Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nieuwe uitgever - Debutto

25 September 2009 - 16:09
Heeft iemand al eens van uitgeverij Debutto gehoord? Ik kwam het tegen op het web en kreeg en gunstig antwoord van de uitgever, Kees van Remmerswaal. Ik kan echter verder niet veel over de uitgeverij vinden op het internet en voor ik me in het avontuur stort - sympathieke brief, professionele site, maar is het een veredelde Boekscout of niet? - zou ik graag van anderen horen. Iemand die iets weet? Groetjes

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
27 oktober 2009 - 22:46
Ik had ook niet anders verwacht, Lance. Hij nodigt je natuurlijk niet uit als hij er niets in ziet. Best een geschikte man, hè? Heb je je ms al teruggekregen met zijn bevindingen? O, dat hoef je niet te vertellen natuurlijk. Ik wilde nog meer vragen maar dat lijkt me nu niet echt relevant. Ik hoop dat het een succes wordt. Bedankt voor je mededeling.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 oktober 2009 - 22:57
Dank allemaal. Inderdaad Tja, het is een aardige man. Zijn opmerkingen stuurt hij mij nog toe, waarmee ik natuurlijk aan de slag ga. Heb jij nog iets van hem gehoord?

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
27 oktober 2009 - 23:04
Ik zou eind deze week zijn bevindingen krijgen omdat hij een ander verhaal van mij veel sterker vond. Tevens krijg ik een verslag over mijn eerste verhaal. Ik heb drie opgestuurd. In het tweede zag hij niet zoveel en hoopte dat hij mij daar niet mee kwetste. Ben je mal? Ik ben allang blij dat hij twee goed vindt. Ik ben benieuwd hoeveel tijd ik hier aan moet besteden. Inmiddels raak ik echt helemaal van mijn omgeving vervreemd. Ik zit maar te schrijven en te tikken en... te sollen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 oktober 2009 - 6:39
Net als Lance en Tja heb ik een gesprek gehad bij Debutto. Ik heb dezelfde ervaring met Kees, enthousiast en betrokken. Tot mijn eigen verbazing wilde hij ons manuscript uitgeven en heeft hij als richtdatum ook 1 maart 2010 genoemd. Het wordt een spannend halfjaar.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 oktober 2009 - 7:18
Een spannend half jaar voor jullie inderdaad. Tja, Johan, Lance, Ellis, veel succes met de verdere regelingen. Proficiat alvast!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
28 oktober 2009 - 7:38
Een spannend half jaar voor jullie inderdaad. Tja, Johan, Lance, Ellis, veel succes met de verdere regelingen. Proficiat alvast!
Hier sluit ik mij bij aan. Een grote duim voor jullie allemaal! :thumbsup: En fijn dat jullie ons op de hoogte houden!

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 oktober 2009 - 10:51
Fantastisch, gefeliciteerd, Johan! Debutto zal, als hij met deze snelheid doorgaat, volgend jaar al een flink assortiment te bieden hebben.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 oktober 2009 - 10:55
Tjonge, wat een succesverhalen allemaal! Betekent dus wel dat hier heel wat talent aanschuift. Mijn felicitaties aan alle betrokkenen! :thumbsup:

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 oktober 2009 - 11:55
Gefeliciteerd allemaal! Vier boeken in een paar maanden tijd (plus eventueel die wij niet weten) lijkt me redelijk optimistisch gesteld voor een startende uitgever.

El

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
28 oktober 2009 - 12:05
Gefeliciteerd allemaal! Vier boeken in een paar maanden tijd (plus eventueel die wij niet weten) lijkt me redelijk optimistisch gesteld voor een startende uitgever.
Hoe gaat ie dat toch doen allemaal...

