Lid sinds

18 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

categorie B

22 november 2012 - 17:14
Hoi, heb net een reactie terug gehad van Sebes & Gelderen en ze hebben me in categorie B geschaard. Nou betekent dat dus in feite dat ik wel goed ben, maar dat ze nog twijfelen en vinden dat het moet worden verbeterd. Daarna zou ik het eventueel nog een keer kunnen opsturen. Ze bieden me een cursus aan (literair debuteren), maar dat kost serieus 1400 euro. Dat geld heb ik niet als student. Het leesverslag, wat ik eventueel ook kan opvragen, kost eventjes 675 euro, dat vind ik ook behoorlijk veel geld. Wat zou ik nu doen? Op zoek gaan naar een andere plek waar ik een goede cursus kan volgen? Of moet ik een schrijfcoach in de armen nemen? En wat zou dan de beste optie voor mij zijn? Ik schrijf namelijk Young-Adult (en dat terwijl sebes & van gelderen normaal gesproken niet geïnteresseerd zijn in dit genre, heb ik gehoord) en kreeg toch een B dus dat betekent dat ik op de goede weg ben. Ik wil er echt wat van maken, maar zoveel geld heb ik niet, dus wat zou dan de beste optie zijn? Welke cursussen, coaches of andere dingen raden jullie aan? Of zou ik nog iets moeten vragen aan sebes? Ik had eigenlijk niet verwacht dat ze me al een B zouden geven, ik dacht eerder een C (niet uitgeefbaar), dus ik ben een beetje overdonderd. Vandaar dat ik niet weet hoe ik verder moet. Misschien heeft iemand tips? O, zal er ook maar even bij vermelden dat ik ook nog 2 andere uitgevers het boek heb gestuurd, weet niet of het ertoe doet, maar ik zeg het er maar bij :P alvast bedankt!

Tja

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
26 november 2012 - 23:51
Misschien zit ik er helemaal naast, maar ik vind ook dat het stinkt. Dat ook neem ik voor mijn rekening.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 november 2012 - 8:18
Hier staat wat informatie over de verschillende categorieën, Archeryangel: http://www.boekeenschrijver.nl/index.php?option=c… Ik denk dat je op basis daarvan wel redelijk goed kunt inschatten wat ze doen bij een A en een C. Ik vind het vooral grappig dat ze bij een C zeggen dat het je uiteraard vrij staat om alsnog aan de cursus mee te doen of een leesverslag aan te vragen: als je ze geld wilt geven, slaan ze dat niet af.
Bedankt. Het lijkt erop dat hun B categorie vrij groot is, als ik zo de tekst op de site lees (voor mijn gevoel dan). Verder staan er in hun lijst met auteurs maar twee namen die mij gelijk wat zeiden. Hiervoor zou ik geen percentage aan hun gaan geven.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
27 november 2012 - 8:24
Thérèse vond dat ze toch haar mening al goed naar voren geschoven had - en dat ze er niet was om telkens voor Sebes te spreken. En wat het begrijpend lezen betreft vindt ze dat ze redelijk achter de bedoeling en betekenis van woorden kan lezen, en zo ziet ze dat veel mensen (daarmee bedoelt ze auteurs in spe) erg hoge verwachtingen hebben van de een of de ander en voor zichzelf heel andere normen stellen. Daar kan niemand iets aan doen, dat is een menselijk trekje. Maar. Als een agent een werk nog niet goed genoeg vindt om te vertegenwoordigen, biedt hij een concept aan. Niemand hoeft dat concept aan te nemen. Iedereen kan andere wegen gaan, zijn eigen. Maar wil je via deze Sebes, dan stelt hij de voorwaarden. Niet de auteur in spe. Nogmaals: hoe je er ook tegenaan kijkt, deze man is de Porsche onder de literair agenten. Die wil niet alles met zich meevoeren en toch wil hij zelf ook Porsche blijven rijden (overdrachtelijk bedoeld hoor, Thérèse weet niets van de auto van Sebes; misschien rijdt hij niet eens auto). Dus. Als jij goed kunt lezen, Angus, en stel dat je ook een beetje goed kunt schrijven - wat doe je dan?

