Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Oproep voor betere afwijzingsbrieven van uitgeverijen

11 november 2009 - 11:09
Ben je het ook beu om na maanden van wachten - soms in spanning, soms in wanhoop - eindelijk bericht te krijgen van die uitgeverij waar je je manuscript naar stuurde, om dan telkens weer hetzelfde antwoord te moeten lezen? Genre: "Beste, We hebben uw manuscript gelezen, maar moeten u spijtig genoeg meedelen dat het niet in aanmerking komt voor publicatie. Vriendelijke groeten, Uitgeverij" Kom in opstand, schreeuwschrijf het er uit, hoe zou jouw ideale afwijzingsbrief er uit zien? En wat kost het om elke uitgeverij een mooie standaardafwijzingsbrief te laten schrijven, eentje met hoop, begrip en respect? Niet zo veel lijkt me. Beste schrijver, Ik moet je niet vertellen hoe het voelt. Weet je nog dat ene meisje op school waar je heimelijk maanden naar lonkte, tot je eindelijk al je moed verzamelde, je hart deed bloeden in een brief voor haar, hoe je het stiekem in haar jaszak moffelde, waarna het wachten begon? Het spijt mij het weer te moeten oprakelen, maar wij zijn dat meisje, helaas. Maar, geloof ons, zoals haar, zijn er nog. Vergeef ons onze traagheid, je kan niet geloven wat er hier allemaal in de postbus komt vallen, soms, maar ach, dat zijn slechts excuses. Wij beseffen maar al te goed hoeveel tijd je in dit werk hebt gestoken, dat van het bloed, het zweet en in sommige passages de tranen, dat geloven wij graag. Weken, maanden en misschien wel jaren heb je hieraan gewerkt en dat verdient respect. Het bewijst dat je karakter hebt, zonder karakter ga je niet keer op keer neerzitten en verder werken tot het goed zit. Dat karakter bewijst dat je doorzettingsvermogen hebt, en dat bewijst dat je een schrijver bent. Geef het dus alsjeblieft niet op. Wie zijn wij om te zeggen dat dit boek geen toekomst kent? Ga ervoor, ga door, geef niet op. Schrijf rechtdoor en verlies geen tijd of teleurstelling aan dit briefje. Op naar de volgende! Met hoopvolle groeten, Uitgeverij." Niet dat ik bitter ben hoor, het leven gaat weer door en op naar de volgende. Maar schrijf gerust zelf eens een afwijzingsbrief, je zal zien: het doet deugd. Groet, Oscar.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
13 november 2009 - 22:45
:o Ehm, ja wat kan ik daar nu op zeggen? Kan alleen nog maar tegenvallen in real! :o Denk dat ik de volgende meeting een masker draag! :ninja: :{} Dank je Tja, wel lief!

