Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

categorie B

Hoi, heb net een reactie terug gehad van Sebes & Gelderen en ze hebben me in categorie B geschaard. Nou betekent dat dus in feite dat ik wel goed ben, maar dat ze nog twijfelen en vinden dat het moet worden verbeterd. Daarna zou ik het eventueel nog een keer kunnen opsturen. Ze bieden me een cursus aan (literair debuteren), maar dat kost serieus 1400 euro. Dat geld heb ik niet als student. Het leesverslag, wat ik eventueel ook kan opvragen, kost eventjes 675 euro, dat vind ik ook behoorlijk veel geld. Wat zou ik nu doen? Op zoek gaan naar een andere plek waar ik een goede cursus kan volgen? Of moet ik een schrijfcoach in de armen nemen? En wat zou dan de beste optie voor mij zijn? Ik schrijf namelijk Young-Adult (en dat terwijl sebes & van gelderen normaal gesproken niet geïnteresseerd zijn in dit genre, heb ik gehoord) en kreeg toch een B dus dat betekent dat ik op de goede weg ben. Ik wil er echt wat van maken, maar zoveel geld heb ik niet, dus wat zou dan de beste optie zijn? Welke cursussen, coaches of andere dingen raden jullie aan? Of zou ik nog iets moeten vragen aan sebes? Ik had eigenlijk niet verwacht dat ze me al een B zouden geven, ik dacht eerder een C (niet uitgeefbaar), dus ik ben een beetje overdonderd. Vandaar dat ik niet weet hoe ik verder moet. Misschien heeft iemand tips? O, zal er ook maar even bij vermelden dat ik ook nog 2 andere uitgevers het boek heb gestuurd, weet niet of het ertoe doet, maar ik zeg het er maar bij :P alvast bedankt!

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Via zegt klopt, Therese. Het is inderdaad dat Sebes mij die twee dingen heeft aangeboden, maar alleen de prijs van de cursus is correct. De prijs die Via opnoemt voor het leesverslag niet, dat is namelijk 475 voor 50 bladzijden en 675 voor 100 (en die 50 is het aantal dat ik in de eerste plaats moest opsturen naar Sebes om te worden beoordeeld).

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alle aannames en bijbehorende calculaties ten spijt, Earthlady schreef in haar beginpost dat ze nog twijfelen en vinden dat het moet worden verbeterd. Daarna zou ik het eventueel nog een keer kunnen opsturen. Daar zit geen centje verdienmodel voor Sebes aan. Hij duwt haar ook in geen enkele richting. Hij categoriseert haar werk en biedt iets aan. Ondertussen vliegen hier de meningen hier over tafel. Leonardo, jij noemt dat informatie die tot je komt; maar is het informatie? Wie heeft feitelijke ervaring met categorie B bij Sebes? Dat zou pas interessant zijn. Maar zo'n ervaring heb ik nog niet gehoord.
Heb ik het nou niet begrepen? Feit is dat ze is ingedeeld in cat. B. Feit is dat ze slechts door te investeren verder kan komen met Sebes c.s. Feit is dat ze niet investeren (tenzij in A) en hun risico laten betalen. Prima voor wie dat wil. Kernpunt is hoe ze tot cat. B komen, en Via geeft hierbij aan dat de verhouding van A/B/C een sterke indicatie kan zijn hoe serieuze kansen iemand met B is. M.a.w., is het een lekkermakertje waarin ze iedereen die de zesentwintig letters van ons alfabet in enige mate in de juiste volgorde kan zetten instoppen, om dan zelf met een laag risico verder te gaan, of is het een serieuze kwalificatie waarin een potentiële schrijver in hun ogen werkelijk een reële kans maakt. Ik ben met je eens dat een feitelijke ervaring met cat B interessant is, maar voor MIJ maakt het antwoord niet uit. Het is namelijk het antwoord of het geldklopperij of een risicoverlaging betreft, want ik vind de eerste crimineel (hou me ten goede: mocht dat zo zijn) en de tweede situatie een model dat niet bij mij past.