Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

auteurs risico bijdrage

Hallo mede schrijvers, ik ben 50 jaar en heb een boek geschreven. De titel is 'Verhaal halen' en het gaat over de levensgeschiedenis van mijn ouders. In A4 is het 300 pagina's en uitgeverij AspekT is geinteresseerd om het in zijn beheer uit te geven, maar met een risicobijdrage van 4500 euro van mij, de auteur. Perry Pierik, een van de uitgevers van Aspekt heeft mij schriftelijk toegezegd dat hij dan een redacteur inschakelt om met mij "de puntjes op de i te zetten', dat het boek dan in hun beheer marktconform wordt uitgegeven, dus met isbn, met recensies, aanbieding op beurs, aan iedere boekhandelaar leverbaar via centraal boekhuis, in de bibliotheek komt en zo meer. Een andere uitgever reageerde ook enthousiast, maar ziet helemaal geen kans om het uit te geven. En nog weer anderen reageren inderdaad dat ze het risico niet aandurven omdat ik een onbekende vrouw ben. Een van hen zei: als je nou Maartje van Weegen was geweest....
maar goed, mijn vraag is, heeft iemand van jullie dit meegemaakt? Dat je een risicobijdrage moet betalen maar dat dan je boek wel in het beheer van een echte en degelijke uitgever wordt uitgegeven??? (Ik heb een boekje met de titels die Aspekt uitgeeft, meegestuurd gekregen. Ziet er goed uit. Daar wil ik wel bij horen) Ben benieuwd naar jullie reactie,
groeten van zwartewater

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Griseo, De vraag zou eigenlijk moeten zijn; wanneer gaat pod zó'n dermatevlucht nemen dat je wél via hen kunt blijven verkopen in grote getalen en dus veel kunt verdienen. En gaan de reguliere uitgevers daar dan in mee en krijgen de schrijvers dan een normaler loon. Want als ik bij pod op 200 boekjes 800 euri WINST kan maken, dan zou je van een normale oplage van 2000 stuks, 8000 euro krijgen en kunnen leven, als je 2 boeken per jaar zou schrijven. En dan zou het beroep schrijver een net zo normaal betaald beroep kunnen worden als andere beroepen.

Nu vind ik het eerlijk gezegd bedroevend wat een schrijver krijgt. En zeker als je ziet dat een boek drukken praktisch nix kost. Ik bedoel voor 200 stuks met 300 pag kom ik geloof ik ruim onder de acht euro. Dus als een grote drukker dat doet voor 2000 stuks, zal zo'n boek echt niet meer kosten dan 5 euro. En dan gaat de lezer (en dat vind ik nog wel het schandaligst) daar dus tussen de 15 en de 20 euro voor betalen!! waarvan de schrijver er een luizige zeg 1.50 per boek van krijgt. Dus dan houden de uitgevers en boekhandels er zeg ruim tien euro aan over. Erg toch?

Snap best wel dat er dus een aantal schrijvers zelf uitgever zijn gaan worden. Waarom ook niet. Als je weet waar je je publiciteit moet halen...

Maar voorlopig hebben we de reguliere uitgevers nog heel hard nodig...

Roos

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

eh het is nog erger. ik krijg net de creditnota van José Vriens van Boekenbent- Ik ga voor die 2e druk ruim 1000 euro op mijn rekening gestort krijgen.... Jemigmiena ik ben helemaal flabbergasted... :oops:

200 boekjes 1000 euro WINST.... slik... ik geloof dat ik vandaag maar uit eten ga... :D

Roos

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
eh het is nog erger. ik krijg net de creditnota van José Vriens van Boekenbent- Ik ga voor die 2e druk ruim 1000 euro op mijn rekening gestort krijgen.... Jemigmiena ik ben helemaal flabbergasted... :oops:

200 boekjes 1000 euro WINST.... slik... ik geloof dat ik vandaag maar uit eten ga... :D

Roos

Woon je ver weg Roos? Kan ik niet mee uit eten, op jouw kosten? Kunnen we aan tafel een heerlijk gesprek hebben over uitgeven in eigen beheer of niet, wanneer wel, wanneer niet enzomeer.