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 november 2009 - 17:14
Beste schrijver, Vergeef mij de onsympathieke manier waarop ik met u in contact treed, maar toen ik vanmiddag bij u aanbelde, was ik u jammer genoeg niet thuis. Zodoende moest ik mijn toevlucht nemen tot dit kattebelletje in uw brievenbus. Graag zou ik met u van gedachten gewisseld over de positieve, maar helaas ook negatieve kanten van uw manuscript. Ik zal zo snel mogelijk telefonisch me u contact opnemen zodat wij een afspraak kunnen maken, waarin ik u mij visie op uw manuscript uiteeen kan zetten. De uitgever. p.s. bijgaande bon naar eigen believen te besteden aan bloemen, chocolade of wijn.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
14 november 2009 - 23:56
Geachte mevrouw Snotje, Heeft u nu echt niet door dat wij niet in uw verhalen geïnteresseerd zijn? Ons fonds bestaat niet uit snotverhalen maar uit liefdesverhalen. Van zinnen zoals 'Ik kan Rick wel zoenen. Maar dat doe ik niet. Er zit aangekoekt snot over mijn hele gezicht' raken lezers niet opgewonden. Om enige kans van slagen bij ons te hebben adviseren wij u dringend om u te richten op andere lichaamssappen, en laat u dan ook helemaal gaan. Kies het juiste product en succes is verzekerd. Uitgever Wij kijken verder dan onze neus lang is.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 november 2009 - 0:00
Haha, lichaamssappen :) Ik heb zo'n zin op NaNoWriMo voorbij zien komen.. Verstandig om dit buiten de etenstijden te plaatsen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 november 2009 - 7:47
Geachte meneer Drupsteen, Uw manuscript, "Tibetaanse transcedente meditatie, methode en leidraad voor serene verheffing" is in goede orde ontvangen. Eén van onze bureauredacteurs heeft het manuscript mee naar huis genomen en volgens zijn vrouw zou hij het in zijn tuin hebben gelezen. Tot onze spijt moeten wij u echter mededelen dat van genoemde redacteur daarna niets meer is vernomen zodat wij u het resultaat van zijn bevindingen niet kunnen mededelen. Wel zagen enkele buurtbewoners hem nog dezelfde dag op een vijftigtal meters hoogte voorbijdrijven, daarbij voortgestuwd door een lichte oostelijke bries. Omdat wij als uitgeverij er aan hechten om inzenders van manuscripten naar behoren te antwoorden, verzoeken wij u daarom om ons nog een exemplaar van uw manuscript toe te sturen. Daarbij vragen wij u met klem om ons ook te voorzien van tips hoe de toestand van verheffing weer onmiddellijk ongedaan kan worden gemaakt. Wij zijn slechts een kleine uitgeverij en kunnen ons niet nog meer ronddrijvend personeel veroorloven. met vriendelijke groet, Flip Freriks Uitgeverij La bonne vie

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 november 2009 - 10:19
Okee, ik kon het ook niet laten: Zeer geachte Auteur Grootschrijverd, Met moeite heb ik me losgerukt uit uw manuscript om deze brief te schrijven. (Ik hoop dat uw naam hierboven goed gespeld is, ik heb maar een van de door u gehanteerde zeer verschillende schrijfwijzen ‘geprikt’. ) Wat een origineel idee om uw werk als puzzel aan te bieden, het uitzoeken heeft ons veel plezier gegeven. Misschien zou het raadzaam zijn de bladzijden te nummeren en de hoofdstukken op volgorde te plaatsen, nu hielden we een aantal pagina’s over. Bijzonder creatief vonden we de begeleidende brief, samengesteld uit uitgescheurde woorden uit Schrijven Magazine. De dreigende toon daarin is heel juist getroffen en de stijl beslist onverholen intimiderend. Het bijgevoegde witte poeder vonden we echter wat te veel van het goede. Helaas hebben we door uw manuscript te kampen met een personeelstekort, het witte poeder en het gepuzzel was te veel voor onze redacteuren. Daardoor kunnen we uw werk niet de aandacht geven die het bij uitgave verdient. Bovendien gunnen we onze collega-uitgevers ook het genoegen met uw briljante pennengeest kennis te maken. We sturen uw manuscript daarom door naar de Hr. L. Stiller. Hij en uw manuscript verdienen elkaar. Ook is de Hr. Stiller als geen ander in staat om u een gericht advies te geven over de exploitatie van uw duidelijk aanwezige, veelzijdige en unieke talent. U en ik zullen ongetwijfeld van hem horen. In stille bewondering teken ik, Marja H-vV. P.S. Uw net binnengekomen pakje met, naar ik aanneem het tweede deel van uw manuscript, stuur ik ongeopend door. Ik gun Louis Stiller van harte de eer van uw ontdekking.(Hoewel ik razend benieuwd ben naar de oorsprong en reden van het tikken van het forse pakket.)