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 oktober 2009 - 10:46
Wat een leuke berichten allemaal. De ironie wil dat mijn afspraak door ziekte (van Remmerswaal) verschoven moest worden naar 2/11. Hij had het natuurlijk te druk met jullie allemaal om die afspraak eerder te maken... Afijn, ik zie morgen dus wat er van komt. Groetjes en dank: ik ga nu met en heel ander gevoel dit gesprek aan dan tevoren. Robbert

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
31 oktober 2009 - 11:39
[off topic: :lol: Robbert, ik zou morgen nog niet naar je afspraak van 2 november gaan. ;) Zenuwachtig? :) ] Ik heb ook een vrij snelle reactie gekregen op mijn mail over de winterbundel. Hij kan natuurlijk geen hele snelle toezeggingen meer doen, hij heeft het druk en heeft gezegd zo spoedig mogelijk te reageren op de verhalen. :)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 november 2009 - 17:01
Inderdaad, overmorgen natuurlijk :-) D.w.z. ... gisteren. Goede ontmoeting, de man is heel open en direct. Vertelde over zijn eigen ambities, de boeken waar hij enthousiast van wordt. Leraar Nederlands geweest, wat ik een enorme voordeel vind. Heeft me ook advies gegeven over wat ik zou kunnen lezen om er als schrijver beter van te worden. Is dus ook een heel klein beetje schrijfcoach hoewel hij dat niet echt wil zijn. Gesproken over enkele dingen die hij aan het manuscript van Jephta's Dochter graag verbeterd zou zien, en...het boek komt uit in februari 2010. Oké denk ik dan. Misschien moet ik maar meteen aan mijn volgende roman beginnen. Want schrijven werkt verslavend als er maar iemand is die er als een soort eerste lezer echt verstand van heeft en je dan zegt dat het nog zo slecht niet is. En dat dan ook materieel bewijst door je boek te willen uitgeven. Uiteindelijk - hoe dapper je ook in je eentje wil doorploegen - heb je die externe en materiële kant nodig om het vol te houden. En dan is het helemaal niet erg dat Debutto een beginnende uitgeverij is. Want de man is inderdaad helemaal en op en top een uitgever...en geen boekenboer. En hij is ook geen literair agent die aan je werk kapitalen moet verdienen en als tussenpersoon weer een stuk van jouw inkomsten weghaalt. En geen adviesbureau dat aan je verdient en geen schrijfcoach die honderden euro's kost. Gewoon een uitgever. Angstaanjagend ouderwets. Daarom heeft hij ook een eigen voorkeur en profiel. Hij heeft ook ervaring in de zorgsector, heeft daar een tijd in gewerkt - ik verklap geen privé zaken hiermee - en geniet dus vooral van het levensverhaal. Dat is goed te weten, want dan weet je ook dat hij over je harde TechnoSF of "grafische volwassenenroman" niet meteen enthousiast zal worden. Tenzij het weer heel erg goed geschreven is, want zo werkt het wel bij hem. Van de tientallen manuscripten die hij per week krijgt, blijven er toch maar enkele op zijn bureau liggen. Aangenomen worden door Debutto betekent dus iets, het zegt iets over de waarde van je manuscript. En dat soort respons zoeken we, nietwaar? Daar worden we betere schrijvers van. Dat geeft vleugels en maakt dat je durft te dromen van een nog beter boek, en dat is altijd je volgende. Anders zaten we allemaal altijd bij Boekscout. Succes allemaal en dank voor jullie input. Dat heeft veel voor me betekend en sommigen van jullie hebben ook een waardevol contact aan deze discussie overgehouden. Doet me veel plezier!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
3 november 2009 - 17:13
Wat een goed bericht, Robbert Veen :thumbsup: . Gefeliciteerd en ook alle anderen die door deze meneer uitgegeven gaan worden (ik heb dit topic pas gelezen)! Het wordt in het voorjaar nog druk bij de boekpresentaties ;) .

