M

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De toekomst van het kinderboek

11 September 2009 - 19:34
http://www.annavanpraag.nl/index.php?fuseaction=h… Op de site van schrijfster Anna van Praag las ik haar visie op de toekomst van het kinderboek. A.s. zaterdag wordt er in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam gesproken over dit onderwerp. "Het gaat ondermeer over 'de almaar groeiende hoeveelheid kinderboeken en het grote aantal boeken dat in series verschijnt.' " Via de link kun je haar blog lezen. Zelf heeft zij drie boeken bij Christofoor uitgegeven. Momenteel schrijft ze voor Leopold. Zij maakt zich geen zorgen. Ik vind zelf het grote aantal boeken dat in series verschijnt ook niet zorgelijk. Jullie?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2009 - 19:45
Het is begrijpelijk. Of kinderen dan ineens (veel) minder literair gaan lezen... Ik heb liever DAT ze lezen. Volgens mij worden literaire kinderboeken voornamelijk voor volwassen liefhebbers geschreven (of eigenlijk uitgegeven) dan voor kinderen. Enige nadeel van sommige series is, is dat er geen of heel weinig karakterontwikkeling in zit.

M

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2009 - 19:59
Het lijkt in de discussie over wel of geen series nu net of series alleen maar bestaan uit minder literaire boeken. Maar, is dat wel zo? Ja, het lijkt er soms inderdaad op dat literaire kinderboeken meer door volwassenen gelezen worden dan door kinderen. Dat volwassenen kinderboeken lezen, is hartstikke leuk, maar de boeken zijn toch ook bedoeld voor de kinderen zelf? Dat van die karakterontwikkeling die in series achterblijft, is vaak wel zo. Het is ook wel logisch, want anders kun je niet zo gemakkelijk meerdere boeken maken over dezelfde personages.

Set

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2009 - 19:59
Ach, ik las vroeger ook veel series. Is het voor een kind niet juist heel fijn dat het houvast heeft aan bepaalde dingen die hetzelfde blijven (personages, omgeving bijv.) Als kind was het leuk om ALLES van Arendsoog te lezen en de kameleon en De Vijf en hoe heette die serie toch: met Old Shatterhand en Winnetou. Ik krijg direct zin om eens in de boekenkast met jeugdboeken te duiken. Ik denk dat het vooral van belang is om kindern aan het LEZEN te krijgen. En dan bedoel ik wel: echte boeken en niet alleen maar Donald Duckjes. Ik zie bij mijn nichtjes dat ze (vind ik) veeeeeeel te weinig lezen en dan vaak nog alleen van de hap snap dingetjes. Het moet allemaal kort en makkelijk en veel plaatjes.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2009 - 20:15
Dat volwassenen kinderboeken lezen, is hartstikke leuk, maar de boeken zijn toch ook bedoeld voor de kinderen zelf?
Dat weet ik zo net nog niet... de marketing is in ieder geval heel anders voor de echte literaire boeken.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2009 - 22:09
Series waren altijd erg leuk inderdaad. Op gegeven moment hoorde dat zo bij een dagritme, dat het vreemd was als de hele serie uit was en die personages geen deel meer uitmaakte van je dag. Erg jammer altijd. Voor houvast vind ik het prima. Bang voor het toenemende aantal kinderboeken? Nee, opzich niet, maar nu ik zelf met een jeugdboek bezig ben denk ik: even rustig aan ja?. Ach, wie weet mondt mijn verhaal ook wel in serie uit :)

M

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 September 2009 - 23:25
Ehm....jullie hebben het over series, toch? Doei.
Rapid, ik snap je reactie niet. Ik ben niet tegen series. Integendeel. Wat bedoel je nou met 'Doei'?

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2009 - 0:16
Ik bedoelde dat ik geen objectieve partij ben in deze discussie. Al mijn boeken zijn een onderdeel van een serie. De series worden al snel neergezet (niet door jou) als een commerciele tool om veel boeken te verkopen. Maar, zoals Micha al schrijft, karakterontwikkeling is er vaak niet. Of dat een nadeel is, weet ik niet. Feit is wel dat series makkelijker lezers trekken. De 'doei' sloeg dus op het feit dat ik niet objectief bij in deze.