Nee, zonder gekheid, geniet ervan meid. Dit heb je prima voor elkaar!!!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoioi Zjors, Griseo, Josje, nee dat was zeker niet verkeerd.

Helaas ik weet niet waar jij woont zjors, maar ik weet bijna zeker dat we niet bij elkaar om de hoek wonen. Maar hier babbelen is ook heel gezellig en natuurlijk kun je me altijd pb-en...

Roos

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De POD wereld staat niet stil
je kunt nu je boek in eigen beheer uitgeven en op Amazon.com en bol.com er mee komen te staan
kijk maar naar schrijf jouw eigen boek en zes tien auteurs (zoiets dergelijks is de titel) van de beheerder van schrijversplaza.
En stel je staat met een engelse vertaling op amazon of bol
en je hebt ook nog 's een uniek boek
dan valt er denk ik toch wel meer te halen dan bij een reguliere uitgeverij
plus je boek gaat nooit out of print.

via boekopverzoek, uitgeverij digitalis en een paar anderen kun je je bij het centraal boekhuis, amazon bol etc binnenkomen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mandela wrote:
De POD wereld staat niet stil
je kunt nu je boek in eigen beheer uitgeven en op Amazon.com en bol.com er mee komen te staan

dan valt er denk ik toch wel meer te halen dan bij een reguliere uitgeverij
plus je boek gaat nooit out of print.

Tja, ja, dan is je boek wel overal en altijd verkrijgbaar ... maar dan nog heb je het markering-probleem 'hoe laat ik weten dat mijn boek bestaat?". Een berichtje sturen naar kranten en tijdschriften kan helpen, maar in de wereld om ons heen telt een boek nog steeds pas mee als het bij een reguliere uitgever vandaan komt. Omdat er dan toch een soort kwaliteitskeur overheen gegaan is, vermoed ik.

Voor bepaalde boeken (dieetboeken :wink: ) zal het heus wel werken, maar denk ik dat je vaak toch beter af bent bij iemand die ervaring heeft in de branche.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Weet je Ceridwen,

mijn vader zegt altijd dat ignorantie een van de grootste kwaden van het leven is.

In je bericht geef je duidelijk aan dat je werkelijk geen idee hebt wie er achter veel POD's zitten en daarna raken je woorden kant noch wal.

Ik heb er een kwartaal geleden een onderzoek naar gedaan via een literair magazine waar ik aan meewerk.
De meeste mensen die achter die POD-bedrijven zitten zijn professionals die uit het uitgeefvak komen en er feitelijk dus ook nog gewoon in staan. Daarnaast heb je ook succesvolle POD-bedrijven die opgestart zijn door schrijvers zelf. We hebben een lid hier op dit forum die schrijfster & uitgeefster is en de reacties over haar professionaliteit zijn eensluidend: TOP!
Die schrijvers/uitgevers doen het niet altijd alleen maar worden op professionele gebieden bijgestaan door bijvoorbeeld drukkers en boekbinders.

Dan schrijf je zoiets als: "In de wereld om ons heen telt een boek pas mee als het bij een reguliere uitgever is uitgegeven."

Ik heb een overeenkomst met een reguliere uitgever (in Italia) maar ik ben begonnen in eigen beheer (en ik heb daarnaast ook nog een eigen uitgeverij die tot op heden GEEN boeken voor andere schrijvers uitgeeft)
De reden waarom ik toendertijd in eigen beheer begonnen ben is omdat ik geloof in een tweebaansweg om je schrijven te promoten.
Via eigen beheer ben ik tegen ongelooflijk veel lezers en schrijvers en allerlei andere mensen aangelopen en van ieder van die mensen heb ik wat geleerd omdat ik reacties kreeg op wat ik schreef. Ik had iets om te tonen en te verspreiden. En dan niet naar mensen die ik persoonlijk kende maar totale onbekenden. Dat is heel wat anders dan een pak papier in een envelop stoppen en naar een reguliere uitgever opsturen en met je armen over elkaar gaan zitten wachten tot er een reactie komt.
PRO-ACTIVITEIT is de sleutel naar succes!

