Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vrouwenthriller

30 juli 2009 - 17:07
Zojuist viel mijn oog in de rubriek proeflezen op het woord 'Vrouwenthriller'. Ik bespeur sinds Zadelpijn is uitgekomen dat er bij ons in de boekkast twee stapeltjes nog te lezen boeken liggen. Het ene stapeltje bestaat uit boeken die door vrouwen zijn geschreven en volgens de samenvatting spannend zijn. Het andere stapeltje bevat boeken die door mannen zijn geschreven, denk daarbij aan schrijvers als Mankell, Goddart etc. Mede door de omschrijving 'vrouwenthriller' raak ik die boeken niet aan. Mijn vrouw raakt mijn stapeltje niet aan op een enkele uitzondering na. En dan hebben wij nog de boeken van Ninna Ricci [sorry Nicci French] en die lezen wij allebei. Raar gedoe eigenlijk dat 'bestempelen' van boeken, ik ga mij toch eens storten op die door vrouwen geschreven boeken. Wie weet wat de definitie van een vrouwenthriller is? Ik heb de neiging om het verhaal dat ik aan het schrijven ben een vrouwelijk pseudoniem mee te geven. Misschien sla ik de plank dan wel volledig mis. Wie wil er reageren?

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 17:23
Persoonlijk vind ik het, als vrouw, jammer dat deze deling naar geslacht ontstaan is.Een boek is goed of slecht, ongeacht het geslacht van schrijver of beoogd publiek. Ik denk eigenlijk dat het vooral een marketingstrategie is om vrouwen aan de thriller te krijgen. De zogenaamde vrouwenthriller richt zich wat meer op personen en relaties dan de traditionele 'mannenthriller'. Dat komt het plot m.i. niet altijd ten goede. Nog zo iets vreemds. Als een man een erotische scene schrijft vanuit zijn perspectief, wordt zijn verhaal al snel plat genoemd, of erger. Doet een vrouw hetzelfde, dan krijgt ze lovende kritieken over haar openhartige schrijfstijl. Zelf zie ik het verschil eigenlijk niet zo. Maar ik ben dan ook geen voorstander van een speciale vrouwenliteratuur.

12 September 2009 - 8:22
Ik verslind de vrouwenthrillers. Het betreft doorgaans boeken over vrouwen die een ogenschijnlijk leuk leven hebben, net als ik trouwens, maar dan met een vreselijke situatie in aanraking komen, of 'geheimen'uit het verleden aan de oppervlakte komen drijven, waar zij hun MANNETJE moeten staan. Ze worden zowel door dames als door heren geschreven. Momenteel lees ik (door schrijven nog steeds niet helemaal uit) De affaire van James patterson.( erg leuk!)

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
30 juli 2009 - 17:38
Wat mij opvalt is dat de zinnen alsmaar korter en krachtiger moeten. Overbodige dingen moeten eruit, niet teveel bijvoeglijke naamwoorden, niet te veel beschrijvingen, niet te veel dit en dat. Als je daar allemaal rekening meehoudt is met vijf bladzijden een boek klaar. Er moet een goede spanningsboog inzitten, de karakters moeten goed ontwikkeld zijn, het plot moet goed uitgedacht zijn. Als ik Mankell lees, en ik heb verdorie een hele serie van hem, dan denk ik: schiet eens wat op, man. Waarom is hij wel succesvol? Zoveel tempo zit er niet zijn verhalen. Dit moest ik even kwijt. Vrouwenthriller. Ik thrill heel wat verhalen. En die kun je vrouwenthriller noemen omdat ik een vrouw ben. Je kunt het ook een vrouwenthriller noemen omdat een vrouw de hoofdpersoon is. Zeg het maar.

30 juli 2009 - 18:14
Vrouwenthrillers lijken me minder spannend dan mannenthrillers. Net zo goed, op enkele uitzonderingen na, dat vrouwenboeken minder humor bevatten dan mannenboeken. Denk ik, hoor, want ik heb nog nooit een vrouwenthriller gelezen. Na de chicklit nu de vrouwenthriller, ik dacht dat vrouwen anno 21e eeuw aan emancipatie deden.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 18:15
Ik heb hetzelfde. Boeken (niet per se thrillers) door vrouwen geschreven met een vrouwelijke hoofdpersoon, laat ik het liefst link liggen.

