auteurs risico bijdrage
Hallo mede schrijvers, ik ben 50 jaar en heb een boek geschreven. De titel is 'Verhaal halen' en het gaat over de levensgeschiedenis van mijn ouders. In A4 is het 300 pagina's en uitgeverij AspekT is geinteresseerd om het in zijn beheer uit te geven, maar met een risicobijdrage van 4500 euro van mij, de auteur. Perry Pierik, een van de uitgevers van Aspekt heeft mij schriftelijk toegezegd dat hij dan een redacteur inschakelt om met mij "de puntjes op de i te zetten', dat het boek dan in hun beheer marktconform wordt uitgegeven, dus met isbn, met recensies, aanbieding op beurs, aan iedere boekhandelaar leverbaar via centraal boekhuis, in de bibliotheek komt en zo meer. Een andere uitgever reageerde ook enthousiast, maar ziet helemaal geen kans om het uit te geven. En nog weer anderen reageren inderdaad dat ze het risico niet aandurven omdat ik een onbekende vrouw ben. Een van hen zei: als je nou Maartje van Weegen was geweest....
maar goed, mijn vraag is, heeft iemand van jullie dit meegemaakt? Dat je een risicobijdrage moet betalen maar dat dan je boek wel in het beheer van een echte en degelijke uitgever wordt uitgegeven??? (Ik heb een boekje met de titels die Aspekt uitgeeft, meegestuurd gekregen. Ziet er goed uit. Daar wil ik wel bij horen) Ben benieuwd naar jullie reactie,
groeten van zwartewater
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
19 jaar 11 maandenRol
Waarom vraag je dan niet bij andere eigen beheer uitgeverijen wat zij voor de drukkosten van een dergelijk dik boek rekenen? 560 pagina's is niet niks :? Bovendien hoef je niet gelijk met 1000 boeken te beginnen. Kun jij er zoveel kwijt in korte tijd? Dat zou geweldig zijn. als je dan een prijs van 18 euro per boek (wat zo'n dikkerd best mag kosten) rekent, verdien je er toch altijd meer aan dan aan de royalties die je van Aspekt krijgt. Op de site van Boekenbent staat ook een rekenvoorbeeldje hoe je een goede verkoopprijs kunt bepalen. Het is een heel bedrag, maar als jij er van overtuigd bent dat je zoveel boeken kunt verkopen, waarom dan Aspekt met al het geld laten sleeën? Of is dat een typisch Brabantse uitdrukking :wink:
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
18 jaar 8 maandenRol
Ja,dat zou ook kunnen,maar ik zou dan toch wel voor Aspekt kiezen,ik zou het risico niet durven nemen dat ik niet genoeg verkoop.Maar dat is wat ik vind.
Gefeliciteerd dat je al zo´n dik boek hebt geschreven! Dat vind ik echt knap. Daar heb je veel doorzettingsvermogen en talent voor nodig. Je ouders zijn ook een leuk onderwerp. Ga zo door,ik hoop dat je een goede uitgeverij kiest die goed bij je past.
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
18 jaar 9 maandenRol
Griseo, is marktconform een duurdere variant? Is er een goedkopere?
Josje, volgens Griseo en zjorz is Boekenbent een goede en juist geprijsde drukker/uitgever voor eigen beheer uitgave,
En lievemeid, bedankt voor je complimentjes. Ik denk inderdaad dat ik met Aspect in zee ga. Ik kan het betalen, en het is een grote wens van mij om in de boekhandels van Nederland en Belgie te liggen (hoe ik dat zelf voorelkaar moet krijgen is me een raadsel) en in eigen beheer is het duurder!! Zelfs als ik met 500 start. Natuurlijk probeer ik wel goed te onderhandelen. Ik heb tips van Leo. Die zal ik na het weekend op het forum zetten, want nu ga ik een heerlijk weekend weg. Groetjes.
