Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

perspectief en dieren

29 november 2009 - 19:47
Zoals jullie weten zocht ik boeken met dieren in de hoofdrol. Ik heb ze nu gelezen en ben nog geen bal verder. Graag zou ik hier een discussie openen over het perspectief bij boeken met dieren in de hoofdrol. Iemand heeft mij ooit laten weten dat kinderen boven een bepaalde leeftijd niet meer accepteren dat dieren praten. Toch staan al de door mij gelezen boeken vol dialoog en twee van die boeken zijn echt voor de jeugd vanaf 9 of tien jaar. Er zijn zelfs volwassenen die bv Solo's zwerftocht lezen. Zelf denk ik aan schrijven vanuit de hoofdpersoon (een dier) en alleen de dialogen met soortgenoten uitschrijven. Plus dialogen van mensen uitschrijven die hij niet kan verstaan maar voor wel van belang is. Welke vorm is het: Mooist Meest wenselijk Leest het lekkerst enz enz

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 november 2009 - 19:06
Dat klinkt meer als een allochtoon. Ik weet niet of honden het concept "redden" kennen ook ;) Ook "nu" en "later" lijken met niet helemaal stroken met een hondse perceptie. Maar je moet gewoon wat dingen uitproberen, kijken hoe het gaat, wat het lekkerst werkt. Je komt er wel, het kost alleen wat moeite ;)

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
30 november 2009 - 19:45
Ja ik denk dat je gelijk hebt. Ik stoei verder en laat het voorgaande in die vorm staan zodat andere ook nog snappen waar we het over hebben. De kneep zal zitten in de kunst van het weglaten denk ik. bv: Pijn, overal pijn. Langzaam wordt Drammer wakker. Waar is hij eigenlijk? Voorzichtig doet hij zijn ogen open. Even draait de wereld rondjes, langzaam komen de beelden tot rust. Recht voor hem zit een oude blauwgrijze hond die hem aanstaart. Drammer probeert overeind te komen, de pijn is te erg en met een grom zakt hij terug op het zachte stro. Een neus drukt tegen zijn wang. 'Veilig' klinkt het zachtjes. Dan herinnert Drammer zich het koude water weer. Angst schiet door hem heen. Weer wil hij opstaan. De oude hond duwt hem met gemak weer tegen de grond: 'Slapen' Voorzichtig gaat de hond tegen Drammer aanliggen. De warmte van zijn lijf maakt dat Drammer al snel weer indommelt. Op zich veranderd er denk ik inhoudelijk weinig, toch lijkt het mij beter dan met die 'allochtoon' aan het woord.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
30 november 2009 - 20:26
Ja, als ik dit zo lees, denk ik dat je met éénwoordzinnen het beste kunt aangeven wat een hond wil overbrengen. Het zijn dan meer signalen dan woorden, en dat lijkt me heel goed kunnen in een dierenkop. Elementaire communicatie. Nog een opmerking, bezijden de dialoog:
Dan herinnert Drammer zich het koude water weer. Angst schiet door hem heen. Weer wil hij opstaan.
Zich herinneren is: het weer weten. Weer na het koude water kan daarom weg. Dat is ook mooier in aansluiting op wat volgt: Weer wil hij opstaan.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 november 2009 - 20:29
Als ik geen dialoog zou gebruiken dan moet ik de andere hond zijn lichaamstaal gaan omschrijven en de conclusie in Drammers hoofd laten ontstaan. Op zich kan dit wel, maar het lijkt me op den duur voor de lezer gaan vervelen.
Toch denk ik dat dit het "meest natuurlijk" aandoet.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
30 november 2009 - 21:02
Ja, als ik dit zo lees, denk ik dat je met éénwoordzinnen het beste kunt aangeven wat een hond wil overbrengen. Het zijn dan meer signalen dan woorden, en dat lijkt me heel goed kunnen in een dierenkop. Elementaire communicatie.
Wat je hier zegt doet me aan iets denken. Honden die gehandicapten helpen kunnen wel tweehonderd begrippen aan en weten de actie die dan van ze verwacht wordt. Je hebt dus gelijk denk ik. Dezelfde elementaire begrippen gebruiken bij alle ontmoetingen tussen honden zou geloofwaardig kunnen zijn. de context kan dan de nuance verschillen geven. Scorpio, helemaal mee eens, maar het elke maal omschrijven is denk ik echt te veel in een (behoorlijk) dik boek. Wat fijn toch dat je die dingen hier in de groep kunt gooien. :D

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 november 2009 - 21:14
Je bent op de goede weg, hoor. Gelukkig kan die woordenlijst nooit meer dan 200 woorden/signalen omvatten. Piece of cake :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
30 november 2009 - 21:17
Leuk en leerzaam om mee te lezen met je geworstel, Ellis. Zo'n woordenlijst lijkt mee een goed idee. Is het niet gemakkelijker als je in de ik-vorm schrijft? Of zou de hond dan weer teveel gedachten hebben? Dan is het niet instinctief genoeg...