Tja

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
30 juli 2009 - 18:18
De heren worden bedankt. Jullie houden de emancipatie tegen. Lezen die handel.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 18:25
Ik lees voornamelijk vrouwenthrillers, de mannen die ik ken lezen voornamelijk mannenthrillers. Ik lees weleens boeken van bijvoorbeeld John Grisham, maar ik vind het gewoon makkelijker om me in te leven in een vrouwelijk personage en kan me indenken dat dit andersom ook zo werkt. Ook de reden waarom ik makkelijker 'vrouwenthrillers' schrijf.

30 juli 2009 - 18:28
Waarom worden vrouwen verliefd op mannen, terwijl ze toch liever vrouwen- in plaats van mannenthrillers/boeken lezen?

30 juli 2009 - 18:36
Vrouwenthrillers lijken me minder spannend dan mannenthrillers. Net zo goed, op enkele uitzonderingen na, dat vrouwenboeken minder humor bevatten dan mannenboeken. Denk ik, hoor, want ik heb nog nooit een vrouwenthriller gelezen. Na de chicklit nu de vrouwenthriller, ik dacht dat vrouwen anno 21e eeuw aan emancipatie deden.
Wat schort er aan je gevoel voor humor, eigen? Je hebt nog niet eens een vrouwenthriller gelezen. Hoe weet je dan dat ze minder humor bevatten? Wat een vooroordeel. En dat in de 21e eeuw, met al die emancipatie. En dit:
Waarom worden vrouwen verliefd op mannen, terwijl ze toch liever vrouwen- in plaats van mannenthrillers/boeken lezen?
Wat is dat voor een wensdroom? Eigen, toch.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 18:42
Waarom worden vrouwen verliefd op mannen, terwijl ze toch liever vrouwen- in plaats van mannenthrillers/boeken lezen?
De wens om zich te kunnen identificeren... :? Zich kunnen verliezen in de emoties en gedachtes van het vrouwelijke personage en bla, bla, bla. In de boeken dan... 8)

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 18:52
Ik hou niet van vrouwenthrillers, maar als ik nog één boek lees over een gescheiden, enigszins aan lager wal geraakte, alcoholminnende, mannelijke rechercheur van politie, word ik ook niet vrolijker.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 19:00
de mijne heeft wel humor, hoor. Tongue in cheek weliswaar, dus het is maar de vraag of het opgepikt wordt 8)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 19:02
Ook allemaal hetero, nog irritanter :P
:lol: Ik kan me voorstellen dat dat wel erg irritant kan zijn. Zijn er eigenlijk weinig thrillers/boeken met een homosexueel als hoofdpersonage? (misschien een stomme vraag... :ninja: )

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 19:15
Ik heb er laatst wel eentje gelezen, Chinouk. Maar ik weet werkelijk niet meer hoe de schrijver heette. Een Schotse man, dat weet ik nog wel.De hoofdpersoon was een homofiele veilingmeester uit Edinburgh. Het was best een spannend boek. Doorgaans zijn de hoofdpersonen echter, zeker in 'mannenthrillers', hetero.

30 juli 2009 - 19:20
Ja, dat irriteert mij ook. Al die rechercheurs zijn hetzelfde. Ook allemaal hetero, nog irritanter :P
Lijkt me wel leuk als het eens andersom was. Wat let je? Je bent toch schrijver? By the way in de dames thrillers hebben de dames vaak 'mannenberoepen' in de Affaire is de hoofdpersoon(vrouw) rechercheur moordzaken, maar loopt wel op pinnen en ze loopt alleen een mafia club binnen terwijl haar mann. collega's in het busje rustig afwachten, hoe zij door de uitsmijter gefouilleerd wordt., ik bedoel maar! Soms zijn de dames makelaar, plastisch chirurg. In elk geval geen domme koppies, die wel domme fouten maken! xas