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Leonardo Ik denk dat je het goed begrepen hebt. Je reageert nu wat 'over the top'. Begrijpelijk. De reactie van Thérèse slaat wat mij betreft helemaal nergens op. Er is een duidelijk verdienmodel zichtbaar. Hoe je dat wil bestempelen? Ik benoem het neutraal: commercieel. Dat is vaak zo met een verdienmodel.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overal zijn verdienmodellen te bespeuren, we leven nu eenmaal in een samenleving die gericht is op het maken van winst. Ik ben ook niet verbaasd als er inderdaad veel B'tjes zijn bij Sebes, ik vraag me meer af wie er in godsnaam zo veel geld wil uitgeven aan een cursus/verslag. Earthlady, ik ben benieuwd of je antwoord krijgt op je mail.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat voor antwoord iemand krijgt als die in een van de andere twee categorieën valt. Krijgt de beste gelijk een mail met stuur de rest van je manuscript op, zodat ze een uitgever kunnen zoeken? En bieden ze de cursus ook aan als je in de laagste categorie zit? Wat me ook opvalt, met vrij veel mensen hier op SOL, dat er niemand anders al een keer zijn/haar manuscript naar ze heeft opgestuurd.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier staat wat informatie over de verschillende categorieën, Archeryangel: http://www.boekeenschrijver.nl/index.php?option=c… Ik denk dat je op basis daarvan wel redelijk goed kunt inschatten wat ze doen bij een A en een C. Ik vind het vooral grappig dat ze bij een C zeggen dat het je uiteraard vrij staat om alsnog aan de cursus mee te doen of een leesverslag aan te vragen: als je ze geld wilt geven, slaan ze dat niet af. Wat goed dat je gemaild hebt, Earthlady! Als ze al antwoorden, vermoed ik dat ze je alsnog niet vertellen hoeveel mensen in categorie B vallen, maar alleen dat er heel veel manuscripten ingezonden worden, en dat maar heel weinig manuscripten aan uitgevers worden voorgelegd (1 à 2 procent, dat staat namelijk toch al op hun site). Ik ben benieuwd! Een andere vraag die bij me opkwam: hoelang heb je op antwoord moeten wachten? Op de site wordt alleen gevraagd of je 'enig geduld' kunt betrachten.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus #67 Voor de goede orde: ik heb niets tegen commercie (ik heb zelf een bedrijf). Maar ik vind wel dat het een eerlijk, transparant systeem moet zijn. Hier dunkt het me dat ze de argeloze beginnend schrijver er proberen in te laten lopen. Maar dat is mijn gevoel, mijn conclusie en komt dan ook helemaal voor mijn rekening. Nogmaals, een ieder moet zijn eigen oordeel vellen. Ik bewandel andere wegen, en als ik zo de reacties op me laat inwerken, doen de meeste anderen dat ook. Als je dat 'over de top' noemt, so be it.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Heb ik het nou niet begrepen? Feit is dat ze slechts door te investeren verder kan komen met Sebes c.s.
Maar er staat niet dat ze dat investeren moet doen via Sebes - wees objectief en lees zuiver. Als Earthlady met een manuscriptbeoordelaar haar 81.000 woorden doorgaat, is de eerste winst - nee, het eerste loon - niet voor Sebes, maar voor die beoordelaar. Bij een beetje goede beoordelaar is ze dan honderden euro's kwijt, want 81.000 woorden is een hele hap, en dat kost tijd. Komt ze daarna met een prima manuscript bij Sebes, dan zal hij haar werk in categorie A plaatsen. Het kan zijn dat Earthlady dan nog een en ander moet verbeteren (dat is meestal zo), maar dan nog is er geen cent verdiend bij S. Als je werk in A komt, hoef je geen leesverslag te betalen (ik