet zozeer als eerste uitgekozen worden, maar zeker lovende kritieken krijgen. Maar dat verhaal opsturen voor de schrijfwedstrijd is voorbij. Ik heb het geschreven, het moest eruit en zo is het goed. Een totaal ander verhaal komt naar boven borrelen. Echt helemaal anders, rustiger maar toch ook erg spannend. Een man beland in het verleden. Daar ziet hij zijn ouders op hun huwelijksreis hij weet dat hun een vreselijk iets zal overkomen die hun hele verdere leven zal bepalen. Nu staat hij voor het dilema, zal hij proberen dat vreselijke te voorkomen of niet? hij gaat het proberen en dat zet hem voor grote problemen. Zoiets, van iemand die terug in de tijd gaat en situaties probeert te veranderen komt bekend voor, of niet?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 januari 2008 - 18:28
Sorry wonderer, zal het proberen. Nu ik je toch "spreek," ooit een melding van je gehad dat ik manuscripten kon beoordelen. Een verhaal uitgekozen en een verhaal geplaatst, maar nooit reactie gehad. Bestaat dat beoordelen nog wel? Is het een ideetje om iets te maken dat je nog in je eigen topic kan? Dan zou ik het meteen enorm inkorten en kunnen er nog foutjes uitgehaald worden.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 januari 2008 - 12:33
Dat ging prima Wonderer, ik heb een verhaaltje geplaatst en een proeflezer ervoor gekregen en een verzoek gehad om zelf proeflezer te zijn. De site werkt dus nog wel, maar er zijn niet veel mensen die er gebruik van maken hé, ik zie steeds dezelfde verhalen staan, misschien kun je er weer eens reclame voor maken?