Dat nogal denigrerende toontje (met de wink) in je bericht over mensen die dat doen (tussen de regels door) komt voort omdat jij niet weet waar je over praat/schrijft.
Kwaliteitskeur?? In eigen beheer had ik twee professionals ter beschikking voor de redactie.
In reguliere uitgaven kom ik net zoveel fouten tegen als in een gemiddeld POD-boek (ervan uitgaande dat ze beiden geredigeerd zijn)

In de editie van oktober van dat literaire magazine komt een artikel dat ik geschreven heb over de promotie rondom eigen beheer. Deadline kopij was 7 september dus het artikel bestaat al.

Je opmerkingen had je kunnen voorkomen als je wat kennis zou opdoen van de zaken die er spelen. Kennis is de volgende sleutel voor de deur met veel sloten!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben zelfs zò tevreden over eigen beheer, dat ik José Vriens van Boekenbent de serieuze vraag heb gesteld of zij voor dezelfde publiciteit zou kunnen zorgen als een reguliere uitgever. Als dat namelijk zou kunnen dan zou ik nooit en te nimmer weggaan bij haar.

Probleem is gewoon nog dat het grote publiek van POD een negatief beeld heeft. Overigens zeer onterecht. Zoals ik eerder in deze draad al schrijf had ik van reguliere uitgevers een dermate slechte indruk dat ik in 1e inst niet eens naar hen ben gegaan. heb het niet eens overwogen.

Ook bij POD was mij aangepraat (nb door coll schrijvers), dat de boeken uit elkaar vielen, de inkt zou vlekken, er niet op creme roman papier gedrukt werd, dat een contract via internet niet geldig was, niet tastbaar, etc. etc. Toch voor Pod gekozen. De lofzang hoef ik niet te blijven herhalen.

Overigens deze coll schrijvers uit de vorige alinea, vielen helemaal van hun geloof toen ze mijn boek zagen. Eentje schreef de legendarische hilarische zin: Tjee het is een echt boek! Hahahhahaha wat had men dan gedacht? Een weekblad van 300blz?

Wat ik wil zeggen is dat doordat de publieke opinie, mogelijk bewust door reguliere uitgevers, nog steeds gestuurd wordt om POD negatief te vinden. POD uitgevers hebben dan ook grote moeite om de door hen uitgegeven boeken aan te bieden voor recensies, zelfs een aantal literatuurprijzen accepteren geen bij POD uitgegeven boeken. Ronduit belachelijk!!!

Wanneer dit onrecht voorbij is, (en m.i. kan het geen jáááren meer duren voordat pod de markt veroverd, omdat het sneller, dynamischer, persoonlijker is dan regulier, beter op maat etc) en pod uitgevers net zo makkelijk publiciteit kunnen maken voor de schrijver en zijn boek, dan kies ik voor pod.

Zoals ik eerder schreef, met pijn in mijn hart en in goed overleg met José ga ik weg bij pod alleen omdat josé en ik niet DIE publiciteit kunnen krijgen die nodig is om mijn boek onder een heel groot publiek onder de aandacht te brengen.

Dus Griseo, super dat je een art over pod hebt geschreven. Ik heb zelf laatst meegewerkt aan een enquete over pod versus regulier bij MUG. Hoop dat alle kleine beetjes helpen om pod in een beter daglicht te stellen.