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
30 november 2009 - 21:22
Ik weet niet of honden het concept "redden" kennen ook ;)
Iemand stuurde mij een tijd terug een filmlink naar youtube. Daarop zag je een hond, met gevaar voor eigen leven, een andere gewonde hond van de snelweg trekken. Het is redden maar het begrip beschermen (wat een hond niet vreemd is) zal eerder van toepassing zijn.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
30 november 2009 - 22:19
Leuk en leerzaam om mee te lezen met je geworstel, Ellis. Zo'n woordenlijst lijkt mee een goed idee. Is het niet gemakkelijker als je in de ik-vorm schrijft? Of zou de hond dan weer teveel gedachten hebben? Dan is het niet instinctief genoeg...
Dank je Sjee, dank zij de goede reacties is mijn geworstel verkort naar twee dagen :D In de ik vorm loop ik helemaal vast. De denkwijze van de hond die wij niet écht kunnen weten is bijna niet geloofwaardig neer te zetten in de ik vorm.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 november 2009 - 21:40
Ken je het boek 'kalmerende signalen' van Turid Rugaas? Dat gaat over de lichaamssignalen die honden gebruiken om de ander te kalmeren, iets duidelijk te maken. Het is heel interessant. Er is vast ook van alles over te lezen op het net. Misschien heb je er iets aan. Over je dialogen denk ik nog na. Die zinnen met éen woord vind ik heel duidelijk en mooi.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 november 2009 - 22:10
Kazan de wolfshond was ook een van mijn favorieten! Net als Black Beauty, de Zwarte Hengst, en schreef Enid Blyton niet over een hond? Ik herinner me dit verhaal nog. Was het probleem niet dat de tekst te massief werd, als hij nergens gebroken werd door iets van dialoog, dus 3000 kilometer lang beschrijvend was? Dus ja, dialogen, maar in gewone taal, niet in gebroken taal. Een ouder dier kan keurig taalgebruik hebben, een jonger dier frivool zijn, dat geeft ook karakter. Inderdaad, alleen onder elkaar, en waarschijnlijk met weinig woorden. Het is vooral de sfeer, die aannemelijk maakt of het dier kan praten of niet. Als zo duidelijk is als hier, dat de dieren in hun eigen wereld leven, dan kan het. Bij Kazan waren er altijd mensen bij, net als hij de meeste andere dierenboeken die ik hier voorbij zie komen. Dat maakt het makkelijker om af te wisselen in de tekst. Ik vond het een mooi concept; een troostgevend verhaal van liefde. Ik hoop dat het je lukt om de toon te vinden die je zoekt, en het verhaal af te krijgen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 december 2009 - 12:56
Af en toe lichaamstaal erin doen zoals 'zijn staart zakte naar beneden' kan ook leuk zijn, maar dan moet de lezer (iemand die misschien niets van honden weet) dat ook kunnen begrijpen. Dat betekent dat je meestal eerst moet uitleggen wat zo'n houding betekent (misschien meerdere malen, zeker als er veel houdingen zijn) voor je ervanuit mag gaan dat de lezer het ook echt begrijpt. Dat is tenminste een tip die ik kreeg. Een paar standaard houdingen (oren spitsen, nekharen overeind zetten, staart laten zakken) is misschien wel leuk als extra 'taal'. Wat dat betreft kan ik je aanraden Kazan de wolfshond eens te lezen. Daaruit herinner ik me vooral een scene waarin zijn maatje wolvin blind raakt bij een aanval door een lynx en dat ze daarna met haar kop tegen zijn zij loopt, zodat hij een soort blindengeleidehond voor haar is.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
1 december 2009 - 17:24
Ja dat denk ik ook Ajstinad. Ik zal dat zeker gebruiken. De balans vinden tussen te vaak en te weinig uitleggen is het lastigste. Iemand met een hond zal dat snel te veel vinden en iemand zonder hond als huisdier heeft het meer nodig.