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
18 jaar 9 maandenRol
Nog even voor ik vertrek, ik vind het leuk om mijn voorwoord te laten lezen, dat geeft een indruk van de inhoud en het thema van mijn boek. Ik hoop dat zo'n lap teks is toegestaan. Ik zou het ook leuk vinden om de verhalen van de schrijfwedstrijden (na inzendingsdatum) uit te wisselen, maar goed. Mijn boek heet "Verhaal halen'', en is autobiografisch.
Ergens op het voorblad neem ik deze tekst op:
De geschiedenis van het gezin Bosheuvel telt minstens zoveel verhalen als er familieleden zijn.
‘Verhaal halen’ is er daar één van. De mijne.
Voorwoord
Mijn vader is in 1926 te Utrecht geboren, mijn moeder in 1930.
Ze groeiden daar op, in vogelvlucht drie kilometer verwijderd van de ander, niet wetend van elkaars bestaan. Tot in het oorlogsjaar 1943, toen het schip waar mijn moeder woonde, op bevel van de Duitsers naar een andere ligplaats moest verhuizen.
Dat werd de Billitonkade.
Ook het gezin van mijn vader verhuisde, net voordat de oorlog begon. Naar?
De Billitonkade! Zonder de oorlog waren mijn ouders elkaar waarschijnlijk nooit tegengekomen. Je zou dus kunnen stellen dat ik mijn leven mede dank aan de Duitse invasie.
Hoewel ik als kind goed verzorgd ben, voelde ik mij in mijn jeugd niet liefdevol opgenomen in het leven. En naar ik van mijn broers en zussen weet, geldt dat ook voor hen. Mijn ouders leken daar niets van te weten, hoewel ieder kind jong het huis uitging en vanaf dat moment nooit zomaar bij ze langs kwam. Ik vreesde zelfs alleen met ze te zijn. Wat moest ik zeggen, waar moest ik kijken, hun ogen vermeden de mijne, altijd.
Voor mij keerde het tij tegen mijn vijftigste. Ik zag bij generatiegenoten eenzelfde verdriet en eenzaam zijn zonder aanwijsbare redenen. Niet mishandeld of materieel verwaarloosd en toch een afstandelijke relatie met het ouderlijke huis. Wat is dat toch dat in de jeugd van mijn generatie zoveel stil verdriet veroorzaakt heeft? Daar wilde en moest ik meer van weten om in het reine te komen met wie ik geworden ben. En hoewel ik er tegenop zag om de dialoog met hen aan te gaan, begreep ik dat de antwoorden verborgen lagen in mijn ouders hun levensverhaal.
‘Over zoveel ellende spreek je met kinderen niet,’ zei mijn moeder toen ik vroeg waarom ze nooit over haar jeugd vertelde. Maar ik ben allang geen kind meer en nu was zij daar samen met mijn vader wel toe bereid. Mijn verzoek viel voor hen als een geschenk uit de hemel, vertelden zij mij, want wat willen zij, nu ze zo oud worden, graag hun verhaal kwijt.
Iedere week bezocht ik mijn ouders om verhalen te halen en ik schreef ze allemaal uit. Als ik ze voorlees zijn wij vaak samen ontroerd, verheugd of verrast. En omdat ik op zoek ben naar rode draden in de levensgeschiedenis van mijn ouders en de mijne, schrijf ik ook over mijzelf. Voorzichtig ben ik begonnen om die van mij door de verhalen van mijn ouders te weven. En zie, rode draden worden zichtbaar in ons gezamenlijk tapijt. Mijn verdriet blijkt mijn ouders hun verdriet te zijn en uit het samenvoegen hiervan put ik verrassend veel troost.