Roos

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Misschien een beetje terzijde maar een groot voordeel van POD lijkt mij dat je zelf totale controle hebt over alles. Gewoon alles op je eigen manier aanpakken. Bij een ru kan dat niet altijd.
Nadeel is inderdaad de publieke opinie over het fenomeen pod. Ook ik (terwijl ik zelf bij een ru zit en geen ervaring heb met pod) heb opmerkingen van mensen gehoord over schrijvers die hun boek via pod uitgeven. Dat het laagdrempelig is, dat "iedereen" het kan doen dus dat de kwaliteit wel niet zo hoog zal zijn ("Want anders zouden ze toch wel bij een ru zitten"), enz. Dat is jammer. Er zitten bij pod soms echt pareltjes van boeken tussen, maar ze worden helaas maar weinig besproken in recensies en op andere plekken in de media omdat ze niet serieus genoeg genomen worden.
Het wordt, hoe denigrerend dit ook klinkt (en het is zeker niet MIJN mening), gezien als "amateuristisch". De amateur-schrijvers zitten bij pod, de "echte" bij een ru. Dat is hoe veel mensen er tegen aankijken. En ik kan me voorstellen dat die mening bijzonder irritant is voor diegenen die beter weten.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aiaiai! Ik merkte het vanmorgen al op de kleuterschool, het ontbreekt mij volledig aan uitdrukkingsvaardigheid vandaag.

Eerst even de wink; die refereert aan Sonja Bakker, die wel het allerbeste voorbeeld is van Hollandse POD. Het is ook geen geniepige :wink: , maar eentje om aan te tonen dat je er heel veel succes mee kan hebben, mits je het boek goed in de markt kan zetten. Aangezien ze nogal furore maakt momenteel dacht ik dat zo'n beetje iedereen dat wel op zou pakken ... waarbij ik glad vergat waar jij woont ...

Verder geloof ik meteen dat er goede POD uitgeverijen zijn, ik twijfel er ook niet aan dat bijv. boekenbent, hier vaak geroemd, het heel goed doet. Ik ben ook beslist niet tegen POD, volgens mij zeg ik dat ook helemaal niet. Alleen denk ik niet dat je boek bij bol.com en amazone laten registreren veel zoden aan de dijk zet. Waarom niet? Omdat de tijd nog niet rijp is.

Mijn opmerking over het kwaliteitskeur gaat hierover en is een recente ervaring. Boekpresentatie van goede vriend. Hij en ik bespreken hoe het contact is met de huidige uitgever. Een 'echte' ditmaal, na twee POD uitgaven. De vrouw naast me, die het boekje al met een zure snuit op de stapel teruggelegd had, luistert mee.
"Een échte uitgever?"zegt ze. Mijn vriend knikt. Wij praten verder, maar ineens zien we dat de vrouw het boekje koopt, haar vriendin koopt er een en ook een derde uit het gezelschap koopt het boekje. Kijk, dan kunnen wíj wel vinden dat het niets uitmaakt, maar klanten weten dat blijkbaar nog niet voldoende.

Ik refereer hier dus niet aan de technische kanten van het schrijven.

Ik ga hier verder niet uitwijden over mijn zoektocht naar de handigste manier van uitgeven (niet voor mezelf, ik ben nog niet zo ver) in binnen en buitenland, want dit is al mijn langste post ooit. Je aankomende artikel zal hier een goede aanvulling op zijn en verder blijf ik volgen wat er te volgen valt. Want uhh ... mijn vader zei nogal eens; "als je niet weet waar je over praat, wees dan stil. " (maar dan in het Fries).

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hé die Kim, ja er moet dus wat veranderen aan de publieke opinie.

Ik maak overal reclame voor pod. Het is echt jammer dat het grote publiek weer eens dom gehouden wordt. Ik denk dat er bij de reguliere uitgevers net zo veel "pulp" gedrukt wordt als bij pod. Denk aan al die doktersromannetjes.

En ik durf zelfs wel te stellen dat er bij pod in ieder geval heel doortastende schrijvers zitten die de reguliere markt omzijlen om gedaan te krijgen wat ze willen. Een goed product, goede redactionele begeleiding als je daarvoor kiest en alle diensten die een regu-uitg doet kan bij pod ook. De stelling dat pod voor amateurtjes is, is zo ontzettend jammer. Ik denk dat er hier niet "pareltjes" tussen zitten, maar hele parelkettingen. Gemiste kansen voor reguus denk ik....

