Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aantal personages

27 december 2011 - 15:06
Hoe veel personages heb je in je verhaal? Hoe lang is dat verhaal? Hoe veel woorden telt je hoofdstuk 1, en hoe veel personages introduceer je daarin? Hoe veel woorden telt je hoofdstuk 2, en hoe veel personages introduceer je daarin? Even een korte enquête :)

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2011 - 19:53
Om het spits af te bijten: 1. 10 foutje, 11 (1 zonder naam) 2. 36.000 woorden 3. 2.900 woorden, 4 personages (o.a. die ene zonder naam) 4. 3.600 woorden, 6 personages

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2011 - 16:03
1. 27 personages. Figuranten (er zijn bv hele legers of dorpelingen waarvan het algemene gedrag/uiterlijk wordt beschreven) tel ik niet mee; tussen de 27 zijn enkele die geen naam hebben en flink wat die slechts één scène meedoen of zo. 2. 89.756 woorden 3. 4998 woorden, 8 personages (waaronder één iemand zonder naam, die pas echt in h2 wordt geïntroduceerd) 4. 4435, 3 personages

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2011 - 16:03
1. 18 (enkele hele kleine rolletjes niet meegerekend) 2. 49.962 (voorlopig) 3. 783 - 2 personages 4. 1.178 - 2 personages

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2011 - 21:30
1. 24 personages nu, met in de volgende hoofdstukken er nog 4 á 5 bij. Dit zijn natuurlijk niet allemaal hp's. De "echte" hp's zijn met zijn achten. 2. 105.776 woorden, uiteindelijk 120.000 of iets meer/minder 3. Hoofdstuk 1: 3.997 woorden, 5 personages 4. Hoofdstuk 2: 8.055 woorden, 4 personages P.s. Aantal hoofdstukken nu 17, het worden er waarschijnlijk 19.

27 december 2011 - 18:01
1. Veertien personages die een belangrijke rol hebben in het verhaal. 2. Precies 75.000 woorden, maar ik zit nog in de herschrijffase, dus er zal wel wat bijkomen. 3. Hoofdstuk 1: 2688 woorden, twee fysieke hoofdpersonages, een hoofdpersonage dat wordt genoemd. 4. Hoofdstuk 2: 2486 woorden, het ene hoofdpersonage dat in het vorige hoofdstuk wordt genoemd komt fysiek voor, meer niet.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2011 - 18:14
1. ongeveer 8 personages die gedurende het verhaal van belang zijn voor de plot of regelmatig terugkomen. Drie daarvan zijn POV personages. Verder zijn er nog wat kleinere personages die zo nu en dan even "hoi" zeggen. 2. Ongeveer 100.000. Althans, dat is waar ik op richt. Op het moment zit ik op 20.000+. 3. 3000 woorden en ik introduceer 2 personages. Beide zijn hoofdpersonen en de belangrijkste dragers van het verhaal. 4. 4000 woorden. In dit hoofdstuk introduceer ik er drie. De schurk, de sidekick van de heldin en nog een mysterieus personage.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2011 - 18:54
1. Tot nu toe: (in de eerste versie) 32 (waarschijnlijk komen er nog een paar bij, maar de meeste zijn "locatiegebonden" en komen niet in het hele verhaal voor. Degenen die in het hele verhaal, of het grootste deel van het verhaal voorkomen zijn maar met z´n tienen. 2. Ehm... goeie vraag. Tot nu toe 70.000 woorden aan één stuk vanaf het begin, plus een aantal losse scenes. Hopelijk wordt het niet langer dan 120.000. 3. Ik heb het geheel nog niet opgedeeld in hoofdstukken, maar hoofdstuk 1 zal waarschijnlijk rond de 5.000 woorden liggen. Daarin introduceer ik een stuk of negen personages. (De belangrijkste drie eerst, de rest pas na ruim 2.000 woorden) 4. Zoiets als hoofdstuk 1 denk ik, misschien iets langer. Geen nieuwe personages behalve de belangrijkste antagonist in dit deel van het verhaal, maar die is eerder al genoemd. Het eerstvolgende nieuwe personage komt pas ongeveer 14.000 woorden na het einde van hoofdstuk 1. Ben wel nieuwsgierig naar de reden voor deze enquete ;)