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
27 november 2012 - 9:23
Ja, dat is ook wat vreemd, Earthlady. :) Het is omdat in # 89 en # 90 over mij wordt gepraat, en dan schuif ik aan en praat mee (over mij). :)

Fae

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 november 2012 - 9:54
Niemand hoeft dat concept aan te nemen.
Je hebt gelijk. Maar... die twijfel wordt gezaaid door 'een man die de Porsche is onder de literair agenten' - een invloedrijke boekenmakelaar. Twijfel zaaien - op welk gebied dan ook - verkoopt. De aanpak van Sebes is niet meer dan een zeer succesvolle marketingtechniek. Twijfel (als in angst 'wat als...') is ook zeer lucratief gebleken voor de verzekeringsbranche. Naast de doelmatig opgewekte twijfel bij de schrijver viel me ook op dat: 'Sebes & Van Gelderen verzoekt de cursist daarnaast (...) een foto bij te sluiten'* want 'een jonge blonde vrouw verkoopt nu eenmaal beter dan een oude grijze man'** Een grijze kop valt automatisch in categorie C? Of moet een grijsaard vele malen beter werk leveren dan de jonge blonde vrouw om te worden gepubliceerd? Misschien val je in B omdat je niet blond bent? Mijn mening? Oppervlakkigheid van een vergulde kruiwagen voor diepgaand werk. Mijn tip? Informeer eens in Vlaanderen Earthlady. * Bron: http://www.boekeenschrijver.nl/index.php?option=c… ** Bron: http://www.boekeenschrijver.nl/images/deschrijfcl…

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
27 november 2012 - 10:08
En als jij dat niet ziet Thérèse. Sorry, maar dan is er vast ergens een site voor begrijpend lezen.
Dit is 'ad hominem' en vind ik niet zo cool...
Daar heb je gelijk in. Mea culpa. Maar ook niet reageren kan als zodanig worden opgevat Leonardo. En dat, vind ik nog minder.
Zand erover. Het gaat om de toekomst, niet om het verleden... Overigens kunnen voor niet-reageren allerlei redenen zijn, zoals ziekte, familieverplichtingen, zakelijke beslommeringen, etc

Lid sinds

18 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 november 2012 - 11:32
Mijn tip? Informeer eens in Vlaanderen Earthlady.
Hoe bedoel je? Waarbij?

Fae

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 november 2012 - 12:19
Mijn tip? Informeer eens in Vlaanderen Earthlady.
Hoe bedoel je? Waarbij?
Ik doelde op een Vlaamse uitgeverij, manuscript-begeleiding, literair agent of (aanvullende) cursus/opleiding. Om dezelfde reden dat Nederlandse studenten zich massaal inschrijven op Vlaamse universiteiten en hogescholen: het prijsverschil blijkt enorm (m.n. gelet op jouw financiële situatie). Je bent niet gebonden aan Nederland.

Lid sinds

18 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 november 2012 - 12:32
Mijn tip? Informeer eens in Vlaanderen Earthlady.
Hoe bedoel je? Waarbij?
Ik doelde op een Vlaamse uitgeverij, manuscript-begeleiding, literair agent of (aanvullende) cursus/opleiding. Om dezelfde reden dat Nederlandse studenten zich massaal inschrijven op Vlaamse universiteiten en hogescholen: het prijsverschil blijkt enorm (m.n. gelet op jouw financiële situatie). Je bent niet gebonden aan Nederland.
Ahhh ok, daar had ik nog niet aan gedacht :) Dankjewel! Dat is ook een goed idee.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 november 2012 - 20:08
Dus. Als jij goed kunt lezen, Angus, en stel dat je ook een beetje goed kunt schrijven - wat doe je dan?
Dat goed lezen, daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Zo arrogant ben ik wel. Dat 'beetje goed schrijven' ook niet, maar om een andere reden. Dat 'beetje goed schrijven'; ik hoef niet zo nodig schrijver te zijn. Maar er zitten nu eenmaal verhalen 'in mijn hoofd', zal ik maar zeggen. Als iemand, aan wiens mening ik waarde toeken, mij zegt; 'Leuk, maar hoe je het op papier zet, slaat nergens op', of 'je kunt wel een beetje goed schrijven' ben ik er eerlijk gezegd snel klaar mee. Dan ga ik m'n schuur/werkplaats eindelijk eens ombouwen tot tweede woonruimte. Daar haal ik dan ook voldoening uit. In antwoord op de vraag 'stel dat je ook een beetje goed kunt schrijven, wat doe je dan', is mijn antwoord dus: de schuur /werkplaats verbouwen. Ik heb niet zoveel met 'een beetje'. Als de vraag zou zijn; 'stel dat je goed kunt schrijven', is mijn antwoord: goeie vraag. Daar probeer ik achter te komen. Hoe? Nou door bijvoorbeeld deel te nemen in een schrijfgroep (effe reclame: leuk hoor, we zoeken nog iemand), in het begin hier te plaatsen onder proeflezen, nu op een andere site (met een redactie) en binnenkort iets wat ik zelf goed genoeg vind te onderwerpen aan een snelscan bij SOL. Daar verwacht ik namelijk objectief commentaar op, zonder winstbejag. Ik doe het gewoon stapje voor stapje, en soms een stapje terug. Niet om schrijver te willen zijn of te worden, maar omdat de verhalen / verhaaltjes zich aandienen. En als de uitkomst van de snelscan er voor mij bijvoorbeeld op neerkomt dat ik er niks van bak: prima. Dan kan ik het commentaar wel duiden, denk ik. Omdat ik lezen kan, ook door de bril van iemand anders. Zeker als ik het vertrouwen heb dat er geen gekleurde glazen in die bril zitten. Maar in ieder geval ga ik me niet laten verblinden door iets of iemand als Sebes. En dat doen ze een spiegel voorhouden, die zonlicht reflecteert. En wat voor auto er ook gereden wordt, ik betaal niet voor iemands benzine als ie niet ook voor mij onderweg is.