lees dat nergens, en dat staat ook nergens). Zit haar werk in A, is het publicabel, toont een uitgever interesse, dan zal ze waarschijnlijk nogmaals door haar manuscript moeten gaan (meestal is dat zo, een uitgever / redacteur heeft ook ideeën). Dan heeft noch Sebes noch een uitgever daar al een cent aan verdiend. Want Sebes vraagt pas iets als er een deal is met een uitgever (in Earthlady's geval 17,5%, omdat ze debuteert), en een uitgever verdient pas wanneer het boek in de winkel ligt (ik ga uit van een reguliere uitgever die het Modelcontract hanteert - waarbij ook een voorschot hoort, dat is dan voor Earthlady en 17,5% daarvan voor Sebes). Dus de eerstverdienende is noch Sebes, noch de uitgeverij, noch Earthlady. De eerstverdienende kan zijn een manuscriptbeoordelaar (in dit geval) en de tweede verdienende de boekhandelaar, gelijk met de uitgeverij, Earthlady en in dit geval Sebes. Met Sebes, om terug te komen op de startvraag 'krijg' je meer dan met de eerste de beste manuscriptbeoordelaar die geen kennis en ingangen heeft bij de beste partijen om je manuscript onder te brengen (en ook niet dat gezag heeft). Sebes heeft daar zelf ook in moeten investeren. Met het resultaat zoals hij stelt op zijn site. En dan is er nog iets: als je het belangrijk vindt dat Sebes iets voor je doet, dan hangt daar een prijskaartje aan. Sebes is dé literair agent in NL. Het is een feit. Kun je hem betalen, dan betaal je hem. Kun je dat niet, dan zoek je andere wegen. Een Porsche vraagt nu eenmaal andere investeringen dan een Fiat (óók voor Porsche). Dit moet je zien als uitleg, niet als verdediging van Sebes. Ik denk dat hij heel duidelijk is - ten eerste al op zijn site - en dat er inderdaad honderden manuscripten in zijn mailbox dwarrelen. Dan moet je schiften. En het geeft je andere mogelijkheden, zoals die cursussen en leesverslagen. Mensen vragen er zelf om. Wat doet een ondernemer wanneer er veel vraag is?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Thérèse: Natuurlijk is Earthlady niet verplicht om geld te investeren in Sebes d.m.v. een cursus of een leesverslag, dat is niemand. Je legt ook duidelijk uit hoe hij geld verdient aan de mensen in categorie A, en natuurlijk heeft zijn netwerk meerwaarde. Hij krijgt enorm veel manuscripten opgestuurd, hij moet schiften, klopt allemaal. De vraag blijft echter, in ieder geval voor mij en ik denk ook voor Earthlady, hóé hij schift. Specifiek: welke waarde heeft categorie B? Ik blijf de indruk houden dat hij mensen vrij gemakkelijk een B geeft, met de suggestie 'het kan nog wel wat worden met jou, als je tenminste geld investeert'. Ik denk echt dat hij daar heel vaak zelf niet zo in gelooft. Het is mooi meegenomen als mensen investeren en het dan toch waar blijkt te zijn (want dan zit hij op de eerste hand en kan hij pas echt gaan verdienen). Als het nadat mensen een cursus of leesverslag hebben betaald niet waar blijkt te zijn, is er geen man overboord, en heeft hij toch weer wat geld verdiend. Heel kort door de bocht: ik denk dat hij mensen valse hoop geeft en daar geld aan probeert te verdienen. Daar heb ik moeite mee, en ik ben zo te lezen niet de enige. Ben ik te wantrouwend en cynisch? Denk jij dat het anders werkt? In theorie zou je inderdaad ook via andere kanalen kunnen proberen om je werk te verbeteren. Sebes probeert dat echter wel op alle mogelijke manieren te ontmoedigen. Hij eindigt het interview in Volkskrant Magazine (de link is eerder in dit topic gegeven) niet voor niets met: 'Ik ben de laatste die ontkent dat je als ex-cursist een streepje voor hebt op iemand die ik nog nooit heb ontmoet.'

