Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vrouwenthriller

Zojuist viel mijn oog in de rubriek proeflezen op het woord 'Vrouwenthriller'. Ik bespeur sinds Zadelpijn is uitgekomen dat er bij ons in de boekkast twee stapeltjes nog te lezen boeken liggen. Het ene stapeltje bestaat uit boeken die door vrouwen zijn geschreven en volgens de samenvatting spannend zijn. Het andere stapeltje bevat boeken die door mannen zijn geschreven, denk daarbij aan schrijvers als Mankell, Goddart etc. Mede door de omschrijving 'vrouwenthriller' raak ik die boeken niet aan. Mijn vrouw raakt mijn stapeltje niet aan op een enkele uitzondering na. En dan hebben wij nog de boeken van Ninna Ricci [sorry Nicci French] en die lezen wij allebei. Raar gedoe eigenlijk dat 'bestempelen' van boeken, ik ga mij toch eens storten op die door vrouwen geschreven boeken. Wie weet wat de definitie van een vrouwenthriller is? Ik heb de neiging om het verhaal dat ik aan het schrijven ben een vrouwelijk pseudoniem mee te geven. Misschien sla ik de plank dan wel volledig mis. Wie wil er reageren?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trouwens, ons aller Judith Visser doet het wel goed wat betreft terloopse homo-personages in haar thrillers (ik heb alleen Stuk nog niet gelezen dus daar kan ik niks over zeggen).
Whahaha, ja! In Tegengif de vrouwenliefde, in Tinseltown de mannenliefde, in Ysabella de mannenliefde en in Oversteken weer de vrouwenliefde! Je zou er bijna iets achter gaan zoeken... ;) In Stuk komt het trouwens niet voor, maar dat komt ook omdat de personages daar 16 zijn en op die leeftijd is het al verwarrend genoeg om hetero te zijn... hahaha.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dan nu on-topic, ik vind het ook een suffe benaming, want wanneer is iets een vrouwenthriller? Als het geschreven is door een vrouw? als het een vrouwelijk hoofdpersonage heeft? Bullshit. Het is niets meer dan het zoveelste marketingstempeltje. Laat je er niet door misleiden (of misschien juist verleiden) maar lees gewoon de tekst op de achterflap, dan de eerste pagina, en beoordeel dan zelf of de stijl je aanspreekt of niet.