Roos

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tegelijkertijd Kim heb je bij de reguliere uitgevers ook een probleem.

Hoeveel boeken van Nederlandstalige schrijvers worden er wekelijks via reguliere uitgevers in Nederland uitgegeven?
Hoeveel van die reguliere boeken worden daadwerkelijk en op een uitgebreide manier in de media besproken?
Hoeveel vertalingen komen er per week uit van buitenlandse schrijvers (via reguliere uitgevers) die al een naam hebben opgebouwd in Nederland?
Kan de gehele media al die boeken die elke week uitkomen wel bespreken?(tijd en "fte" als belangrijkste problemen)

Ook reguliere schrijvers lopen tegen de situatie aan dat "het" boek niet opvalt.

Met overeenkomst of zonder overeenkomst, en dadelijk met of zonder succes, ik zal van mijn kant uit ELKE auteur steunen, zelfs diegenen die nog niets hebben uitgegeven. BR is daar een voorbeeld van en mijn aanwezigheid op fora ook.

Het is jammer dat er mensen zijn die negatief denken over uitgaven in eigen beheer. Vaak komt dat voort uit onwetendheid/vooroordelen. Daar ligt nog een hele taak voor de POD-uitgeverijen en er zal gewerkt moeten worden aan 'een omslag in het denken'. (Vnl. bij boekhandels en lezers)

Maar nogmaals, ook reguliere auteurs moeten vechten voor "aandacht."

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Griseo wrote:
Hoeveel boeken van Nederlandstalige schrijvers worden er wekelijks via reguliere uitgevers in Nederland uitgegeven?

Helemaal waar. Sterker nog, meer dan de helft van de debuten die in Nederland uitkomen verdwijnen even geruisloos als dat ze verschenen zijn. Dat is treurig. En ik heb het ook pas in een interview gezegd: "pop"-literatuur scoort het beste. De populaire boeken worden er uitgepikt, overal besproken, op een mooi plekje in de winkels gezet. Maar of dat nu ook de beste boeken zijn? Veel van de echt mooie literatuur valt nauwelijks op omdat men simpelweg niet van het bestaan ervan op de hoogte wordt gebracht.
Maar hier ligt denk ik ook een taak voor de auteur en NIET alleen voor de uitgever. Je bent zelf ook voor een groot deel verantwoordelijk voor de aandacht die je boek krijgt. Als je rustig thuis op de bank gaat zitten wachten tot er eens iemand belt om een recensie-exemplaar aan te vragen of voor een interview met de auteur dan kun je lang wachten. Je moet er zelf achteraan. Zorg dat je de nodige recensies krijgt, zorg dat je een interessant verhaal te bieden hebt aan de media, zorg dat je boek opvalt! Dan raken de boekwinkels vanzelf geinteresseerd en willen ze je boek ineens WEL opnemen in hun voorraad. Het volgt elkaar allemaal op.
Laatst sprak ik iemand van een bekende uitgeverij in Amsterdam. Zij vertelde mij dat de mensen die daar werken van sommige auteurs niet eens hun voornaam weten. Voor ieder boek wordt een vaste routine aan PR afgewerkt, waarbij het niet uitmaakt of dat wel of niet aanslaat. Extra moeite wordt niet gedaan en als een debuut niet aanslaat dan is dat jammer en is die auteur meteen vergeten. Op naar de volgende. Persoonlijke aandacht voor de auteur is er bij veel van die grote uitgeverijen niet. Daarom ben ik blij dat ik bij een kleinere uitgever zit. En daarom vind ik ook dat auteurs niet alles aan hun pr-mensen moeten overlaten. Doe zelf ook eens wat. Het houdt niet op bij het schrijven alleen.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zo! Kim! Dat geeft nog eens een kijkje in de keuken van de reguus. Mooi dat ik dat weet. Ik kreeg al van alle kanten te horen dat áls ik in zee ga met een regu ik heel goede afspraken over de pr moet maken. Dat is nu wel duidelijk. En jij beantwoordt wat ik me al een tijdje afvroeg. Mag ik voor mijn boek reclame blijven maken als ik bij een regu zit. Ik wil dat nl wel, ook omdat ik het gevoel heb dat ik dat MOET doen of zo. Aan de andere kant zit je dan werk voor de reguus te doen, wat zij eigenlijk zouden moeten doen. Jij hebt heel veel interviews recensies etc al binnen heb je dat allemaal zelf geregeld?