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 november 2009 - 13:15
Wel zagen enkele buurtbewoners hem nog dezelfde dag op een vijftigtal meters hoogte voorbijdrijven, daarbij voortgestuwd door een lichte oostelijke bries.
Meesterlijk. Ik zie hem al als een ballon voorbij zweven.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
16 november 2009 - 20:22
Mevrouw Ondermaats, Uw manuscript was van zo'n bedroevend niveau, dat we niet de moeite nemen om het terug te sturen. Geen enkele uitgever zal er in gïnteresseerd zijn. Hartelijk dan voor de vele postzegels. Uitgever De Versnipperaar

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
19 november 2009 - 8:59
Geachte auteur, Dank u voor het toezenden van uw manuscript: Beter een half ei dan een lege dop. Helaas moet ik u zeggen dat uw ei gewoon rot is. Of zoals men in het restaurantwezen zou zeggen: met bedorven goederen kan me geen kwaliteit leveren. Met vriendelijke groeten, Tom De Ronde uitgeverij nooit genoeg

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 november 2009 - 9:21
We zijn erger dan de uitgevers. Schrijvers vragen om afwijzingsbrieven te bedenken is natuurlijk vragen om op hol geslagen hoofden en doorgedraaide creativiteit, vermengd met bitterzoete woorden en een vleugje venijn. Oscar en Louis bedankt voor het stimuleren van de oerdrift van de auteur, auteurs bedankt voor jullie, in de juiste volgorde gezette, woorden.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
19 november 2009 - 9:25
Het is een heel vermakelijk topic, al hebben we de vraag niet goed beantwoord, want het ging erom een afwijzingsbrief te schrijven die je graag zou willen ontvangen. Nou heb ik er gisteren een gekregen waarvan ik denk: ja, als ik dan een afwijzing moet krijgen dan maar deze: Hartelijk dank voor het toesturen van de eerste hoofdstukken van bovengenoemd script. We hebben het met belangstelling gelezen en zijn van mening dat u zeker over het nodige schrijftalent beschikt: het is goed geschreven. Toch moeten we u tot onze spijt meedelen dat wij er geen uitgavemogelijkheden in zien. Het is niet dat wij wezenlijke kritiek op de inhoud hebben, maar we twijfelen of het boek wel voldoende op zal vallen in de huidige overvolle kinderboekenmarkt - het is qua onderwerp en doelgroep net iets te specifiek voor de algemene markt. We hopen u hiermee... etc. Het helpt in elk geval tegen de twijfel die me af en toe overmant of ik misschien een bord voor mijn kop heb en eigenlijk gewoon helemaal niet kan schrijven en/of het eigenlijk een waardeloos verhaal is.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 november 2009 - 12:01
Ik vind het een heel schrijnende brief, Favake. Ja natuurlijk, het is fijn als je wat (terechte) complimenten krijgt over je schrijven. Dat is dus wel weer leuk. :thumbsup: Maar wat ik erin lees: De kinderboekenmarkt is overvol. Dus zul je iets moeten hebben wat opvalt. Jij hebt een boek dat specifiek is en opvalt. Maar dat valt dan weer niet op, omdat het straks wordt weggemoffeld tussen de HOI-serie, de Paul van Loons, de Carry Slees en de Geronimo's. Want die liggen overal in grote stapels en daar staat nog slechts een klein schapje 'anderen' onder. Dus staat er eigenlijk in de brief: Kap er maar mee want voorlopig komen anderen en jij toch niet echt aan bod. :crybaby: En dat is ook hoe de kinderboekenschrijvers op dit moment de markt ervaren. :\\ Misschien kan Louis daar eens een mooi artikel in Schrijven van maken. Het 'leeft' op dit moment erg in kinderboekenland.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 november 2009 - 14:24
Inderdaad een betere brief dan de meeste die niet verder komen dan 'niet in ons fonds', maar toch. En voor ik het vergeet: wat jammer dat je manuscript is afgewezen. @Zjors: wat mij betreft sla je met jouw reactie de spijker perfect op de kop. Mooi gesproken!