De titel van het boek dat is ontstaan, is: ‘Verhaal halen’. de lezer volgt de levensgeschiedenis van mijn ouders en dus ook van mij, omdat ik vanaf 1955 in hun leven verschijn. In de eerste plaats is dit boek voor mij en mijn ouders. Maar zeker ook voor mijn kinderen. Zo kunnen zij kennis nemen van de geschiedenis van hun moeder, grootouders en allerlei familie daaromheen. Daarnaast is dit boek ook voor al mijn broers en zussen en andere geïnteresseerde familieleden. Tenminste, als zij dat willen en als zij daar aan toe zijn, want ieder volgt een eigen proces met het verleden. Daar ben ik me bewust van.
In de tweede plaats vinden mijn ouders en ik het prachtig als anderen ons boek lezen.
We denken dat het over meer dan zomaar een familiegeschiedenis gaat, dat het beschrijft hoe het een deel van onze generatie is vergaan.
Deel één heet: ‘Zoektocht naar mijn ouders’ en vertelt naast het verhaal van mijn familie óók over het dagelijks leven van voor de oorlog en hoe gewone burgers in West Nederland de oorlog en de periode daarna hebben doorstaan. Deel twee is: ‘Rode draden en bestaansrecht’ en gaat over het gezinsleven in mijn ouderlijk huis, maar geeft ook een beeld van de maatschappelijke bewegingen die na de oorlog plaatsvonden: het afnemen van de invloed van de kerk, het doorbreken van de traditionele hiërarchische maatschappelijke verhoudingen en de opkomst van de tweede feministische golf.
Deel drie noem ik: ‘Mijn graal’, omdat ik door het bewustwordingproces dat ik in de dialoog met mijn ouders doormaak, de beker vind waaruit ik mijn verdriet kan drinken. De slottekst bespreekt ouder-kind relaties in het verleden en het heden met een overpeinzing voor wat de toekomst brengen kan.
Margreet Herman
(klein geschreven onderaan)
Vrijwel alle namen zijn om privacyredenen veranderd.
Aanvullende informatie over WO II vond ik in het omvangrijke naslagwerk van dr.L.de Jong: ’Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog.’ Opsommingen en ook sommige prachtige alinea’s heb ik letterlijk hieruit overgenomen, maar meestal heb ik zijn teksten aangepast en verwerkt in de verhalen van mijn ouders.
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
18 jaar 8 maandenRol
Je zou ook kunnen een stukje van je boek naar een literair tijdschrift sturen.
Als zij het willen publiceren ( je hoeft daar niks voor te betalen , integendeel je krijgt zelf een bescheiden honorarium voor) ben je toch al verzekert van lezers en kan je toch al enige bekendheid ontwikkelen.
Groeten,
Semenow
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
19 jaar 11 maandenRol
Het voorwoord maakt me al nieuwsgierig naar de inhoud, dus dat heb je alvast voor elkaar. Knap dat je zo over je familie kunt schrijven en dat het ook nog interessant is om te lezen. Veel succes met je boek.
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
18 jaar 8 maandenRol
Je voorwoord is vlot geschreven,niet met allemaal ingewikkelde zinnen,maar toch goed en het nodigd uit om verder te lezen.
Ik vind het goed van je dat je uiteindelijk toch nog aan je ouders hebt gevraagd waarom ze zo afstandelijk waren.
Ik vind het echt een goed begin.
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
19 jaar 10 maandenRol
Als je je boek in eigen beheer uitgeeft hoef je natuurlijk niet te kiezen voor 1000 of 500 exemplaren. Je kunt ook kiezen voor bv 300 exemplaren en dan gaan verkopen. Als je een prijs van 18 euro vraagt zoals Josje suggereert heb je bij elk verkocht boek 18 euro binnen. Ik denk dat je bij Aspekt maar twee euro krijgt per boek of zo?
Dus je verdient het makkelijker terug en kunt van dat geld weer de volgende oplage drukken.