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2011 - 18:59
1 - Stuk of tien die echt terugkeren en een paar die eenmalig worden opgevoerd 2 - 75000 ongeveer 3 - 5000, drie van de bovenstaande tien 4 - 6000, geen nieuwe personages

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2011 - 19:54
Ben wel nieuwsgierig naar de reden voor deze enquete ;)
De reden was een reactie van iemand dat ik te veel personages in mijn verhaal zou hebben beschreven, maar zo te lezen valt het met 11 personages op 36.000 woorden nog wel wat mee. Alhoewel, bedenk ik me nu, diegene had het verhaal gelezen toen er nog 13 waren. Misschien bedoelde ze die 2 geschrapte personages wel, dat heeft ze niet duidelijk omschreven. En dan zei ze wat over mij :P Ik dacht eraan om nog een personage te schrappen, maar alle 11 kunnen ze niet gemist worden. Dus als ik het bij die 2 geschrapte personages laat, is het misschien wel goed. Ik heb nog even om erover na te denken :)

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2011 - 20:49
Voor mijn manuscript: 1. Een 60-tal bij naam genoemde personages, waarvan 3 à 4 echte hoofdpersonages (al schrijf ik ook wel eens uit het standpunt van minder belangrijke personages). 43 overleven tot het einde (en dat is echt de hele wereldbevolking dan, voor zover zij weten) 2. 50K+ woorden 3. 4411 woorden, 15 personages bij naam genoemd + de ouders van het hoofdpersonage (daarvan heb ik er eigenlijk maar 8 meegeteld bij die 60 die ik boven noem, de rest is echt niet van belang) 4. 2234 woorden, geen nieuwe personages

27 december 2011 - 21:46
1. Ik, Ludo, Lotte, Sonja, Vera en een Duits echtpaar en wat figuranten (Cornelis Vreeswijk, Hans Warren, Victor Klemperer) 2. 88.234 woorden 3. 456, ik. 4. 3456, ik en Sonja.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2011 - 22:20
Hoe veel personages heb je in je verhaal? Hoe lang is dat verhaal? Hoe veel woorden telt je hoofdstuk 1, en hoe veel personages introduceer je daarin? Hoe veel woorden telt je hoofdstuk 2, en hoe veel personages introduceer je daarin? Even een korte enquête :)
1) Eerst 4, waarvan 1 HP, en een heel belangrijk persoontje die maar 2x een kleine rol heeft in het verhaal. Verder nog wat randpersonages die maar af en toe optreden. vanaf hoofdstuk 4 verschijnt 1 belangrijk personage Vanaf hoofdstuk 5 volgen nog wat figuranten en twee daarvan spelen een belangrijke rol in de rest van het verhaal Halverwege en aan het eind van het verhaal verschijnt 1 heel belangrijk persoon (de sleutelfiguur) 2) het hele ms bevat 90.000 woorden Groet, Wirrewapper

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2011 - 22:52
Wat een geweldig idee dit. Hoe veel personages heb je in je verhaal? 9 plus wat figuranten Hoe lang is dat verhaal? 82000 Hoe veel woorden telt je hoofdstuk 1, en hoe veel personages introduceer je daarin? 664 woorden een personage Hoe veel woorden telt je hoofdstuk 2, en hoe veel personages introduceer je daarin? 995 woorden een personage

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 december 2011 - 22:54
Ben wel nieuwsgierig naar de reden voor deze enquete ;)
De reden was een reactie van iemand dat ik te veel personages in mijn verhaal zou hebben beschreven, maar zo te lezen valt het met 11 personages op 36.000 woorden nog wel wat mee. Alhoewel, bedenk ik me nu, diegene had het verhaal gelezen toen er nog 13 waren. Misschien bedoelde ze die 2 geschrapte personages wel, dat heeft ze niet duidelijk omschreven. En dan zei ze wat over mij :P Ik dacht eraan om nog een personage te schrappen, maar alle 11 kunnen ze niet gemist worden. Dus als ik het bij die 2 geschrapte personages laat, is het misschien wel goed. Ik heb nog even om erover na te denken :)
Als iemand je zulke commentaar geeft is het altijd handig om door te vragen. Bijvoorbeeld: "waarom is het teveel? Wie vond je overbodig en waardoor kwam dat?" En bedenk nog maar een rits vragen erbij. Als het commentaar niet duidelijk is, zoek dan een manier waardoor het duidelijker wordt. Daar heb je als schrijver het meeste baat bij.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 december 2011 - 6:34
6 personages ik schat ergens in de buurt van de 60.000 ik denk rond de 3000 a 4000, alle 6 komen hierin aan bod ik denk rond de 3000 a 4000, geen nieuwe personages meer

