Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aantal personages

Hoe veel personages heb je in je verhaal? Hoe lang is dat verhaal? Hoe veel woorden telt je hoofdstuk 1, en hoe veel personages introduceer je daarin? Hoe veel woorden telt je hoofdstuk 2, en hoe veel personages introduceer je daarin? Even een korte enquête :)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1. 11 vaste personages; met nog 4 anderen die maar in 1 hoofdstuk worden betrokken en dus niet belangrijk zijn voor het gehele verhaal. 2. 158 pagina's op A4, regelafstand 1.5. - totaal 66502 woorden 3. 3540 woorden, 4 personages 4. 5012 woorden, 3 nieuwe personages

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk eigenlijk dat je met deze vraag weinig opschiet. Je kunt best 500 personages in hoofdstuk 1 hebben en een veel leesbaarder boek hebben, dan met 4 personages in heel je roman. Het ligt er aan hoe je ze introduceert, hoe veel tekst ze hebben en wat hun rol is. Stel je hebt een hoofdpersonage met 11 vrienden. Moet kunnen, maar het wordt lastig wanneer je die vrienden maar heel kort introduceert, ze allemaal een naam beginnend met een R en eindigend op een L hebben en ze allemaal op zoek zijn naar een mysterieus voorwerp. Dit kan een erg grappig effect geven, maar niet wanneer het de bedoeling is dat ze uit elkaar te houden zijn. In dat geval moet je als schrijver een groter verschil maken tussen hoofd- en bijpersonages, zodat je er nog maar 5 overhoudt die echt belangrijk zijn en hun bij voorkeur een verschillende missie meegeven. Het is niet zo dat 12 personages te veel zijn, maar in dit voorbeeld lijken ze te veel op elkaar. Tellen lijkt me dus niet de manier om je probleem op te lossen. Ik zou inhoudelijk eens goed kijken als ik jou was.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1. 16 belangrijke personages, 2 echte HP's. 2. +100k zou het moeten worden, nu aan +-25k 3. 5824, 12 personages 4. 9300, 4 personages

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe veel personages heb je in je verhaal? De vriendengroep (4 personen), de artsen (2 personen), de patiënt (1 persoon), de volwassenen (2 personen). Ik denk dat dat de belangrijkste zijn, al heb ik de aandacht van de vriendengroep maar op 3 van de 4 gevestigd. De laatste is zogezegd een bijstander. Hoe lang is dat verhaal? 113721 woorden. Hoe veel woorden telt je hoofdstuk 1, en hoe veel personages introduceer je daarin? 698, 2 personen worden geïntroduceerd. Het is trouwens een soort van proloog, iets dat daaraan vooraf gaat, dus heel uitgebreid is het niet. Hoe veel woorden telt je hoofdstuk 2, en hoe veel personages introduceer je daarin? 2615, 4 personen worden geïntroduceerd. Daarbij komen ook nog dat er veel omstanders aanwezig zijn op dat moment, maar die heb ik niet meegerekend (ook niet bij het aantal personages).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1. Ik heb 4 hoofdpersonages. Het verhaal wordt ook beurtelings uit het perspectief van één van hen verteld. 2. 105.000 woorden (ongeveer). 3. 4.030 woorden, 4 personages (iedereen wordt in H1 geïntroduceerd, hier gaat overigens een proloog aan vooraf) 4. 2.227, 0 personages (iedereen is in H1 al geïntroduceerd)

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi allen, Ik ben nieuw hier op dit forum, ben 31 jaar. Schreef sinds m'n 18e korte verhaaltjes van ca 10.000-15.000 woorden (meestal met 1 of 2 hoofdpersonages), maar probeer nu sinds ca 3 jaar het wat groters aan te pakken in de vorm van een Trilogie (mogelijk een quadrilogie). Het heeft een jaar stil-gelegen, maar ben nu fanatiek verder gegaan. 1. In Boek 1 werk ik met 3 hoofdpersonages (A, B & C) en verder 2 voor de serie belangrijke bij-personages en nog ca 10 belangrijke bij-personages en nog talloze minder belangrijke personages, die de hoofdpersonages tegenkomen (bijv. de lokale bakker, een staljongen etc). In Boek 2 ga ik verder met de 2 vd 3 hoofdpersonages (A & B) uit boek 1 en krijgen de 2 belangrijkste bij-personages uit boek 1 een grotere rol, en verder worden er een aantal nieuwe bij-personages geintroduceerd In Boek 3 ga ik verder met 1 vd 3 oorspronkelijke hoofdpersonages (C), een oude hoofdpersonage (A) wordt nu meer een bij-personage aangezien haar verhaal verteld is en zijn een tweetal bijpersonages uit de eerdere boeken tot een hoofdpersonage verheven en introduceer ik nog een klein handje vol bijpersonages. 2. Telt nu 26000 woorden, maar worden er uiteindelijk 150.000-225.000. 3. 6800 woorden (ga het waarschijnlijk nog opdelen in 2 hoofdstukken), hierin worden 2 vd 3 hoofdpersonages geintroduceerd, de derde wordt genoemd en 1 vd 2 belangijkste bijpersonages wordt geintroduceerd naast enkele andere bijpersonages. 4. 2600 woorden al is er nog een stuk wat ik moet schrijven. hierin wordt de 3e hoofdpersonage geintroduceerd en de 2e belangrijkste bijpersonage van het eerste boek + nog wat minder belangrijke bijpersonages.