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
19 november 2009 - 14:27
Te specifiek om op te vallen? Vreemde uitleg. Uitgevers genoeg, Favake. Je hebt zwart op wit dat je over schrijftalent beschikt.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 november 2009 - 18:17
Off-topic, maar inhakend op Favake en Zjors: Het is een probleem dat helaas niet alleen kenmerkend is voor de kinderboekenmarkt. Maar goed, ik zat hier te denken, en jij, Zjors, lijkt redelijk actief in de vorm waarmee jij je lezerspubliek bereikt. Ik meen dat jij regelmatig in een klaslokaal te vinden bent, ik herinner me ook een filmpje met een of andere staatssecretaris?? Wat ik daarmee wil zeggen is dat kinderboekenschrijvers - maar ook auteurs in het algemeen - een directere weg moeten zien te vinden tussen zichzelf en de lezers. In de boekhandel liggen is prima, je bent in zekere zin zichtbaar, zeker als je op een tafel ligt of naast de kassa, maar het gaat om een directe brug bouwen naar je lezers waar de winst te boeken is. Als ik een kinderboekenschrijver zou zijn, dan zou ik bijvoorbeeld proberen naar de IKEA te gaan en een voorstel te doen om daar voor te lezen (als alternatief voor de ballenbak). Ik zou voorleessessies organiseren bij speeltuinen. Ik zou me opgeven als overblijfmoeder/overblijfvader op scholen om kinderen voor te lezen. Een boek schenken aan de schoolbibliotheek, een interview proberen te regelen bij de plaatselijke schoolkrant, met een groep kinderschrijvers een kraampje huren op een boekenmarkt en die dag maximaal werven, door een mooie folder/flyer te ontwerpen, mooie expositie van de boeken, voorleessessies, desnoods plaatselijke theateracteurs vragen om een scène uit je boek voor te spelen, het liefst iets leuks of spannends en als ze het eind willen weten dan mogen ze het boek kopen. Ik zit even in een kleine brainstorm. Daarmee is het probleem van Favake nog niet opgelost. Dus er schoot me iets te binnen dat onze eigen Louis Stiller ergens op dit forum schreef en dat is het feit dat pas sinds een aantal decennia uitgeverijen auteurs betalen om boeken uit te geven. Als je merkt dat een uitgeverij aan de ene kant geinteresseerd is, maar enigszins twijfelt, dan kun je toch in onderhandeling gaan met zo'n uitgeverij? Hoe zie ik dat voor me? Je schrijft een "what's in it for me?-brief" waarbij je: 1) antwoord geeft op de vraag wat een lezer verkrijgt door het lezen van je boek. 2) je geeft directe redenen waarom de uitgeverij tot publicatie zou moeten overgaan, denk daarbij bijvoorbeeld aan een interessante (grote) doelgroep, actueel onderwerp, enz. Zakelijker gesteld: hoe je boek op de juiste manier gepositioneerd kan worden in de markt. Ten tweede zou ik een uitgebreid marketing- en verkoopplan maken en voornamelijk gericht op de actiepunten waar jij je mee bezig gaat houden. Dit toont de uitgeverij dat jij een deel van de M&V voor je rekening neemt en als er goede plannen tussen zitten, dan is het helemaal mooi. Ten derde zou ik een voorstel overwegen waarbij uitgever en auteur partners worden. We praten dus over een gedeeld financieel risico. Het voordeel is dat je gebruik kunt maken van hun promotie- en distributienetwerk en de kosten worden gedeeltelijk gedragen. Uiteraard moet dit wel geheim blijven om te voorkomen dat de positionering van je boek geen schade oploopt, want bij velen geldt het idee dat als je 1 cent aan je eigen boek hebt betaald dat het dan niet "echt" is. Dit zijn zomaar even wat ideeen uit de losse pols. Ik zou echt pro-actief handelen. Niet gaan lopen afwachten. Nee heb je al... het gaat om de "ja". Succes Favake! Geef niet op.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 november 2009 - 18:26