28 december 2011 - 9:04
Wat is het doel van de vraag? Over welk genre gaat het en welke doelgroep? Is er een specifiek soort verhaal dat je bedoelt? Ik heb er meer dan 1.

Via

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 december 2011 - 9:10
1. Een stuk of tien. En wat bijrollen. 2. Ruim 60.000 3. 350. Eentje, en wat bijrollen. Speciaal hoofdstuk voor dat ene personage. 4. 7800. Vijf spelen er in dat hoofdstuk mee, maar de overige vier worden wel al genoemd (in flashbacks/gedachten van hp).

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 december 2011 - 9:28
@Roofvogel, dat weet ik, maar doorvragen kan helaas niet, dit was een eenmalig contact. @Schlimazlnik, voor het doel zie mijn reactie aan AndreaClimbing. Vergelijken met anderen. En misschien was het idd. wel goed om ook naar het genre/de doelgroep te vragen :) Mijn ms is een jeugdboek, 13/14+, en genre, iets psychologisch.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 december 2011 - 19:08
Hm. Mijn doelgroep is iets ouder (15 plus), maar here goes: 1. ongeveer 30, waarvan 2 HP's en 4 heel belangrijke personages 2. 100.000 3. 8.081, ongeveer de helft geïntroduceerd 4. 4.130, een paar geïntroduceerd.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 december 2011 - 20:28
1. 2 HP's, 6 belangrijke personen, een twintigtal kleinere/figuranten, en 2 mensen waarover gesproken wordt. 2 Tot nu toe 97.103 woorden (bijna af) 3. Hoofdstukken nog niet definitief, maar wel een proloog, een epiloog, een flasback en een stuk of 10 brieffragmenten. hoofdstuk 1: HP1 en 2 anderen. hoofdstuk 2: HP1 en 3 anderen, hoofdstuk3: HP2 en aantal anderen.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 december 2011 - 8:19
Ik heb alles even opgeteld en ben tot de conclusie gekomen dat er gemiddeld 5.750 woorden per personage worden gebruikt :P Dan heb ik ook de figuranten meegerekend. Ik zit daar met 3.000 onder (2 figuranten meegerekend), maar zo veel scheelt dat niet met Thule82, dus ik denk dat het zo wel kan :) Bedankt allemaal!

29 december 2011 - 9:03
Dat zal er toch aan liggen wat je tekst is. Als je voor de jeugd schrijft en je plaats van handeling is een middelbare school is het logisch dat je in het begin meer personen noemt dan in een boek over een wees op een kneuterboerderij.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 december 2011 - 12:12
Ja, setting is van belang. Wat Schlimazlnik zegt; mijn eerste hoofdstuk vindt grotendeels op een school plaats. Vandaar het grote aantal personages dat in het eerste hoofdstuk wordt geïntroduceerd. :)

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 december 2011 - 12:19
Ja, dat is bij mijn eerste hoofdstuk ook het geval. En als het dan ook nog om een stel giecheltrienen gaat die over iedereen die voorbij komt beginnen te roddelen, zit je al snel aan een heel pak personages die genoemd worden maar verder eigenlijk niet van belang zijn. Mijn verhaal gaat verder ook over groepsdynamiek, samenwerken tegen wil en dank enzovoort, dus dan zou het nogal onnozel zijn als er maar 2 belangrijke personages waren. Langs de andere kant heb ik ook al kortere verhalen geschreven met 1 personage. Het hangt er maar vanaf wat voor thematiek je wil behandelen.