Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

auteurs risico bijdrage

Hallo mede schrijvers, ik ben 50 jaar en heb een boek geschreven. De titel is 'Verhaal halen' en het gaat over de levensgeschiedenis van mijn ouders. In A4 is het 300 pagina's en uitgeverij AspekT is geinteresseerd om het in zijn beheer uit te geven, maar met een risicobijdrage van 4500 euro van mij, de auteur. Perry Pierik, een van de uitgevers van Aspekt heeft mij schriftelijk toegezegd dat hij dan een redacteur inschakelt om met mij "de puntjes op de i te zetten', dat het boek dan in hun beheer marktconform wordt uitgegeven, dus met isbn, met recensies, aanbieding op beurs, aan iedere boekhandelaar leverbaar via centraal boekhuis, in de bibliotheek komt en zo meer. Een andere uitgever reageerde ook enthousiast, maar ziet helemaal geen kans om het uit te geven. En nog weer anderen reageren inderdaad dat ze het risico niet aandurven omdat ik een onbekende vrouw ben. Een van hen zei: als je nou Maartje van Weegen was geweest....
maar goed, mijn vraag is, heeft iemand van jullie dit meegemaakt? Dat je een risicobijdrage moet betalen maar dat dan je boek wel in het beheer van een echte en degelijke uitgever wordt uitgegeven??? (Ik heb een boekje met de titels die Aspekt uitgeeft, meegestuurd gekregen. Ziet er goed uit. Daar wil ik wel bij horen) Ben benieuwd naar jullie reactie,
groeten van zwartewater

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Griseo, ja tuurlijk heeft de uitg ook zijn kosten. Maar zou de verdeling niet beter dan zo kunnen zijn:

drukker 5 euro
uitgever 3 euro
boekhandel 3 euro
schrijver 3,4 euro

Die boekhandel verdient er onredelijk veel aan als je het mij vraagt! Die doen het minste werk en krijgen het meest!!!

Ik ben nog maar een beginner in deze materie, en ik hoef niet van schrijven te leven, maar ik vind het zo oneerlijk dat de schrijver er met een bekaaide 1.40 gaat afkomen (moet nog tax af) terwijl die er het meeste werk in heeft gestopt. Dat druist zo tegen al mijn gevoelens in.

Tuurlijk weet ik wel dat de grote boze buitenwereld nou eenmaal zo is. Een werknemer loopt ook het inkomen voor de directeur te verdienen. Een schrijver loopt het inkomen voor de uitgever te verdienen.
Ik krijg er een erg sterk calimero gevoel van...

Roos

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Nick, ik weet niet hoeveel bladzijden je het dan nu over hebt, maar:

Mijn boek bij Boekenbent (ze is echt de goedkoopste!)

300blz creme roman
pocketkaft gelamineerd
boek is 22x14,8 dus helft A4.
210 stuks
1372 eurootjes.

HA het is zelfs nog minder dan ik onthouden had:
PER BOEK drukkosten bij pod boekenbent 6,53 euro

EN NICK IK HEB HET NIET OVER EEN PAAR JAAR GELEDEN, DIT BEDRAG IS VAN 3 WEKEN GELEDEN!!!!!!

Dus Nick dan moet jouw boek wel 1000 blz hebben of zo, wil je aan de 9 euro per boek zitten of een andere pod uitg zoeken

Roos

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos,

Ook ik draag José een zeer warm hart toe en uit mijn onderzoek blijkt dat ze een van de goedkoopste is. Dat ze de goedkoopste is (wat jij schrijft), is niet correct. Lees mijn onderzoek zou ik zeggen.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Niet de goedkoopste? Potverdrie-eurodubbeltjes dan ga ik mijn beklag doen bij haar! Hahaha. Ik heb toen 7 offertes opgevraagd bij Podders en zij was het goedkoopste. Misschien dak die nòg goeikopere nie gevonde had. Alhoewel ik had dat lijstje van een site, welke was dat nou, schrijvers plaza volgens mij. Dus in jan dit jaar kwam zij er bij mij als goedkoopste uit. Maar ik vind het zeker leuk om je onderzoek te lezen, graag. Waar kan ik die link ook alweer vinden?

Roos

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
Niet de goedkoopste? Potverdrie-eurodubbeltjes dan ga ik mijn beklag doen bij haar! Hahaha. Ik heb toen 7 offertes opgevraagd bij Podders en zij was het goedkoopste.