dwe

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 november 2012 - 22:07
Ah, eindelijk een topic over auto's. Kan iemand mij aan een nieuwe Renault Kangoo helpen, misschien?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 november 2012 - 22:09
@ Thérèse Dank voor de, verder niet te duiden, reactie. Voor de volledigheid: Als de verhalen zich niet meer aandienen, is het sowieso voor mij wat schrijven betreft gewoon einde verhaal. Lijkt me ook simpel en 'logisch'. Wat je niet te vertellen hebt, kun je ook niet schrijven. Misschien off topic, meer waarschijnlijk niet. Het gaat in wezen over het herkennen van drijfveren, spiegels en lichtinval.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 november 2012 - 5:16
Ah, eindelijk een topic over auto's. Kan iemand mij aan een nieuwe Renault Kangoo helpen, misschien?
Niet aan beginnen, dwe! Wij hebben er een; alleen maar ellende...

Via

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 november 2012 - 9:38
Ah, eindelijk een topic over auto's. Kan iemand mij aan een nieuwe Renault Kangoo helpen, misschien?
Niet aan beginnen, dwe! Wij hebben er een; alleen maar ellende...
Zeker een auto uit de C-categorie?

dwe

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 november 2012 - 9:47
Je mag er al in rijden met je B-rijbewijs. Lekker veel ruimte en makkelijk parkeren in de stad. Helaas is de mijn gesandwicht.

Tja

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
28 november 2012 - 17:07
Ik denk dat veel mensen de dromen van Sebes niet gaan verwezenlijken. Zo, helemaal on topic.

Fae

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 november 2012 - 11:21
Dit item gaat over Sebes-bashen!!
Op deze wijze (overdrijving) worden meer discussies de kop in gedrukt. Dit item gaat over twijfel en een kritische houding.

Tja

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
29 november 2012 - 18:04
Daarom is een grapje ertussendoor ook heel verfrissend.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 februari 2013 - 21:26
Een wat bejaard topic, maar ik ga hier toch iets zeggen. Ik ben een Sebes auteur, of liever, ik was er een. Afgelopen najaar heb ik met genoegen het contract opgezegd, en ja, het is dus opzegbaar, en sindsdien heb ik mijn eigen vertelstem weer terug. Nee, de cursus is het geld niet waard. Je krijgt in woord wat je in zijn boek kunt lezen aan algemeen commentaar. Verder is het commentaar op je manuscript is enerzijds van algemene aard, anderszijds op woordniveau. Over dat laatste kan ik zeggen dat ik heb meegemaakt dat bij de term apgascore een medewerker van S&vG schreef: sinds wanneer krijgen baby's cijfers.... Je betaalt voor de naam en de hoop op een (uitgevers)contract. Zonder betaling is er geen enkele begeleiding lees investering. Dit schijnt vroeger anders te zijn geweest, maar zeker sinds Van Gelderen niet anders aanwezig is dan in de naam, moet begeleiding betaald worden in de vorm van cursussen en masterclasses. Leer je niets van Sebes? Nee, dat is ook niet waar. Alleen, de prijs/kwaliteitverhouding laat zwaar te wensen over. Zelf heb ik veel gehad aan www.marjaduin.nl, een redacteur die voor een goede prijs goed commentaar geeft en waarbij ik nooit het gevoel heb gehad dat ze de helft van mijn manuscript niet gelezen had, of een oude versie...