M

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2009 - 10:05
Ik bedoelde dat ik geen objectieve partij ben in deze discussie. Al mijn boeken zijn een onderdeel van een serie. De series worden al snel neergezet (niet door jou) als een commerciele tool om veel boeken te verkopen. Maar, zoals Micha al schrijft, karakterontwikkeling is er vaak niet. Of dat een nadeel is, weet ik niet. Feit is wel dat series makkelijker lezers trekken. De 'doei' sloeg dus op het feit dat ik niet objectief bij in deze.
OK. Geen objectieve partij. Ik dacht dat je boos was. Gelukkig is dat niet het geval. Ja, de series trekken veel lezers. Mij lijkt dat een voordeel.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2009 - 13:17
Misschien dat de angst voor series ligt in het feit dat de beleving van veel kinderen blijft steken in slechts een bepaalde serie, waardoor ze (tijdelijk) verloren zijn voor andere boeken. Opa en oma komen voor de verjaardag met een boek van die serie die Jantje zo leuk vindt. Zo worden ze een beetje een bepaalde kant op gedrukt en zien door de series de unieke boeken niet meer. Dat is wel iets zorgwekkends. Heb je een boek geschreven dat goed valt, meteen de fabriek opstarten om zo maar zoveel mogelijke commercie te ontlokken. Mooi voor de schrijver, stukje verarming voor het kind?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2009 - 11:18
Is het ook niet zo, dat er veel van een bepaalde schrijver m/v wordt gelezen? Mijn vriendinnen en ik hadden dat vroeger met Leni Saris. Daar wilde je dan alle boeken van hebben. En daarvoor was het W.G. v.d Hulst. Mijn kleindochters 7 en 10 (bijna) vinden verhalenbundels ook erg leuk. Dat mogen best verhalen van verschillende schrijvers zijn.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2009 - 11:41
Het is kindafhankelijk, denk ik. Mijn voetbalserie scoort erg goed bij kinderen (voornamelijk jongens) die nooit lezen. Ik krijg mailtjes van moeders die melden dat ze eindelijk een boek gevonden hebben waar hun zoon in wil lezen. Wat dat betreft is het positief. Ik ben deze week begonnen met het schrijven van een boek samen met vier kinderen. Die hebben we zorgvuldig geselecteerd en dat zijn echt leesbeesten. Drie of vier boeken per week is geen uitzondering. En die lezen echt alles. Voor hen maakt het niet uit of het een serie is; het gaat gewoon mee op de grote hoop. Het bovenstaande geeft twee uitersten aan. Daar tussenin zit een hele grote groep met van alles wat. Kinderen kiezen toch boeken die ze leuk vinden of die binnen hun interesseveld liggen. Ze lezen niet om het lezen alleen. Daar bedoel ik mee dat ze niet, wanneer een serie stopt, als vanzelfsrpekend naar een ander boek grijpen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2009 - 13:21
Het is kindafhankelijk, denk ik. Mijn voetbalserie scoort erg goed bij kinderen (voornamelijk jongens) die nooit lezen. Ik krijg mailtjes van moeders die melden dat ze eindelijk een boek gevonden hebben waar hun zoon in wil lezen. Wat dat betreft is het positief. Ik ben deze week begonnen met het schrijven van een boek samen met vier kinderen. Die hebben we zorgvuldig geselecteerd en dat zijn echt leesbeesten. Drie of vier boeken per week is geen uitzondering. En die lezen echt alles. Voor hen maakt het niet uit of het een serie is; het gaat gewoon mee op de grote hoop. Het bovenstaande geeft twee uitersten aan. Daar tussenin zit een hele grote groep met van alles wat. Kinderen kiezen toch boeken die ze leuk vinden of die binnen hun interesseveld liggen. Ze lezen niet om het lezen alleen. Daar bedoel ik mee dat ze niet, wanneer een serie stopt, als vanzelfsrpekend naar een ander boek grijpen.