30 juli 2009 - 19:22
Ja, nu ik erover nadenk... Volgens mij zijn de meeste hoofdpersonen hetero, ook in vrouwenthrillers.
Natuurlijk en van bepaalde scènes smullen alle dames en daarom noem ik het soms kasteelromannetjes in stijl.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 19:35
Ook allemaal hetero, nog irritanter :P
:lol: Ik kan me voorstellen dat dat wel erg irritant kan zijn. Zijn er eigenlijk weinig thrillers/boeken met een homosexueel als hoofdpersonage? (misschien een stomme vraag... :ninja: )
Er is een "serie" over een verzekeringsinspecteur (Brandstetter), die verzekeringsclaims onderzoekt, die is homo. Maar die boeken zijn heel lastig te krijgen. Wel heel mooi geschreven, beetje in mijn eigen stijl. Hij wordt ook steeds ouder, krijgt last van kwaaltjes, verschillende relaties enzo. Moet wel zeggen dat ik er niet echt specifiek naar op zoek ga, dus er zullen er vast meer zijn die ik niet ken, maar de "grote namen" conformeren wel een beetje erg veel aan hun beoogde publiek.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 19:51
ik ken wel een thriller met een lesbische dame als hoofdpersoon. Ik weet alleen niet meer van wie die ook alweer was.......... van Val Mc Dermid wellicht??? Ik moet toegeven dat mijn eigen hoofdpersoon, hoewel vrouw en niet een gescheiden, depressieve, aan lager wal geraakte alcoholische man, ook heteroseksueel is..............

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 19:55
Ik neem het verder natuurlijk niemand kwalijk, ik heb liever een goed uitgewerkte hetero dan een stereotype homo omdat de schrijver er verder niks van weet, maar het blijft jammer.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 19:56
Trouwens, ons aller Judith Visser doet het wel goed wat betreft terloopse homo-personages in haar thrillers (ik heb alleen Stuk nog niet gelezen dus daar kan ik niks over zeggen). Even een veertje in d'r togus ;)

30 juli 2009 - 22:42
Zie je dus toch? Het bestaat! Wat lees ik toch allemaal? Ja sorry, het staat er echt gedrukt. Ik verzin het niet. xas

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 20:35
NB laatst las ik ergens dat elke vrouw er trots op is te melden als ze een homo- vriend naast haar partner heeft.
Huh? Elke vrouw?? Waar haalt hij/zij die wijsheid vandaan - uit zijn duim? De schrijver hiervan heeft mij niet gevraagd of ik er trots op zou zijn als ik een homo-vriend zou hebben. Heeft hij/zij het een van jullie vrouwen wel gevraagd? :lol:

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 20:44
Alleen vrouwtjes vrouwen dwepen met een nicht in hun vriendenkring. Gewone vrouwen zien homo's gewoon als mensen en niet als modeaccessoire :P

30 juli 2009 - 21:00
Echt niet zelf verzonnen. Misschien stond er niet alle maar elke of heel veel. Vrouwtjes vrouwen? wat is dat nu alweer? Volgens mij is niemand 'gewoon', of juist iedereen! Daarbij zijn vrouwen ook vaak modeaccessoires voor heteromannen toch? xas Nb, misschien komt het ook een beetje omdat Neerlands seleb's er zo'n show van maken.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 21:00
Heteromannen en mode? :? Nou ja, je hebt wel die echte vrouwelijke vrouwen, waarin al die vooroordelen en stereotypen over vrouwen in bij elkaar komen. Die ken je toch wel? Het is gewoon een bepaald type vrouw dat echt minstens een homo-vriend MOET hebben, want dan kunnen ze daar lekker mee shoppen en mannen mee kijken.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 juli 2009 - 21:03
Het is niet mijn bedoeling om geweest een discussie over homo's te laten ontstaan. Het gaat erom wat de auteur er als conflict inbrengt en laten wij wel wezen de spanning die een bepaalde geaardheid met zich meebrengt kan genoeg conflictstof opleveren. Ik begin na jullie reacties wel steeds meer het gevoel te krijgen dat de term 'vrouwenthriller' een verzinsel is van uitgevers. Daar hoef ik mij dus niets van aan te trekken. Kortom ik zal ze binnenkort toch maar eens lezen om er een oordeel over te kunnen geven. Verder kan ik voorzichtig vaststellen dat op deze site het overgrote deel van de deelnemers bestaat uit vrouwen. [Ik voel mij daar overigens prettig tussen]. Zou dat ook niet kunnen betekenen dat het Nederlandse taalgebied meer schrijfsters heeft dan schrijvers en dat vrouwen meer lezen.