Ik vraag me af of Aspekt het boek wel in 'alle' boekwinkels krijgt. Meestal ligt het toch maar in een paar boekhandels als het een onbekende schrijfster betreft. Je kunt makkelijk zelf je boek in boekhandels in je regio in consignatie wegleggen. En regionale publiciteit via een zelfgeschreven persbericht naar de kranten moet ook geen probleem zijn.
Maar ja, dan moet je wel zelf aan het werk...
Zelf vind ik dat een leuke toevoeging aan mijn schrijven, maar het moet je wel liggen.
Overigens komt mijn boek(je) over een week via Boekenbent uit en er zijn al 50 exemplaren van verkocht (via mijzelf) voor het er is. Als je mensen enthousiast weet te maken...
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
19 jaar 11 maandenRol
Hé, Zjors, wat goed dat je er al zoveel kwijt bent, nog voordat het verschenen is. Top! Een reguliere uitgever is inderdaad geen garantie dat je boek meteen in iedere boekhandel te krijgen is. Een boekhandel maakt een inschatting wat een boek zal doen in zijn winkel. Ze kennen hun klanten een beetje. Als de uitgever er weinig of geen aandacht vanuit de media voor weet te krijgen, weten klanten ook niet dat het boek is verschenen. Vaak zijn plaatselijke dagbladen wel genegen om een flink stukje te plaatsen. Idd, daar moet je dan wel zelf achteraan...
-verwijderd-
Lid sinds
18 jaar 7 maandenRol
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
18 jaar 8 maandenRol
Zwarte Water,
Interessant voorwoord; klinkt helder en duidelijk over de inhoud van het boek.
Zelf heb ik ooit eens een levenslooponderzoek gedaan voor mijn studie. Vond ik erg leuk om te doen!!!
Wat betreft de afzetmarkt, kan ik me voorstellen er interessse bestaat vanuit de onderwijshoek, bibliotheken e.d.
Succes verder met de lastige keuzes die komen kijken bij het uitgeven van je eigen boek!
verwijderd
Lid sinds
18 jaar 7 maandenRol
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
19 jaar 3 maandenRol
(verwijderd)
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
19 jaar 5 maandenRol
Ben eigenlijk benieuwd naar onze Rotterdamse "zwartewater"
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
19 jaar 3 maandenRol
Ik ook.
En er schijnen trouwens ook mensen te zijn die juist goede ervaringen hebben bij Aspekt. Onze eigen Ravendice zit daar toch ook? Met haar gaat het goed!
-verwijderd-
Lid sinds
18 jaar 7 maandenRol
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
18 jaar 7 maandenRol
Hi Kim,
........Onze eigen Ravendice zit daar toch ook? Met haar gaat het goed!.........
Vooralsnog gaat het prima met mij en Aspekt. Ik ben niet te beroerd om naar ervaringen van anderen te luisteren en kijken, alleen zou ik zoiets nèt iets serieuzer bekijken als dit niet anoniem gebeurd, zoals nu door 'auteur'.
Dan ben ik geneigd te denken: Is hier iemand uit rancune bezig, dat diegene er geen naam onder durft te zetten?
Ik heb, voor het tekenen van het contract, iemand met verstand van zaken en juridisch onderlegd hiernaar laten kijken en daarna heb ik pas getekend. Of mijn contract geheel hetzelfde is als toendertijd met Annemarie Postma werd opgesteld, weet ik natuurlijk niet. Tot zoverre nog steeds goed dus en blijf ik uitgaan van een goed verloop.
Mocht dit ooit veranderen, ben ik ook niet te beroerd om mijn eventuele tegenvallers/missers/valkuilen te melden op dit forum.
Geen nieuws hierover, goed nieuws dus in mijn geval :wink:
Groetjes Raven.
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
20 jaarRol
"auteur", zou je je volgende keer willen beperken tot een paar korte quotes en verder verwijzen door middel van links? Dat leest prettiger en voorkomt auteursrechtkwesties.