Roos

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goh, erg interessante discussie. Ik heb erg veel geleerd vandaag.

Maar wat nou als schrijven "slechts" een hobby is? Bij velen van jullie is schrijven een groot deel van jullie leven. Voor mij is het niet meer dan een hobby. Ik schrijf in mijn vrije tijd en per ongeluk is de juiste uitgever aan mijn manuscript gekomen en wil het uitgeven. Mijn dagen zitten vol met werk, gezin en nog andere hobbies. Wees eens eerlijk? Ben ik dan gek als ik de publiciteit, de redactie en het meedenken aan een reguliere uitgever overlaat? Nee toch? En wie weet houd ik er nog een zakcentje aan over om een dag naar Walibi te gaan. De best betaalde hobby ooit. (de andere hobby's kosten namelijk alleen maar geld)

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rapid,

Je beschrijft het probleem zelf al: TIJD.

In zo'n situatie zal je meer moeten gaan aanhangen tegen wat de uitgever voor je doet. Simpel.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Precies Griseo.

En dat doe ik met plezier (aanhangen). Zolang ik het eindresultaat maar dichtbij mezelf blijft staan. En voorlopig gebeurt dat. Komt het te ver weg te staan, dan is het pech voor hen. (en waarschijnlijk ook voor mij)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, ook bij reguliere uitgeverijen heb je het probleem van de aandacht, ben ik direct met Griseo eens. Het klonk misschien ook wat te makkelijk, die keuze voor een reg. uitgever. Voor mijn schrijvende vriend besloot met hen in zee te gaan stroomde er heel wat water naar de zee. Een ware discussieavond zelfs. Kijkje in onze kookpot:

In de 'pod nee' rij staat o.m. het 'iedereen kan het' imagoprobleem, en in hoeverre dat van belang is (is het een hobby of wil je er je werk van maken). Iemand merkte op bij pod fondsverdelingen te missen, waardoor ze als klant te lang moet zoeken naar een boek naar haar smaak. Dit helpt niet in het bereiken van je markt. De tegenvallende ervaring met de eerdere pod uitgeverij (geen universeel argument! Voor ik weer een tik op mijn vingers krijg :oops: Maar hier belangrijk.). De kosten van pod, je moet het wel even op tafel leggen. Ook het fonds van de letteren kwam langs; voor subsidie moet je regulier worden uitgegeven. Niet eenvoudig, subsidie, maar toch. Het kwam even aan bod.

In de 'pod ja' lijst staat de winstmarge. Maar ook de mogelijkheid om kleurenfoto's ipv de aangeboden zwart/wit afdrukken te gebruiken. De snelheid, want er was sprake van een perfect presentatiemoment, wat de reguliere uitgever niet kon halen. Een belangrijk punt was de wetenschap dat je voor kleine drukken kan kiezen, en zo snel fouten kan herstellen. En natuurlijk het fijne gevoel dat je zelf betaald, dus ook eisen mag stellen.

Uiteindelijk is gekozen voor een reguliere uitgeverij, voornamelijk vanwege het eerste punt.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
Jij hebt heel veel interviews recensies etc al binnen heb je dat allemaal zelf geregeld?