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote: Elo-schrijft]Hier staat wat informatie over de verschillende categorieën, Archeryangel: http://www.boekeenschrijver.nl/index.php?option=co... Ik denk dat je op basis daarvan wel redelijk goed kunt inschatten wat ze doen bij een A en een C. Ik vind het vooral grappig dat ze bij een C zeggen dat het je uiteraard vrij staat om alsnog aan de cursus mee te doen of een leesverslag aan te vragen: als je ze geld wilt geven, slaan ze dat niet af. Wat goed dat je gemaild hebt, Earthlady! Als ze al antwoorden, vermoed ik dat ze je alsnog niet vertellen hoeveel mensen in categorie B vallen, maar alleen dat er heel veel manuscripten ingezonden worden, en dat maar heel weinig manuscripten aan uitgevers worden voorgelegd (1 à 2 procent, dat staat namelijk toch al op hun site). Ik ben benieuwd! Een andere vraag die bij me opkwam: hoelang heb je op antwoord moeten wachten? Op de site wordt alleen gevraagd of je 'enig geduld' kunt betrachten.[/quote] Ja, Elo, spot on! Dit is wat ik hen mailde: Bedankt voor het toezenden van het oordeel. Ik zal het manuscript zeker gaan verbeteren. Helaas heb ik niet de financiële middelen om aan de cursus mee te doen en zal ik daarom de verbeteringen doorvoeren aan de hand van extra proefleescommentaar en een herlezing. Wel had ik nog een vraag. Zou u mij helderheid kunnen verschaffen over de frequentie van het uitdelen van een beoordeling die valt in categorie B? Zodoende weet ik of ik op de goede weg ben. Alvast bedankt, Dit is het antwoord dat ik kreeg: Wij krijgen zo’n 1000 manuscripten per jaar binnen, waardoor het voor ons niet mogelijk is met iedereen afzonderlijk te corresponderen over het resultaat. Van alle inzendingen vertegenwoordigen wij enkel de uitzonderlijk goede manuscripten, dit zijn er ongeveer 10 per jaar. Voor meer gerichte informatie verwijs ik u naar onze website: http://www.sebes.nl Ik hoop op uw begrip en wens u veel succes met het schrijven. Met vriendelijke groet, Oftewel, het standaard antwoord dat ze naar iedereen sturen zonder ook maar echt antwoord te hebben gegeven. Zwak hoor. Over je vraag hoe lang ik heb moeten wachten? Ik stuurde het manuscript op 18 oktober op en kreeg antwoord op 22 november. Niet al te lang dus. Overigens hebben wij het hier allemaal over hij of hem, maar ik heb enkel contact gehad met een vrouw.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, ik heb ze door! Het is natuurlijk jammer dat je niet echt antwoord gekregen hebt op je keurige mailtje, maar het bevestigt mijn vermoeden (helaas voor jou) dat groep B erg groot is. Ja, hij en hem en Sebes is inderdaad niet helemaal correct, maar praat wel makkelijk. Ik weet dat er meerdere mensen op zijn agentschap werken :) Ze (!) zijn wel snel dan, stukken sneller dan de meeste uitgeverijen op ongevraagde manuscripten reageren. Je laat het wel weten, hè, als een van die andere uitgeverijen reageert? Het zou zo leuk zijn om iemand in dit topic te hebben met een A of iemand die wél die cursus heeft gevolgd of dat leesverslag heeft aangevraagd, maar dat zal wel weer niet gebeuren.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We kunnen ook allemaal een deel van een manuscript insturen en kijken of er toevallig een A valt. :D Jammer dat ze je mail niet eens gelezen hebben, Earthlady.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je laat het wel weten, hè, als een van die andere uitgeverijen reageert? .
Ja, natuurlijk! :D
We kunnen ook allemaal een deel van een manuscript insturen en kijken of er toevallig een A valt. :D Jammer dat ze je mail niet eens gelezen hebben, Earthlady.
Inderdaad, vind het maar matig. Ik heb toch een keurig emailtje gestuurd en heb me niet dramaqueen opgesteld, dus ik verdien toch wel een redelijk antwoord lijkt mij :P

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Tjonge, tjonge 50 blz. lezen voor 475 euro. Ik zou ook graag een stukje van je zien op proeflezen.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tjonge, tjonge 50 blz. lezen voor 475 euro. Ik zou ook graag een stukje van je zien op proeflezen.
staat er al op Tja :) of bedoel je specifiek een stukje uit die 50 blz?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee hoor. Ik wil gewoon even vergelijken of ik misschien in categorie D thuishoor.