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
19 jaar 3 maandenRol
Fijn om te horen, Raven! Laten we inderdaad maar uitgaan van een goed verloop! Ik las trouwens een mooie recensie van je boek op het internet!!
_verwijderd_
Lid sinds
18 jaar 7 maandenRol
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
18 jaar 5 maandenRol
Hallo allemaal, ik heb deze hele draad gelezen. Ook ik was op zoek naar een reguliere uitgever nadat ik de eerste 2 drukken van mijn boek bij Boekenbent internetuitgeverij had gedaan. Ik vroeg rond bij div bevriende schrijvers... NEEM NOOIT ASPECT was ook hun advies.
Zwartewater ik ben zo benieuwd hoe het je vergaan is...
En over Boekenbent. Ik ben daar zelf heel erg tevreden over. Meer dan tevreden zelfs. De eerste 2 drukken zijn uitverkocht en ik kan bij boekenbent nu produce on demand (Dus echt per boek laten bijdrukken indien er besteld wordt. Alle handelingen gaan dan volledig via boekenbent en ik krijg mijn commissie op mijn rekening.) laten doen. Hierbij kan ik zelf de prijs en dus mijn winst bepalen.
Overigens kun je via internet publiceren, ontzettend veel meer verdienen dan bij de reguliere uitgevers. Bij boekenbent kan ik op bij een oplage van 200stuks van een boek van 300 blz als ik een prijs aan de consument vraag van 15 euro, dus bijna 7 euro winst maken. Dat is megagiga meer dan ik ooit bij een reguliere uitgever zal kunnen doen.
Toch ga ik nu (beetje met pijn in mijn hart) naar een reguliere uitgever omdat ik via internet nooit zoveel publiciteit en verkoop zal kunnen halen als via een reguliere uitgever. Ik wil een boodschap via mijn boek uitdragen en ga dus met minder winst genoegen nemen.
Maar voor iedereen zoals Zwartewater, sta op een contract, (makkelijk te downloaden bij NUV) en probeer eerst je boek via internet te laten publiceren. Waarbij ik dan José Vriens van Boekenbent heel erg aanbeveel.
Een groet allen van Roos Boum
Re: auteurs risico bijdrage
Lid sinds
18 jaar 5 maandenRol
Nog even van Roos
Zwarte water als je nog meeleest, ben ik benieuwd of je deze titel gehandhaafd hebt. Er bestaat namelijk al een boek met die titel. Van Toorn-verhulst meen ik over taal.
Tip voor een ieder, als je een boek schrijft en je bedenkt een titel, tik hem in op internet om te zien of het al bestaat.
Tuurlijk mag een boek dezelfde titel hebben als al eerder is gebruikt, maar een unieke titel is altijd beter natuurlijk.
Roos Boum
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
19 jaar 5 maandenRol
Jawel Roos,
die 7 euro is megagiga als winst per boek maar tegelijkertijd kan elke "kleine" schrijver en elke "kleine" uitgeverij haarfijn uitleggen dat de distributieproblematiek en de monopoliepositie van verschillende bedrijven in die sector het deze "kleintjes" bijna onmogelijk maakt om binnen te komen bij de 1500-2000 boekenzaken die NL & B kennen.
Dus voor eenieder die de kans krijgt om naar een reguliere uitgever over te stappen, voel je gezegend.
Ik neem aan dat ik hier geen financieel voorbeeld hoef te geven. Ik ga uit van de intelligentie van eenieder.
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
19 jaar 10 maandenRol
Nou, maar als je zoals Roos ineens 200 boeken kunt verkopen aan de bieb en je maakt daar die winst op... Daar moet je bij een uitgever met die royalties van 10% en slechts een keer per jaar uitkeren toch een tijdje op wachten voor je dat op je rekening hebt.
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
19 jaar 3 maandenRol
Wel kun je soms een voorschot aanvragen.
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
19 jaar 10 maandenRol
Sterker nog, dat word je bij vrijwel elke uitgever aangeboden.