Absoluut een goede zaak dat je die kids aan het lezen krijgt! Mag je trots op zijn. He probleem is, denk ik, dat de boeken die scoren, in de schijnwerpers staan. Er worden series van geschreven, en de alle andere boeken, blijven dus buiten beeld. En hebben dus minder kans gelezen te worden omdat de behoefte van kinderen binnen het licht van de schijnwerper ingevuld kan worden. Het welbekende topje van de ijsberg. Begrijpelijk, want wat verkoopt heef de aandacht maar het maakt de kloof tussen succesvol zijn of niet, en tussen series en unieke boeken alleen maar groter.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2009 - 15:18
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, Daantie. Je moet er zelf voor zorgen dat jij en je boek in de schijnwerpers komen te staan. Ik steek er ontzettend veel tijd in om mijzelf en mijn boeken in de publiciteit te krijgen. Een boek schrijven stopt mijns inziens niet bij het inleveren van je manuscript.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 September 2009 - 21:10
Als kinderen een serie eenmaal hebben ontdekt, hoeft een uitgever zich marketingtechnisch veel minder in te spannen. Een serie verkoopt zichzelf dan. Vandaar dat uitgevers zo gek zijn op series. Als kind was ik dol op series, als schrijver heb ik er een probleem mee. Ik wil niet in herhaling vallen, ik ben toe aan iets nieuws als ik een boek eenmaal af heb. Misschien ga ik ooit nog voor de bijl, maar dan moet ik wel een gigantisch leuk idee hebben voor een serie. Op mijn debuut komt trouwens wel een vervolg. Maar ja, dat is een prentenboek. Over het schrijven van een prentenboek doe je geen halfjaar, dus dan vind ik het geen punt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2009 - 18:28
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, Daantie. Je moet er zelf voor zorgen dat jij en je boek in de schijnwerpers komen te staan. Ik steek er ontzettend veel tijd in om mijzelf en mijn boeken in de publiciteit te krijgen. Een boek schrijven stopt mijns inziens niet bij het inleveren van je manuscript.
Dat begrijp ik ook. Het is alleen zo dat de kansen minder zijn juist door die series (met commerciële doeleinden) Voordat je succes hebt is de weg ernaartoe heel lang, en dat begrijp ik. Het komt niemand aanwaaien, daar draait het hier ook niet om. Ik gun de Gevestigde Orde hun plekje op de leunstoel. Wat ik bedoel is dat degenen die eenmaal in de stroomversnelling zitten, de volgende keer ook weer eerder met de stroom mee zullen vloeden, terwijl het voor de rest een stuk moeilijker is allemaal vooral omdat het zwembad al voor een groot deel is ingepikt.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2009 - 18:38
Dat kan ik me wel voorstellen, Helga. Maar een serie wil niet altijd zeggen dat je in herhaling valt. Ik heb een serie lopen die uit vier delen komt te bestaan, met vier geheel verschillende verhalen. Bj de andere series staat de basis, maar is de uitdaging om juist dat variabele gedeelte zo in te kleden dat het voor de lezers interessant blijft. Daantie, het is wel zo dat "De Gevestigde Orde" ook ooit aan de rand van dat zwembad stond. En toch is het hen ook gelukt om in die stroom terecht te komen. Dat is niet een kwestie van springen en laat maar gaan, want in het begin is het gewoon keihard tegen de stroom in zwemmen. En een serie begint ook met een boek dat aanslaat en goed verkocht wordt, anders waagt een uitgever zich niet aan een serie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2009 - 18:56
Tuurlijk Rapid, maar ik wil maar zeggen dat maar weinig schrijvers veel kunnen verkopen en dat de spons op een gegeven moment volgezogen is '(jep, wéér een matige metafoor, ik wordt er ooit nog wel goed in :) ). Het is een harde wereld (zei ze met een zakdoekje in haar hand :D )