Hmmm... :? Bij schrijven en uitgeven had ik zo'n romantische gedachte, dat het goed moet zitten tussen de uitgever en de schrijver (of het nu POD is of regulier), maar eigenlijk is het keiharde business. Ik ben nog lang niet aan publiceren toe, maar je moet er toch een goed gevoel bij hebben? Ik heb het niet over vlinders in de buik, maar kom aan, het gevoel dat je als schrijver begrepen wordt. Wat maakt het dan uit of je bij de goedkoopste zit of niet?

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jommeke, het is een keiharde wereld, waar de sluier van romance steeds verder opgetild gaat worden.

Een ieder hier die voor het eerst zijn manuscr naar een reguliere uitgever stuurt, weet van te voren niet hoe de contacten gaan lopen. je bent allang blij als er eindelijk een is die je manuscr uberhaupt leest. En als de omgang dan prettig is, is dat heel mooi meegenomen.

Het zelfde geldt voor POD. Als je dat voor het eerst doet dus contact leggen een offerte aanvragen, waar let je dan op. Nou ik zunige hollander op de prijs en ik geef toe op de service. Mijn Podje had het allebei direct. Gelijk dezelfde dag prettig antwoord. De andere offertes lieten langer tot zelfs 3 weken op zich wachten. Met mijn Podje klikte het direct. Dat voelde gelijk heel goed inderdaad.
En ik keek bij pod naar de prijs omdat ik het zelf moet voorschieten. En dan maakte het nogal uit of ik bij 100 boeken 9 euro per boek moest voorschieten of bij een ander 21 euro!!!!! En bij pod moet je ook zelf zien dat je de kosten eruit krijgt en als je 21 euro per boek moet terugwinnen dan kun je toch echt geen 25 euro voor een boek gaan vragen aan de lezer. Dat is te gek voor woorden! Dus vandaar dat ik bij POD keek naar de prijzen...

En je moet je voorstellen dat je als je voor het eerst ergens binnenstapt, je niet weet hoe de sfeer je gaat bevallen. Dat is afwachten. Als het ook nog leuk klikt mooi meegenomen, maar het blijft een zakelijke transactie tussen partijen.

Roos

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jommeke wrote:
Hmmm... :? Bij schrijven en uitgeven had ik zo'n romantische gedachte, dat het goed moet zitten tussen de uitgever en de schrijver (of het nu POD is of regulier), maar eigenlijk is het keiharde business.

Valt ook wel mee hoor, van die keiharde business. Als geld (je verdiensten) erg belangrijk is voor je dan kan het misschien allemaal heel hard lijken maar als je het doet vanuit een passie en ervan geniet (en geld en wat je er aan overhoudt) niet op de eerste plaats zet dan is het juist absoluut een leuke wereld. Zelf heb ik een goed contact met mijn uitgever, en dat is heel belangrijk. Moet er niet aan denken dat het anders zou zijn.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb eigenlijk slechts twee keer iets met een uitgever te doen gehad (beide keren afgewezen) en dus geen idee hoe het er in uitgeversland aan toe gaat maar hier zomaar enkele gedachten die me door mijn hoofd gingen bij het lezen van deze draad:

Espeepee(of Esp, wat ik mooier vind, maar waarschijnlijk niet duidelijk genoeg.): Stichting promotie pod. Alle aangesloten schrijvers storten een vast maandelijks bedrag in een pod ;-) Vanuit deze pot financiert de stichting campagnes die het aanzien van het pod-boek verbeteren. Eventueel kunnen ook pod-uitgevers zich aansluiten? De stichting kan op termijn ook misschien zorgen voor ditributie van de boeken en een (kwartalogus) op de markt brengen? In ieder geval kan er binnen zo’n stichting een hoop knowhow worden opgebouwd binnen de groep schrijvers.
Is het misschien zelfs mogelijk (optimist tot in de kist) om zo’n sterk front op te bouwen, dat gerenomeerde uitgeverijen gedwongen zijn tot het doen van scherpere aanbiedingen richting hun auteurs??

@kim Heerlijk, je schrijft echt rotterdams. Als ik sommige postjes van je lees dan zie ik je gewoon staan. Ik kom zelf uit rotterdam, ben een paar jaar geleden verhuisd.
Bij een van de postjes (over recensies en zo) schoot mij deze grap door het hoofd. Dus, dank je.

Politie?
…Maar ja, die hebben toch allemaal zo’n journalistieke houding: ‘Nee meneer, bedreiging met de dood niet, maar als u dood bent moet u vooral bellen.’