Haha. Ze zeggen dat hoogmoed voor de val komt, maar onderschatting van jezelf is ook niet altijd even goed voor je, hoor :P Haha!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Thérèse # 73 Een duidelijke uiteenzetting Thérèse. Maar je kunt het niet los zien van de 'categorie B' indeling waarover ze Earthlady bericht hebben. Daarbij is ook een cursus 'literair debuteren' aangeboden. En of Sebes zelf het woord twijfel gebruikt heeft of dat Earthlady dat in de beoordeling B gelezen heeft, laat ik even in het midden. Ik kan me voorstellen dat 'categorie B' die twijfel kan opwekken. Vervolgens plaatst Earthlady een stukje in proeflezen. (Ik neem aan mede naar aanleiding van jouw suggestie). Daar volgen reacties op. De 'hardste' komt van Schlimazlnik. Zin conclusie is dat de 'B categorie' volgens hem niet veel voorstelt. En de vraag van Earthlady zag daarop. Jouw reactie is: 'Als je drie categorieën hanteert, en die lopen van onleesbaar via leesbaar tot publicabel, dan zou ik op basis van dit fragment inderdaad voor de tweede categorie kiezen.' Het spijt me, maar zo lust ik er nog wel een paar. De sprongen die je maakt zijn me iets te groot. Met name de sprong van leesbaar tot publicabel. Iemand die iets aanbiedt bij een dergelijke organisatie, wil weten of het publicabel is. Niet of het leesbaar is. Althans daar ga ik vanuit. Daar zou Sebes ook vanuit mogen gaan, lijkt me. Onleesbaar zou buiten de categorieën moeten vallen. In die zin deel ik de mening van Schlimazlnik. Het stuk is niet onleesbaar, maar de afstand tot publicabel lijkt me groot. Hoe hard zijn reactie ook overkomt, er valt inhoudelijk weinig aan af te dingen. Evenmin aan zijn conclusie. Dat Sebes dan een bepaalde status heeft en veel doet voor de paradepaardjes, laat onverlet dat 'hij' bij anderen een suggestie wekt, en daarbij iets aanbiedt wat mij niet helemaal kies lijkt.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
In feite valt een deel van je post onder Proeflezen, Angus. Ik hoop dat deze twee topics (die in Proeflezen en deze hier) niet door elkaar gaan lopen.
Onleesbaar zou buiten de categorieën moeten vallen.
Hoe zou je die definiëren dan?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En of Sebes zelf het woord twijfel gebruikt heeft of dat Earthlady dat in de beoordeling B gelezen heeft, laat ik even in het midden.
Dat stond letterlijk zo in de mail. Ahem, ik quote: Over het algemeen vinden wij het manuscript niet slecht geschreven, maar toch twijfelen we nog teveel en vinden wij dat het manuscript voor verbetering vatbaar is. Het is volgens ons nu nog niet goed en scherp genoeg om te vertegenwoordigen en valt daarmee in de categorie B.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerlijk gezegd vind ik de hele indeling een beetje vreemde manier van werken. Wat heb je nu aan een A,B en C-categorie? Als je een manuscript opstuurt naar een literair agent zijn er twee mogelijkheden: de agent ziet potentie en wil met jou als schrijver werken (A) of de agent bedankt vriendelijk en zegt dat dit soort manuscripten niet is waar hij/zij naar op zoek is (C). Wat is dan B? Een tussenweg? Probeer het nog eens? Of betekent een C "hou er maar mee op, je kunt toch niet schrijven" en een B "blijf het vooral proberen, misschien wordt het nog wat"? Sebes (zijn medewerker) zegt in de e-mail dat over het resultaat niet gecorrespondeerd kan worden. Waarom dan zo'n vage indeling waar je als schrijver niets mee kan? Zeg dan gewoon nee. Het lijkt me dat de conclusie dat hij die categorieën gebruikt om mensen voor zijn cursussen binnen te halen best aannemelijk is. Dat een literair agent om brood op de plank te hebben naast het bemiddelen tussen uitgever en schrijver ook cursussen aanbiedt moet hij zelf weten, maar om die twee aan elkaar te koppelen vind ik niet erg fris en ook niet professioneel. De manier waarop hij over schrijvers praat ook niet, vind ik zelf, maar dat is dan weer off topic... Als je nieuwsgierig bent naar hoe het óók kan, lees dan eens de vele beschikbare blogs van (o.a.) Amerikaanse literaire agenten. Earthlady, als ik jou was zou ik lekker doen waar ik zelf zin heb en doorschrijven. Je gaf zelf al aan dat Sebes normaal gesproken jouw genre niet vertegenwoordigt, en in dat geval kun je beter op zoek naar een andere literaire agent of uitgever die wel ervaring heeft met jou genre. Daar heb je veel meer aan.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Thérèse
In feite valt een deel van je post onder Proeflezen, Angus. Ik hoop dat deze twee topics (die in Proeflezen en deze hier) niet door elkaar gaan lopen.