Tja, mijn geval is een klein beetje uitzonderlijk, omdat er door 1 voorval ineens een hele stroom media op gang is gebracht. Mijn ervaring met de media tot nu toe is dat niemand voor elkaar wil onderdoen, wat dus wil zeggen dat als 1 krant, radiostation of tvzender ergens aandacht aan besteed, de rest meteen ook op de wagon springt. Dus het is een soort sneeuwbal-effect.
Ik heb het dus niet zelf geregeld, maar als dit allemaal niet "vanzelf" zou gebeuren nu dan zou ik ABSOLUUT zorgen dat er WEL wat gebeurt. Je schept je eigen werkelijkheid.
Wat ik wel voor een groot deel zelf doe, is de contacten onderhouden. Ik merk dat wanneer je een eigen website hebt (met bijbehorende email), dat veel pers het makkelijk vindt om rechtstreeks met de auteur contact op te nemen in plaats van via de uitgever. En dat vind ik HEEL fijn. Sommige dingen lopen wel via de uitgever (sommige kranten of andere pers denken waarschijnlijk dat het zo hoort) en dat kan ik soms zelfs irritant vinden. Dan denk ik: doe het nou gewoon rechtstreeks via mij, dat is toch veel handiger/tijdbesparender/direkter?
Maar goed. Ik hoop dat ik je vraag een beetje heb beantwoord.
En je mag absoluut reclame maken hoor, voor je eigen boek, als je bij een ru zit. Zijn ze alleen maar blij mee. Je moet er alleen niet mee gaan "leuren", zoals mijn uitgever me waarschuwde. Dus wel weten waar je de grens moet trekken. Bijvoorbeeld mijn boekpresentatie, later deze maand. Mijn uitgever heeft alles geregeld (met Donner), en in eerste instantie wilde ik me overal mee bemoeien maar hij wil echt dat dat soort contacten via hem lopen. Dat zijn dan dus weer de dingen die niet rechtstreeks door mij zelf gedaan mogen worden. Ik mag van te voren langsgaan voor een kennismaking met de pr-persoon daar, maar dat is alles, hahaha.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maarreee......voor mijn beeldvorming (eigenlijk gewoon om te kijken of ik er Walibi van kan betalen), levert elk verkocht boek via een uitgever ca. Euro 1,50 op voor de auteur. Is natuurlijk afhankelijk van verkoopprijs en de oplage (ca. 1500 stuks), maar geef eens een indicatie?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, rond de 1,80. Verdere inkomsten moet je halen uit bijv. lezingen (als ze je boeken via SSS (waar ik ingeschreven sta) dan is de minimumprijs voor een boeking 200 euro (plus een 1e klas treinretourtje). Ook geen vetpot, maar als je bijvoorbeeld 2 lezingen per maand hebt is het toch mooi meegenomen.
En voor interviews (bijv op tv) krijg je ook geld.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is het ook niet zo, dat je van die Eur. 1,50 / 1,80 straks ook nog een gedeelte aan de belastingdienst moet afdragen?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

nenko wrote:
Is het ook niet zo, dat je van die Eur. 1,50 / 1,80 straks ook nog een gedeelte aan de belastingdienst moet afdragen?

Ja dag. Toch alleen als het echt boven een bepaald (heel hoog) bedrag uitkomt (dwz als je er honderdduizend verkoopt of zo) ??

Ik ga dit gelijk even uitzoeken. Zou het echt belachelijk vinden als er van zo'n mini-royalty ook nog tax afgaat.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In het standaardcontract (dat de meeste uitgevers gebruiken) staat dat je 10% royalties krijgt. Van de verkoopprijs moet je dan nog even de BTW aftrekken. Dus heb je een verkoopprijs van 15 euro dan trek je daar 6% vanaf en over de rest krijg je 10 %. Dus dat is minder dan 1,5 euro, inderdaad.

En aangezien geen enkele uitgever zwart werkt, gaat daar vervolgens de belasting nog vanaf. Je moet dat opgeven als overige inkomsten zolang het nog niet je hoofdberoep is.

Wel is het zo dat je alle gemaakte kosten af mag trekken van de overige inkomsten. Dus deel de prijs van je computer in drie en trek elk jaar eenderde van de aanschafprijs af. Tenzij de belastingdienst denkt dat jij de computer ook voor privegebruik hebt.