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is geen keiharde business. Het is business. Een uitgever heeft zijn kosten. Personeel, pand, interieur, computertjes, verzekeringen. Teveel om op te noemen. Ze proberen zoveel mogelijk winst te maken. En gelijk hebben ze. Het is een doodnormaal bedrijf.

Draai het maar eens om. Zou je nee zeggen als ze ineens € 5,= per boek aan honorarium aan jou zouden geven? Nee toch?

Met andere woorden als je niet tevreden bent, dan zul je moeten onderhandelen. Je merkt vanzelf wel wat je waard bent. Ze onderhandelen ook met hun leverancier van papier en met de drukker en met leverancier van de computers en met de verzekeringsmij. Maar als je zelf niets zegt, tja.......

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je rekent niet helemaal juist volgens mij Roos.

De verdeling is als volgt dacht ik, maar verbeter me als het niet klopt:

Stel een boek is 15 euro.

Daarvan is 6% btw (dacht ik) dus 90 cent. Dat gaat naar de belastingen.

Blijft over 14,10

Daarvan krijgt de schrijver 1,41 euro (10% van de verkoopwaarde minus btw)

Blijft over 12,69

De boekhandel krijgt 40% en ik dacht over de verkoopwaarde totaal.In dit geval dus 6 euro. (Als het is van de verkoopprijs minus BTW is het 5,64) Daarvoor moeten zij dan de boeken allemaal op voorraad hebben, een winkelpand, personeel enzovoort. Met name het feit dat ze veel voorraad moeten hebben waarvan ze maar af moeten wachten wanneer dat verkoopt, maakt het duur. Maar veel geld blijft het wel!

Dan hebben we nog over 6,69 waar de drukker van betaald moet worden, de marketing van gedaan moet worden, de redactie van betaald, de opslagplaats bij Centraal Boekhuis gehuurd moet worden enzovoort.

Dan ga ik als schrijver toch niet zitten zeggen dat de uitgever me uitkleedt.

Maar inderdaad, je houdt als schrijver nauwelijks iets over aan een boek.

Bij een oplage van 2000 dus 2820 euro als alles verkocht wordt.

En daar wil de belasting dan nog eenderde van hebben zo ongeveer.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Arjan_van_Rijs wrote:
@kim Heerlijk, je schrijft echt rotterdams. Als ik sommige postjes van je lees dan zie ik je gewoon staan. Ik kom zelf uit rotterdam, ben een paar jaar geleden verhuisd.

Meen je dit??? Hier was ik me echt niet bewust van. Weet niet zeker of dat wel goed is...

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou Kim, ech wel.
In je postjes bedoel ik he. Ik weet niet of je die ongedwongen stijl ook in je werk gebruikt. En geloof me, ik vind het in ider geval prettig. :)

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Zjors je hebt gelijk, ik zal het inderdaad wat nuanceren.

Het is terecht dat de uitgever zijn kosten en uiteraard winst eruit haalt, tuurlijk het is een bedrijf. Zakelijk. Prima.

Het is terecht dat de boekhandel zijn kosten en uiteraard winst eruit haalt, tuurlijk het is een bedrijf, maar wat je zegt, ze houden er wel ERG veel aan over, voor in mijn ogen weinig werk.

En het is ONterecht dat schrijvers er zo weinig van krijgen.

@ Rapid, nee hoor als ze mij ineens 5 euro per boek gaan geven zeg ik zeker geen nee. Maar ik zou het logischer/eerlijker vinden als de winstdeling over de 3 factoren uitg/boekh/schrijv gelijker zou liggen. En ik zou het niet meer dan terecht vinden dat er eens een onderzoek zou komen naar de werkelijke kosten die deze drie factoren maken. Het zou mij niet verbazen als de prijs van een boek dan drastisch omlaag zou kunnen. M.I. worden boeken zo steeds onbereikbaarder voor een grote groep mensen.

@ Arjan. Richt maar op die stichting ik wordt (betalend) lid. Is er eigenlijk niet al zoiets? Hoop toch zeker van wel?

@ Kim, ik ben ook een rasechte rotjeknorder maar ik heb het in je posts nog niet teruggelezen.

Roos

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos,

De verdeling is misschien wel evenredig.