Dat denk ik niet. Ik verwijs naar proeflezen. Jij hebt daar ook naar verwezen, om tot een inschatting te komen van de waarde van categorie B en ook om tot een inschatting te komen over eventuele vervolgstap(pen) voor Earthlady. Dat daardoor nu beide topics enigszins door elkaar lopen, soit. Niemand zal verdwalen, lijkt me.
Onleesbaar zou buiten de categorieën moeten vallen.
Hoe zou je die definiëren dan?[/quote] 'Onleesbaar' zou ik definiëren als 'onleesbaar'. Hard, maar duidelijk. Iets in de trant van: 'Wij zijn een literair agentschap dat als doelstelling ziet om schrijvers te begeleiden bij het publiceren van hun werk. Het spijt ons dat wij ons gedwongen zien om u mee te delen dat het door u ingezonden fragment, naar onze mening, zelfs niet aan de meest elementaire voorwaarden daartoe voldoet. Gelet op het voorgaande gaan wij dan ook niet over tot een inhoudelijke beoordeling.'

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thérèse reageert niet. Jammer. Maar:
Ahem, ik quote: Over het algemeen vinden wij het manuscript niet slecht geschreven, maar toch twijfelen we nog teveel en vinden wij dat het manuscript voor verbetering vatbaar is. Het is volgens ons nu nog niet goed en scherp genoeg om te vertegenwoordigen en valt daarmee in de categorie B.
En dan dus helemaal los van de tekst die op proeflezen geplaatst is. Deze reactie van Sebes, maakt verschillende dingen los (onafhankelijk van het ingezonden deelmanuscript). Ik durf ook te stellen dat dit beoogd is. 'Over het algemeen vinden wij het manuscript niet slecht geschreven.' De enthousiaste inzender wordt verteld dat het stuk er mee door kan, wellicht goed is, maar dat er haken en ogen aan zitten. Die wil weten welke dat zijn, Verleiding: Vraag het leesrapport op en betaal er de prijs voor. 'Toch twijfelen we nog teveel (sic)' 'Nog' impliceert een positieve twijfel, een nabij liggend kantelpunt. 'Te veel' heeft hier ook iets verontschuldigends. Het 'te veel' legt de verantwoordelijkheid (maar eigenlijk: schuld) terug bij de inzender, suggereert ook een verantwoordelijkheid om dat op te lossen. 'en vinden wij dat het manuscript voor verbetering vatbaar is' Dat is a. de escape voor de toekomst. Als je het b. leesrapport hebt opgevraagd en c. hun cursus gevolgd, je manuscript hebt aangepast: 'Helaas, de door ons verwachte en gehoopte verbetering vonden wij niet terug in het door u aangeboden manuscript. 'Het is volgens ons nu nog niet goed en scherp genoeg om te vertegenwoordigen' Dit is de afmaker. Weer het gebruik van 'nog' (de verleider) gevolgd door 'genoeg' (weer verleider, impliceert 'het komt in de buurt') en als teaser 'vertegenwoordigen'. Sec gelezen zou hier niks mis mee hoeven te zijn. Wel als het gecombineerd wordt met het aanbieden van een leesverslag en een cursus. En als jij dat niet ziet Thérèse. Sorry, maar dan is er vast ergens een site voor begrijpend lezen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goede analyse in #88, Angus. Cool!
En als jij dat niet ziet Thérèse. Sorry, maar dan is er vast ergens een site voor begrijpend lezen.
Dit is 'ad hominem' en vind ik niet zo cool...

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En als jij dat niet ziet Thérèse. Sorry, maar dan is er vast ergens een site voor begrijpend lezen.
Dit is 'ad hominem' en vind ik niet zo cool...
Daar heb je gelijk in. Mea culpa. Maar ook niet reageren kan als zodanig worden opgevat Leonardo. En dat, vind ik nog minder.