Het zijn wel goede ideeen Griseo, maar als je nou zo in elkaar steekt dat je het beste op je plaats bent achter je bureau? Lang niet elke schrijver is een begenadigd spreker. Of wil dat worden.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 november 2009 - 19:20
Marria, Er zijn altijd oplossingen te vinden: 1) Je kunt cursussen volgen om jezelf beter te presenteren, om assertiever te worden in het communiceren, om gesprekken te structureren, onderhandelen, enz. Ik heb heel veel jaren trainingen gegeven en ik heb op maandagochtend mensen binnen zien komen met knikkende knieen en die op vrijdagochtend (met video!) de presentatie van hun leven gaven en daarna de angst echt overwonnen hadden. Ik weet dus uit ervaring dat het te doen is. Maar als je iets niet wil "worden" - ik refereer naar je allerlaatste zin - dan is dat de beslissing van die auteur en dat moet de rest accepteren, maar dan moet de auteur ook accepteren dat ze mogelijkerwijs minder interessant zijn voor uitgeverijen omdat je toch marketing nodig hebt. Ik heb het hier over het grootste deel van de auteurs, uitzonderingen daargelaten. 2) De discussie over de auteur die liever niet zo op de voorgrond wil treden omdat hij niet graag voor een mensenmassa zit of de auteur die zegt: "laat mijn schrijven maar voor me spreken"... ja, dat is een oude discussie, ook op dit forum. In de huidige markt moet je, zeker als je nog niet bekend bent, zichtbaar zijn. Ik ken een begenadigd schrijfster, lid van dit forum maar ook een van ons, die echt moeite heeft om zichzelf ertoe te zetten haar boek te promoten. Ze gelooft 100% in haar boek en in haar schrijven, maar de wereld ingaan, voor mensen gaan zitten, is een ander verhaal. Dat is minder leuk. Ze heeft het uiteindelijk wel gedaan want je moet als auteur zichtbaar zijn. Het is misschien de "prijs" die je moet betalen.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 november 2009 - 19:44
Het zijn wel goede ideeen Griseo, maar als je nou zo in elkaar steekt dat je het beste op je plaats bent achter je bureau? Lang niet elke schrijver is een begenadigd spreker. Of wil dat worden.
Dan heb je pech, lijkt me.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
19 november 2009 - 21:41
Ik vind het een heel schrijnende brief, Favake. Ja natuurlijk, het is fijn als je wat (terechte) complimenten krijgt over je schrijven. Dat is dus wel weer leuk. :thumbsup: Maar wat ik erin lees: De kinderboekenmarkt is overvol. Dus zul je iets moeten hebben wat opvalt. Jij hebt een boek dat specifiek is en opvalt. Maar dat valt dan weer niet op, omdat het straks wordt weggemoffeld tussen de HOI-serie, de Paul van Loons, de Carry Slees en de Geronimo's. Want die liggen overal in grote stapels en daar staat nog slechts een klein schapje 'anderen' onder.
Je hebt gelijk, Zjors. Kansen zijn zeer klein, ook als je wel degelijk kunt schrijven. Ik heb inmiddels al aardig wat van dit soort complimenten van uitgevers en redacties ontvangen. Het is wel leuk, maar uiteindelijk koop je er niks voor. Desalnietemin blijf ik proberen iets te schrijven dat en goed geschreven, en origineel, en commercieel interessant is. Dat moet dan ook nog iets zijn waar ik zelf achter sta, anders kan ik net zo goed doktersrommanetjes gaan schrijven. Maar frustrerend is het zeker. Misschien wel juist als je te horen krijgt dat je het wel kan, dat schrijven. Nou vooruit, ik laat me even gaan :crybaby:

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 november 2009 - 8:44
Favake, ik leef met je mee. De afwijzingsbrief die je kreeg frustreert misschien nog wel meer dan een standaard afwijzing. Het lijkt mij zo dat een 'goeie' afwijzingsbrief een aanwijzing bevat waarmee je verder kunt, iets waaraan je kunt werken, iets dat motiveert. Natuurlijk is dit wel veel gevraagd van een uitgever. Jouw brief is goed voor je zelfvertrouwen, maar motiveert niet. Wat kun dan je nog doen als origineel, inhoudelijk goed, specifiek e.d niet genoeg is? Gewoon herpakken en doorgaan! Zelf denk ik wel dat netwerken kan helpen. Misschien moeten we samen nog eens langsgaan bij Wim?

20 november 2009 - 9:35
Griseo heeft wel gelijk, dat het goed is als schrijver je doelgroep te benaderen. En dat wordt steeds makkelijker, naarmate je bekender bent. Dan wordt je wel gevraagd. Maar als je nog bijna niets gepubliceerd hebt? Hoe kan je een uitgever overtuigen dat je best wel mee wil werken aan de marketing, ook al vind je dat eng en ben je er misschien niet goed in? Je eerste doel is toch de uitgever te overtuigen dat jouw boek uitgegeven moet worden...

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 november 2009 - 15:45
Merel, Ik zal proberen te antwoorden op je punten/vragen: "Je eerste doel is toch de uitgever te overtuigen dat jouw boek uitgegeven moet worden..." - Je zal dus de uitgeverij moeten overtuigen van een aantal zaken: * inhoudstechnisch moet het boek goed zijn (prima plot, boeiende personages, goed geschreven, enz.) * daarnaast moet de vraag beantwoord worden of er een doelgroep (of het liefst meerdere doelgroepen) te vinden is voor het boek. Indien je kunt aantonen dat er een behoefte in de markt lijkt te zijn naar jouw "soort" boek dan ben je al een stuk verder. Marktverkenning/marktonderzoek is een fundamenteel punt hierbij. * indien de uitgever er oren naar heeft - lees: hij ziet winstmogelijkheden - dan ben je al een stuk verder. "Maar als je nog bijna niets gepubliceerd hebt?" - Zelfs als je niets gepubliceerd hebt, kun je op zijn minst pogen een uitgever te overtuigen van de mogelijkheden van je boek. De standaard is: brief+synopsis+(deel) manuscript. Ik haakte in op het geval van Favake en dan krijg ik de indruk dat er mogelijkerwijs iets uit te halen valt. Vandaar mijn eerder gegeven suggesties. "Hoe kan je een uitgever overtuigen dat je best wel mee wil werken aan de marketing, ook al vind je dat eng en ben je er misschien niet goed in?" - Het "eng" valt te overwinnen door het te doen en op die manier door een blokkade heen te gaan, als je er niet goed in bent, kun je cursussen volgen zoals bijvoorbeeld Nima-A, Nima-B, Nima-C en als je een eigen boek hebt, kun je het uitproberen. Wat sommigen niet altijd inzien is dat eerst een boek in eigen beheer uitgeven je de mogelijkheid geeft om zelf erg veel te testen. Al die ervaringen met het bewerken van de markt is, in mijn ogen, goud waard. Maar je zou ook e.e.a. kunnen testen bij je theatergroep om mensen naar de voorstelling te lokken of bij je muziekband voor een optreden. Enfin, legio mogelijkheden om te doen, doen, doen. Die ervaring kan echt van pas komen. Ik refereerde, in mijn reactie aan Marria, al aan het feit dat een auteur tegenwoordig toch echt beschikbaar moet zijn voor de marketing en dat het initiatief niet stopt bij de uitgeverij, maar dat ook de auteur verantwoordelijk is voor het positioneren van het boek. Een strategisch, tactisch en operationeel plan is van groot belang. Door de tijd heen besef ik dat sommige auteurs een soort van "merk" zijn geworden. Heel fascinerend. Ik zou, Merel, dus verschillende dingen doen als ik jou was, maar het geldt ook in het algemeen: een geweldig boek schrijven, op alle mogelijke manieren een uitgever overtuigen van de kwaliteiten en mogelijkheden van je boek, jezelf klaarstomen voor een portie marketing zonder weerga en wie weet wat de toekomst kan brengen...

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 november 2009 - 14:38
Griseo, wat je schrijft (ook aan Merel) is logisch en zinvol. Dank je. Eigenlijk wist ik van mezelf al dat ik meer aan de weg moet timmeren en pro-activer moet worden.