Van jouw honorarium gaan geen kosten meer af.
Van het bedrag wat de boekhandel en de uitgever er aan over houden, moeten nog allerlei kosten worden betaald. Dat wat dan onder de streep overblijft, zou je moeten vergelijken met het bedrag wat jij krijgt. Ik heb er geen inzicht in, maar ik denk dat het elkaar niet veel ontloopt.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
@ Nick, ik weet niet hoeveel bladzijden je het dan nu over hebt, maar:

Mijn boek bij Boekenbent (ze is echt de goedkoopste!)

300blz creme roman
pocketkaft gelamineerd
boek is 22x14,8 dus helft A4.
210 stuks
1372 eurootjes.

HA het is zelfs nog minder dan ik onthouden had:
PER BOEK drukkosten bij pod boekenbent 6,53 euro

EN NICK IK HEB HET NIET OVER EEN PAAR JAAR GELEDEN, DIT BEDRAG IS VAN 3 WEKEN GELEDEN!!!!!!

Dus Nick dan moet jouw boek wel 1000 blz hebben of zo, wil je aan de 9 euro per boek zitten of een andere pod uitg zoeken

Ik vergelijk mijn prijzen met dezelfde drukkerij van toen en nu. Dat er nu goedkopere alternatieven zijn, geloof ik best. Ik heb dankzij jou ook bij Jose geinformeerd en ze zijn goedkoper dan mijn huidige drukker.....

En ik heb het over 300 bladzijden en 200 bladzijden A5 met illustraties.

Groetjes,

Nick

P.S. niet te vlug gaan schreeuwen :wink:

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

:oops: fluisterend... Hoi Nick, ja dat had je er niet bijverteld dat van die 200blz met illustr. Stiekem info achterhouden hè? Da's niet eerlijk. Maar ik weet ik, moet niet zo schreeuwen. Kan niet zo goed tegen onrecht geloof ik.. Het kan ook een goede eigenschap zijn....

fijne avond Roos

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Rapid,

Er is al zoiets als een stichting voor kleine zelfstandige uitgevers. daar zijn ook een paar POD 's lid van. Je moet wel aan een paar voorwaarden voldoen om daar tussen te komen. de kosten die je daar maakt bereken je door aan je auteurs, want het moet toch ergens van betaald worden. Dus de pod uitgaven worden weer wat duurder. Bovendien hoef je tegenwoordig de verzending en dat soort dingen niet meer zelf te doen. Ook een POD kan voor administratie, drukken en verzenden van je boeken zorgen. Je hoeft dan alleen maar publiciteit te zoeken voor je boek en verder je mail checken wat je die maand verdiend hebt met de verkoop van je POD boek. Easy as that, zonder kosten vooraf en met vette royalties als je ze zo wilt noemen. Ik noem het liever opbrengst uit verkoop. :wink: Het is maar net wat je er zelf voor wilt doen om je boeken aan de man te brengen.

Bij een regu moet(mag) je ook boekwinkels af om te signeren, voorleessessies op scholen enz om je boek onder de aandacht te brengen, dus feitelijk doe je net zo veel...

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

josje wrote:
.... Het is maar net wat je er zelf voor wilt doen om je boeken aan de man te brengen.

Bij een regu moet(mag) je ook boekwinkels af om te signeren, voorleessessies op scholen enz om je boek onder de aandacht te brengen, dus feitelijk doe je net zo veel...

Wat ik jammer vind is dat niet alle PODs daar voldoende aandacht aan besteden in het 'verkoopgesprek'. Mensen die niet weten wat pod is kunnen zich zo niet goed voorbereiden. Gelukkig begrijp ik uit de posts hier dat het meestal wel meevalt.

Toch heb ik een paar schrijvers over de vloer gehad waarbij het misging, tot hun grote teleurstelling. Ze willen feitelijk een nieuwe kans met hetzelfde boek. Wat mij op de volgende vraag brengt; een boek opnieuw onder de aandacht brengen (bijvoorbeeld een half jaar na de eerste druk), na een mislukte start; zouden jullie dat doen?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorrie .... vergat het woordje hoe ... Hoe zouden jullie dat doen. Opnieuw een artikel in de krant, een presentatie en uitdeelrondje lijkt me niet gepast. Tijdschriften zijn al benaderd en wie er iets mee wilde doen heeft dat gedaan. Dat levert wel wat op, maar de echte start is voor mijn gevoel toch de presentatie; dan wordt er verkocht en start de mond-tot-mond reclame. Of ehh ... is het niet zo ongepast als ik denk?

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee, soms worden boeken, cd's en een film (dezelfde dus) opnieuw gelanceerd. Ik bedoel, als er redenen daarvoor zijn...