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2009 - 20:38
Dat is niet waar. Het zal nooit zo zijn dat er op een gegeven moment geen boeken meer geschreven en gemaakt worden. Alleen dat wat goed is, blijft overeind en de rest wordt of niet uitgegeven of verdwijnt, als blijkt dat het niet genoeg verkocht wordt, van het veld.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2009 - 21:48
Waar waren jullie vanmiddag toen in Amsterdam de schrijvers, uitgevers en boekhandelaren over deze thema's discusieerden? Was een leerzame middag.

M

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2009 - 21:53
Waar waren jullie vanmiddag toen in Amsterdam de schrijvers, uitgevers en boekhandelaren over deze thema's discusieerden? Was een leerzame middag.
Die middag was ook de aanleiding voor Anna van Praag om het stuk te schrijven. Ik had er graag bij willen zijn. Jij bent dus geweest. Hoe was de sfeer? Was het druk? Is er iets 'uitgekomen'?

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2009 - 21:58
Ja, het was druk, maar er waren nog een paar stoelen vrij. En ja er is veel uitgekomen. Onder andere dat de uitgevers en de VVL binnen 4 weken samen aan tafel zitten om een modelcontract af te gaan sluiten voor kinderboeken, dat dan midden volgend jaar klaar moet zijn. En veel gediscussieerd over series, commercieel denken, belangen van boekhandelaren enzovoort. Er waren zeer veel kinderboekenschrijvers. De zaal van 300 man zat ongeveer vol. En de gouden lijst werd uitgereikt aan Els Beerten voor haar boek: Allemaal willen we de hemel. Verdiend, vind ik. Hoewel de andere twee boeken die genomineerd waren ook super zijn!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 September 2009 - 23:18
Over series: ik vind het prachtig als ik een serie mag schrijven omdat ik dan mijn hoofdpersoon niet meteen los hoef te laten... Ja, ze voelen echt als je kind, vind ik. Ik las vroeger al die series: De Vijf, De Zeven, Alle Boeken Van Pippi Langkous, Pitty, Bolderburen, heerlijk! Hartstikke verknocht en nooit meer losgelaten. Ik wilde ook altijd zo'n soort serie schrijven. Maar ja, de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw waren toch een andere tijd. De uitgeefwereld werd harder. Inderdaad, voor al je boeken moet je bijzonder hard werken; het stopt niet bij het manuscript. En mooi, Zjors, dat ze aan een (nieuw opgezet?) modelcontract gaan denken.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
13 September 2009 - 1:13
Dat is niet waar. Het zal nooit zo zijn dat er op een gegeven moment geen boeken meer geschreven en gemaakt worden. Alleen dat wat goed is, blijft overeind en de rest wordt of niet uitgegeven of verdwijnt, als blijkt dat het niet genoeg verkocht wordt, van het veld.
Ha, ha, ik zei het al: een slechte metafoor. Ik bedoel dat demarkt 100% is, en als 80% verkoop van boeken voor 20% van de schrijvers is (de welbekende 20/80 verhouding) dat er voor de rest (80) maar 20% mark overblijft. Natuurlijk wordt ook het kaf van het koren gescheiden, gelukkig. Nieuwe tijden vragen om nieuwe boeken :) en daarom zullen er altijd nieuwe boeken geschreven kunnen worden. Groetjesss D.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 September 2009 - 9:45
Jammer, ik wilde er graag naar toe, maar kon niet onder verplichtingen uit komen. Maar een modelcontract voor kinderboeken, dat is goed nieuws, toch? En hebben de discussies nog tot conclusies geleid?

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 September 2009 - 10:58
Ik kon helaas ook niet. Vond ik wel jammer, maar ja. Wel goed om te lezen dat er zoveel animo voor was. Dat betekent toch dat het fenomeen wel leeft. Dat is een goed teken. Misschien een topic met een klein verslag, Zjors? Dat heb ik ook Mara. Ik zou het niet leuk vinden als ik nu al afscheid zou moeten nemen van bepaalde hoofdpersonen. Is dat niet overal, Daantie? Er zijn duizenden mensen die in de showbusiness willen werken. Kijk maar naar de eerste rondes van Idols, de X-factor en Popstars. Velen zijn zo weinig zelfkritisch dat ze echt denken dat ze goed kunnen zingen, terwijl een leek (ik bijvoorbeeld) hoort dat het nooit wat zal worden. Zo is het in de boekenwereld ook, denk ik. Daar is de verdeling waarschijnlijk 10/90 of misschien wel 5/95

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
13 September 2009 - 11:14
Begrijp ik het goed Rapid? Je hebt meegedaan aan de voorrondes van een zangshow? Ik denk dat de 80/20 regel in de schrijfwereld nog wat krapper zou kunnen zijn, zoveel wannabe's en achter-het-net-grijpenden. Soms misschien een kwestie van de langste adem hebben? Ik ga gewoon door, het einddoel is nu nog bijzaak, maar zal zeker eens in mijn vizier naderen.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
13 September 2009 - 11:17
En ja er is veel uitgekomen. Onder andere dat de uitgevers en de VVL binnen 4 weken samen aan tafel zitten om een modelcontract af te gaan sluiten voor kinderboeken, dat dan midden volgend jaar klaar moet zijn.
Kun je ook zeggen waarvan dat modelcontract zal verschillen van het modelcontract dat er nu is, Zjors?
Alleen dat wat goed is, blijft overeind en de rest wordt of niet uitgegeven of verdwijnt, als blijkt dat het niet genoeg verkocht wordt, van het veld.
Was het maar waar. De wereld is vergeven van rotzooi die uitstekend verkocht wordt.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 September 2009 - 16:28
Haha, nee Daantie, ik heb niet meegedaan. Ik ben de leek die soms zelfs hoort dat ze niet goed genoeg zijn, terwijl ze zelf vinden dat ze geweldig kunnen zingen. Als rotzooi goed verkoopt, dan is die rotzooi toch ergens goed voor. Blijkbaar hebben veel mensen er dan plezier van, dus ik zie niet wat daar verkeerd aan is. Misschien heeft die rotzooi dan wel veel meer waarde dan iets kwalitatiefs waar niemand om vraagt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
13 September 2009 - 13:28
Haha, nee Daantie, ik heb niet meegedaan. Ik ben de leek die soms zelfs hoort dat ze niet goed genoeg zijn, terwijl ze zelf vinden dat ze geweldig kunnen zingen. .
:D