Alle papierkosten, inkt voor de printer, reiskosten naar een interview (tenzij die betaald worden) misschien ook wel de nieuwe dure jurk die Kim moet kopen voor de presentatie? optellen en vervolgens aftrekken van de belasting. Daarna een klein debatje voeren met de belastingmeneer over de relevantie van die kosten.

Helaas dus Kim, nog even boterham met pindakaas. Bij je volgende boek champagne en kaviaar.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ik word hier zo narrig van. Of zou het de vroege ochtend zijn. Niet jullie, maar het systeem uitgever. Dat is toch erg dat je als schrijver zeg 1,40 overhoudt dus keer 2000 is 2800 euro. De klant betaald tegenwoordig meestal 15 euro voor een boek. Dat is 30 VROEGERE GULDENS! Dat is gewoon het dubbele van 4 jaar geleden. Zo wordt een boek toch onbereikbaar voor een hele grote groep mensen. En of iedereen nou zo dol is op een bieb?

Dus ik weet dat een boek drukken in een oplage van 200 stuks zachte kaft creme roman papier 300 blz, zeg 7,5 euro kost. En dan hebben we het dus over een kleine oplage. Een grotere oplage van 2000 stuks zal echt wel minder kosten. Dus zeg dat het boek drukken dan 5 euro kost. Uiteindelijk krijgen wij er 1,40 van (waar dan ook nog belasting af moet) dus dan zitten we op 6,40. Dan houdt de uitgever 4 euro, zitten we op de zeg 10,50 en dan mag de boekhandel 40% winst maken en zitten we op die 15 euro voor de klant.

Dus Drukker zeg 5 euro.
Uitgever 4 euro
Boekhandel 4 euro
en de schrijver 1,40 waar ook nog belasting af moet.

Nou daar word ik dus narrig van.

Roos

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja maar Roos,

dat vind ik iets te makkelijk geredeneerd.

Een uitgever heeft ook kosten. Personeel, pand, gas/water/licht etc, distributiekanaal, promotiekosten + de rest van marketing/verkoop en nog veel meer zaken. Dat moet je wel allemaal meerekenen.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Roos Boum wrote:
ik word hier zo narrig van. Of zou het de vroege ochtend zijn. Niet jullie, maar het systeem uitgever. Dat is toch erg dat je als schrijver zeg 1,40 overhoudt dus keer 2000 is 2800 euro. De klant betaald tegenwoordig meestal 15 euro voor een boek. Dat is 30 VROEGERE GULDENS! Dat is gewoon het dubbele van 4 jaar geleden. Zo wordt een boek toch onbereikbaar voor een hele grote groep mensen. En of iedereen nou zo dol is op een bieb?

Dus ik weet dat een boek drukken in een oplage van 200 stuks zachte kaft creme roman papier 300 blz, zeg 7,5 euro kost. En dan hebben we het dus over een kleine oplage. Een grotere oplage van 2000 stuks zal echt wel minder kosten. Dus zeg dat het boek drukken dan 5 euro kost. Uiteindelijk krijgen wij er 1,40 van (waar dan ook nog belasting af moet) dus dan zitten we op 6,40. Dan houdt de uitgever 4 euro, zitten we op de zeg 10,50 en dan mag de boekhandel 40% winst maken en zitten we op die 15 euro voor de klant.

Dus Drukker zeg 5 euro.
Uitgever 4 euro
Boekhandel 4 euro
en de schrijver 1,40 waar ook nog belasting af moet.

Nou daar word ik dus narrig van.

Moet je niet doen. Alles is met de euro veel duurder geworden. Ook het drukken of printen van een boek.
Kostte een paar jaar geleden mijn boek ( Oplage 200 ) 8 euro per stuk, nu kost het voor een boek dat 100 pagina's minder heeft ( 200 i.p.v. 300 ) al ruim negen euro!
Je hebt wel gelijk dat de uitgever en de boekwinkelier het meeste verdienen aan je boek. Daarom is POD vaak interessanter.
Ikzelf ben nu op zoek naar een uitgever omdat ik de kosten voor het vervaardigen van mijn boek niet meer op kan hoesten.

Groeten,

Nick