(Betekent dus wel dat de marketingcampagne een stuk scherper moet zijn)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ceridwen,

Ik heb het zelf ook gedaan; een boek bij Gopher uitgegeven en later onder een andere titel en ISBN opnieuw in eigen beheer uitgegeven. Wel netjes in het boek vermeld waar het al eerder uitkwam. dit boek was een beetje afgerafeld bij Gopher en kwam niet goed uit de verf. Met wat leuke tekeningen erbij, aanpassingen en een nieuwe kaft doet het dat wel. Voor tekeningen in een boek, ook als ze zw-wit zijn betaal je extra :roll:

Uiteraard moet je het wel opnieuw onder de aandacht van het publiek brengen. Je moet er echt niet vanuit gaan dat er, als je het op je website vermeldt, meteen kopers op af komen. Als ze niet weten dat het er is, verkoop je maar heel weinig, of helemaal niets. Publiciteit is altijd nodig.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

zijn POD's net zo belangrijk aan het worden als reguliere uitgeverijen?

Ik heb het gevoel dat de regus met een hogere drempel zitten (door die mythe van 1% dat maar uitgegeven wordt) dan bij de POD's.
De POD's hebben dan weer het vooroordeel dat ze alles uitgegeven, wat hen aangeboden wordt. Als je verder leest (op hun eigen website) dan weet je dat ook zij voorwaarden hanteren.

Als JK Rowling naar een POD was gegaan, was zij dan net zo wereldberoemd geworden dan dat zij nu is? Achter haar én haar boeken zit een hele marketingstrategie. De mythe dat zij de hele tijd in de brasserie schreef, omdat zij op haar flat geen verwarming had. Dat gerucht heeft ze later zelf ontkracht, maar het gaf wel aan in wat voor een moeilijke situatie zij zat en wat een drive ze had om in haar eigen talenten te geloven.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

POD's kunnen een vorm zijn waar je de aandacht weet te trekken van reguliere uitgeverijen. Denk aan schrijvers die met POD zijn begonnen als Zafon, Claus, Redfield, Peixoto. Zij konden via hun eigen beheer uitgaven al de weg vinden naar het publiek en later zijn ze opgepikt door reguliere uitgeverijen waardoor uiteraard de distributie van hun boeken groter is geworden en ook meer aandacht etc.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ik weet wel zeker dat rowling ook ontdekt was als ze pod begonnen was. Een goed boek valt op, daar kun je niet omheen.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

josje wrote:
ik weet wel zeker dat rowling ook ontdekt was als ze pod begonnen was. Een goed boek valt op, daar kun je niet omheen.

Ik ben nu zover dat ik van uitgeverijen ( De reguliere dus ) het advies krijg in eigen beheer uit te geven omdat mijn boeken aan een te klein aantal - lees hier: niet genoeg om er aan te kunnen verdienen - mensen verkocht kan worden. UItgeverijen willen uiteraard geld verdienen en dat is hun goed recht.

Of JK Rowling op deze manier ook ontdekt zou worden is gissen. Zij kan nooit een boek maken dat er zo gelikt uitziet dan dat de uitgeverij dat gedaan heeft. ( Ze schreef haar manuscript met de hand en haar inkomen was ook niet zo hoog dat ze de POD hiervoor kon betalen )

Groeten,

Nick

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

He Zwartewater, ik zie in het blad Schrijven dat je boek 'Verhaal halen' nu uit is. Geweldig!! Gefeliciteerd met je boek!! Wat vinden je ouders ervan?

Heb je je laten afschrikken door onze twijfels ten aanzien van uitgeverij Aspekt dat we je hier nooit meer zien?

Ik ben wel heel benieuwd hoe het je nu bevallen is. Hoe is het hele proces met je uitgever verlopen? Als je nog meeleest, houd ons dan even op de hoogte.

En ik lees dat ik je naast het feliciteren ook moet condoleren. Daar wens ik je heel veel sterkte mee. Wat zal dat vreselijk dubbel zijn zo'n periode.

Ik begrijp heel goed dat je in het interview zegt dat schrijven je nu op de been kan houden.

Nou dus eigenlijk: sterkte en ik hoop dat je toch ook geniet van je boek.

Zjors.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik kan echt niet wachten om straks in Nederland eindelijk dat laatste nummer van Schrijven te lezen. Eerst hoorde ik al dat er een mooi stuk over Alexa in staat, en nu dit! Wat heb ik nog meer gemist?

Ook namens mij gefeliciteerd, Zwartewater.