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 november 2009 - 17:14
We hebben allemaal dus dezelfde ervaringen met deze uitgever die inderdaad een aardige en gedreven man is. Bedankt voor de uitgebreide info Robbert.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
3 november 2009 - 17:27
Johan en Robbert, gefeliciteerd. Ik zou uiterlijk afgelopen zaterdag zijn opmerkingen binnen hebben. Misschien ben ik in de war maar volgens mij is de zaterdag al voorbij. Heb jij al iets weer gehoord, Lance?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
3 november 2009 - 17:57
Hallo allemaal, ik zit hier met verbazing de responses te lezen maar wat ik me afvraag: gaat deze uitgeverij dan op zo'n aparte manier met manuscripten om vergeleken bij andere uitgeverijen? Of hebben jullie niet eerder manuscripten naar andere uitgeverijen gestuurd? Gebruikt deze uitgeverij je boek niet als fondsenvuller of maakt je dat niet uit? Ik stel deze vragen eigenlijk aan jullie allemaal en besef dat ik nog maar nieuw ben hier en niet iedereen in & out ken.... Leanne

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 november 2009 - 18:05
Ik vind het geweldig voor jullie allemaal, gefeliciteerd! Maar ook ik vind het een zeer bijzondere, opmerkelijke gang van zaken. Hopelijk zitten er geen adders onder het gras...

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
3 november 2009 - 18:06
Voor zover ik het kan beoordelen is het gewoon een nieuwe reguliere uitgever. Haken en ogen heb ik niet kunnen vinden. Nu kun je na één bezoekje ook niet veel zeggen, maar ik ben naar een boekpresentatie van een van zijn auteurs geweest en het zag er heel professioneel uit.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 november 2009 - 18:36
Mooi Robbert!! Ik ben eens gaan zoeken, maar ik zie nergens isbn's bij de boeken staan. Ze zijn ook niet te bestellen bij Bol.com. Zouden het dan toch POD-boeken zijn waarbij je niets hoeft te betalen om ze gedrukt te krijgen? Een soort Free Musketeers zonder dat je adressen aan moet leveren? Ik weet niet hoor. Jullie zeiden volgens mij dat het geen POD was? Bij een enkel boek zag ik erbij staan dat het verkrijgbaar was in de boekhandels van de woonplaats van de auteur. Maar zijn ze verder ook te verkrijgen via Centraal Boekhuis of zo???

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
3 november 2009 - 18:45
Ja, hij beweerde beslist geen pod'er te zijn. Tijdens het gesprek zei hij dat ik erg achterdochtig was door eerst allerlei vragen te stellen voordat ik hem wilde ontmoeten. Ik ga natuurlijk niet helemaal voor noppes naar Leidschendam. Er moet wel enige zekerheid zijn. Heb ik trouwens later ook niet gedaan. Ik heb hem in Wolvega ontmoet. Ik zou het vreemd vinden als er geen isbn's in de boeken staan. Iedereen kan die aanvragen. Waarom zou hij dat niet doen, dan? Hij kan een hele rits voor een paar centjes krijgen. Achteraf had ik nog veel meer moeten vragen. Misschien kunnen Johan en Robbert het een en ander verduidelijken.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 november 2009 - 19:05
Op de vragen die hier gesteld worden heb ik niet direct een antwoord. Debutto probeert de boeken zoveel mogelijk via de reguliere boekhandel te verkopen, ik neem dan ook aan dat er gewoon een ISBN-nummer aan het boek hangt. Voor kleine uitgeverijen is het heel lastig om een voet aan de grond te krijgen. Een kort verhaal van mij staat in een bundel van uitgeverij Pamac en dit boek is ook vrijwel nergens te koop. Debutte vraagt dan ook van haar auteurs om actief mee te werken om zijn of haar boek te promoten. Wel heeft Debutto veel connecties om haar boeken te verspreiden onder een breed publiek. Wat mij vooral aansprak, was het enthousiasme van Kees Remmerswaal en de zekerheid dat hij ons manuscript ook echt bijzonder aandachtig gelezen had. Hij wist veel details uit het boek en ik ben er van overtuigd dat hij het echt wil uitgeven. Voor mij is het al voldoende dat het boek uitgegeven wordt en Debutto er alles aan doet om het boek te promoten. Of het verkocht gaat worden, hangt toch vooral af vande kwaliteit van het boek en daar kan geen enkele uitgever iets aan veranderen.