Maar als je boek uitkomt in pakweg november (jaar 1) dan krijg je dat voorjaar (JAAR 2) geen royalties (stijgt niet boven je voorschot uit) en ontvang je pas in jaar 3 in het voorjaar weer geld. Dus voorlopig doe je het met je voorschot.
Wel kun je als de verkoop goed loopt halverwege jaar 2 al geld vragen als je het standaardcontract hebt. Maar toch, het duurt al met al lang voor je rijk wordt.
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
19 jaar 5 maandenRol
Ik denk in lange termijn en niet op korte termijn.
Ik blijf bij mijn punt van de distributieproblematiek.
Er zijn inderdaad hier en daar succesverhalen bekend van schrijvers in eigen beheer, zoiets als Zjors die honderden boeken aan ik geloof de bibliotheken kon slijten, maar het grote gros verkoopt gewoon niet veel en dat heeft ook te maken met het feit dat veel mensen (gelukkig) "rustig" drukken. Vijftig, honderd of misschien een paar honderd exemplaren of zoiets.
99 van de 100 zullen echt beter af zijn bij een reguliere uitgever dan via eigen beheer en dan zelf ook de hele verkoop runnen.
Maar goed, ieder het zijne.
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
19 jaar 10 maandenRol
Nee, dat was Roos die er een paar honderd aan de bieb verkocht. Ik heb ze particulier verkocht en via het in consignatie leggen in boekhandels. Wel een paar honderd. Dat wel, maar geen aan de bieb.
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
19 jaar 5 maandenRol
Het is een prestatie op zich die niet voor iedere schrijver in eigen beheer is weggelegd.
auteurs risico bijdrage
Lid sinds
18 jaar 5 maandenRol
@Griseo, Ben het helemaal met je eens hoor over publiciteit en uitgeven bij een reguliere uitgever en met uitgeven in eigen beheer.
Vandaar ook dat ik schrijf, dat ik voor die 314 exemplaren die ik heb laten drukken heel erg blij was met boekenbent. Ik wilde op de eerste druk geen winst maken en heb die tegen kostprijs verkocht. De tweede druk wist ik van te voren dat de hele druk op 6 na aan biblion verkocht ging worden en daar hou ik ruim 800 euro aan over! Op 200 boekjes. Op dat aantal lukt je dat nooit van zijn lang zal die leven bij een reguliere uitgever. Daar ben ik dus ontzettend blij mee, want daarvoor ga ik het denk ik in het engels laten vertalen.
Maar vandaar ook dat ik schrijf, citaatje: "Toch ga ik nu (beetje met pijn in mijn hart) naar een reguliere uitgever omdat ik via internet nooit zoveel publiciteit en verkoop zal kunnen halen als via een reguliere uitgever. Ik wil een boodschap via mijn boek uitdragen en ga dus met minder winst genoegen nemen."
Voor mensen die direct bovenstaande niet ambieren, of geen grote druk wensen is pod erg fijn vind ik zelf. Had het niet verwacht overigens omdat er vaak negatief over gedaan werd. Maar over reguliere uitgevers hoorde ik toentertijd nóg negatievere berichten, en eerlijk gezegd wordt het algemene beeld van de reguliere uitgever niet echt positiever als ik hun desintresse en wachttijden op dit forum lees. En pod is me echt 1000% meegevallen. Sterker nog zoals jullie dus wel kunnen lezen ben ik er erg enthousiast over.
Dus ergo conclusio:
Kleine oplagen, (inschatten hoeveel je er denkt te gaan verkopen) waarop je veel winst wilt maken via pod. Overigens wordt het vanaf 200 exemplaren meestal echt interessant bij pod.
Voor grotere oplagen naar de reguliere uitgever, omdat je zelf nooit de lijnen via publiciteit en boekhandels kunt leggen. Daarvoor heb je de kruiwagen uitgever nodig...
Roos